Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Zit bij jullie ook altijd de laadpoort op het verkeerde moment dicht of vergrendeld? Als ik ergens parkeer om te laden doe ik vanaf het scherm alvast de laadpoort open, dan stap ik uit, deur dicht, ik haal mijn laadkabel uit de frunk, loop naar de laadpoort en vervolgens is die al veel te snel dicht gegaan, en nog vervelender, gaat hij ook niet meer open, ik moet dus of weer in de auto stappen of via de app openen.

Andersom net zo vervelend, ik kom terug bij de auto, ontgrendel de kabel van de laadpaal maar aan de auto blijft hij vergrendeld. Moet ik weer eerst de auto in stappen om vanaf het scherm te ontgrendelen.

In de handleiding staat:
Druk op de onderkant van het klepje van het laadcontact wanneer is de Model 3 ontgrendeld of er zich een geauthentiseerde telefoon in de buurt bevindt.

Maar dit werkt bij mij dus nooit, misschien naar het service center ermee?




Wanneer hij trouwens wel ALTIJD open gaat wanneer ik het juist niet wil is als ik in de wasbox sta en over de laadpoort heen sproei... wat me doet vermoeden dat het iets met de walk away door lock te maken heeft die niet optimaal werkt (bij wasbox zit mijn telefoon nog in de auto).
Heb je al eens geprobeerd om de laadklep niet in de auto al te openen. Maar eerst na het parkeren de kabel te pakken, aan te sluiten aan de laadpaal en dan pas met een lichte druk op het klepje de laadklep te openen? Zo werkt het bij mij al maanden prima. Maar ik laat zelden op buiten mijn eigen TMC met knopje dus wellicht heb ik al die keren gewoon geluk gehad.

Ontkoppelen doe ik zoals jij. En dan moet ik inderdaad via de app of het scherm de laadpoort openen.
 
Voor wie ook nog steeds problemen heeft met het uitklappen van een van de spiegels (bij sommige is het aan de bestuurderszijde, bij anderen weer aan de passagierszijde) heb ik een oplossing gevonden. Ofja, niet echt een oplossing maar weet wel waar het probleem zit en hoe je het kunt omzeilen. ;)

Ik heb het zelf bij mijn Model 3 bijna dagelijks als ik België ben en om 17:00 in de auto stap om naar huis te rijden, de spiegel aan passagierszijde klapt heel even uit en blijft dan hangen terwijl de andere spiegel wel gewoon tot de maximum stand uitklapt. Moet dan via het menu weer in- en uitklappen en de kans is misschien 30% dat die nu wel helemaal uitklapt. Soms heb ik geluk en hoef ik dit maar 1 keer te doen, soms sta ik echt een hele minuut 15 keer te proberen totdat die eindelijk volledig is uitgeklapt. Je begrijpt als dit bijna dagelijks gebeurt dat dit erg irritant is. Ervaar dit probleem al vanaf dat ik de Model 3 heb, 6 maanden ondertussen.

Nu zag ik dat steeds wanneer ik dit probleem heb de verbinding een E aangeeft of gewoon helemaal niks. Heeft de Model 3 een 3G of LTE verbinding dan is er geen enkel probleem met de spiegels. In Nederland heeft die eigenlijk altijd wel LTE dus nooit last van gehad, alleen zodra ik de grens overga en in België parkeer zie ik meteen de verbinding wijzigen naar een E. Wou dit eerst thuis eens proberen door de spiegels af te dekken met plastic (voor bescherming van de lak) en aluminium folie aangezien de antennes voor WiFi en LTE in de spiegels zitten. Maar dit was niet echt een succes. Had geen LTE meer maar wel nog steeds 3G terwijl de spiegels zich dus eigenlijk in een soort van Faraday kooi bevonden. Dat blijkt nog altijd genoeg te zijn om geen problemen te geven met de spiegels.

