Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Na de update naar 2019.28.3 doen mijn front USB aansluitingen niets meer. Geen spanning voor de draadloze telefoonlader en en voor TeslaCam USB. Heb al een harde reset gedaan zonder succes. Iemand die dit herkent?

ik heb wel na een update de melding dat mijn USB stick te langzaam is terwijl hij het altijd prima heeft gedaan. Zal eens kijken of de tel wel oplaadt, is moeilijk te zien in de houder.
 
Ik heb mijn Model X een maand lang moeten parkeren op de luchthaven, en heb een interessant verschil ondervonden qua batterijverlies.

Vroeger was ik makkelijk een percent per dag kwijt, soms zelfs 2. Dus 30 dagen aan dat tempo parkeren betekende makkelijk 40% kwijt. En dan had ik alle apps en Teslafi uitgeschakeld.

Nu stond mijn Model X er met 2019.20.4.3 en had ik de wagen de eerste dag tot 100% geladen en geparkeerd. 30 dagen later stond de batterij op 85%, wat betekent een verlies van 15%. Da's heel netjes lijkt me!
Ik had mijn Zoe voor de vakantie geparkeerd met 64% lading. Toen drie weken later terugkwam was de accu 64%. ;) Leaf, zelfde verhaal.

Vziw is Tesla de enige auto die zoveel stroom verbruikt als hij stilstaat. 15% = 15 kWh over 30 dagen is gemiddeld een watt of 20. Ik ga al steigeren van een settopboxje dat, hoewel 'uitgeschakeld', nog steeds 5 W verbruikt. :rolleyes:
 
Ding is, met een Zoe of Leaf kan je er ook niks anders mee omdat het een relatief klassieke auto is. Allerlei internet-connectiviteit heeft z'n prijs. Mijn laptop, tablet of smartphone trekken ook hun batterij leeg ook al staan ze op stand-by.
Leaf en Zoe hebben ook internet, kun je ook gewoon met een app 'bedienen'. En een telefoon heeft ook permanent internet en dat kost misschien een paar honderd mW.
 
  • Like
Reactions: woes
Ding is, met een Zoe of Leaf kan je er ook niks anders mee omdat het een relatief klassieke auto is. Allerlei internet-connectiviteit heeft z'n prijs. Mijn laptop, tablet of smartphone trekken ook hun batterij leeg ook al staan ze op stand-by.

Vooral ook al je apps blokkeren (uitloggen) zodat ze je auto niet langer wakker maken. Ook geen Sentry aanschakelen want dat kost heel veel. Al met al vind ik die drain wel een flink minpunt van Tesla. Ook slecht uit te leggen aan benzinerijders. Oneerlijk genoeg heb ik het daar dus meestal niet over.
 
Dagelijks is die drain geen probleem. Enkel bij zo een vakantie waar de auto verplicht 14 dagen of langer niet aan een stekker hangt werd ik nerveus. Nu, nu blijkt dat ik met 90% de auto 150 dagen kan laten staan, lig ik er minder wakker van. Maar het scheelt wel dat ik de auto met 100% kon parkeren.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik heb overigens ooit eens mijn Model X achtergelaten op Schiphol voor een week maar had een automatische schedule in Teslafi vergeten uit te zetten. Ik werkte toen 2 dagen per week in het buitenland en had ingesteld dat de wagen elke donderdagochtend om 9u de airco moest starten. Wat gebeurde was dat ik natuurlijk die week vergeten was om dit uit te zetten, en de airco heeft de hele dag staan blazen tot de batterij nog maar 20% had, en de zondag erop was de batterij terug gevallen tot 14%.

Pro tip: altijd een geofence op zo een automatische planner zetten zodat dat ding niet automatisch aan gaat als je eens een week van planning verandert.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Vandaag ook 2019.28.3.1 gekregen. Had voorheen 2019.24.4. Sedert v2019.24.4 kan je dus 'interieur overhittingsbeveiliging' niet meer gebruiken als 'hellingshoek/interieur detectie' is ingeschakeld. In vorige software-versies was dit dus wel mogelijk. Zet je bovendien interieurdetectie uit, dan staat dit na de volgende keer rijden automatisch weer aan. M.a.w. je moet daar na elke rit aan denken. Bovendien kan je dit ook niet uitzetten als Sentry-Mode is ingeschakeld. Lijkt mij nog weinig bruikbaar. Hebben anderen dit ook?
 
