Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
wow wat een reacties. Bedankt voor de kritiek en support. Vooropgesteld; ik heb niet met een stopwatch gemeten hoe lang ik er over deed om het pedaal in te trappen. Daarnaast heb ik ook de tijd niet gehad om te kijken wat de exacte snelheid voor en na remmen was. De cc stond op 130 en ik ging inhalen. De eerdere fantombrakes waren van het caliber regeneratief remmen en die heb ik allemaal prima snel op kunnen vangen. Deze fantombrake was echter een actieve noodstop.
Ongeacht welke snelheid ik exact verloor en hoeveel miliseconden ik er over heb gedaan om mijn pedaal te vinden was de situatie gewoon verstrekt onverwacht. Voor mij nog het minst, want ik weet dat het systeem niet perfect is. De persoon achter mij zag het niet aankomen (want lege snelweg met veel ruimte) Hij raakte me net niet en had niet eens tijd om te toeteren of een vervelend gebaar te maken.
Ongetwijfeld had ik beter kunnen handelen en verdien ik mijn rijbewijs niet na 18 jaar rijervaring zonder ongelukken, maar ik voelde me toch genoodzaakt om mede(!!) Tesla enthousiastelingen nogmaals te waarschuwen dat dit soort fantombrakes realiteit zijn en kunnen gebeuren.

Het is een fantastische auto en ik accepteer dat Tesla zo stoer is om een next level van autorijden na te streven en dat daar risico's aan kleven. Ik hoop dat iedereen er net zo van kan genieten als ik doe.

Op naar de volgende software versie zodat we weer een stapje dichter bij een perfect werkend systeem zijn!
 
Het gekke is dat ik dat zelfs niet doe op een rustige snelweg, en er wel in slaag om zo een phantom brake op tijd op te vangen.Gewoon wat opletten en voorbereid zijn.

En als er hier mensen zijn die daarmee niet overweg kunnen, is het inderdaad misschien raadzaam dat ze het uitzetten.

En tuurlijk wordt het aan de kaak gesteld: telkens je ingrijpt, wordt er een event van gemaakt dat het neural net gaat analyseren. Daarentegen, als je niet tussenkomt en het ding lekker laat remmen tot 70 km/u, dan denkt het neural net dat het net goed reageerde.

Waarschijnlijk heb je nog nooit een echte Phantom Brake meegemaakt.
Het overgrote deel is slechts een marginale vertraging van 5-10km/u van de auto wat ook al erg irritant is maar idd meestal wel goed en tijdig op te vangen.

Wanneer de auto echter volledig uit het niets zo vol in de ankers gaat zodat de ABS ook in komt en je de banden hoort gillen dan weet je dat je een echte Phantom Brake hebt meegemaakt. Omdat het volledig uit het niets komt hang je als een lappenpop in je gordels en ben je met de beste wil van de wereld niet in staat om in de eerste fractie van een seconde te reageren.

Dat iemand die dit de eerste keer meemaakt meer dan de volledige reactieseconde of meer nodig heeft begrijp ik heel goed want je schrikt je echt te pletter.

Ook de gelatenheid van Tesla op dit onderwerp is gewoon ronduit verwerpelijk.
 
Last edited:
In mijn ervaring is het bijna altijd op plekken waar een weg wordt gekruist die een andere maximumsnelheid heeft. Dus bij een viaduct of als de GPS denkt dat je op de parallelweg zit. Op die momenten zie ik die vertragingen meestal. Dus heb ik op die momenten meestal mijn voet bij het gaspedaal. Ik verbaas me er altijd over dat dat nog niet softwarematig is opgelost, het lijkt zo simpel (en noodzakelijk) eruit te filteren. Het zal wel lastiger zijn dan het lijkt...

Dan nog een veel ergere bug: het scheetkussen verschuift niet meer altijd naar de juiste plek door de speakers. Ik hoop dat ze dat eerst oplossen.
 
Ik vind het ook toonaangevend voor de huidige stand van dit beta systeen. Met andere woorden, als je daadwerkelijk geeft om je medeweggebruikers, dan zet je dit systeem uit.
Zulk een blindelings vertrouwen in mijn eigen kunnen (en in de acties van anderen) heb ik niet. Zolang het systeem meer potentiële ongevallen vermijdt dan het er veroorzaakt zet ik het *niet* uit, ook al is het niet perfect.
 
