Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SR+ range anxiety ?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi there. Ik heb een M3 SR+ besteld maar heb af en toe nog twijfels over te stappen naar de AWD LR, maar ja toch 10k meer. daar kun je leuke dingen mee doen.

Mijn vraag: wat is nu de werkelijke range van de SR+? Wat halen jullie bij 90% laden?
 
Ik kijk zelf vaak naar EV database omdat je dan ook nog zomer (23°C) / winter (-10°C) kan zien.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Praktische Actieradius SR+ / LR AWD:
Stad - Winter 320 km / 450 km
Stad - Zomer 505 km / 685 km
Snelweg - Winter 245 km / 340 km
Snelweg - Zomer 320 km / 445 km
Gecombineerd - Winter 280 km / 395 km
Gecombineerd - Zomer 395 km / 550 km

En hou er rekening mee dat je hem doorgaans niet tot 100% maar 90% op laadt en dus niet die volledige range zal gebruiken.
 
Tja, range anxiety.....
Het is even wennen dat je niet moet denken zoals bij benzine/diesel. Wie rijdt er op 1 dag 350 km in één enkele rit? Weinig mensen denk ik. Het punt is dat je “overal” kunt bijladen, vooral ook ‘s nachts thuis. Je begint elke dag met een “volle tank”. De meeste mensen rijden alleen op vakantie misschien 350 km aan één stuk.
Toegegeven, ik heb mijn M3 nog niet zo lang, maar van range anxiety heb ik nog geen last gehad.

Hoofdzaak is dat je niet vergeet ‘s avonds de stekker erin te prikken....
 
Hi there. Ik heb een M3 SR+ besteld maar heb af en toe nog twijfels over te stappen naar de AWD LR, maar ja toch 10k meer. daar kun je leuke dingen mee doen.

Mijn vraag: wat is nu de werkelijke range van de SR+? Wat halen jullie bij 90% laden?

Wij hebben nu een Nissan Leaf (270 km WLTP bereik) dus dat is niet helemaal vergelijkbaar, maar toch mijn input. Wat vooral opvalt is dat je bereik enorm achteruit gaat bij koud weer. Maar dan ook echt 35% minder is geen uitzondering.

Nu kom je met wat onderweg laden echt wel waar je wilt zijn, maar in ons geval merken we wel dat we vaker dan we zouden willen 90 of 100 gaan rijden op 130km/u wegen omdat het anders wel erg krap wordt.

Wat namelijk de boel nog krapper maakt is dat je naast de enorme range afname in de winter ook nooit tot 0% doorrijdt, maar doorgaans bij 15% al niet meer lekker zit.

Gevolg: 250km max praktijk range (100-0%) is in de winter maar 175km, wat dus maar 140km is tot je op ~15% zit met klamme handjes

En dan heb ik het nu over een nieuwe auto, als de batterij over 5 jaar minse wordt is het vast helemaal feest (hoewel dit bij Tesla's minder extreem is heb ik vernomen)

Al met al hebben wij er nu een model 3 long range bij gehaald voor de lange ritten ter vervanging van onze 2e (ICE) auto. Super spannend, we hebben dus zometeen helemaal geen ICE meer...

Anyway, als je het kunt missen zou ik zeker de long range nemen, heb je ook nog AWD en andere pro's. Maar vooral omdat het laatste wat je wilt is dat je achteraf spijt gaat krijgen als je vaker moet laden dan je had gehoopt.
 
  • Informative
Reactions: CL600 and Klaas
Na 10000 km met de SR+ weinig tot geen last van range anxiety.
148 Wh/km gemiddeld of iets van een 6,8 km/Wh
Op de autostrade is het iets van een 6 km/Wh
De batterij heeft 50 KWh als capaciteit.
Dus 80% van 90% tot 10% is 40 KWh of 240 autostrade km.
Niet superveel maar toch wel een 2 uur rijden.
En dan aan de supercharger tot 50% aan 100 KW op 75 % laadt die nog aan 50KW . In een 25 minuten zit je aan 75% daarna gaat het echt wel traag en kan je beter naar de volgende supercharger rijden.
Als je echt lange tochten wil doen is de SR+ wel gehandicapt en ga je wat later aankomen maar je gaat zeker aankomen supercharges genoeg. En voor de paar keer dat ik zo'n tocht doe is die 10000 euro dat hij goedkoper is het wachten wel waard.
 
Hi there. Ik heb een M3 SR+ besteld maar heb af en toe nog twijfels over te stappen naar de AWD LR, maar ja toch 10k meer. daar kun je leuke dingen mee doen.

