Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit weekend een trip naar Parijs gehad. In totaal ongeveer 1200 km afgelegd met een model 3 met FSD. Heel veel op de NOA gereden en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Af en toe een kleine vertraging door een schaduw. Ik dacht nog dat de horrorverhalen over fantombrakes allemaal wel meevielen. Toen na 1100 KM genieten ik op een lege driebaans snelweg, waar ik na inhalen op de middenbaan reed ineens van 130 naar 70(!!) een noodstop maakte. Geen schaduw, geen auto's voor me, totaal geen enkele aanleiding. Er zat nog een auto achter me die me rakelings links passeerde. Ik heb de rest van de rit rillend achter het stuur gezeten en mijn gezin met mij.

Waar ik in het begin van de rit nog mijn voet op het stroompedaal hielt, had ik het op dat moment niet. Daarom kon ik hem pas bij 70KM per uur opvangen. Dus bij deze aan iedereen nogmaals de waarschuwing... haal je voet niet van het pedaal als je op AP, EAP of NOA rijdt! Het kan levensgevaarlijk zijn

Dat hard AP-remmen vanaf 130 km/u vang je dan op aan +/- 121 km/u als je een beetje oplet, zelfs met je rechtervoet niét boven het acceleratiepedaal (bij mij ligt die rechtervoet ook wel doorgaans elders te rusten, en dat belet me niet minstens binnen de seconde te reageren). Wat jij zelf duidelijk niet deed. Je lette gewoon niét op, en hebt minstens twee of zelfs drie seconden niet gereageerd, wat levensgevaarlijk is. Doe met je eigen leven wat je wil, maar heb ajb zoals iedereen een normale oplettendheid en reactiesnelheid op de weg, uit respect voor het leven en fysieke integriteit van andere weggebruikers. Dat je daarbij dan nog over AP klaagt op dit forum terwijl je zelf niet binnen de twee of drie seconden kan reageren; tja...

Sorry voor de emotie maar ik word echt kwaad van mensen die aldus op AP willen rijden.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: yuri75 and MartinD
Mogelijk eerder al gepost, maar ik kwam het met de zoekfunctie niet tegen. Mij M3 zegt al een paar dagen "update beschikbaar, maak verbinding met wifi om te downloaden". Vervolgens ben ik verbonden, maar gebeurt er al een paar nachten niets. Is er iets dat ik kan doen om de download te triggeren?
 
@DodgyBob: dank voor het delen van de ervaring en jouw waarschuwing!

Ik begrijp de reacties op jouw post niet helemaal. Ik lees nergens dat jij het FSD/NoA een verwijt maakt. Ik lees dat jij - ondanks 1100 km genieten van deze functies - er op een vervelende manier achter bent gekomen dat het systeem toch niet foutloos functioneert en dat je ons daar op wijst en waarschuwt opdat wij niet dezelfde vergissing begaan.
 
Een beetje off topic wellicht, maar wel gelinkt aan de nieuwe 2019.20.4.3 van afgelopen week. Ik krijg geen notificaties meer binnen op mijn smartphone (Android). Heb de App op een tweede smartphone (iPhone) geïnstalleerd en idem dito. Alle instellingen zijn gelijk gebleven en de app heeft alle rechten om notificaties te sturen. Heb de auto al gereset, maar geen resultaat.

Ik weet niet hoe het mechanisme voor notificaties werkt? Gaat dat via de Servers van Tesla? Heeft iemand anders ditzelfde issue sinds deze software update?

Krijg op Android gewoon alles binnen
 
Een beetje off topic wellicht, maar wel gelinkt aan de nieuwe 2019.20.4.3 van afgelopen week. Ik krijg geen notificaties meer binnen op mijn smartphone (Android). Heb de App op een tweede smartphone (iPhone) geïnstalleerd en idem dito. Alle instellingen zijn gelijk gebleven en de app heeft alle rechten om notificaties te sturen. Heb de auto al gereset, maar geen resultaat.

Ik weet niet hoe het mechanisme voor notificaties werkt? Gaat dat via de Servers van Tesla? Heeft iemand anders ditzelfde issue sinds deze software update?

Mij viel deze week ook op dat ik met 2019.20.2.1 geen notificaties meer krijg van bijv het opladen. Nog geen oorzaak weten te achterhalen, maar mij er ook niet echt druk om gemaakt. Komt vast vanzelf weer goed :)
 
Een alerte bestuurder heeft gemiddeld ongeveer 1 seconde reaktietijd om de rem in te trappen (bron: Google). Dat dit in het geval van het gaspedaal langer duurt, heb ik hier boven al uitgelegd.