Het is inderdaad zo dat het phantom braking gedoe me iets minder zin doet krijgen om de cruise control aan te zetten. Dit weekend opnieuw een phantom brake gehad op de snelweg, en dat zonder ik enige aanleiding kon zien (de auto dus blijkbaar wel). Ik denk dat de bestuurder die achter me zat me maar een dikke **kel vond om zomaar te remmen.

Het klopt dat je het vaak vrij snel kunt opvangen door opnieuw gas te geven, maar bon, afremmen doe je sowieso, en op de snelweg, en met de drukte die we de laatste jaren kennen, is dit toch niet echt super.

Soms mis ik toch een "domme" cruise control.
 
Iemand al versie 2019.24.1 gekregen? Mijn M3 staat bij Service Center. Heb een Model S 90D mee, ook geen straf. En eerlijkheidshalve, heel veel minder last van nags met Autopilot. En ook veel minder gevoelig. Niet 1 keer gehad dat ik zelfs met handen aan stuur, gezeurd wordt. Daarnaast merk ik ook op dat 'nag' veel later optreedt. Pas na 45s.
 
Iemand al versie 2019.24.1 gekregen? Mijn M3 staat bij Service Center. Heb een Model S 90D mee, ook geen straf. En eerlijkheidshalve, heel veel minder last van nags met Autopilot. En ook veel minder gevoelig. Niet 1 keer gehad dat ik zelfs met handen aan stuur, gezeurd wordt. Daarnaast merk ik ook op dat 'nag' veel later optreedt. Pas na 45s.
Zal AP1 zijn. Werkt als een speer, waar het werkt. En waar het werkt is heel duidelijk voorspelbaar.
Dit is voor 95% van de tijd. Volstaat voor mij ruimschoots, zeker als ik de perikelen hier zie.
 
Zolang het systeem meer potentiële ongevallen vermijdt dan het er veroorzaakt zet ik het *niet* uit

Precies dat dus.
Uit onderzoek en harde cijfers blijkt dat rij-assistentiesystemen in de huidige staat MEER schade-gevallen veroorzaken dan dat ze schadegevallen vermijden. Volgens jouw eigen conclusie kun je dit rij-assistentiesysteem dus beter uit zetten.

Inderdaad, we moeten er volwassen mee omgaan.
Ik vind AP-fanboy gedrag prima, zolang er geen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht. En dat is hier wel aan de hand.
 
Ik denk dat EAP vooral ongevallen voorkomt die komen door onoplettendheid, vermoeidheid of als je onwel wordt. Alleen de radar kan potentieel eerder gevaar zien dan jijzelf (kan in sommige gevallen een auto verder naar voren zien dan visueel). Nu is onoplettendheid en vermoeidheid heel menselijk, dus ik ben ook van mening dat EAP in sommige gevallen ongelukken voorkomt.

In 99% van de situaties zal EAP prima rijden. Je zit daarnaast in een zware auto met een hoge passieve veiligheid. In het verleden is al vaker gebleken dat mensen zich dan zelf onveiliger gaan gedragen. Ook rijdt de auto grotendeels vanzelf, waardoor je eerder afgeleid wordt van je primaire taak (autorijden). Het zou mij niet verbazen dat de gemiddelde Tesla rijder minder goed oplet, dan de gemiddelde Suzuki Alto rijder.

Ondanks dat ik af en toe ook een onverwachte remacties (geen noodstops) heb mogen ervaren gebruik ik EAP nog steeds wel. Vooral op de saaie secundaire wegen vind ik het erg prettig. Als er mensen kort achter mij rijden, dan schakel ik EAP meestal uit en neem het zelf over (zeker bij motorrijders). Heb geen zin om ruzie te krijgen vanwege een onbedoelde brake-check.

Het verbaast mij overigens dat er geen maatregelen genomen worden om EAP te verbieden in de huidige vorm. Er is wel een wet die aangeeft dat de maximale stuuruitslag beperkt moet worden (redelijk absurd in mijn ogen). Een EAP die soms hard afremt zonder reden mag blijkbaar wel gewoon de weg op. Op de N34 is dit reproduceerbaar, want daar is een 100km/u weg waar voorheen wegwerkzaamheden waren. Daar remt die af naar 60km/u, omdat de kaart niet up-to-date is. Als big-auto Tesla dwars willen zitten, dan had ik dit gebruikt i.p.v. de stuuruitslag. Misschien dat het helemaal niet zo verkeerd zou zijn. Wellicht dat Tesla dan eens serieus naar dit issue zou kijken, want ik heb niet de indruk dat dit echt bij hen op de agenda staat.
 
