Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Een “gewone” Cruise Control klinkt als een goed idee! Dit weekend een ‘roadtrip’ gedaan met het gezin. Ik krijg klachten als ik de autosteer aanzet (misselijk van de kleine stuurbewegingen) en phantom brakes op de TACC. Weet iemand of het mogelijk is om EAP tijdelijk te laten uitschakelen door Tesla? (Kan je dan de gewone Cruise Control weer gebruiken?)

Het zal ongetwijfeld opgelost worden in een update, maar 16.3.2 is op dit punt niet goed.
 
  • Like
Reactions: cracktro
Elon gebruikt bewust de term "feature complete", niet "af", software engineers know the difference ;)

Ik was zeer tevreden met 12.2 in MS. 16.3 zeer ontevreden. Durf AP en NoA aan niemand meer te tonen. Ik zou graag teruggaan naar 12.2. Ik neem aan dat Elon Musk zich niet realiseert hoe slecht een en ander in Europa werkt. Bestaande merken krijgen nieuwe kans.
Het ZOU kunnen dat Musk FSD echt niet voor elkaar krijgt. Feature Complete is een lege term die zegt dat software jongens denken dat ze klaar zijn (maar dat je de software beter nog niet kunt gebruiken).
 
Wat Tesla moet doen is een optie vergelijkbaar met wat Nissan Leaf heeft met Pro Pilot aanbieden
FSD NoA en andere opties als echte beta aanbieden die je aan/uit kan zetten.

Maar aan de andere kant kan het snel gaan met software. Tesla heeft eerder beter AP gehad. Veranderingen is software gaan bijna altijd met veel bugs. In een auto zijn bugs en beta versies niet wenselijk.
 
Vandaag 200km gereden. WAF -1, dus vaak over gepakt. Op bijna compleet lege weg haal ik vrachtwagen in. Wil terug naar rechts, vrachtwagen echt far behind en auto naar rechts en breekt af en gaat terug naar links... Kon dat niet verklaren /uitleggen.

Kortom EAP/FSD alleen nog maar als ik alleen in de auto zit.

Gaat alleen goed als ik geen lane changes doe en in rechterbaan achter vrachtwagens blijf hangen...
 
  • Informative
Reactions: Jcamps
Ik heb inmiddels vandaag de nieuwste software en via geavanceerd de kaarten update binnen gehad er staat nu zelfs de auto is up.to date maar kan nog steeds geen noa gebruiken staat nog steeds erbij verbind met WiFi voor kaarten update bij het tabblad autopilot enig idee mensen? Wat te doen?

ik ook nieuwe kaart data ontvangen, ook nog geen mogenlijkheid om NoA op enable te zetten, pas even later toen ik in auto weer terug was kon dit ineens wel

even geduld aub ;-)
 
Ik heb inmiddels vandaag de nieuwste software en via geavanceerd de kaarten update binnen gehad er staat nu zelfs de auto is up.to date maar kan nog steeds geen noa gebruiken staat nog steeds erbij verbind met WiFi voor kaarten update bij het tabblad autopilot enig idee mensen? Wat te doen?
Dat heb ik ook. Hij staat thuis altijd aan de wifi maar die kaart komt maar niet binnen. Anderzijds; ik snap niks van al het gezeur op AP en het uitblijven van Lane-changes e.d... Dus laat die kaart-update nog maar even zitten;-)
Maar serieus, sinds de recente update (inmiddels ook 16.3) vind ik het prachtig dat je op je dash kunt zien of (de auto vindt dat) je van baan kunt wisselen. En het werkt bij mij feilloos...
 
  • Like
Reactions: Rdam5314
Blijft apart dat er zulke verschillende ervaringen zijn.
Afgelopen Hemelvaart met het gezin naar Parijs op en neer geweest, zeker 90% op AP (16.2).
Geen enkel probleem gehad.
Het enige wat blijft irriteren is het getrut als je na het inhalen weer terug wil naar rechts. Als je dan vind dat de ingehaalde auto nog te dichtbij is ga dan niet ook nog remmen! Ik begrijp dat stroom bij wat lastig is qua veiligheid maar dezelfde snelheid houden?
 