Dat er hier enkelen zijn die met hun voet zwevend boven het gaspedaal op TACC / AP rijden vind ik lovenswaardig.

Ik vind het ook toonaangevend voor de huidige stand van dit beta systeen. Met andere woorden, als je daadwerkelijk geeft om je medeweggebruikers, dan zet je dit systeem uit.
 
Zitten we nu een softwarefout van de Tesla goed te praten?
Ook ik heb regelmatig stevige remacties met TACC die uit de lucht komen vallen. Gewoon niet goed (nog).
Nee we zitten AP/TACC niet goed te praten. Is allesbehalve perfect, en heet daarom bèta met alle waarschuwingen daarrond. Maar mensen die twee à drie seconden niet opletten zijn zelf potentiële doodrijders, punt. Moeten we zo'n onoplettende automobilisten dan misschien goedpraten of zo???? En ze zelfs laten klagen op dit forum over hoe slecht AP/TACC is, omdat ze zelf uit onoplettendheid niet eens tijdig ingrijpen vooraleer het levensgevaarlijk wordt????
 
Nee we zitten AP/TACC niet goed te praten. Is allesbehalve perfect, en heet daarom bèta met alle waarschuwingen daarrond. Maar mensen die twee à drie seconden niet opletten zijn zelf potentiële doodrijders, punt. Moeten we zo'n onoplettende automobilisten dan misschien goedpraten of zo???? En ze zelfs laten klagen op dit forum over hoe slecht AP/TACC is, omdat ze zelf uit onoplettendheid niet eens tijdig ingrijpen vooraleer het levensgevaarlijk wordt????
Nou, nou. Wat een stress.
TACC is geen bèta. Autosteer is beta.
 
Nee we zitten AP/TACC niet goed te praten. Is allesbehalve perfect, en heet daarom bèta met alle waarschuwingen daarrond. Maar mensen die twee à drie seconden niet opletten zijn zelf potentiële doodrijders, punt. Moeten we zo'n onoplettende automobilisten dan misschien goedpraten of zo???? En ze zelfs laten klagen op dit forum over hoe slecht AP/TACC is, omdat ze zelf uit onoplettendheid niet eens tijdig ingrijpen vooraleer het levensgevaarlijk wordt????
Ik kan me best voorstellen dat je je in eerste instantie kapot schrikt en even niet weet wat er gebeurt. Normaal heb je een seconde nodig om de rem te vinden. Maar daar ben je meer op getraind dan andersom. Dat je dan 2 seconden nodig hebt om het gaspedaal te vinden klinkt mij niet gek in de oren.
 
Zitten we nu een softwarefout van de Tesla goed te praten?
Ook ik heb regelmatig stevige remacties met TACC die uit de lucht komen vallen. Gewoon niet goed (nog).
Niemand praat software fouten goed. Maar als je zo langzaam reageert dat de wagen van 130 naar 60 kmh af kan remmen dan let je niet genoeg op naar mijn mening. Het is niet zo dat TACC vól in de ankers gaat alsof je de rem helemaal intrapt en de ABS ingrijpt. Dus een dergelijke snelheidsafname vind ik persoonlijk wel heel veel. Of de op heeft gewoon een beetje overdreven en de snelheid nam veel minder af dan de gestelde 60 kmh.
 
Zitten we nu een softwarefout van de Tesla goed te praten?
Ook ik heb regelmatig stevige remacties met TACC die uit de lucht komen vallen. Gewoon niet goed (nog).
Je hebt helemaal gelijk. Het is echt niet acceptabel wat de huidige versies van de software voor fratsen uithalen. Dat moet niet goedgepraat worden maar aan de kaak gesteld.
 
In de M3 manual staat het volgende:

Opmerking: Traffic-aware cruise control is een BÈTA-functie.
Niet bij je instellingen, daar alleen autosteer. Je krijgt ook verder toch nergens in scherm te zien dat TACC bèta is?

Zou toch ook wat zijn als TACC ook bèta is. Zou nog zo mogen zijn, maar dan wil je toch wel op standaard CC moeten kunnen terugvallen. Maar dat kan helaas niet.

EDIT Ik zie op internet nog hele discussies of TACC nu wel of niet bèta MAG zijn nu het een standaard optie is...
 
Last edited:
Dat er hier enkelen zijn die met hun voet zwevend boven het gaspedaal op TACC / AP rijden vind ik lovenswaardig.
Het gekke is dat ik dat zelfs niet doe op een rustige snelweg, en er wel in slaag om zo een phantom brake op tijd op te vangen.Gewoon wat opletten en voorbereid zijn.

