Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat je het verkeerd leest. Hij ageert tegen de nu juist veel te behoudende regelgeving die een heel groot gebied als range definieert welke leidt tot afblazen van lancering als daar toch een vliegtuig in binnendringt. Hij wil een "reform" in de zin van minder of minder onnodig beperkende regelgeving. Niet meer regelgeving.
Ah zo had ik het idd niet begrepen. Hoewel, laat hij dan zijn raket op dat vliegtuig botsen?
 
Na de vlucht van SN15 (op 7 mei, al 8 weken geleden) is er geen lancering vanaf Starbase meer geweest. Het lijkt alsof alles is stilgevallen, maar dat is niet zo.
Ze zijn i.p.v. weer een raket lanceren aan het werk gegaan om de lanceerbasis op te bouwen:

1.
Met dezelfde techniek als waarmee een raket gemaakt wordt, zijn ze tanks gaan maken voor koud-vloeibaar methaan, zuurstof en stikstof: cryo tanks
En voor water om te sproeien / vernevelen bij de lancering. Voor koeling, maar vooral voor geluidsdemping. Deze tanks staan naast de lanceertoren.
Deze z.g. GSE-tanks (Ground support equipment) zien er zo uit (links de ringen waaruit opgebouwd, rechts als het klaar is).
1625080965459.png

Bij de Cryo tanks is er nog een tweede tank omheen gezet en de tussenruimte volgespoten met isolatiemateriaal. Hier het plaatsen van de omhulling:
1625080988661.png

Waarom zou je tanks kopen, als je die ook zelf kunt maken ;)

2.
De toren voor de hijsinrichting is ook zelf gemaakt. Er zijn zeven delen die nu klaar zijn (6 gemonteerd), en aan de achtste met de kraan gaan ze beginnen.
Links zie je de bunker (met de pompen, regelsystemen), midden de toren (met daaronder de warmtewisselaar voor overtollig CH4), rechts de GSE's.
1625081014630.png

3.
De lanceertafel is inmiddels vergaand afgebouwd. Hierin de o.a. klampen om de raket bij de lancering vast te houden. Hier een getekende impressie:
1625081044621.png

Deze moet nog op de plaats gehesen worden, op de 6 poten (die verlengd zijn en met elkaar verbonden).
1625081144732.png


Ondertussen is ook aan BN3, de Booster-raket zelf verder gewerkt. Deze heeft nu de volle lengte.
Er is een Booster test-tank BN2.1 beproefd met vloeibaar stikstof en gesimuleerde druk van de raketmotoren. BN2 was klaar en is meteen gesloopt.
De eerste vacuum-raketmotor is aangekomen (met een grote kelk).

Elon geeft toe dat het minder snel gaat dan hij eerder hoopte. :oops:
1625081482224.png
 
Booster BN3 (de eerste trap van SpaceShip) is inmiddels gearriveerd op de het lanceerplatform.
Hier een sfeerbeeld van links BN3 op de test-stand, terwijl rechts de lanceertoren nog in opbouw is.

1625428602070.png


Deze BN3 gaat niet gelanceerd worden, dat is pas bij de volgende booster, waar ze net mee gestart zijn. Elon schreef namelijk:

1625428797763.png


Nog even wat plaatjes om te laten zien hoe groot de booster wel is:

De booster BN3 op transport:
1625428944045.png


Vergelijking in grootte tussen de Booster en een Boeing 747 (jumbo-jet):
1625429111420.png
 
Vandaag heeft Virgin Galactic, het bedrijf van Richard Branson, voor het eerst passagiers naar de ruimte vervoerd.
En daarmee "gewonnen" van Jef Bezos, eigenaar van Amazon en zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin.
Ook Richard Branson zelf ging mee. Het was een recht op en neer tochtje tot 80 km hoogte.
Met een vliegtuig is het ruimtevaartuig tot 15 km hoogte gebracht waarna de raketmotoren werden ontstoken tot de 80 km bereikt werd.
Hier een foto van zijn ruimtevaartuig vlak voor de landing:
1626034780202.png


Hier de (nogal zure) reactie vooraf van Blue Origin (noemt het een vliegtuig ipv ruimtevaartuig 😉)

1626035074129.png



En hier een vergelijking in grootte tussen Virgin Galactic, Blue Origin en SpaceX Falcon9
1626035170362.png


SpaceX Starship en SuperHeavy Booster zijn overigens van een andere grootte orde, met een diameter van 9 meter en een lengte van 50+70=120 meter.:cool:
 
Tussen de lanceerplaats en assemblageplaats (fabriekshallen) heeft SpaceX nog een ander terrein in gebruik, namelijk "the old gas well", de "vroegere gasbron".
Daar gaat vloeibare zuurstof en stikstof gefabriceerd worden, gewoon door de lucht ter plaatse af te koelen. (-182 Celcius voor O2 en -196 C voor N2).

