Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Nou ik vandaag op de A2 in de tunnel bij the wall daar remt hij in een keer keihard af in de tunnel en geeft hij max snelheid 50 aan. Gelukkig stroom bijgegeven en weer vaart gemaakt maar is niet echt lekker
En wat helemaal totaal onbegrijpelijk is... Dat hij keihard afremt voor een wijziging van de max snelheid. Als hij een stilstaand object denkt te herkennen (schaduw bij via- en aquaducten ed) ok, maar voor een simpele wijziging van de snelheidslimiet....
 
Een vraag aan alle mensen die inhaalgraagte op 'Mad Max' hebben staan: wat is jullie logica?

Mijn logica: De auto mag toch niet uit zichzelf inhalen, maar alleen maar rijstrookwisselingen suggereren. Ik kan zelf ook wel bedenken wanneer ik dat wil, daar heb ik geen computer voor nodig. Dus mij mij staat dat op 'off'.
 
Een vraag aan alle mensen die inhaalgraagte op 'Mad Max' hebben staan: wat is jullie logica?

Mijn logica: De auto mag toch niet uit zichzelf inhalen, maar alleen maar rijstrookwisselingen suggereren. Ik kan zelf ook wel bedenken wanneer ik dat wil, daar heb ik geen computer voor nodig. Dus mij mij staat dat op 'off'.
Hiermee test Tesla of de rijbaansuggesties en momenten goed zijn. Ik rij altijd op Mad Max. Als ik harder rijd al is het 3km/u dan wil ik er niet achter blijven hangen.

Wat mij enkel irriteert is als ik dan iemand met een klein verschil in haal en er een auto van achterop komt NOA niet net een klein tikkie harder rijd (binnen de GPS vMax) en direct met de suggestie komt om naar rechts te verplaatsen. Nu moet je zelf een klein beetje gas geven maar duurt ook de rijbaan verplaatsing naar rechts heel lang en als je het net te vroeg doet ondanks dat je de auto al gepasseerd bent volgt er een micro break of cancellation van de verplaatsing en gaat de auto weer naar links terwijl de auto achter al anticipeert dat je volkomen logisch naar rechts blijft verplaatsen.
 
  • Like
Reactions: Duke-U and arne-nl
Hiermee test Tesla of de rijbaansuggesties en momenten goed zijn.
Een valide reden, al denk ik dat inhaalsuggesties obv snelheidverschil een dusdanig simpel probleem is, dat ze daarvoor een klassiek algoritme hebben, geen AI. (Ik heb het niet over het inhalen zélf, maar puur de binaire beslissing inhalen j/n).

Als ik harder rijd al is het 3km/u dan wil ik er niet achter blijven hangen.
Daar heb ik nog wat moeite mee om te begrijpen. Ik zou zeggen: je ziet dat je je een voertuig nadert dat langzamer gaat dan jij en signaleert dan een rijstrookwissel voordat de auto begint af te remmen. Of waarschuwt de AP al voordat de snelheidsaanpassing begint? Of gaat het om het piepje om je wakker te maken? ;)

Misschien moet ik het nog eens een keer proberen, maar ik werd gek van de suggesties: wanneer zegt hij het om in te halen, wanneer om te navigeren? En ik ben geen consequente inhaler. Als ik denk dat het wat opschiet doe ik het, anders vind ik het niet zo erg een tijdje op dezelfde baan met het verkeer mee te rijden.
 
Een valide reden, al denk ik dat inhaalsuggesties obv snelheidverschil een dusdanig simpel probleem is, dat ze daarvoor een klassiek algoritme hebben, geen AI. (Ik heb het niet over het inhalen zélf, maar puur de binaire beslissing inhalen j/n).


Daar heb ik nog wat moeite mee om te begrijpen. Ik zou zeggen: je ziet dat je je een voertuig nadert dat langzamer gaat dan jij en signaleert dan een rijstrookwissel voordat de auto begint af te remmen. Of waarschuwt de AP al voordat de snelheidsaanpassing begint? Of gaat het om het piepje om je wakker te maken? ;)

Misschien moet ik het nog eens een keer proberen, maar ik werd gek van de suggesties: wanneer zegt hij het om in te halen, wanneer om te navigeren? En ik ben geen consequente inhaler. Als ik denk dat het wat opschiet doe ik het, anders vind ik het niet zo erg een tijdje op dezelfde baan met het verkeer mee te rijden.

Uiteindelijk zullen er wat meer smaak-instellingen moeten komen. Misschien kunnen die zelfs afgeleid worden van je eigen rijstijl. Hoe snel je van baan wisselt. Hoeveel gas je bijgeeft. Hoever je boven max wilt gaan om sneller in te halen enz.
 
Ik begrijp eigenlijk niet waarom NoA aangeeft naar links te willen terwijl AP aangeeft dat het niet kan omdat er een auto met te hoog snelheidsverschil nadert.

Wellicht heeft het er mee te maken dat NOA (in de VS) automatic lane changes kan doen, op het moment dat er voldoende ruimte is?
Ach, ja, soms blijft het gissen.

AP en NOA op een drukke Duitse Autobahn is trouwens ook geen gelukkige combinatie als er verkeer aankomt dat minstens 180 km/ uur rijdt ... Ik heb het idee dat hoe groter de snelheidsverschillen, hoe slechter AP in de praktijk werkt.
 
