Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Een gebruikte Tesla geleverd door Tesla heeft wederom 80k km garantie of drie jaar, de 8 jaren garantie op accu/drivetrain gelden vanaf datum eerste levering.

Lees de voorwaarde er nog maar eens op na want het geldt ook voor de drive train en accu.

==
De garantie begint op de dag dat de nieuwe auto aan de klant wordt afgeleverd of op de datum
dat het kenteken van de auto op naam werd gesteld (bedrijf of particulier) en geldt voor de
periode die in het hoofdstuk Dekking van de garantie op pagina 4 is aangegeven. (algemene garantievoorwaarde)
==
 
Tesla kan zolang zij eigenaar zijn van een auto bepalen welke opties en accessoires meeverkocht worden ... of niet meeverkocht worden. Bij transacties buiten Tesla om gaan alle rechten mee naar een nieuwe eigenaar, ook de faciliteit onbeperkt SuC gebruik.
Ik ben ook erg benieuwd hoe Tesla straks om gaat met doorverkochte auto's buiten Tesla om en deze betaling voor supercharge gebruik. Wat als deze nieuwe eigenaar een aantal jaar op rij niet bij het SEC komt. Ik neem aan dat de oude eigenaar geen rekening krijgt.
 
IMG_4791.jpg

Hier lees ik het toch anders ;-)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Hier lees ik het toch anders ;-)

Dit geldt zover ik weet niet voor Demo wagens van Tesla.
Pre-Owned wagens zijn geen demo's, en dan klopt het dat de garantie bij eerste verkoop in gaat.
Maar als iemand hier meer over weet hoor ik het graag, want ik heb een demo wagen en daar werd expliciet bij vermeld dat alle garantie in gaat op het moment dat de auto aan mij is overgedragen.
 
interessant: ik lees hier dat het gratis supercharger gebruik niet geldt voor tweedehands Tesla's die na 15 januari bij Tesla worden gekocht. Het is dus straks mogelijk dat je een 'oud' model Tesla koopt zonder gratis supercharging...

Today (after I made the video of course) I received clarification from Tesla about CPOs and Supercharging. This is their official response: To clarify, you will have to either buy a New or Certified Pre Owned Model S before January 15th to get free charging for life. So to answer question. Yes we’ve confirmed that CPO will no longer have free super charging if you put a deposit after the 15th.
 
Met het risico om gans het forum over mijn dak te krijgen ga ik mij toch outen. .
Ik laad veel op bij superchargers terwijl ik dat even goed thuis kan doen. Hier lijkt het soms wel of SUC laden een misdaad is
Ik doe het volgens de etikette. Ik heb nog nooit iemand laten wachten. Als de stall vol staat hou en ik heb capaciteit genoeg om thuis te geraken, hou ik in de gaten of er niemand staat te wachten. Ik zou direct vertrekken.
ik heb gisteren even een statistiek van teslalog bekeken: Ik laad 'slechts' 28% van de tijd thuis (ondertussen 14000km gereden). Daarnaast ook een paar keer publiek. Al de rest is SUC.
Ik rij bijna elke dat een SUC voorbij. Als ik langs Brussel moet, vertrek ik vroeg om voor de file te zijn. Ik deed dit vroeger ook al. Ipv van op kantoor te zitten vanaf 7:00, ga ik nu een koffie drinken in Zaventem. Ik lees de krant of beantwoord wat mails.
So what? Ik ontvang gewoon wat ik besteld en betaald heb.
 
Met het risico om gans het forum over mijn dak te krijgen ga ik mij toch outen. .
Ik laad veel op bij superchargers terwijl ik dat even goed thuis kan doen. Hier lijkt het soms wel of SUC laden een misdaad is
Ik doe het volgens de etikette. Ik heb nog nooit iemand laten wachten. Als de stall vol staat hou en ik heb capaciteit genoeg om thuis te geraken, hou ik in de gaten of er niemand staat te wachten. Ik zou direct vertrekken.
ik heb gisteren even een statistiek van teslalog bekeken: Ik laad 'slechts' 28% van de tijd thuis (ondertussen 14000km gereden). Daarnaast ook een paar keer publiek. Al de rest is SUC.
Ik rij bijna elke dat een SUC voorbij. Als ik langs Brussel moet, vertrek ik vroeg om voor de file te zijn. Ik deed dit vroeger ook al. Ipv van op kantoor te zitten vanaf 7:00, ga ik nu een koffie drinken in Zaventem. Ik lees de krant of beantwoord wat mails.
So what? Ik ontvang gewoon wat ik besteld en betaald heb.
Het hangt er van af hoe ver je van een SuC woont. Als die afstand klein is zal Tesla je te gelegener tijd duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is en je de rekening presenteren. Musk maakt steeds duidelijk dat thuis laden de standaard moet zijn en SuC lange reizen faciliteert. Jouw verhouding thuis laden versus SuC is dus totaal uit verhouding, niet alleen volgens mijn standaard, maar ook voor volgens Tesla. Zelfs al zou je 28% bij de SuC laden zit je volgens Tesla al boven de norm.
 