Maar ook gasbron wordt weer in gebruik genomen om methaan (CH4) als brandstof voor de raket te produceren.
Gisteren was het zover, de eerste gasproductie vond plaats. Hier een foto van hoe er voor het eerst wat gas wordt afgefakkeld:

1626342602603.png


Die kolom die je ziet onder de vlam is waarschijnlijk voor het reinigen van het gas dat uit de gasbron komt. Want in de raketmotor moet wel pure CH4 hebben.
Dat affakkelen kan gewoon "gas uit de bron" voor de test zijn, maar misschien ook dat de verontreiniging (niet-CH4-gas) daarmee wordt verbrand.

Hier nog even een foto van het plaatsen van de kolom waarmee de vloeibare zuurstof gefabriceerd wordt. Nog toen die nog niet dicht was, zodat je goed kunt zien dat het een soort destilatiekolom is.
1626344508785.png
 
Gisteren, 20 juli was de eerste "Static Fire" van de Booster BN3. Deze BN3 is er alleen voor testen.

1626898498721.png


BN3 is nu getest met 3 Raptor raketmotoren, waarschijnlijk later komt er nogmaals een static fire met 9 Raptors.

1626897974865.png


Uiteindelijk wil men naar 33 Raptors gaan, waarvan de buitenste ring van 20 stuks vast, en de binnenste 10 resp. 3 cardanisch opgehangen, voor te sturen bij de lancering en het landen.

Dit is een impressie van @ErcXspace hoe het moet worden, waarvan Elon op Twitter schreef dat het in grote lijnen klopt.

1626898382844.png


De Raptors voor de booster gaan in de toekomst in Texas geproduceerd worden, niet meer in SpaceX HeadQuarter in Hawthorne, California.
De locatie met teststands in McGregor wordt daarvoor uitgebreid. Veel dichterbij (maar toch nog 600 km van de lanceerplaats).

1626898909055.png

Raptor2 is een nieuwe verbeterde versie van de eerder gebruikte Raptor. Meer vermogen, en eenvoudiger van constructie.
Het moet op termijn een echte serieproductie worden, volgens Elon 2 - 4 Raptors per dag.

Raptor2 moet een vermogen gaan leveren van 230 ton (230.000 kgf), en met 33 Raptors betekent dat de Booster 76.000 ton stuwkracht levert.
Dat is dus 7,6 miljoen kilo, ruim twee keer zoveel als de thrust van Saturnus V (3,5 miljoen kgf), de grootste raket die tot nu ooit gebouwd is. :cool:
 
Jeff Bezos, eigenaar van Blue Origin, klaagt nu de NASA aan, dat alleen SpaceX een contract gekregen heeft voor de maanlander, en hij niet.

Eerder had de GAO (vergelijk de Nederlandse "Autoriteit Consument en Markt") bepaalt dat de NASA niet met Blue Origin hoeft te onderhandelen.
Maar Besos blijft proberen zijn gelijk te halen.
Genant: Het enige wat Blue Origin heeft gepresteerd is 4 mensen voor 4 minuten de (bijna-) ruimte in geschoten, terwijl SpaceX volop satelieten lanceert, het ISS bevoorraadt en er mensen heen brengt. Laat Bezos eerst maar eens iets presteren met zijn Blue Origin voordat hij de NASA aan gaat klagen.

Werknemers van Blue Origin zijn niet blij met de gang van zaken. Er zijn er die inmiddels zijn overgestapt naar SpaceX. Niet de minste ook, zie deze tweet:

Nitin Arora (hoofd van het maanlander project van Blue Origin) stapt over naar SpaceX:

1629201452202.png