Mijn vraag: wat is nu de werkelijke range van de SR+? Wat halen jullie bij 90% laden?

Hier sinds vorige week ook een SR+, nog te weinig gereden om hier iets zinnigs te zeggen over range anxiety. Iets wat je misschien ook mee kan nemen in jouw overweging is dat de SR+ door het mindere vermogen en lagere aanschafprijs aanzienlijk makkelijker (geen tracker) en goedkoper (€37/maand) te verzekeren was dan een AWD LR of zelfs een P3D. En je hebt natuurlijk het bijtellingsvoordeel, mocht je hem zakelijk gaan rijden.
 
Na 10000 km met de SR+ weinig tot geen last van range anxiety.
148 Wh/km gemiddeld of iets van een 6,8 km/Wh
Op de autostrade is het iets van een 6 km/Wh
De batterij heeft 50 KWh als capaciteit.
Dus 80% van 90% tot 10% is 40 KWh of 240 autostrade km.
Hou er wel rekening mee dat je in de winter 30% - 35% minder range hebt. Dan wordt het wel erg weinig als je vaak langere afstanden moet overbruggen.
 
Hou er ook rekening mee dat als je Sentry mode aanzet dat ook weer stroom verbruikt. Of je een LR of een SR+ moet nemen hangt echt van je persoonlijke situatie af. Wat zijn je langste reguliere ritten die je gaat doen? Ga je op een dag meerdere ritten doen? Dat scheelt in de winter door extra verwarmen ook weer range.

En het is moeilijk te voorspellen, maar het zou best kunnen dat over een paar jaar een EV met meer range als de LR een hogere restwaarde houdt dan de SR+.
 
Ik rij sinds vrijdag met mijn SR+.
Eerste dag had ik er wel last van maar uiteindelijk maakte ik mij zorgen om niets.
Mijn auto opgehaald in Gent waar hij afgeleverd werd met 90% lading. Naar huis gereden in Diksmuide, zonder bijladen naar Kortrijk gereden waar ik naar een receptie diende te gaan, terug naar Diksmuide en dan nog eens op en af naar Brugge. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 20%. Maar zat toch constant de range in de gaten te houden. Kon eigenlijk makkelijk bijladen in Kortrijk of Brugge dus zat nooit echt in de problemen. Het klopt dat ik nooit lange ritten doe maar als je zo'n dagje hebt tikt het ook aardig aan. Maar sinds die dag altijd netjes bijgeladen op kantoor en thuis tot 85%. Heb ook de batterij op % gezet en niet meer op km's wat minder stresserend is om op te volgen. Maar volgens mij rij je niet anders met een LR want zoveel verschil is dit niet, zou die dag misschien met 30% thuisgekomen zijn. Er zijn laadmogelikkheden genoeg.
 
Ik rij sinds vrijdag met mijn SR+.
Eerste dag had ik er wel last van maar uiteindelijk maakte ik mij zorgen om niets.
Mijn auto opgehaald in Gent waar hij afgeleverd werd met 90% lading. Naar huis gereden in Diksmuide, zonder bijladen naar Kortrijk gereden waar ik naar een receptie diende te gaan, terug naar Diksmuide en dan nog eens op en af naar Brugge. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 20%. Maar zat toch constant de range in de gaten te houden. Kon eigenlijk makkelijk bijladen in Kortrijk of Brugge dus zat nooit echt in de problemen. Het klopt dat ik nooit lange ritten doe maar als je zo'n dagje hebt tikt het ook aardig aan. Maar sinds die dag altijd netjes bijgeladen op kantoor en thuis tot 85%. Heb ook de batterij op % gezet en niet meer op km's wat minder stresserend is om op te volgen. Maar volgens mij rij je niet anders met een LR want zoveel verschil is dit niet, zou die dag misschien met 30% thuisgekomen zijn. Er zijn laadmogelikkheden genoeg.

Maar vergeet niet dat je in de winter zomaar een derde van je range kwijt bent. Op wintersport gaan (wat je wellicht niet van plan was) is er met een SR+ waarschijnlijk niet bij.
 
Maar vergeet niet dat je in de winter zomaar een derde van je range kwijt bent. Op wintersport gaan (wat je wellicht niet van plan was) is er met een SR+ waarschijnlijk niet bij.
Neen, ga eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Eens een weekendje Nederland of Duitsland maar veel verder niet. En de LR krijgt dezelfde hit op range in de winter dus voor mij geen argument om 10k meer uit te geven. Als je niet dagelijks meer dan 250km moet rijden dan is de SR+ de beste koop volgens mij.
 