Aangezien dat niet lukte heb ik wat anders geprobeerd. Namelijk 4 dagen lang als ik in België ben eerst de Model 3 verbinding laten maken met het LTE netwerk van mijn telefoon via een WiFi hotspot en dan pas instappen. Dit bleek een succes want heb nu al 4 dagen dat beide spiegels perfect open klappen. Dit kan geen geluk zijn want heb dit probleem echt bijna dagelijks, 4 dagen achter elkaar zien dat de spiegels zo mooi uitklappen is toch echt een wonder. ;)

Waarom het netwerkbereik invloed heeft op het openen van de spiegels? Ik heb werkelijk geen idee. Mogelijk gewoon wat storing als er weinig bereik is. De antennes zitten in de spiegels dusja.. het zou kunnen. Het blijft natuurlijk wel vreemd. Ga de komende dagen even kijken of ik het op video kan krijgen zodat ik een service afspraak kan maken bij Tesla. Ze reageren niet op mijn mails of SMS dus dat lijkt me de enige manier om dit te kunnen communiceren naar hun toe. Hoop dat ze dit probleem nu eens eindelijk kunnen aanpakken.

Dus voor anderen met dit probleem, probeer ook eens een WiFi hotspot te maken op je telefoon en je Model 3 daarmee te laten verbinden (wel eerder even instellen op de Model 3 natuurlijk) voordat je hem ontgrendeld en instapt. Je zult waarschijnlijk dan ook zien dat de spiegels dan wel ineens probleemloos werken.
Mooie analyse. Ik zou gewoon een serviceverzoek doen in de app en aangeven dat de spiegels wel direct uitklappen bij voldoende netwerkdekking. Zie je vanzelf wat er gebeurt.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ja mits knop op TWC (of met auto meegeleverde lader) wordt ingedrukt. Idem bij snellader van Tesla.
En inderdaad ook als ik onder op klepje van de laadklep druk (dan gaat klepje open)

Met laders van andere merken heb ik geen ervaring.
Heb op mijn thuislader een stekkerkit van evchargeking gemonteerd. Werkt perfect. Met de deur dicht laadpoort ontgrendelen en eventueel opladen stoppen. Geen gedoe meer met de app of naar binnen gaan om eea te stoppen of te openen
 
Voor wie ook nog steeds problemen heeft met het uitklappen van een van de spiegels (bij sommige is het aan de bestuurderszijde, bij anderen weer aan de passagierszijde) heb ik een oplossing gevonden. Ofja, niet echt een oplossing maar weet wel waar het probleem zit en hoe je het kunt omzeilen. ;)


Dus voor anderen met dit probleem, probeer ook eens een WiFi hotspot te maken op je telefoon en je Model 3 daarmee te laten verbinden (wel eerder even instellen op de Model 3 natuurlijk) voordat je hem ontgrendeld en instapt. Je zult waarschijnlijk dan ook zien dat de spiegels dan wel ineens probleemloos werken.
Afgelopen week voor het eerst gemerkt dat alleen mijn linkerspiegel ingeklapt bleef. De rechter klapte wel uit. Bij wegrijden zag ik een kruis door de LTE staan. Geen verbinding dus. Na uitschakelen en opnieuw inschakelen auto was de storing weg en klapte de spiegels weer gewoon uit. Had eerst nog even een reset gedaan maar no joy
 
Hmm na wat cosmetische problemen ben ik vrees ik nu echt aan de beurt.
Sinds vanochtend:
- Ecall storing (gaat niet weg na reboot, soft/hard)
- alle cameras uitgevallen (achteruit camera altijd op zwart, dash cam filmjes allemaal 500 bytes sinds
vanochtend)
- geen rijbaan visualisaties, geen auto pilot etc
- GPS werkt niet

Zucht auto is 4 maanden oud...

Hier liep ik vandaag ook tegenaan. Tesla gereset (soft en hard reset). Dat hielp allemaal maar niet. Toen maar even boodschappen gaan doen en daarna waren alle problemen weer verdwenen...

Auto 5-dec opgehaald, gloedje nieuw dus..
 