Ik had mijn Zoe voor de vakantie geparkeerd met 64% lading. Toen drie weken later terugkwam was de accu 64%. ;) Leaf, zelfde verhaal.

Vziw is Tesla de enige auto die zoveel stroom verbruikt als hij stilstaat. 15% = 15 kWh over 30 dagen is gemiddeld een watt of 20. Ik ga al steigeren van een settopboxje dat, hoewel 'uitgeschakeld', nog steeds 5 W verbruikt. :rolleyes:

Ik ervaar deze drain in het geheel niet, als je sentry mode en de interieur oververhittingsbeveiliging uit heb staan, en geen 3rd party apps hebt geïnstalleerd (ook al heb je de app uitgezet, wellicht lopen de servers van die app alsnog te pollen) is de drain minimaal. Enkele km in een week bij een model3. Is 1% per week. Overigens ondersteunt Tesla die 3rd party apps niet. Ik raad iedereen aan die troep niet te installeren. Is niet slim gemaakt van Tesla door de auto zomaar uit de sleep te kunnen halen en ook niet dat uit de sleep bij stilstaan er wel relatief veel drain is, maar eenmaal in de sleep is het verbruik minimaal. Ook kan je de auto volledig uitzetten. Gewoon doen. Waarschijnlijk nog minder drain.
 
ik heb wel na een update de melding dat mijn USB stick te langzaam is terwijl hij het altijd prima heeft gedaan. Zal eens kijken of de tel wel oplaadt, is moeilijk te zien in de houder.
Ik heb die melding met 2019.28.2 ook een paar keer gehad. Als je de USB stick eruit haalt en er weer in doet, dan werkt die weer een paar minuten. Na een paar keer hield die op met zeuren en werkte die weer goed. Was een vlotte USB stick, maar ben er ondertussen wel achter dat je eigenlijk een SSD moet plaatsen. Al die writes op een USB stick gaan vast niet lang goed...
 
2 uurtjes geleden 2019.28.3.1 binnen op een S85 van 2015. Krijg je met een MS dezelfde 'update versie' als met een M3 of MX maar dan met wat aanpassingen voor jou specifieke auto?

Het gaat tot nu toe meestal zo:
- de eerste updates zijn vaak voor een speciale regio (US) en voor bepaalde modellen
- dan worden de eerste fouten gevonden, gemeld en verbeterd
- dan gaan de updates naar steeds meer modellen en regio’s
- uiteindelijk proberen ze alle modellen en regio’s op dezelfde versie te krijgen en dan ...
- begint het spel opnieuw
De oudste modellen blijven vaak het langst op een aparte versie.
 
Ik heb die melding met 2019.28.2 ook een paar keer gehad. Als je de USB stick eruit haalt en er weer in doet, dan werkt die weer een paar minuten. Na een paar keer hield die op met zeuren en werkte die weer goed. Was een vlotte USB stick, maar ben er ondertussen wel achter dat je eigenlijk een SSD moet plaatsen. Al die writes op een USB stick gaan vast niet lang goed...
Ik heb de 'langzaam'-melding nooit gezien maar ik heb verschillende USB-sticks getest. Met volgende setup heb ik de beste resultaten:
1) gebruik geen splitkabel, maar rechtstreeks met 1 kabel naar de Tesla USB.
2) portable SSD beste resultaat, ik gebruik nu de Sandisk Extreme Portable 500GB, ingedeeld in 2 partities: één voor MP3 muziek en één voor TeslaCam.

Als ik een splitkabel gebruik met een USB-stick had ik vrij regelmatig dat de eerste seconden van een beeld zwart waren. Ligt het aan het gebruik van de splitkabel of aan de USB-sticks, dat heb ik niet meer getest. Met bovenstaande setup echter altijd feilloos. Het enigste dat nog voorkomt is het feit van 'corrupt disk' melding als je hem vanuit je Tesla in een Windows PC steekt. Er zou dus nog een veilig verwijderen moeten worden toegevoegd op de Tesla M3.
 