Wij hebben nu een Nissan Leaf (270 km WLTP bereik) dus dat is niet helemaal vergelijkbaar, maar toch mijn input. Wat vooral opvalt is dat je bereik enorm achteruit gaat bij koud weer. Maar dan ook echt 35% minder is geen uitzondering.

Nu kom je met wat onderweg laden echt wel waar je wilt zijn, maar in ons geval merken we wel dat we vaker dan we zouden willen 90 of 100 gaan rijden op 130km/u wegen omdat het anders wel erg krap wordt.

Wat namelijk de boel nog krapper maakt is dat je naast de enorme range afname in de winter ook nooit tot 0% doorrijdt, maar doorgaans bij 15% al niet meer lekker zit.

Gevolg: 250km max praktijk range (100-0%) is in de winter maar 175km, wat dus maar 140km is tot je op ~15% zit met klamme handjes

En dan heb ik het nu over een nieuwe auto, als de batterij over 5 jaar minse wordt is het vast helemaal feest (hoewel dit bij Tesla's minder extreem is heb ik vernomen)

Al met al hebben wij er nu een model 3 long range bij gehaald voor de lange ritten ter vervanging van onze 2e (ICE) auto. Super spannend, we hebben dus zometeen helemaal geen ICE meer...

Anyway, als je het kunt missen zou ik zeker de long range nemen, heb je ook nog AWD en andere pro's. Maar vooral omdat het laatste wat je wilt is dat je achteraf spijt gaat krijgen als je vaker moet laden dan je had gehoopt.
Precies verwoord zo wij het met onze Zoe mee hebben gemaakt. Je komt er wel maar uiteindelijk reden wij voornamelijk op eco-stand 96km pu. Vooral als je naar huis rijdt is de verleiding telkens groot om met een lage snelheid en de beperkte range toch nog net (zonder bij te laden) thuis te komen.
Was daarom al bereid 3.500 euro voor het omwisselen van de Zoe huuraccu neer te leggen, besloten dat bedrag in Tesla LR te stoppen (maar dan geen huur maar koop).
Overigens verwacht ik dat kopers van die extra 10.000 euro bij verkoop nog een deel terug ontvangen.
 
Precies verwoord zo wij het met onze Zoe mee hebben gemaakt. Je komt er wel maar uiteindelijk reden wij voornamelijk op eco-stand 96km pu. Vooral als je naar huis rijdt is de verleiding telkens groot om met een lage snelheid en de beperkte range toch nog net (zonder bij te laden) thuis te komen.
Was daarom al bereid 3.500 euro voor het omwisselen van de Zoe huuraccu neer te leggen, besloten dat bedrag in Tesla LR te stoppen (maar dan geen huur maar koop).
Overigens verwacht ik dat kopers van die extra 10.000 euro bij verkoop nog een deel terug ontvangen.

Goed om te zien dat wij niet de enige zijn die hiermee zaten. Zeker met 2 kleine kinderen achterin is het gewoon niet fijn om 's avonds nog later thuis te zijn door een ongeplande laadsessie.

Binnenkort hebben we een Leaf en een M3 LR. Zijn we in ieder geval wel lekker groen bezig zullen we maar zeggen.

Verder is de Leaf overigens echt een superfijne auto, alleen het bereik is wat tegenvallend.
 
Ik heb nu 3 maanden mijn SR+ en ruim 10.000 km gereden. Nee heb geen last van Range Angst, maar het is gewoon even een andere manier van denken en doen dan bij een ice. Andere gewoonte aanleren kost even tijd. Echter kan ik eigenlijk altijd laden en altijd ‘vol’ zijn. Ik haal juist de kick uit het zo goedkoop mogelijk doen en dan moet je soms even plannen.

Ik ben ermee naar Berlijn geweest, oostende en afgelopen weekend zuid limburg (start in Amersfoort) en heb het als heerlijk relaxed ervaren. Eind januari ga ik met de SR+ naar Zell am See in Oostenrijk. We zullen zien van verminderde range maar ik denk dat bij Tesla dit minder is dan bij de Leaf door de batterij koeling/verwarming. De Leaf heeft dit geloof ik niet. Succes en geniet van de auto!
 
Vanmorgen (18 September) vertrokken met een buitentemperatuur van 5°c voor een rit van 100 km (Noord Limburg-Luik, hoogteverschil 250m) verbruik 182wh/km. Dat is 10% meer dan enkele weken terug toen het 18°c was en ik ergens rond 165wh/km zat. Nog geen paniek. Doe deze rit 2x per week, dus ben benieuwd. 30 a 35% meerverbruik lijkt me heel erg veel..?