Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
SN2, de opvolger van SN1 die ontploft is, is tot het hoogst noodzakelijke uitgekleed. En daarmee is een nieuwe koude-druk test uitgevooerd. En nu is de tank heel gebleven, tot ieders opluchting.

Er is iets aangepast aan de schijf (puck) onderaan, waar de motoren aan vast zitten.
Kanweg.png

Die schijf is waar ze in bovenstaande foto de gele rolmaat omheen gelegd hebben.
Blijkbaar is in een eerder ontwerp (SN1) de manier van vastlassen niet goed geweest.

Nu gaan ze verder met SN3 (Spaceship New 3) en daarna SN4

Kanweg.png
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Vandaag weer 60 satelieten van het Starlink project met een Falcon 9 in de ruimte gebracht. Is gelukt ondanks een defecte motor (1 v/d 9).
Commentaar van Elon: "Yeah. There was also an early engine shutdown on ascent, but it didn’t affect orbit insertion. Shows value of having 9 engines!"
De eerste trap lukte het hierdoor niet om netjes te landen. Uit elkaar gespat boven zee.
Het was overigens de eerste keer dat een raket voor de vijfde keer werd hergebruikt. Een zesde keer zit er dus niet meer in.

De lancering zou eerst op maandag zijn, maar net nadat toen de motoren waren gestart besloot de computer de lancering af te breken.
Commentaar van Elon: "Last launch aborted due to slightly high power. Possibly, but not obviously, related to today. This vehicle has seen a lot of wear, so today isn’t a big surprise. Life leader rockets are used only for internal missions. Won’t risk non-SpaceX satellites."
 
Ik heb het geluk gehad een keer bij SpaceX op bezoek te zijn geweest. Adres: Rocketroad #1. Een Amerikaanse branchegenoot met wie ik een goed contact heb, heeft SpaceX als klant en kon destijds (met de nodige moeite) een bezoek regelen. Uiteraard fotografie niet toegestaan. Zeer indrukwekkend. Wat hing daar een aanstekelijke positieve 'vibe' in het hele bedrijf. Ze waren toen nog bezig met de ontwikkeling van de self landing boosters. Het was er toen erg vol. Opgestapelde portacabins op de werkvloer als kantoren. Direct ernaast de 3D metaalprinters. In de hoek een Starbucks, met gratis koffie voor alle werknemers. Bij in ingang op de balie, stond half verscholen achter een plant een prestigieuze award voor ondernemers in de ruimtevaart die Musk had gewonnen. Destijds vond ik het al gaaf daar geweest te zijn. Achteraf, nu zo'n beetje alles gelukt is waar ze toen over spraken, nog mooier. Ik ben het er mee eens dat SpaceX eigenlijk het hoofddoel is van Musk. Met afstand zijn coolste bedrijf. Ik hoop dat ik er nóg een keer naar binnen kom, met mijn Amerikaanse vrienden...
 
Ik heb het geluk gehad een keer bij SpaceX op bezoek te zijn geweest. Adres: Rocketroad #1. Een Amerikaanse branchegenoot met wie ik een goed contact heb, heeft SpaceX als klant en kon destijds (met de nodige moeite) een bezoek regelen. Uiteraard fotografie niet toegestaan. Zeer indrukwekkend. Wat hing daar een aanstekelijke positieve 'vibe' in het hele bedrijf. Ze waren toen nog bezig met de ontwikkeling van de self landing boosters. Het was er toen erg vol. Opgestapelde portacabins op de werkvloer als kantoren. Direct ernaast de 3D metaalprinters. In de hoek een Starbucks, met gratis koffie voor alle werknemers. Bij in ingang op de balie, stond half verscholen achter een plant een prestigieuze award voor ondernemers in de ruimtevaart die Musk had gewonnen. Destijds vond ik het al gaaf daar geweest te zijn. Achteraf, nu zo'n beetje alles gelukt is waar ze toen over spraken, nog mooier. Ik ben het er mee eens dat SpaceX eigenlijk het hoofddoel is van Musk. Met afstand zijn coolste bedrijf. Ik hoop dat ik er nóg een keer naar binnen kom, met mijn Amerikaanse vrienden...
Inderdaad, P.
SpaceX is Musk zijn levenswerk, zeker weten. Daarmee meteen voor mij het grootste beleggingsrisico in Tesla. Dat Elon het wel mooi vindt, het gemekker aan zijn kop beu is, nadat hij de hele autowereld een schop onder de kont heeft gegeven, En dat Tesla het nu maar verder zelf moeten zien te rooien, zonder hem. Straubel is ook al weg en Guillen is weliswaar fantastisch, maar geen Musk...
 
Last edited:
Wegafsluiting gevraagd van 9 tot 24 uur voor 6 april, met backup voor 7 en 8 april. Voor een "hop" van 150 meter hoog.
Plus op 27 maart en 1 april voor transport van de bouwplaats naar de lanceerplaats (BocaChica aan de grensrivier met Mexico, bij het strand).
Kanweg.png

Met hoever ze nu zijn (zie foto), haast niet voor te stellen dat gevaarte over 10 dagen moet kunnen vliegen.
 
Zondag is SN3 (Spaceship Number 3) naar de lanceerplaats gereden om daar afgebouwd te worden. Gewoon rechtop op een dieplader met heel veel wielen. Daarna met een reuze-hijskraan op de plek (een staalconstructie) gehezen.
Kanweg.png

Om een indruk te krijgen hoe groot dat ding wel is:
Zie de pijl bij het mannetje bovenin. Zie ook de 4 mannen onderaan op de staalconstructie.
 
Hier een animatie van hoe het landingsgestel zou kunnen werken:
Kimi Talvitie on Twitter
Zes uitklap-pootjes met vering. Prachtig gevisualiseerd door Kimi (zie link van robertvg: korte animatie)
Kanweg.png

Kimi vraagt:
I spent couple of hours trying to visualize how they might work.@elonmusk is this even remotely close?
Elon's antwoord:
Yes, v close! Nice work. Those are V0.9 legs, so major upgrades coming. Need wider span, longer stroke & ability to auto-level for uneven ground or leaning into high winds.
ErdayAstronaut en Fraser Barbour vragen:
Auto leveling!!! That’s going to be key for other planetary bodies!!!
Will SN4 probably still just use these for now though? Good enough for these controlled environment.
Does this mean super heavy will have redesigned legs?

Elon's antwoord:
Yeah. Definitely need a wider span.
 
Helaas, SN3, het 3e Starship is ook ontploft.
De test van de tank onderaan, voor vloeibaar methaan, was goed gegaan.
Maar de zuurstof tank bovenaan heeft het niet gehaald, toen die als test met vloeibare stikstof werd gevuld.
Foto vlak na afloop:
Kanweg1.png


Rechts onder staat iets in de brand. Waarschijnlijk het Tesla battery pack, die vlak boven deO2-tank was gemonteerd.