Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vraag me af of de 'locatie-eigenaren' van een SuC (vdValk bijvoorbeeld) hebben meebetaald aan het plaatsen van de laadpunten, of zelfs de punten van energie voorzien. En vraag me dan tevens af hoe zij tegen dit besluit aankijken.
Wellicht brengt het hebben van een SuC op hun parkeerplaats minder dan ze er van verwacht hadden. Of lopen ze juist het risico dat er 'laad-klandisie' wegblijft?
 
Ik vraag me af of de 'locatie-eigenaren' van een SuC (vdValk bijvoorbeeld) hebben meebetaald aan het plaatsen van de laadpunten, of zelfs de punten van energie voorzien. En vraag me dan tevens af hoe zij tegen dit besluit aankijken.
Wellicht brengt het hebben van een SuC op hun parkeerplaats minder dan ze er van verwacht hadden. Of lopen ze juist het risico dat er 'laad-klandisie' wegblijft?

Men sluit nu een deal met Tesla waarbij Tesla de Superchargers op hun terrein bouwt.
De stroom van de SuC wordt door Tesla betaald.

Het "besluit" heeft natuurlijk niets te maken met de vraag of de hotels/restaurants e.d. er wel of geen voordeel bij hebben. Het feit dat de klanten de stroom gratis krijgen is voor hen ook niet zo interessant, wel dat de laders gebruikt worden, en de mensen daar wat tijd doorbrengen of hun hotel kiezen voor een overnachting vanwege de laders (zie de beweegredenen achter de DeC's).

Wie op doorreis is zal laden, gratis of niet, en een bakkie doen. Wat wel zal kunnen is dat locals er niet meer komen omdat het niet goedkoper (meer) is dan thuis maar dat zijn ook meestal de klanten die niets komen "verteren".

Pas wanneer er meer keuze is, dus op een traject meer SuC's, zou het interessant kunnen zijn om de kosten van de stroom te betalen voor de klant zodat hij bij jou en niet 50 km verderop komt.

Dat gaat dan uiteraard niet via bewaarde kassabonnen maar door het overschrijven van credits naar je VIN, al dan niet via een QR code die door je app wordt gelezen.
 
  • Informative
Reactions: Roel Paes
Er zal geen enkele actie nodig zijn om aan een suc te laden.

De auto ziet dat je aan het superchargen bent; weet hoeveel je geladen hebt en is via 3of4g of wifi verbonden met de servers bij Tesla.
Op het scherm zullen ze bij het afsluiten van de laadsessie netjes de kosten tonen.
Afrekening via MyTesla en een gekoppelde creditcard of credits.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Er zal geen enkele actie nodig zijn om aan een suc te laden.

De auto ziet dat je aan het superchargen bent; weet hoeveel je geladen hebt en is via 3of4g of wifi verbonden met de servers bij Tesla.
Op het scherm zullen ze bij het afsluiten van de laadsessie netjes de kosten tonen.
Afrekening via MyTesla en een gekoppelde creditcard of credits.

En de superchargers zelf zijn ook verbonden en herkennen de auto dus de data kan ook van daaruit naar het moederschip. En inderdaad gekoppelde creditcard aan MyTesla.
 
En de superchargers zelf zijn ook verbonden en herkennen de auto dus de data kan ook van daaruit naar het moederschip. En inderdaad gekoppelde creditcard aan MyTesla.
Er zal geen enkele actie nodig zijn om aan een suc te laden.

De auto ziet dat je aan het superchargen bent; weet hoeveel je geladen hebt en is via 3of4g of wifi verbonden met de servers bij Tesla.
Op het scherm zullen ze bij het afsluiten van de laadsessie netjes de kosten tonen.
Afrekening via MyTesla en een gekoppelde creditcard of credits.
Op deze manier kan er ook afgerekend worden bij alle andere laadpalen in de wereld. De auto herkent de laadpaal al dan niet op basis van GPS, Tesla geeft aan de eigenaar van de paal op hoeveel er waar geladen is en belast je creditcard. Tesla rekent, met wat marge, één keer per maand de kosten af met de externe laadpaaleigenaar. In één keer alle pasjes, sleutelhangerdinges en alle andere gedonder opgelost.
 
  • Like
Reactions: HWS
Op deze manier kan er ook afgerekend worden bij alle andere laadpalen in de wereld. De auto herkent de laadpaal al dan niet op basis van GPS, Tesla geeft aan de eigenaar van de paal op hoeveel er waar geladen is en belast je creditcard. Tesla rekent, met wat marge, één keer per maand de kosten af met de externe laadpaaleigenaar. In één keer alle pasjes, sleutelhangerdinges en alle andere gedonder opgelost.
in het supercharger protocol wordt via de data interface volgens mij het vin nummer uitgewisseld. Daardoor weet Tesla precies welke auto laadt. Bij reguliere laadpalen zit dit niet in het standaard protocol. Daardoor zal dat daar niet werken (kan natuurlijk wel toegevoegd worden, maar zie dat maar eens in een standaard te verwerken die alle fabrikanten (auto's en laadpalen) gaan ondersteunen).
 
in het supercharger protocol wordt via de data interface volgens mij het vin nummer uitgewisseld. Daardoor weet Tesla precies welke auto laadt. Bij reguliere laadpalen zit dit niet in het standaard protocol. Daardoor zal dat daar niet werken (kan natuurlijk wel toegevoegd worden, maar zie dat maar eens in een standaard te verwerken die alle fabrikanten (auto's en laadpalen) gaan ondersteunen).