En als er hier mensen zijn die daarmee niet overweg kunnen, is het inderdaad misschien raadzaam dat ze het uitzetten.

En tuurlijk wordt het aan de kaak gesteld: telkens je ingrijpt, wordt er een event van gemaakt dat het neural net gaat analyseren. Daarentegen, als je niet tussenkomt en het ding lekker laat remmen tot 70 km/u, dan denkt het neural net dat het net goed reageerde.
 
  1. Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
  2. Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
  3. Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
Het staat buiten kijf dat de bestuurder verantwoordelijk is, maar het is heel menselijk dat na uren autonoom rijden de aandacht verslapt. Dat is het grote gevaar van net-niet autonoom rijden. De mens is juist goed in complexe situaties, maar erg slecht in monotone situaties. Een computer is juist goed in die laatste situaties en daarom vult het elkaar zo mooi aan (als het feilloos werkt).

Meer dan een seconde reactietijd vind ik ook lang, maar met een remvertraging van 10m/s^2 is het net geen 1.5 seconde geweest. Niet echt alert, maar op een lange saaie rit wellicht niet heel ongebruikelijk.

Laten we er even een berekening tegenaan gooien. De gemiddelde remvertraging van een auto met goed rubber is ongeveer 10m/s^2 (bron). Dat houdt in dat je per seconden maximaal 10m/s (36 km/u) kunt afremmen. Een alerte bestuurder heeft ongeveer 1s reactietijd (bron) en je zal dus eerst een seconde 36km/u vertragen alvorens je weer gaat versnellen. De vertraging is ongeveer lineair, dus na 1s zal de achterligger al 5m dichterbij zijn gekomen en dan nog een hogere snelheid hebben. Pas na die 1 seconde zal je achterligger gaan remmen. Als die genoeg afstand houdt, dan zou die dat met gemak moeten kunnen afremmen, maar helaas is dat heel vaak niet het geval.
Het frustrerende van heel deze discussies is:
  1. Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
  2. Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.

Het probleem van phantom brakes is wel degelijk een veiligheidsissue. Die emergency brake geeft de Model 3 wellicht 5 sterren in labtesten (geen idee of dat waar is, maar dat begrijp ik uit jouw tekst), maar als het onbedoelt af gaat dan is dat wel zeker een risico in de praktijk. Een reactietijd van 1.5s is wellicht te lang, maar ook een auto die onverwachts afremt van 120 naar 90 is een gevaar. Dan blijf je onder de reactietijd van 1 seconde en dat is de gemiddelde reactietijd van de mens.

Ik ben van mening dat je niet kunt zeggen dat het beta-software is en dat het daarom nu eenmaal af en toe mis kan gaan. Phantom brakes wellicht niet gauw dodelijke slachtoffers maken (tenzij er een motorrijder achter op klapt), maar het is wel degelijk gevaarlijk. Achterliggers kunnen ook schrikken en proberen te ontwijken en daarmee in een slip raken. Het is gewoon totaal onacceptabel in mijn ogen. Als er een motorrijder achter mij zit, dan zet ik tegenwoordig pro-actief TACC of EAP uit. Ook als auto's echt op de bumper hangen, dan doe ik dit (of geef even gas bij).
Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.
Eens met dat eerste, maar dat je EAP en TACC maar uit moet zetten is wel erg makkelijk gezegd. Het is een dure optie en bij aanschaf wordt niet vermeld dat het allemaal experimenteel is. Daarbij is TACC niet eens uit te zetten. Of je moet het normaal vinden dat je in een auto van 100K+ nog niet eens cruise-control kunt gebruiken.

Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.
Ik heb ook de indruk dat ik niet meer dan 10km/u verlies, maar weet niet of dit ook klopt. Dat zal inhouden dan je binnen 0.3s het gas hebt gevonden en dat voelt wel erg snel. Elke 300km een auto die vol in de ankers gaat vind ik overigens niet acceptabel.

Ik begrijp best dat je het beste leert door die software in de praktijk te gebruiken. De één zal dit acceptabel vinden, maar voor de ander is dat het wellicht niet. Het probleem is alleen dat als je achter een Tesla rijdt die een phantom brake heeft je die keuze niet zelf hebt.
En tuurlijk wordt het aan de kaak gesteld: telkens je ingrijpt, wordt er een event van gemaakt dat het neural net gaat analyseren. Daarentegen, als je niet tussenkomt en het ding lekker laat remmen tot 70 km/u, dan denkt het neural net dat het net goed reageerde.
Het vreemde is alleen dat ik het laatste half jaar nog niet echt verbetering heb gezien m.b.t. phantom brakes.

