Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een vraag over mijn Tesla model 3 AWD. Was de eerste lichting in nl in 2019. Het beestje is wordt volgend jaar 5 jaar oud en heeft altijd probleemloos gereden (andere klachten daargelaten)

De afgelopen week viel me tijdens de rit op dat tijdens het rijden een aantal keer een blikkerig geluid (alsof je tegen een blik cola aantrapt of een blik indrukt) uit het batterij pack komt. Een tik om het maar zo te noemen die ook voelbaar is tijdens voet op de pedalen.

Zelf vermoedde ik dat het misschien komt door de koudere temperatuur. Ben nu een weekend in Duitsland en de gehele weg heb ik dit geluid wel een aantal keer gehoord terwijl ik op de autobahn rijdt, langzaam in de stad, of als je een bocht neem.

Hoewel de auto zelf geen storingen geeft, en er onder de auto op het eerste oog niets te zien is, ben ik er toch niet helemaal gerust op.
Kent iemand dit probleem, en is het zoals ik vermoed de behuizing van de battery pack die in/uitzet door temperatuur schommelingen? En waarom treedt het nu ineens op?
 
Ik heb ook een van de eerste M3's en had dit geluid al heel snel. Voornamelijk bij superchargen, waardoor de boel behoorlijk warm wordt. Ze wilden en willen er niets aan doen. Wel vrij bijzonder dat jij het nu pas ervaart. Het kan in principe geen kwaad, maar het is wel irritant. Mits we het over dezelfde kwaal hebben natuurlijk 😀
 
Ik heb een vraag over mijn Tesla model 3 AWD. Was de eerste lichting in nl in 2019. Het beestje is wordt volgend jaar 5 jaar oud en heeft altijd probleemloos gereden (andere klachten daargelaten)

De afgelopen week viel me tijdens de rit op dat tijdens het rijden een aantal keer een blikkerig geluid (alsof je tegen een blik cola aantrapt of een blik indrukt) uit het batterij pack komt. Een tik om het maar zo te noemen die ook voelbaar is tijdens voet op de pedalen.

Zelf vermoedde ik dat het misschien komt door de koudere temperatuur. Ben nu een weekend in Duitsland en de gehele weg heb ik dit geluid wel een aantal keer gehoord terwijl ik op de autobahn rijdt, langzaam in de stad, of als je een bocht neem.

Hoewel de auto zelf geen storingen geeft, en er onder de auto op het eerste oog niets te zien is, ben ik er toch niet helemaal gerust op.
Kent iemand dit probleem, en is het zoals ik vermoed de behuizing van de battery pack die in/uitzet door temperatuur schommelingen? En waarom treedt het nu ineens op?

Tesla heeft geupdate breathers die je kan plaatsen om het geluid flink te verminderen

Screenshot_20231118_094600_Drive.jpg
 
Ik heb ook een van de eerste M3's en had dit geluid al heel snel. Voornamelijk bij superchargen, waardoor de boel behoorlijk warm wordt. Ze wilden en willen er niets aan doen. Wel vrij bijzonder dat jij het nu pas ervaart. Het kan in principe geen kwaad, maar het is wel irritant. Mits we het over dezelfde kwaal hebben natuurlijk 😀
Ik heb het inderdaad bij superchargen vaak gehad en ook verklaarbaar. Maar nooit tijdens het rijden zelf, vandaar dat ik het toch even wilde vragen. Zolang er geen toeters en bellen in de auto af gaan zal het wel goed zijn, maar je weet het natuurlijk nooit of het een voorbode van wat anders is 🤣
 
Tesla heeft geupdate breathers die je kan plaatsen om het geluid flink te verminderen

View attachment 991728
Goed om te weten, zolang het geen kwaad kan hoef ik niet zo nodig naar een SeC om het te laten fixen om eerlijk te zijn. De auto gaat volgend jaar ook uit de lease en dan moet ik even kijken wat de volgende auto gaat worden.

Edit: op het Engelse deel van het forum gevonden dat het condens is wat ik hieronder beschrijf.