En weer bij met de firmware :) Ik post dit om mensen te laten zien dat er weinig echte regelmaat in zit. Van 2 tot 58 dagen varieert het bij mij. For the record. Thuis altijd aan de TWC en Wifi. Dus alleen bij vakanties zou dat een reden kunnen zijn voor iets latere update. Maar dat zie ik niet terug (zou dan binnen twee dagen na terugkomst moeten zijn).

Heel benieuwd hoe 28.3.1 het doet. Zo meteen flink stuk rijden, dus alle tijd om uit te proberen.

Annotation 2019-08-21 052743.jpg
 
Vandaag ook 2019.28.3.1 gekregen. Had voorheen 2019.24.4. Sedert v2019.24.4 kan je dus 'interieur overhittingsbeveiliging' niet meer gebruiken als 'hellingshoek/interieur detectie' is ingeschakeld. In vorige software-versies was dit dus wel mogelijk. Zet je bovendien interieurdetectie uit, dan staat dit na de volgende keer rijden automatisch weer aan. M.a.w. je moet daar na elke rit aan denken. Bovendien kan je dit ook niet uitzetten als Sentry-Mode is ingeschakeld. Lijkt mij nog weinig bruikbaar. Hebben anderen dit ook?

Ja, mij was ook opgevallen dat oververhittingsbeveiliging automatisch uit gaat en interieur detectie weer aan.
Of dat vroeger adners was weet ik niet, ik heb het nooit gebruikt maar wilde het eens aanzetten bij wijze van testje.
 
Ik ervaar deze drain in het geheel niet, als je sentry mode en de interieur oververhittingsbeveiliging uit heb staan, en geen 3rd party apps hebt geïnstalleerd (ook al heb je de app uitgezet, wellicht lopen de servers van die app alsnog te pollen) is de drain minimaal. Enkele km in een week bij een model3. Is 1% per week. Overigens ondersteunt Tesla die 3rd party apps niet. Ik raad iedereen aan die troep niet te installeren. Is niet slim gemaakt van Tesla door de auto zomaar uit de sleep te kunnen halen en ook niet dat uit de sleep bij stilstaan er wel relatief veel drain is, maar eenmaal in de sleep is het verbruik minimaal. Ook kan je de auto volledig uitzetten. Gewoon doen. Waarschijnlijk nog minder drain.
Ik had niet specifiek vermeld dat het vooral de Model S/X betreft.

Ik heb geen 3rd party apps en ook alles van Sentry/COP uitstaan en de phantom drain is meestal zeer laag (hooguit 1 a 2 km per dag), maar soms ben ik opeens toch een paar km kwijt om onduidelijke redenen.

Oh, en er staat weer een update klaar voor mij. Ik heb nu 2019.28.1, dus dat zal 2019.28.3.1 zijn denk ik.
 
Ik vraag mij toch af of dit via USA gaat. Ieder Sec kan een update aanbieden zover ik weet. Rangers kunnen het ook. Terugtrekken van updates kan ik mij overigens ook weinig bij voorstellen om het probleem te verhelpen.... Maar hoop voor jou dat het binnen redelijke tijd lukt.

NB Ik troost mijzelf altijd maar dat als ik deze update niet krijg in de grote golf, ik misschien volgende keer dan weer vooraan sta :) Dus wacht met 24.4 geduldig af. Wordt het niet 28.3 dan wel een volgende...
Ik ben bij sinds deze ochtend. Nu alleen de Wi-Fi nog!
 
Ik heb geen 3rd party apps en ook alles van Sentry/COP uitstaan en de phantom drain is meestal zeer laag (hooguit 1 a 2 km per dag), maar soms ben ik opeens toch een paar km kwijt om onduidelijke redenen.

Als het een "koude" ochtend is dan zakt de accuspanning iets en ben je iets meer kwijt.
Wanneer de accu tijdens het rijden weer iets opwarmt dan zakt het weer minder hard tijdens het rijden.

Ik merk het nu vooral dat ik in de ochtend veel onzuiniger rij dan wanneer ik 's-avonds naar huis ga.
Is dezelfde weg maar dan omgekeerd en het enige verschil is de temperatuur.

Als hij op 90% geladen is dan ben ik ook heel snel 3-4km kwijt maar als hij op 40% staat dan staat er meestal nog hetzelfde de volgende ochtend.