Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het niet paraat, maar ik weet dat (volgens mij Neil deGrasse Tyson) iemand met verstand van zaken ooit heeft uitgelegd dat het “vallen in de zon” nagenoeg onmogelijk is. Je moet daarvoor de snelheid terugbrengen tot ~0 in de ruimte. Dat kost teveel energie.

Hier volgens mij interessant stuk daarover. Blijkbaar kan het wel maar is het heel moeilijk: The Physics of Trying to Crash Into the Sun
 
Kwestie van een nauwe baan volgen. Dat is op zich weer niet zo heel moeilijk, diverse kometen hebben het al voorgedaan. De denkfout bij die simulatie is dat de zon wordt gezien als vast lichaam. Dat is niet het geval. Als je in de corona komt wordt je vanzelf afgeremd.

Baanberekeningen met slingereffecten lukken ook om een vehikel bij Pluto te krijgen tenslotte, dan kan dit ook echt wel.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
De soortelijke massa van verarmd uranium (388U) is 19,1 Mg/m3 ofwel 19100 kg / m3.
Dus voor 68m3 heb je 236 lanceringen nodig, als je het verpakkingsmateriaal van het afval niet mee neemt.
Wat me niet verstandig lijkt.

Het gaat inderdaad om het aantal lanceringen dat nodig is. Engeland heeft eens een studie gedaan om van nucleair afval af te komen. Vanwege het aantal benodigde lanceringen, was het geen optie om het de ruimte in te schieten.

https://webarchive.nationalarchives...environment/consult/radwaste/pdf/radwaste.pdf


“ Disposal of radioactive wastes in outer space is generally considered unacceptable because of the large number of rocket launches that would be needed
 
Last edited:
Prachtige beelden. Koppelen is gelukt en de bewoners van 't ISS zijn binnen bij Ripley en de moeder-aarde-knuffel!

De knuffel kreeg trouwens een onbewust duwtje, waarna ie heerlijk in beeld kwam. Geen idee of 'k hier video kan uploaden, dus hopelijk komen de beelden / samenvatting erg snel online.

Ongelooflijk wat er allemaal te gebeuren staat boven onze hoofden...
 
  • Like
Reactions: S-19910
SpaceX is zo mogelijk een nog cooler bedrijf dan Tesla. Ik heb het voorrecht gehad daar een keer te mogen kijken.
Dit was nog voor de grote doorbraak, ze waren de reusable booster nog aan het ontwikkelen. Adres: Rocket Road nr.1...
De Vibe die daar toen al hing en de gedrevenheid van al die mensen, dat was echt ongelofelijk.
 
  • Like
Reactions: S-19910
SpaceX is zo mogelijk een nog cooler bedrijf dan Tesla. Ik heb het voorrecht gehad daar een keer te mogen kijken.
Dit was nog voor de grote doorbraak, ze waren de reusable booster nog aan het ontwikkelen. Adres: Rocket Road nr.1...
De Vibe die daar toen al hing en de gedrevenheid van al die mensen, dat was echt ongelofelijk.
Natuurlijk is SpaceX cooler dan Tesla. En belangrijker, op een grote schaal bekeken.
Hopelijk zorgt Tesla er mede voor dat we het iets langer kunnen uithouden op deze steeds meer misbruikte planeet voordat we de ruimtevaart ECHT nodig hebben.

De Dragon is trouwens zojuist neergeplonst :)
 
Natuurlijk is SpaceX cooler dan Tesla. En belangrijker, op een grote schaal bekeken.
Hopelijk zorgt Tesla er mede voor dat we het iets langer kunnen uithouden op deze steeds meer misbruikte planeet voordat we de ruimtevaart ECHT nodig hebben.

De Dragon is trouwens zojuist neergeplonst :)
Doet me denken aan een reaguurder die over Tesla / Musk zei: "Het is allemaal geen rocket science wat hij doet".
 
sterk.

nu, we hebben eerder nog een filmpje gezien waarbij de booster aan het schuiven was op het droneschip.

En ze hadden een soort Roomba ontwikkelt om onder de booster te rijden en te securen.
Die was of niet aanwezig of heeft zijn werk niet goed gedaan.
Eerder heft Elon eens opgemerkt dat het verzegelen (vastlassen ofzo) van de booster op het droneschip niet nodig was.
 
C81341F4-E5EE-44DB-BCD8-92A505E3BC61.jpeg

94CB6BE6-4F23-4FF1-BB6C-90C2C38CB8B8.jpeg

Mooie plaatjes van de laatste lancering.
De eerste credit @erikkuna, de tweede van SpaceX zelf
 
SpaceX is een extreem cool bedrijf. Gevestigd aan Rocket Road #1. Heb het grote genoegen gehad daar een keer een rondleiding te hebben gehad. Is al wel een jaar of vijf geleden; ze waren nog bezig met het ontwikkelen van die re-usable boosters. Enorme hal met op de werkvloer opgestapelde portacabins als kantoren. Destijds al bezig met 3D metaalprinten. De coffee-corner was van Starbucks, gratis. En wat een supergemotiveerde inherent gedreven mensen daar, echt zeer aanstekelijk.