Precies dat dus. Uit onderzoek en harde cijfers blijkt dat rij-assistentiesystemen in de huidige staat MEER schade-gevallen veroorzaken dan dat ze schadegevallen vermijden. Volgens jouw eigen conclusie kun je dit rij-assistentiesysteem dus beter uit zetten. Inderdaad, we moeten er volwassen mee omgaan. Ik vind AP-fanboy gedrag prima, zolang er geen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht. En dat is hier wel aan de hand.

Uit dat onderzoek : "Het Nederlandse onderzoek, uitgevoerd door Automotive Insiders en Oude Essink Business-advies onder tienduizend schade-auto's uit de periode 2011-2017, gaat in tegen de aanname dat moderne auto's steeds veiliger worden. "

In die periode zullen er op het totaal van de steekproef niet veel Tesla's met AP hebben meegedaan. En was dat ook het geval na correctie per gereden kilometer ? Probleem is natuurlijk dat een "near-miss" ook niet in de statistiek terugkomt, zowel positief als negatief. Een brake-test is nooit goed natuurlijk; moet je dit gewoon melden als bug report ?

Is er al eens iemand aangereden bij een phantom brake ?
 
Uit dat onderzoek : "Het Nederlandse onderzoek, uitgevoerd door Automotive Insiders en Oude Essink Business-advies onder tienduizend schade-auto's uit de periode 2011-2017, gaat in tegen de aanname dat moderne auto's steeds veiliger worden. "

In die periode zullen er op het totaal van de steekproef niet veel Tesla's met AP hebben meegedaan. En was dat ook het geval na correctie per gereden kilometer ? Probleem is natuurlijk dat een "near-miss" ook niet in de statistiek terugkomt, zowel positief als negatief. Een brake-test is nooit goed natuurlijk; moet je dit gewoon melden als bug report ?

Is er al eens iemand aangereden bij een phantom brake ?

Terechte constatering. In dat kader zijn de sterk stijgende verzekeringspremies, en het feit dat sommige verzekeringsmaatschappijen een Tesla niet eens meer willen verzekeren, een teken aan de wand.
 
Waarschijnlijk heb je nog nooit een echte Phantom Brake meegemaakt.
Het overgrote deel is slechts een marginale vertraging van 5-10km/u van de auto wat ook al erg irritant is maar idd meestal wel goed en tijdig op te vangen.
...
Wanneer de auto echter volledig uit het niets zo vol in de ankers gaat zodat de ABS ook in komt en je de banden hoort gillen dan weet je dat je een echte Phantom Brake hebt meegemaakt. Omdat het volledig uit het niets komt hang je als een lappenpop in je gordels en ben je met de beste wil van de wereld niet in staat om in de eerste fractie van een seconde te reageren.

Jup. Als ik de reacties hier lees krijg ik het vermoeden dat niet iedereen het over hetzelfde heeft. Je hebt twee varianten 'hinderlijk afremmen' en 'dikke noodrem in de ankers'.

Die 2e variant heb ik zelf 1x mee gemaakt. Als ik niet direct had gereageerd had ik het niet kunnen navertellen. Daarna een half jaar geen AP meer durven gebruikt.

Die dikke-noodrem-functionaliteit kan je trouwens uitzetten (in AP menu, noodrem ofzoiets). Dat doe ik tegenwoordig voordat ik AP aanzet (*), anders durf ik het niet aan.


(*) Dit is geen advies!
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Feitelijk maak je er dan dus een “domme cruise control” van? Kun je dit standaard uitzetten, of moet dat elke keer opnieuw?

Het blijft volwaardig AutoPilot. Maar hij zal niet uit zichzelf een noodrem doen. Wel gewoon afremmen, hij stopt bijvoorbeeld nog wel gewoon als je een file in rijdt. Wel elke rit opnieuw uitzetten.

Ik denk dat die noodrem voor de USA is geoptimaliseerd en dat er een hele kleine kans is dat ie in Nederland per onterecht een noodrem doet. Echt heeeel heeel heeel erg kleine kans. Op kantoor hebben we meerdere tesla's en in al die jaren ben ik de enige die zo'n echte noodrem heeft gehad.

Anyway, ik gebruikt nu weer elke dag AP :)
 
  • Informative
Reactions: Kooky675