Doe t superchargen zelf bijna alleen maar op lange reizen naar t buitenland. Echter heb er niet zoveel moeite mee. Zeker niet zolang anderen niet hoeven te wachten op jou. Tesla maakte destijds reclame met levenslang 'gratis' laden. Heb destijds 2000 euro betaald volgens mij. Als de helft van dit bedrag opgaat aan stroom (andere helft aan aanleg en onderhoud infrastructuur) kom je probleemloos de eerste 100.000 km verder.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Nou, er is denk ik geen norm in procenten. Althans, ooit rekende de site mij voor dat ik x euro besparen zou tov een ICE, met als aanname: 30% suc gebruik. Dus daar blijft Phil dan keurig onder.
En ik haal intussen nog geen 3% suc, zonder thuisland mogelijkheid.

De norm is 10% SuC zoals aangegeven onderaan in de design studio. Ik mag gerust stellen dat ik de boosdoener ben, omdat ik een hele tijd terug een mailtje heb gestuurd dat de besparingsberekening te optimistisch was en met uitging van 70% SuC laden. Sorry! ;)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Weet niet hoe je aan 30% komt, maar als je nu op de Tesla site kijkt onder besparingen kan je het volgende lezen:
Voor de berekening van de elektriciteitskosten voor Model S gaan we uit van 90% thuisladen tegen een gemiddeld tarief van € 0,18 per kWh en 10% gratis laden via ons Supercharger-netwerk.

Edit: Willem was mij net voor.
 
Hypothese :

- Tesla rijden kost 4 EUR / 100km als je thuis laadt;
- het "gratis SuC-laden" kostte 2000 EUR (met de Tesla-inflatie sedert 2013 zou 't waarschijnlijk 2500 EUR zijn vandaag :)).
- iemand in de situatie van Phil rijdt 30.000 km/jaar en laadt 50% van de tijd bij SuCs.

=> besparing is 600 EUR/jaar dus zelfs dàn doe je er nog drie à vier jaar over om de initiële kostprijs van "gratis SuC-laden" te recupereren.

En voor iedere rijder in de situatie van Phil zijn er 9 in de situatie van Jkr85 (3% SuC-gebruik), en 90 die pakweg, zoals ik, rond 10% SuC-laden, namelijk alleen bij vakantietrips of vrij uitzonderlijk lange werkverplaatsingen. Onze 2000 EUR krijgen we over het algemeen nooit als besparing terug, dus we zijn gewoon, globaal genomen, met z'n allen de verdere uitbouw van het SuC-netwerk mee aan 't financieren. Dat is ook helemaal niet erg natuurlijk, maar Tesla, die ons tenslotte het gratis SuC-laden aanbood, hetzij tegen een forfaitaire betaling van 2000 EUR hetzij inbegrepen in de duurdere/latere modellen, moet ook niet (en zal ook niet, denk ik) onnozel gaan doen over de 1% rijders waarbij ze statistisch verlies maakt. En al zeker geen "rekening presenteren" (laat staan dat ze daar al een juridische grond voor zou hebben, wat niet het geval is).
 
Ik vind persoonlijk het feit dat ik op de raarste plaatsen kan superchargen wel meer dan de consumentenprijs van de geladen stroom waard... Als je dat meeneemt heb je die 2000 piek wel sneller terugverdiend... En als ik het vergelijk met de plas benzine die ik met mijn vorige auto's op vakantie verstookte dan is de break-even ook een stuk sneller bereikt...

Verder maakt het me niet uit wie er bij een SuC laadt (lokaal of passant) als er maar een plekkie voor mij is als ik er kom :p:D:cool:
 
Voor zover ik het uit de uitlatingen heb begrepen is het Tesla nooit gegaan om de kosten van het laden, ofwel de stroom. Doe kosten zijn te verwaarlozen en zullen in feite richting nul gaan. Dat is thuis ook zo ware het niet dat er een forse belasting op wordt geheven. Die is er niet zonder reden en ik heb daar (hier) geen mening over.
Waar het volgens mij om gaat is het zodanig laveren dat de Tesla gebruiker die op reis is zo weinig mogelijk risico loopt op een bezette plek. Zolang er weinig auto's zijn maakt het niemand iets uit. Op reis is het ook nu nog steeds gebruikelijk dat je (bijna) de enige bent op enkele, daarom bekend staande, SuC's na.