Blijft apart dat er zulke verschillende ervaringen zijn.
Afgelopen Hemelvaart met het gezin naar Parijs op en neer geweest, zeker 90% op AP (16.2).
Geen enkel probleem gehad.
Het enige wat blijft irriteren is het getrut als je na het inhalen weer terug wil naar rechts. Als je dan vind dat de ingehaalde auto nog te dichtbij is ga dan niet ook nog remmen! Ik begrijp dat stroom bij wat lastig is qua veiligheid maar dezelfde snelheid houden?
Daarom vind ik het ook zo fijn dat je nu weet wanneer 'hij' vindt dat je weer terug kan. Zodra de banen rechts op je dash weer in beeld verschijnen heb je groen licht. In mijn geval voorkomt het heel veel onnodig geknipper:)
 
  • Informative
Reactions: MaH
Ja die ouderwetse gebruik ik, die is ook bagger... Maar ik gebruik AutoPilot alleen nog maar midden in de nacht met lege snelwegen, want ik word helemaal GEK van constant AP uit, rijstrook wisselen, AP aan, AP uit terug eigen baan, AP aan, met iedere keer dat getoeter en wegdrukken van mijn muziek, echt BAGGER is het, Doe het dan gewoon niet. Dus dan de enkele KLIK-CC maar die gaat ook al in de noodstop als hij 2 km verderop (letterlijk) een vrachtwagen/auto op je baan ziet rijden... Zelfs bij volgafstand 1 ...

Op alle fronten helemaal mee eens, echt waardeloos op dit moment. Ik verlang inmiddels echt terug naar "domme" cruisecontrol, het zou al superfijn zijn als je ergens met een schuifje zou kunnen wisselen tussen TACC en gewoon CC. "Grappig" genoeg rijd ik in de Tesla nu eigenlijk alleen nog maar volledig zelf en gebruik ik juist in mn andere auto's de (domme) CC in zeker de helft van de afgelegde kms.
 
Met de nieuwe software merk ik vrij weinig gebreken bij gebruik op de snelweg waar dit bedoelt voor is 15 sec nag is het enigste wat minder is geworden....AP werkt zoals die bedoelt is Noa wellicht heeft nog een learning curve maar goed tijd zal het beter maken over het algemeen loopt Tesla met zijn AP ver vooruit in wat ik in andere autos tegen kom o.a. mercedes vw bmw en audi

Maar goed wij nederlanders staan ook wel bekend als klaag volk
 
  • Like
Reactions: Himsjo
Hier mijn ervaring met 2019.16.3 tussen Arnhem en Utrecht.

Gelukkig is noa nu wel beschikbaar (was niet het geval in 2019.16.2). De eerste rit vond ik ronduit indrukwekkend. Suggested lane changes waren goed, en hoe tof is het om opeens je knipperlicht aan te horen gaan en de afrit te pakken? Gelukkig kan je ook gewoon van rijbaan veranderen zonder noa uit te schakelen. noa is op het moment nog een beetje een linkshanger.

Vanochtend is alle vroegte naar Arnhem. En toen viel het wat tegen. Enkele vreemde stuuracties, wat vreemde snelheidsveranderingen en niet altijd goede suggested lane changes. Ook zou het fijn zijn als de rode kruizen boven het wegdek herkent gaan worden ;)

Grootste verbeterpunt in deze versie is wel dat de lane changes weer een stuk soepeler gaan.

Overall valt het mij niet tegen. Er is een hoop te verbeteren, maar voor een eerste versie vind ik het echt niet verkeerd!
 
