Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
En toch denk ik dat hij met dat 'free long distance' de gratis 400 kWh per jaar bedoelt. Zo wordt het ook uitgelegd in de toelichting op de wijziging:
"For Teslas ordered after January 1, 2017, 400 kWh of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) will be included annually so that all owners can continue to enjoy free Supercharging during travel. "

Nog even mijn dikke duim. Ik geloof eerder wat Elon Musk zelf zegt. Het ligt ook veel meer in de filosofie die hij eerder uitdroeg en die te maken heeft met "de zon schijnt voor iedereen" en wat hij ook eerder "socialisering van de energie" noemde. De reden van de huidige beperkingen hebben niets te maken met de kosten van de energie die Tesla moet maken, die zijn minimaal, maar doordat door allerlei zaken als belasting en verdienmodellen van energiebedrijven de prijs elders, ook thuis, veel hoger is dan noodzakelijk. Om te voorkomen dat te gemakkelijk de nadelen van gebruik SuC lokaal (omrijden, wachten) niet blijven opwegen tegen de besparingen trekt hij dat recht. Daarnaast natuurlijk de beoogde sales boost. Extra argument om nog snel een auto te bestellen. Zullen we een toto beginnen?

Toch nog even naar voren halen nu meer details bekend zijn... :)
Die free long distance lijkt toch echt beperkt te zijn tot de 400 kWh.
 
Yep, 400kWh/jaar en niets meer. Geen gratis long distance travel
Mooi draadje, mooie reacties en ik voeg er nog wat punten aan toe:



4) Het Supercharger Netwerk. Afgelopen roadtrip naar Italië weer ervaren hoe geniaal dat concept eigenlijk is. Waar je ook in Europa bij een Supercharger aankoppelt is het altijd een beetje "thuis" komen. Inmiddels 8 x met Tesla naar Hongarije geweest en zeker evenzoveel keer andere lange trips waaronder een viertal roadtrips. Het slimme hiervan zit hem niet alleen in de klantvriendelijkheid maar ook in de verticale integratie, gewoon alles zelf doen, stalls neerzetten, stroomcontracten sluiten en de stroom aan de klanten beschikbaar stellen. Een prettig idee dat er niet allerlei verdienmodelletjes aan gekoppeld zijn zoals dat in het algemeen aan een laadinfrastructuur gekoppeld is.
dit kan ook de vuilbak in
 
Last edited:
De elektriciteitskost voor grootverbruikers ligt rond de 10€c/kWh. Zelf betalen we op het bedrijf 11€c/kWh, afgenomen voor de transformator naar laagspanning, dus afgenomen op middenspanning.
  • Er is de kost van de elektriciteit zelf en het is niet omdat er binnen afzienbare tijd geen "brandstof" meer voor nodig is dat die nul wordt. Gisteren nog kwam uit dat het Belgische windmolenpark in de Noordzee 2 miljard € "te veel" subsidie kreeg,
  • die elektriciteit moet vervoerd worden en diegenen die een kabeltje van enkele meters laten bijleggen voor de installatie van hun laadpunt weten hoeveel de bouw van zo'n transportnetwerk kost,
  • de elektriciteit moet getransformeerd worden, gelijkgericht of juist omgezet naar wisselspanning,
  • het net moet onderhoud krijgen,
  • het verbruik moet gemeten worden, aangerekend en administratief verwerkt worden
  • enz...
En dan heb je inderdaad nog belasting en taxen. Waarop heb je geen belasting?
Al bij al lijkt de huidige elektriciteitsprijs mij redelijk.
 
Toch nog even naar voren halen nu meer details bekend zijn... :)
Die free long distance lijkt toch echt beperkt te zijn tot de 400 kWh.
En die 400 kWh is echt per jaar; ongebruikte tegoeden vervallen telkens op de verjaardag van de auto.
Is ook eenvoudiger voor de financiele balans, als er geen 'stuwmeren' aan tegoeden kunnen ontstaan.
 
dit kan ook de vuilbak in
Ach, daar denk je anders over als je ooit zelf een Tesla rijdt en ervaart. Dan kijk je wat genuanceerder tegen de zaken aan en ga je wat ruimer door de bocht.

Ook bij het betalen van een vergoeding voor de stroom is het uiteindelijk Tesla zelf die het geld incasseert (als compensatie voor een deel van de gemaakte kosten) en niet een derde partij waardoor het dus uiteindelijk ten goede komt aan ons allemaal doordat het in het netwerk wordt gestoken.

Neemt niet weg dat ik stiekem (nou ja, stiekem) wel heb gehoopt dat het gebruik van Superchargers buiten een bepaalde cirkel rond je vaste verblijfsplaats (dat zouden echt honderden kilometers zijn) gratis zou blijven. Hoe vaak doet de gemiddelde Teslarijder dat en dus hoeveel zou het kosten? En dat blijft een prachtig salespoint.

En door de betrouwbaarheid, de strategische plaatsing, de eenvoud van de bediening en de kennismakingen bij de SuC's blijft het gewoon ook dan nog steeds een beetje thuiskomen.

Ik heb eens vanaf een publieke paal met storing (kabel kwam niet meer los) gebeld met de betreffende aanbieder en dat was niet echt een pretje. Daarnaast heb ik een aantal malen vanaf een SuC gebeld met Tesla als er bijvoorbeeld een stall haperde en dat is een heel andere ervaring (maar het kan natuurlijk druk zijn aan het begin/eind van een vakantie)

Ook dat ga je straks ervaren.
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Zijn er al Nederlanders of Belgen die hun Tesla na 15 Januari hebben besteld en hem geleverd hebben gekregen en al 400kWh Superchargen hebben verstookt?
Ik was benieuwd hoe het verrekenen van de kosten gaat verlopen. Hier een (awesome!) filmpje van wat je in de auto en op de website krijgt te zien (maar nog niet meer dsn 400kWh verbruikt)
 
Zijn er al Nederlanders of Belgen die hun Tesla na 15 Januari hebben besteld en hem geleverd hebben gekregen en al 400kWh Superchargen hebben verstookt?
Ik was benieuwd hoe het verrekenen van de kosten gaat verlopen. Hier een (awesome!) filmpje van wat je in de auto en op de website krijgt te zien (maar nog niet meer dsn 400kWh verbruikt)

Netjes, het werkt zoals het hoort en eenvoudig.