Hier liep ik vandaag ook tegenaan. Tesla gereset (soft en hard reset). Dat hielp allemaal maar niet. Toen maar even boodschappen gaan doen en daarna waren alle problemen weer verdwenen...

Auto 5-dec opgehaald, gloedje nieuw dus..

Er is al heel lang een bug dat als sentry mode 24x7 aanstaat zonder dat de auto gaat slapen, bovengenoemde problemen kunnen ontstaan.
Klinkt heel raar, resets helpen idd niet maar als je de auto een paar uur laat slapen (sentry mode uit en app met rust laten etc), dan zijn de problemen weg...

Just try it ;)
 
  • Informative
Reactions: Tozz and JanG007
Mooie analyse. Ik zou gewoon een serviceverzoek doen in de app en aangeven dat de spiegels wel direct uitklappen bij voldoende netwerkdekking. Zie je vanzelf wat er gebeurt.

Yep, heb ik gedaan. Kan alleen pas 21 januari terecht. Hopelijk bekijken ze het ondertussen en kunnen ze er via een software update iets aan doen of dat mobile service langs komt. Dat zou ik eigenlijk liever hebben, dan kunnen ze het probleem tenminste zelf zien als ze op mijn werk in België langs kunnen komen. ;) Bij Tesla zelf kunnen ze het toch niet reproduceren als er goed bereik is.

Afgelopen week voor het eerst gemerkt dat alleen mijn linkerspiegel ingeklapt bleef. De rechter klapte wel uit. Bij wegrijden zag ik een kruis door de LTE staan. Geen verbinding dus. Na uitschakelen en opnieuw inschakelen auto was de storing weg en klapte de spiegels weer gewoon uit. Had eerst nog even een reset gedaan maar no joy

Fijn dat je dit deelt, nog een geval dus waarbij het netwerkbereik invloed heeft op het openklappen van de spiegel. Ook op het Engelse deel van dit forum al een paar gevallen bekend, ook bij slecht netwerkbereik. Kunnen er dus nu wel 100% zeker van zijn dat dit ook echt de oorzaak is. Nu alleen nog hopen dat er een fix komt hiervoor.
 
Vandaag heb ik mogen ervaren dat nachtvorst, vocht en de Model3 geen topcombi zijn. Ik wilde de Tesla verplaatsten naar de oplader. Auto netjes voorverwarmd terwijl de buren aan het krabben waren. Met grote lach naar buiten gewandeld, maar klink was vastgevroren, en na het openen van de deur bleef raam 'hoog' waardoor de deur niet meer sloot. De laadpoort wilde ook niet open. Ik heb uiteindelijk maar een emmer warm water gepakt. En de buren konden op hun beurt hard lachen.
 
Vandaag heb ik mogen ervaren dat nachtvorst, vocht en de Model3 geen topcombi zijn. Ik wilde de Tesla verplaatsten naar de oplader. Auto netjes voorverwarmd terwijl de buren aan het krabben waren. Met grote lach naar buiten gewandeld, maar klink was vastgevroren, en na het openen van de deur bleef raam 'hoog' waardoor de deur niet meer sloot. De laadpoort wilde ook niet open. Ik heb uiteindelijk maar een emmer warm water gepakt. En de buren konden op hun beurt hard lachen.
Welkom, dit is de oplossing, sowieso ook goed om de deurrubbers af en toe mee te onderhouden... ;)
upload_2019-12-28_10-46-13.png
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Ik heb tijdens TACC gebruik wel eens momenten gehad dat er zonder rede vaart geminderd werd, maar gisteren heb ik een heftige rem actie meegemaakt. Zonder aanleiding remde TACC zo zwaar dat het bijna een noodstop leek. Mijn vertrouwen in het systeem heeft er een enorme deuk door opgelopen.

Ik heb de dashcam een opname laten vastleggen, maar helaas is er om onduidelijke rede geen bestand weggeschreven.

Het enige dat ik heb kunnen vastleggen is onderstaande melding dat na de rem actie zichtbaar was na het drukken van een driehoek symbool met uitroepteken rechts bovenin beeld.

