Wij hebben nu een Nissan Leaf (270 km WLTP bereik) dus dat is niet helemaal vergelijkbaar, maar toch mijn input. Wat vooral opvalt is dat je bereik enorm achteruit gaat bij koud weer. Maar dan ook echt 35% minder is geen uitzondering.
Nu kom je met wat onderweg laden echt wel waar je wilt zijn, maar in ons geval merken we wel dat we vaker dan we zouden willen 90 of 100 gaan rijden op 130km/u wegen omdat het anders wel erg krap wordt.
Wat namelijk de boel nog krapper maakt is dat je naast de enorme range afname in de winter ook nooit tot 0% doorrijdt, maar doorgaans bij 15% al niet meer lekker zit.
Gevolg: 250km max praktijk range (100-0%) is in de winter maar 175km, wat dus maar 140km is tot je op ~15% zit met klamme handjes
En dan heb ik het nu over een nieuwe auto, als de batterij over 5 jaar minse wordt is het vast helemaal feest (hoewel dit bij Tesla's minder extreem is heb ik vernomen)
Al met al hebben wij er nu een model 3 long range bij gehaald voor de lange ritten ter vervanging van onze 2e (ICE) auto. Super spannend, we hebben dus zometeen helemaal geen ICE meer...
Anyway, als je het kunt missen zou ik zeker de long range nemen, heb je ook nog AWD en andere pro's. Maar vooral omdat het laatste wat je wilt is dat je achteraf spijt gaat krijgen als je vaker moet laden dan je had gehoopt.