Vergeet dat maar, inderdaad.
 
Vergeet dat maar, inderdaad.
Als de reguliere laadpalen de mogelijkheden die een SuperCharger biedt, plug en play, niet gaan aanbieden dan gaat elektrisch rijden niet van start voor de massa. Wij early adopters zijn nog wel bereid een tas vol laadpasjes, sleutels en nog honderd andere manieren om een laadpaal aan de gang te krijgen, mee te nemen of te gebruiken. De praktijk wijst uit dat een flink deel van de laadpalen niet aan de gang te krijgen is. Dat is een gigantische belemmering om elektrisch rijden geaccepteerd te krijgen.
Mensen gooien nu hun tank vol en betalen. Die pomp doet het echt altijd, een laadpaal niet.
 
  • Like
Reactions: Carl
Het swipen met een RFID-kaart langs een laadpaal is minder complex dan het gebruik van een bankkaart. Ik denk niet dat die polsbeweging voor de meeste mensen een belemmering is. Ik denk dat actueel bijna iedereen met behulp van zijn bankkaart zijn wagen voltankt.
In de praktijk is het zo dat je met TNM-kaart zo goed als alle laadpalen aan de praat krijgt, tot ver over de landsgrenzern. De plugsurfing-app vermag ook al heel wat. De afrekening van de laadbeurten vindt eens per maand plaats, via ofwel kredietkaart ofwel domiciliering.
Ik verwacht geen echt probleem. De manier van acitveren/betalen staat voor mij ook los van de betrouwbaarheid van de laadpalen.
 
  • Like
Reactions: Merijn
Als de reguliere laadpalen de mogelijkheden die een SuperCharger biedt, plug en play, niet gaan aanbieden dan gaat elektrisch rijden niet van start voor de massa. Wij early adopters zijn nog wel bereid een tas vol laadpasjes, sleutels en nog honderd andere manieren om een laadpaal aan de gang te krijgen, mee te nemen of te gebruiken. De praktijk wijst uit dat een flink deel van de laadpalen niet aan de gang te krijgen is. Dat is een gigantische belemmering om elektrisch rijden geaccepteerd te krijgen.
Mensen gooien nu hun tank vol en betalen. Die pomp doet het echt altijd, een laadpaal niet.

Het grootste bezwaar zal blijven dat men gedwongen is om zelf een laadkabel mee te nemen (bij alles behalve snel DC laden) en deze aan twee kanten in te koppelen en daarna, al dan niet vies van de regen of wat dan ook, in de schone auto moet terugleggen. Ik ben één van die early adopters en laad bijvoorbeeld bij de sportschool op deze manier maar de afgelopen dagen heb ik mij hier weer flink aan geërgerd, laat staan de verwende automobilist die men in een EV wil lokken. De enige die dat begrijpt is Tesla met zijn laders (buiten Superchargers) die je alleen met vaste kabel kunt kopen en die als destination chargers wellicht de anderen gaan verdringen zodra die paar tienduizende Model 3's in NL op de weg komen. Al eens gebruikt? Dat is zoals het hoort! En het ziet er ook nog eens fatsoenlijk uit.
 
Laden bij de sportschool? Hoe ver staat die van je huis dan? Toch makkelijker (en goedkoper) om gewoon thuis te laden?

Kan ook maar is niet per definitie goedkoper. Doe het gewoon om te laten zien dat laadpunten belangrijk zijn en inmiddels heeft men een Model X besteld en zijn destination chargers in aanvraag voor de club(s). En ik leer hier steeds dat je moet laden als je stilstaat en niet stil moet staan om te laden dus waarom niet :) En ik laad daar als ik zin heb, hoe mijn pet staat en als er een vrije plek is. En ook nog "gewoon omdat het kan".
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Die communicatie tussen auto en laadstation betreffende afrekening van de kosten heb ik laatst over gesproken met iemand van NKL http://www.nklnederland.nl/
Wordt door enkele fabrikanten (ik meen dat BMW werd genoemd) wel degelijk aan gewerkt en het is ook onderdeel van de CCS 2.0 specificatie.
TNM doet m.i. heel goed werk met al hun roaming overeenkomsten.
Er zijn honderden aanbieders van laadpalen in Europa. Iedereen moet dan roamingovereenkomsten gaan maken.
Totaal onbegaanbare weg.
 
Er zijn honderden aanbieders van laadpalen in Europa. Iedereen moet dan roamingovereenkomsten gaan maken.
Totaal onbegaanbare weg.

Mijn stokpaardje.

Wanneer over een jaar of twee Model 3 uitgeleverd is terwijl andere merken nog steeds geen kikker van de kant af hebben geduwd wordt het EV beeld bijna volledig door Tesla bepaald. Een groep die overal aandacht trekt, voor innovatief doorgaat, als voorloper wordt beschouwd en overal welkom is. Laadmogelijkheden zullen dan concurrentie-instrumenten worden en we zullen op enorm veel plaatsen de Tesla Chargers zien verschijnen. Elektriciteit is in de basis spotgoedkoop en men zal graag een uurtje laden aanbieden als je maar bij hen komt eten, winkelen, sporten en noem maar op. Voorlopig ben ik nog een roepende in de woestijn maar dat zie ik wel gebeuren.

Net zoals de overstap naar een EV veel meer is dan alleen maar een auto elektrisch maken. De hele mobiliteit gaat in de revisie.