Iemand die al eens zo'n melding heeft gezien en/of weet wat het betekent? Voor de duidelijkheid: ik reed dus niet op autopilot.
20191228_114533.jpg
 
Vandaag heb ik mogen ervaren dat nachtvorst, vocht en de Model3 geen topcombi zijn. Ik wilde de Tesla verplaatsten naar de oplader. Auto netjes voorverwarmd terwijl de buren aan het krabben waren. Met grote lach naar buiten gewandeld, maar klink was vastgevroren, en na het openen van de deur bleef raam 'hoog' waardoor de deur niet meer sloot. De laadpoort wilde ook niet open. Ik heb uiteindelijk maar een emmer warm water gepakt. En de buren konden op hun beurt hard lachen.
Hoe lang had je hem voorverwarmd?
 
Ik heb tijdens TACC gebruik wel eens momenten gehad dat er zonder rede vaart geminderd werd, maar gisteren heb ik een heftige rem actie meegemaakt. Zonder aanleiding remde TACC zo zwaar dat het bijna een noodstop leek. Mijn vertrouwen in het systeem heeft er een enorme deuk door opgelopen.

Ik heb de dashcam een opname laten vastleggen, maar helaas is er om onduidelijke rede geen bestand weggeschreven.

Het enige dat ik heb kunnen vastleggen is onderstaande melding dat na de rem actie zichtbaar was na het drukken van een driehoek symbool met uitroepteken rechts bovenin beeld.

Iemand die al eens zo'n melding heeft gezien en/of weet wat het betekent? Voor de duidelijkheid: ik reed dus niet op autopilot.
View attachment 493742

Dat afremmen (soms hard) heb ik ook af en toe. Het lijkt erop dat hij dat doet als er een groot reclamebord in de berm vlak naast de weg staat, of twee borden aan weerszijden. Hij denkt blijkbaar een overstekende vrachtwagen te zien i.o.d.. Op het plaatje zie ik nooit iets en krijg verder ook geen meldingen. Het gebeurt wel vaak op dezelfde plekken (maar niet altijd), vrij consequent dus.
Het is overigens al een stuk minder dan een paar software releases geleden. Misschien wordt het ooit goed....
 
Dat afremmen (soms hard) heb ik ook af en toe. Het lijkt erop dat hij dat doet als er een groot reclamebord in de berm vlak naast de weg staat, of twee borden aan weerszijden. Hij denkt blijkbaar een overstekende vrachtwagen te zien i.o.d.. Op het plaatje zie ik nooit iets en krijg verder ook geen meldingen. Het gebeurt wel vaak op dezelfde plekken (maar niet altijd), vrij consequent dus.
Het is overigens al een stuk minder dan een paar software releases geleden. Misschien wordt het ooit goed....

Ik heb op de A27 tussen Hilversum en Utrecht dat hij echt HEFTIG afremt omdat de fleet-speed even naar 70km/pu gaat en de auto daarmee vol in de remmen gaat. Maar paar seconden dan springt hij weer naar 120 (of 130. weet niet meer).
Wellicht is hij in de war met een weg over/onder/naast de a27 ofzo. Ik weet niet meer precies exact welke plaats het was.

Let bij zulke rem-akties eens op de fleet-speed snelheid. (kleine blauwe snelheid onder je grote zwarte echte snelheid in de M3).
In S/X weet ik niet hoe de UI eruit ziet op dat punt.
 
Afgelopen week (opgehaald en gebracht door leasemaatschappij) mn nieuwe M3 gekregen. Paar schoonheidsfoutjes maar dat overleef ik wel. Heb wel gelijk een Service call ingeschoten want:
- KM stand blijft op 0 staan (leuk, altijd een ‘nieuwe auto’ :-()
- verbruiksoverzichten werken niet

kon na 35 pagina’s hier doorgeakkerd te hebben nog niks vinden, dus maar even zo... iemand die dit probleem ook heeft (en opgelost)? Sec kan ik pas mid februari terecht...