Ander dingetje gisteren, waarvan ik me afvraag of dat goed is.
We stonden te laden bij Fastned en er stond een zwarte model y naast ons. Ineens kwamen er toch even wat grote witte rookpluimen (stoom of condens, ik weet het niet) uit de voorkant van de auto toen die aan het laden was. En ineens was het ook weer weg. Duurde een seconde of 20. Bestuurder stapte verbaast uit, kon niet zien en stapte weer in.
Is dat het koelsysteem van de y misschien? Heb dat bij een m3 nog nooit gezien eigenlijk.
 
Last edited:
De afgelopen week viel me tijdens de rit op dat tijdens het rijden een aantal keer een blikkerig geluid (alsof je tegen een blik cola aantrapt of een blik indrukt) uit het batterij pack komt. Een tik om het maar zo te noemen die ook voelbaar is tijdens voet op de pedalen.

Toch geen blikje onder de zetel? Dat hebben we hier onlangs ng gelezen...
 
Deuk in mij Tesla vertrouwen: op kerstdag geeft Christine na een rit van 200 km richting familie de geest.

Wel toegang maar allerlei foutmeldingen: bms_051 hoogspanning systeem opstarten en probeer verbruik te beperken. Wel toegang, geen beweging…. Sta bij een laadpaal…

Tesla gebeld. Issue met grote batterij, batterij management systeem heeft àlles uitgeschakeld. Brengen naar service centrum kan weer op woensdag. Afslepen regelen en kijken of ik naar Den Haag of Groningen ga…

Vreemd dat de app melding geeft dat 12V batterij aan vervanging toe is en een afspraak moet plannen…
Dat is vreemd, maar sta wel stil… auto van familie lenen strakjes maar..

Iemand een idee of het grote of kleine zorgen zijn? Heb nog net wel garantie op de grote batterij gelukkig..
 

Attachments

  • IMG_4136.jpeg
    IMG_4136.jpeg
    600.3 KB · Views: 23
Deuk in mij Tesla vertrouwen: op kerstdag geeft Christine na een rit van 200 km richting familie de geest.

Wel toegang maar allerlei foutmeldingen: bms_051 hoogspanning systeem opstarten en probeer verbruik te beperken. Wel toegang, geen beweging…. Sta bij een laadpaal…

Tesla gebeld. Issue met grote batterij, batterij management systeem heeft àlles uitgeschakeld. Brengen naar service centrum kan weer op woensdag. Afslepen regelen en kijken of ik naar Den Haag of Groningen ga…

Vreemd dat de app melding geeft dat 12V batterij aan vervanging toe is en een afspraak moet plannen…
Dat is vreemd, maar sta wel stil… auto van familie lenen strakjes maar..

Iemand een idee of het grote of kleine zorgen zijn? Heb nog net wel garantie op de grote batterij gelukkig..

Storing in het HV systeem zorgt er voor dat je 12 accu niet meer wordt opgeladen (vandaar die melding)

BMS A151 is de belangrijkste, verwacht eigenlijk niet de HV accu maar eerder ieder ander HV component. Dat zou je kunnen meten met een isolatietester.

Misschien heb je 'mazzel' en is het een driveunit (inverter)
 
Dat zou je kunnen meten met een isolatietester.

Alleen het advies dit vooral niet zelf te doen als je niet weet waar je mee bezig bent. 😅 Werken aan HV componenten en het meten hiervan is zeker niet zonder risico.

Misschien heb je 'mazzel' en is het een driveunit (inverter)

Vanwege garantie zou @T-Rob dan mazzel hebben inderdaad maar als het een kleiner HV component is kunnen de kosten nog steeds erg mee vallen en is het ook nog wel mazzel hebben.

Maarja.. altijd vervelend, vooral net rond de kerstdagen en als afslepen de enige mogelijkheid is. Hopelijk snel opgelost en kun je weer probleemloos verder rijden.
 
  • Like
Reactions: T-Rob and job-lek
Deuk in mij Tesla vertrouwen: op kerstdag geeft Christine na een rit van 200 km richting familie de geest.