Het begon met wat mailtjes (zonder sancties) om bewustwording te stimuleren en gaat nu verder met het aanpakken van het "langer staan dan nodig is" en voor de nieuwe rijders is er straks een vergoeding voor het laden. Die vergoeding zal men gaan gebruiken om het netwerk enorm te verdichten zodat het ook straks nog werkt als er 100.000 Tesla's door Nederland rijden.

Voor onze "generatie" met (auto)levenslang free charging verandert er niet zo veel. Vanaf het begin is het SuC netwerk gepresenteerd als "de" oplossing voor het verre reizen. Lokaal laden is niet verboden maar op alle mogelijke manieren worden we gevraagd om het systeem werkbaar te houden. Laad je lokaal, doe het dan niet als het spitsuur is bij de SuC maar op een tijdstip dat er niemand is. En ik vind dat Phil het correct zegt. Bezet je een lader en wordt het druk, maak dan plaats, als je het niet absoluut nodig hebt.

Calculeren kunnen we goed. Ik ben rond tien (!) keer met de Tesla naar Hongarije geweest, iets dat met de vorige auto aan benzine 300 tot 500 € per keer kostte afhankelijk van de dagprijs van de benzine. Daarnaast een aantal ritten naar de Alpen, al dan niet via een roadtrip en nog wat ritten tot halverwege Duitsland. In feite kostte het helemaal niets.

2.000 € betaald of niet, zonder Superchargers zou dit zelfs nu nog, we zijn alweer jaren verder, totaal onmogelijk zijn geweest.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de regeling uiteindelijk in elkaar zal steken.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Met het risico om gans het forum over mijn dak te krijgen ga ik mij toch outen. .
Ik laad veel op bij superchargers terwijl ik dat even goed thuis kan doen. Hier lijkt het soms wel of SUC laden een misdaad is
Ik doe het volgens de etikette. Ik heb nog nooit iemand laten wachten. Als de stall vol staat hou en ik heb capaciteit genoeg om thuis te geraken, hou ik in de gaten of er niemand staat te wachten. Ik zou direct vertrekken.
ik heb gisteren even een statistiek van teslalog bekeken: Ik laad 'slechts' 28% van de tijd thuis (ondertussen 14000km gereden). Daarnaast ook een paar keer publiek. Al de rest is SUC.
Ik rij bijna elke dat een SUC voorbij. Als ik langs Brussel moet, vertrek ik vroeg om voor de file te zijn. Ik deed dit vroeger ook al. Ipv van op kantoor te zitten vanaf 7:00, ga ik nu een koffie drinken in Zaventem. Ik lees de krant of beantwoord wat mails.
So what? Ik ontvang gewoon wat ik besteld en betaald heb.

Bedenk wel dat je ook laadcapaciteit wegneemt als de SuC meer dan half bezet is, en dus dan ook reistijd toevoegt voor mensen op doorreis wanneer de SuC niet 100% bezet is.

Hoewel het je volle recht is om dan te laden, zou ik het toch anders doen. Ik zou om 7:00 al op kantoor zitten. Je kan daar (hopelijk) ook koffie drinken en de krant lezen, of al beginnen werken en vroeger naar huis in de namiddag.
 
interessant: ik lees hier dat het gratis supercharger gebruik niet geldt voor tweedehands Tesla's die na 15 januari bij Tesla worden gekocht. Het is dus straks mogelijk dat je een 'oud' model Tesla koopt zonder gratis supercharging...

Today (after I made the video of course) I received clarification from Tesla about CPOs and Supercharging. This is their official response: To clarify, you will have to either buy a New or Certified Pre Owned Model S before January 15th to get free charging for life. So to answer question. Yes we’ve confirmed that CPO will no longer have free super charging if you put a deposit after the 15th.
Vandaag het 'laatste woord' van Jon McNeill over dit punt:
@Model3Owners @elonmusk Firm answer: All Teslas purchased with Supercharging for life carry that benefit for the life of the car.
(Via @jonmcneill op twitter)
 
- Tesla rijden kost 4 EUR / 100km als je thuis laadt;

...

Onze 2000 EUR krijgen we over het algemeen nooit als besparing terug, dus we zijn gewoon, globaal genomen, met z'n allen de verdere uitbouw van het SuC-netwerk mee aan 't financieren.

Enkel als je er van uit gaat dat het Tesla ook maar 4EUR/100km kost. Als thuislader is het nogal gemakkelijk om allerlei verborgen uitgaven niet te tellen, maar het onderhoud, afschrijving, loonkosten, grond, vastrecht en al die andere zaken staan bij Tesla wel gewoon op de rekening.