Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben er klaar voor. Hopelijk laat het internet het niet afweten
Screenshot_20240314_163607_Gallery.jpg
 
... and it's gone...
Toch jammer: had gehoopt dat ze meer zouden bereiken...
Seriously?
Ik vind het echt al bizar dat het ze met zo'n nieuwe raket lukt om hem drie keer te lanceren zonder dat hij op het platform uit elkaar spettert.
En dan alle maneuvers in orbit succesvol uitvoeren, alleen de reentry en landing nog niet. Dat lijken me relatief makkelijk op te lossen problemen.
Nog 1 of 2 keer en ze voeren het hele programma zonder problemen uit.
 
Wel raar dat ze dat rondtollen niet onder controle kregen. Was op dat moment al duidelijk dat het niet goed zou gaan aflopen.
Helemaal niet zo raar. Ze hebben nog nooit een re-entry gedaan met dit soort snelheden met zo'n voertuig. Dus ze zijn net zoals met het landen van de Falcon 9's aan het zoeken naar de goede besturing. Vooral met dit soort snelheden zijn veel dingen onvoorspelbaar.
Hopelijk hebben ze genoeg informatie verzameld om het de volgende keer wel goed te kunnen doen, maar het zou mij niet verbazen dat de volgende starship ook nog niet 100% onder controle is.
 
Helemaal niet zo raar. Ze hebben nog nooit een re-entry gedaan met dit soort snelheden met zo'n voertuig. Dus ze zijn net zoals met het landen van de Falcon 9's aan het zoeken naar de goede besturing. Vooral met dit soort snelheden zijn veel dingen onvoorspelbaar.
Hopelijk hebben ze genoeg informatie verzameld om het de volgende keer wel goed te kunnen doen, maar het zou mij niet verbazen dat de volgende starship ook nog niet 100% onder controle is.
Het zou me niet verbazen als het nog even duurt voordat ze de re-entry onder de knie hebben.

Naar ze zullen net zoals bij de Falcon 9 niet moeten wachten tot de landing geperfectioneerd is voordat men al payload kan lanceren en opbrengsten genereren. Bij de Falcon 9 was de booster landing ook een "secondary objective" in't begin.
 
Boosterlanding is wel redelijk critical voor het Starship programma aangezien er 33 Raptors verloren gaan als het mis gaat, in tegenstelling tot de 6 stuks van Starship.

Buiten de kosten is de productie capaciteit van Raptor een beperkende factor, ik meen 1 per dag op dit moment. Met dat relatief weinige aantal motoren kom je hoogstens aan 9 lanceringen per jaar wat niet substantieel meer is dan de 100 Falcon lanceringen die ze nu doen qua tonnage, aan waarschijnlijk hogere kosten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Boosterlanding is wel redelijk critical voor het Starship programma aangezien er 33 Raptors verloren gaan als het mis gaat, in tegenstelling tot de 6 stuks van Starship.

Buiten de kosten is de productie capaciteit van Raptor een beperkende factor, ik meen 1 per dag op dit moment. Met dat relatief weinige aantal motoren kom je hoogstens aan 9 lanceringen per jaar wat niet substantieel meer is dan de 100 Falcon lanceringen die ze nu doen qua tonnage, aan waarschijnlijk hogere kosten.
Starships payload tot LEO is alleen ruim 4x zo groot.
 
Starships payload tot LEO is alleen ruim 4x zo groot.


Dat bevestigt mijn verhaal dus. 33 Raptors verschroten voor 4x de payload van Falcon - not gonna happen.

Starship zou expendable kunnen zijn, de Booster zeker niet.

Overigens denk ik dat ze de Boosterlanding snel voor mekaar krijgen, ook al is de Starship Booster qua complexiteit en grootte tig keer lastiger dan een Falcon Booster maar die landingen gaan met zo’n exceptionele precisie en betrouwbaarheid..
 
Last edited:
Dat bevestigt mijn verhaal dus. 33 Raptors verschroten voor 4x de payload van Falcon - not gonna happen.

Starship zou expendable kunnen zijn, de Booster zeker niet.

Overigens denk ik dat ze de Boosterlanding snel voor mekaar krijgen, ook al is de Starship Booster qua complexiteit en grootte tig keer lastiger dan een Falcon Booster maar die landingen gaan met zo’n exceptionele precisie en betrouwbaarheid..
Dat zal ook niet het oogmerk zijn.

Maar als het in LEO brengen al lukt maar het terugbrengen nog niet dan is het zonde om dat tests zonder payload te doen.
Het loslaten van een payload moet immers ook getest worden.

Ik begreep echter ook dat er inmiddels al 4 boosters en 4 Starships zo goed als klaar zijn om te testen.
na 3.14 lijkt mij 4.20 een mooie dag om opnieuw een test te doen.