Wel toegang maar allerlei foutmeldingen: bms_051 hoogspanning systeem opstarten en probeer verbruik te beperken. Wel toegang, geen beweging…. Sta bij een laadpaal…

Tesla gebeld. Issue met grote batterij, batterij management systeem heeft àlles uitgeschakeld. Brengen naar service centrum kan weer op woensdag. Afslepen regelen en kijken of ik naar Den Haag of Groningen ga…

Vreemd dat de app melding geeft dat 12V batterij aan vervanging toe is en een afspraak moet plannen…
Dat is vreemd, maar sta wel stil… auto van familie lenen strakjes maar..

Iemand een idee of het grote of kleine zorgen zijn? Heb nog net wel garantie op de grote batterij gelukkig..
what's in a name..... (Christine...) (maar veel sterkte hoor)
 
Deuk in mij Tesla vertrouwen: op kerstdag geeft Christine na een rit van 200 km richting familie de geest.

Wel toegang maar allerlei foutmeldingen: bms_051 hoogspanning systeem opstarten en probeer verbruik te beperken. Wel toegang, geen beweging…. Sta bij een laadpaal…

Tesla gebeld. Issue met grote batterij, batterij management systeem heeft àlles uitgeschakeld. Brengen naar service centrum kan weer op woensdag. Afslepen regelen en kijken of ik naar Den Haag of Groningen ga…

Vreemd dat de app melding geeft dat 12V batterij aan vervanging toe is en een afspraak moet plannen…
Dat is vreemd, maar sta wel stil… auto van familie lenen strakjes maar..

Iemand een idee of het grote of kleine zorgen zijn? Heb nog net wel garantie op de grote batterij gelukkig..
En hoe is het afgelopen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
En hoe is het afgelopen?
Nog niet…

Gisteren af laten slepen naar SC Den Haag. Was lastig om er achter te komen of Den Haag of Groningen het vlotste zou gaan repareren. Bellen geeft alleen een centrale telefoniste die vertelt dat je de app moet gebruiken. Langs gereden bij Groningen leerde dat zij daar na 2 tot 3 weken een diagnose kunnen stellen. Daar werd bevestigd dat een SC niet meer te bellen is, alleen contact via de app…Terrein puilde uit van (te repareren?) auto’s….
Via de app contact met Den Haag die aangaven dat zij gisteren, uiterlijk vandaag een diagnose zouden stellen. Helaas toch geen uitslag, wordt volgend jaar vervolgd….
Verlang wel terug naar ouderwetse garages die je kan bellen en samen met de hoofdmonteur even de auto op de brug kan zetten om te zien wat er loos is… Tja, lijkt wel autopilot dit, alleen zonder dat je zelf het stuur kan vasthouden….
 
Nog niet…

Gisteren af laten slepen naar SC Den Haag. Was lastig om er achter te komen of Den Haag of Groningen het vlotste zou gaan repareren. Bellen geeft alleen een centrale telefoniste die vertelt dat je de app moet gebruiken. Langs gereden bij Groningen leerde dat zij daar na 2 tot 3 weken een diagnose kunnen stellen. Daar werd bevestigd dat een SC niet meer te bellen is, alleen contact via de app…Terrein puilde uit van (te repareren?) auto’s….
Via de app contact met Den Haag die aangaven dat zij gisteren, uiterlijk vandaag een diagnose zouden stellen. Helaas toch geen uitslag, wordt volgend jaar vervolgd….
Verlang wel terug naar ouderwetse garages die je kan bellen en samen met de hoofdmonteur even de auto op de brug kan zetten om te zien wat er loos is… Tja, lijkt wel autopilot dit, alleen zonder dat je zelf het stuur kan vasthouden….

Mijn ervaring is wel dat binnen 48uur de eerste diagnose gemaakt wordt, nadat de auto gebracht is door een berger.
 
Vandaag diagnose ontvangen. Defecte PTC heater die er voor heeft gezorgd dat het HV systeem zich heeft uitgeschakeld. Nieuwe heater kost 1150,-. Verwachte hersteldatum 19/1.

Dit issue niet eerder gehoord.
Dank voor de update, fijn dat er geen ernstige zaken rondom de accu spelen.
Geen goedkope reparatie maar over de hele levensduur wellicht alsnog weinig reparatiekosten per gereden km.
 
  • Like
Reactions: T-Rob and ERvee