- Als de auto zelf tot 70 km/u kan afremmen, wie rijdt er dan met de auto?
- Willen we samen tellen hoeveel keren je een schermpje met "Beta" moet doorlezen alvorens je de auto "zelf" kan laten "rijden"?
- Is het systeem van Tesla level 2 of level 3/4/5?
Het staat buiten kijf dat de bestuurder verantwoordelijk is, maar het is heel menselijk dat na uren autonoom rijden de aandacht verslapt. Dat is het grote gevaar van net-niet autonoom rijden. De mens is juist goed in complexe situaties, maar erg slecht in monotone situaties. Een computer is juist goed in die laatste situaties en daarom vult het elkaar zo mooi aan (als het feilloos werkt).
Meer dan een seconde reactietijd vind ik ook lang, maar met een remvertraging van 10m/s^2 is het net geen 1.5 seconde geweest. Niet echt alert, maar op een lange saaie rit wellicht niet heel ongebruikelijk.
Laten we er even een berekening tegenaan gooien. De gemiddelde remvertraging van een auto met goed rubber is ongeveer 10m/s^2 (
bron). Dat houdt in dat je per seconden maximaal 10m/s (36 km/u) kunt afremmen. Een alerte bestuurder heeft ongeveer 1s reactietijd (
bron) en je zal dus eerst een seconde 36km/u vertragen alvorens je weer gaat versnellen. De vertraging is ongeveer lineair, dus na 1s zal de achterligger al 5m dichterbij zijn gekomen en dan nog een hogere snelheid hebben. Pas na die 1 seconde zal je achterligger gaan remmen. Als die genoeg afstand houdt, dan zou die dat met gemak moeten kunnen afremmen, maar helaas is dat heel vaak niet het geval.
Het frustrerende van heel deze discussies is:
- Zonder de functionaliteiten van EAB zou de Model 3 niet hoogste scoren bij de recente Euro-NCAP testen.
- Elkeen die zijn auto op de snelweg laat remmen tot 70 km/u geeft zelf aan dat hij zijn auto niet onder controle heeft
Ja, EAB/EAP/NoA is nog niet perfect, maar dat heb je ook met beta software. Zeker met beta software die tot voor de sterke phantom brakes betrokken was in 5 ongevallen de laatste 3 jaren (waarvan 3 dodelijk) en breed uitgesmeerd werden in de pers.
Het probleem van phantom brakes is wel degelijk een veiligheidsissue. Die emergency brake geeft de Model 3 wellicht 5 sterren in labtesten (geen idee of dat waar is, maar dat begrijp ik uit jouw tekst), maar als het onbedoelt af gaat dan is dat wel zeker een risico in de praktijk. Een reactietijd van 1.5s is wellicht te lang, maar ook een auto die onverwachts afremt van 120 naar 90 is een gevaar. Dan blijf je onder de reactietijd van 1 seconde en dat is de gemiddelde reactietijd van de mens.
Ik ben van mening dat je niet kunt zeggen dat het beta-software is en dat het daarom nu eenmaal af en toe mis kan gaan. Phantom brakes wellicht niet gauw dodelijke slachtoffers maken (tenzij er een motorrijder achter op klapt), maar het is wel degelijk gevaarlijk. Achterliggers kunnen ook schrikken en proberen te ontwijken en daarmee in een slip raken. Het is gewoon totaal onacceptabel in mijn ogen. Als er een motorrijder achter mij zit, dan zet ik tegenwoordig pro-actief TACC of EAP uit. Ook als auto's echt op de bumper hangen, dan doe ik dit (of geef even gas bij).
Dus hou je aandacht op de weg en hou je voet nabij het gaspedaal (netjes in de buurt van het rempedaal, ik ga er niet van uit dat er hier veel mensen zijn die links remmen) of zet alle beta functies uit en stop met zeuren.
Eens met dat eerste, maar dat je EAP en TACC maar uit moet zetten is wel erg makkelijk gezegd. Het is een dure optie en bij aanschaf wordt niet vermeld dat het allemaal experimenteel is. Daarbij is TACC niet eens uit te zetten. Of je moet het normaal vinden dat je in een auto van 100K+ nog niet eens cruise-control kunt gebruiken.
Ik krijg met de laatste NoA ook soms een phantom brake, en dat is niet gezellig maar ik hou er m'n kop bij en ik verlies niet meer dan 10km/u snelheid en ga direct terug op het gaspedaal. Een beetje bij de les blijven aub. Maar dat is ook de reden waarom mijn gezin wel nog met NoA/EAP rijdt, want papa is wel aandachtig genoeg en het komt maar een keer voor om de 300km.
Ik heb ook de indruk dat ik niet meer dan 10km/u verlies, maar weet niet of dit ook klopt. Dat zal inhouden dan je binnen 0.3s het gas hebt gevonden en dat voelt wel erg snel. Elke 300km een auto die vol in de ankers gaat vind ik overigens niet acceptabel.
Ik begrijp best dat je het beste leert door die software in de praktijk te gebruiken. De één zal dit acceptabel vinden, maar voor de ander is dat het wellicht niet. Het probleem is alleen dat als je achter een Tesla rijdt die een phantom brake heeft je die keuze niet zelf hebt.
En tuurlijk wordt het aan de kaak gesteld: telkens je ingrijpt, wordt er een event van gemaakt dat het neural net gaat analyseren. Daarentegen, als je niet tussenkomt en het ding lekker laat remmen tot 70 km/u, dan denkt het neural net dat het net goed reageerde.
Het vreemde is alleen dat ik het laatste half jaar nog niet echt verbetering heb gezien m.b.t. phantom brakes.
Ik heb steeds sterker de indruk dat Tesla erg focust op de US, want voor de EU vind ik het rijgedrag van EAP soms teleurstellend. Met name de plaats op de weg op de smallere EU wegen vind ik problematisch. In de bochten zoekt die teveel de buitenkant op en de wagen scheert rakelings langs vangrails. In de VS zijn de wegen breder en dan zal dit veel minder spelen. Gezien de focus op FSD in de VS zou het me niet eens verbazen dat EU wagens veel minder input leveren voor het neurale netwerk dan de wagens die in de VS rondrijden.