Ik heb steeds sterker de indruk dat Tesla erg focust op de US, want voor de EU vind ik het rijgedrag van EAP soms teleurstellend. Met name de plaats op de weg op de smallere EU wegen vind ik problematisch. In de bochten zoekt die teveel de buitenkant op en de wagen scheert rakelings langs vangrails. In de VS zijn de wegen breder en dan zal dit veel minder spelen. Gezien de focus op FSD in de VS zou het me niet eens verbazen dat EU wagens veel minder input leveren voor het neurale netwerk dan de wagens die in de VS rondrijden.
 
Last edited:
Een alerte bestuurder heeft gemiddeld ongeveer 1 seconde reaktietijd om de rem in te trappen (bron: Google). Dat dit in het geval van het gaspedaal langer duurt, heb ik hier boven al uitgelegd.

Dat er hier enkelen zijn die met hun voet zwevend boven het gaspedaal op TACC / AP rijden vind ik lovenswaardig.

Ik vind het ook toonaangevend voor de huidige stand van dit beta systeen. Met andere woorden, als je daadwerkelijk geeft om je medeweggebruikers, dan zet je dit systeem uit.
De mythe van 1 seconde reactietijd tijdens het gebruiken van ADAS probeerde ik twee jaar geleden al eens te ontkrachten. Software versie 8.1
(april 2017)
Het huidige hybride systeem van ADAS (behulpzame snufjes) met de menselijke bestuurder als fall back scenario (als de elektronica er niet meer uitkomt), is levensgevaarlijk en zal hopelijk snel verdwijnen.
Bij praktijktests en simulaties blijken menselijke bestuurders, indien noodzakelijk, niet altijd in staat om tijdig de controle van het voertuig over te nemen. Sommige onderzoekers houden nog vast aan een theoretische reactietijd van 1 seconde. In de praktijk lukt het zelfs amper om het stuur of de pedalen binnen dat soort tijden te bedienen. Echter om te komen tot een zinvolle ingreep duurt minstens 7 seconden, als de bestuurder maar voldoende lang geen prikkels ontvangt of met iets anders bezig is. 1 Seconde is al lang, maar 7 seconden is veel te lang.
Deze onderzoeken worden momenteel over de hele wereld gedaan en daaruit komen deze praktijkwaarden. Er is naar mijn menig een gerede mogelijkheid dat deze hybride aanpak binnenkort niet langer toegestaan wordt.
Hooguit is deze aanpak nog wat op te rekken door camera's op de bestuurder te richten en m.b.v. eye tracking te analyseren of de bestuurder nog voldoende bij de les is. Zodra die camera een smartphone ziet, zal de semi-autonome besturing echter rücksichtsloos moeten uitschakelen.
Het wachten is dus op volledige autonomie, zonder formele menselijke verantwoordelijkheid. In de tussentijd zullen er altijd bestuurders blijven die de grenzen opzoeken of overschrijden, maar hopelijk veroorzaken ze bij hun eerste ongeval uitsluitend letsel voor henzelf. (Dan weten ze in ieder geval waar de grens lag, zonder consequenties voor anderen.)
 
Helmaal eens. Als je wagen zelf ongewenst afremt van 130 naar 60 kmh voordat je ingrijpt zit je gewoon niet op te letten. Dat is het echte gevaar, niet de wagen...
Volgens mij heeft dit niets te maken met ‘opletten, maar gewoon met het feit dat je je voeten nodig hebt om op te steunen, als natuurlijke reactie op een noodrem. Het duurt even voor je hersenen die reflex kunnen overwinnen en de voeten weer los krijgen om ze op de wattpedaal te zetten.
Hetzelfde doet zich voor als je van handgeschakeld naar automaat overschakelt en wilt ‘ontkoppelen’ en daarbij per ongeluk op de rem duwt. Je staat bijna stil vooraleer je je voet van de rem krijgt doordat je jezelf wil tegenhouden om niet vooruit te vliegen —> wet der traagheid.
 
  • Helpful
Reactions: MusQueTear
Ik heb steeds sterker de indruk dat Tesla erg focust op de US, want voor de EU vind ik het rijgedrag van EAP soms teleurstellend. Met name de plaats op de weg op de smallere EU wegen vind ik problematisch. In de bochten zoekt die teveel de buitenkant op en de wagen scheert rakelings langs vangrails. In de VS zijn de wegen breder en dan zal dit veel minder spelen. Gezien de focus op FSD in de VS zou het me niet eens verbazen dat EU wagens veel minder input leveren voor het neurale netwerk dan de wagens die in de VS rondrijden.
In deze tweet van Elon eergisteren maakt hij ook een verschil tussen Europa en de rest van de wereld.
Elon Musk on Twitter