Ik heb regelmatig dat ik zelf invoeg en NOA aanzet hij me direct terug naar de rechtse baan wil hebben waar ik DIRECT achter een vrachtwagen met 88kmh terechtkom. Als ik nog zelf wil blijven rijden als mijn vrouw er bij is moet ik dat niet doen want dan krijg ik accuut rijontzegging.
 
Daar heb ik nog wat moeite mee om te begrijpen. Ik zou zeggen: je ziet dat je je een voertuig nadert dat langzamer gaat dan jij en signaleert dan een rijstrookwissel voordat de auto begint af te remmen. Of waarschuwt de AP al voordat de snelheidsaanpassing begint? Of gaat het om het piepje om je wakker te maken? ;)

Uiteraard komt de suggestie voor dat de auto moet afremmen. Mits het snelheidsverschil niet te groot is. Bijvoorbeeld een vrachtwagen die 80 rijd en ik 130 dat kan AP/NOA helaas niet aan. Zelden weet NOA dan op tijd een rijbaansuggestie te geven.

Waarom ik zo rij? Puur om NOA te trainen. Hoe meer gevalideerde kilometers met NOA zonder aborts hoe groter de kans dan we NOA without lane change confirmations zouden kunnen krijgen in de EU.

Daarnaast, ik vind het gewoon leuk om te kijken je puur op de software kunt rijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In mijn woon-werkroute zit een N-weg met een aantal uit- en invoegstroken. Ik moet rechtdoor en AP rijdt er altijd keurig voorbij. Pas geleden reed ik achter een auto die een van de uitvoegstroken nam. AP wilde hem volgen, de uitvoegstrook op. Iemand dat meer meegemaakt, dat AP geneigd is voorliggers te volgen ipv de weg?
 
Uiteraard komt de suggestie voor dat de auto moet afremmen. Mits het snelheidsverschil niet te groot is. Bijvoorbeeld een vrachtwagen die 80 rijd en ik 130 dat kan AP/NOA helaas niet aan. Zelden weet NOA dan op tijd een rijbaansuggestie te geven.

Dit van de week ook in Duitsland gezien. 90km/h versus 140km/h dan. Als je de suggestie volgt, en terug achter een vrachtwagen verder rechts invoegt, zak je eerst in tot 120km/h alvorens weer een overtake rijbaanwissel te krijgen.

Met zulke snelheids verschillen lijkt de sensor range (fysiek, of in gebruik) niet toerijkend om ver genoeg vooruit te anticiperen.
Anderszijds 120km/h = 75mph ofwel ongeveer de snelheids limiet (voor auto's en vrachtautos) in meeste staten de USA, wellicht ook wat "amerikaanse bias" nog steeds in het algorithme.

Tijd zal het leren.
Ik heb NoA ook aanstaan, maar ook meer als "lering en vermaak" en alleen als ik alleen rijdt.
Ook mij is huwelijksgeluk veel waard :)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Hbrink
Het was geen noodstop maar wel vol in het regeneren dus toch wel een flinke vertraging dat je er heel erg van schrikt en als iemand achter je niet oplet er wel achterop zou kunnen zitten
Wat mogelijk kan helpen is regeneratie op laag te zetten. Geen stroom zal dan niet direct resulteren in een stop binnen 20 meter. Tesla zou dit eigenlijk in AP moeten inbouwen. AP aan regeneratie uit. Of is dat reeds ingebouwd?
 
In mijn woon-werkroute zit een N-weg met een aantal uit- en invoegstroken. Ik moet rechtdoor en AP rijdt er altijd keurig voorbij. Pas geleden reed ik achter een auto die een van de uitvoegstroken nam. AP wilde hem volgen, de uitvoegstrook op. Iemand dat meer meegemaakt, dat AP geneigd is voorliggers te volgen ipv de weg?

Ja, maar in al mijn gevallen ligt de oorzaak anders (waarschijnlijk bij jou ook). AP2+ volgt geen voorliggers. Echter kan de voorligger wel de belijning dusdanig blokkeren waardoor je Tesla de rechter lijn niet meer ziet (als de voorligger rechtsaf slaat). Jouw Tesla probeert het plaatje compleet te maken en in veel gevallen wil hij dan ook rechts sturen omdat hij rechts een afbuigende lijn ziet. Het lijkt dan alsof de auto de voorganger volgt. In feite doet hij dat ook, maar niet bewust...
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Ja, maar in al mijn gevallen ligt de oorzaak anders (waarschijnlijk bij jou ook). AP2+ volgt geen voorliggers. Echter kan de voorligger wel de belijning dusdanig blokkeren waardoor je Tesla de rechter lijn niet meer ziet (als de voorligger rechtsaf slaat). Jouw Tesla probeert het plaatje compleet te maken en in veel gevallen wil hij dan ook rechts sturen omdat hij rechts een afbuigende lijn ziet. Het lijkt dan alsof de auto de voorganger volgt. In feite doet hij dat ook, maar niet bewust...

Alleen in mijn geval waren er niet eens andere auto’s in de buurt had bijna een hele lege tunnel voor mij dus had het toen helemaal niet verwacht.