  • Like
Reactions: Himsjo
Op alle fronten helemaal mee eens, echt waardeloos op dit moment. Ik verlang inmiddels echt terug naar "domme" cruisecontrol, het zou al superfijn zijn als je ergens met een schuifje zou kunnen wisselen tussen TACC en gewoon CC. "Grappig" genoeg rijd ik in de Tesla nu eigenlijk alleen nog maar volledig zelf en gebruik ik juist in mn andere auto's de (domme) CC in zeker de helft van de afgelegde kms.
Eens. Ook erg jammer voor al die mensen die heel lang op hun gratis AP hebben gewacht. Een aantal wil heel graag weer terug naar hun standaard CC. Een schuifje zou heel mooi zijn.
 
Heeft niets met klagen te maken.
Ik kan je garanderen dat de Propilot van mijn Nissan Leaf beter is dan wat Tesla nu heeft. FSD NoA hebben we helemaal niet over.
Simpele baanwissel met de Tesla vraag zo veel acties en gepiep dat je niet gaat gebruiken.

Nissan: Auto inhallen
- naar links knipperen (Stuur assistentie wordt automatisch uitgeschakeld, Auto geeft zelf gas
-Inhalen
-Knip naar rechts en naar de juiste baan (Stuur assistentie wordt weer automatisch ingeschakeld

Tesla :Auto inhalen
-AP uit (piep) auto stuur correctie. Auto slingert
-Naar links knipperen
-gas geven en inhalen
-Rechts knipperen naar de juiste baan.
-AP aanzetten (twee pieipjes)

200 meter verder herhaling.
 
Bij mij gaat baanwissel (lane change) toch echt zonder uitschakelen van AP en piepjes (16.3). Dit gebeurt wel als je zelf te hard aan het stuur trekt. De snelheid van baanwissel kan beter maar we gaan wel langzaam de goede kant op. Vooral naar links vind ie snel moeilijk. Maar dat komt vast goed met de tijd.
 
  • Like
Reactions: JohnT and Himsjo
Heeft niets met klagen te maken.
Ik kan je garanderen dat de Propilot van mijn Nissan Leaf beter is dan wat Tesla nu heeft. FSD NoA hebben we helemaal niet over.
Simpele baanwissel met de Tesla vraag zo veel acties en gepiep dat je niet gaat gebruiken.

Nissan: Auto inhallen
- naar links knipperen (Stuur assistentie wordt automatisch uitgeschakeld, Auto geeft zelf gas
-Inhalen
-Knip naar rechts en naar de juiste baan (Stuur assistentie wordt weer automatisch ingeschakeld

Tesla :Auto inhalen
-AP uit (piep) auto stuur correctie. Auto slingert
-Naar links knipperen
-gas geven en inhalen
-Rechts knipperen naar de juiste baan.
-AP aanzetten (twee pieipjes)

200 meter verder herhaling.

Dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand propilot beter vindt dan autopilot. Tientallen keren gelezen dat iemand autopilot beter vindt.

Dus jij vindt het beter. Wat verder helemaal ok is.

Hoezeer ik het aan en uitzetten bij autopilot zonder auto lane change idioot vindt, bij mij slingert de auto nooit en als je gewoon doet wat je moet doen gaat het gewoon soepel.

Maar het zou beter moeten kunnen. Ergens heb ik het idee dat ze de ergernis laten bestaan om fsd te kunnen verkopen. :)
 
  • Like
Reactions: MLKRMR
Bij mij gaat baanwissel (lane change) toch echt zonder uitschakelen van AP en piepjes (16.3). Dit gebeurt wel als je zelf te hard aan het stuur trekt. De snelheid van baanwissel kan beter maar we gaan wel langzaam de goede kant op. Vooral naar links vind ie snel moeilijk. Maar dat komt vast goed met de tijd.
Jij hebt dan NoA aan staan waarschijnlijk?
Als je alleen AP hebt dan wisselt hij niet meer van baan. Of anders is het verschil dat jij FSD/EAP hebt en anderen niet.

Als je nu een Tesla M3 koopt dan is ALLEEN de kale AP standaard en die wisselt niet meer van baan. Hij probeer je veilig in deze baan te houden.