Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij blijft verbazen is dat ze telkens schrijven: "Daarnaast zal er een kleine vergoeding zijn die stapsgewijs zal worden aangebracht, die minder zal kosten dan het voltanken van een vergelijkbare auto op brandstof."

Dat klinkt leuk, maar een vergelijkbare auto gooi je vol voor ± 100 euro (65 liter benzine) en daar rij je dan toch ± 800 km (bij 1 op 12) mee. In een S of X kom je hooguit tot de helft. Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen?
 
Wat mij blijft verbazen is dat ze telkens schrijven: "Daarnaast zal er een kleine vergoeding zijn die stapsgewijs zal worden aangebracht, die minder zal kosten dan het voltanken van een vergelijkbare auto op brandstof."

Dat klinkt leuk, maar een vergelijkbare auto gooi je vol voor ± 100 euro (65 liter benzine) en daar rij je dan toch ± 800 km (bij 1 op 12) mee. In een S of X kom je hooguit tot de helft. Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen?

de helft- dus 400km, voor 100€ met een S of een X ??
amai, waar koop jij je stroom ?
ik wil gerust even wat advies komen geven hoe je kan besparen, voor een kleine commissie van 10% op de besparingen.;)
 
de helft- dus 400km, voor 100€ met een S of een X ??
amai, waar koop jij je stroom ? ik wil gerust even wat advies komen geven hoe je kan besparen, voor een kleine commissie van 10% op de besparingen.;)

Hahaha, nee uiteraard is stroom een stuk goedkoper. Het gaat mij erom dat ze een volle tank vergelijken met een volle acculading. En de prijs ervan nagenoeg gelijk stellen. Terwijl je op een volle tank beduidend meer km's rijdt dan op een volle acculading.
 
Hahaha, nee uiteraard is stroom een stuk goedkoper. Het gaat mij erom dat ze een volle tank vergelijken met een volle acculading. En de prijs ervan nagenoeg gelijk stellen. Terwijl je op een volle tank beduidend meer km's rijdt dan op een volle acculading.

Natuurlijk bedoelt hij de equivalent van het aantal kilometers. Onze vorige auto, import Dodge Grand Caravan, had de optie meegekregen van 5 gallon extra tankinhoud, dus dik boven de 90 liter. Kostte in de dure tijd iets van €.170,00.
Het zal zo zijn dat een kilometer elektrisch gereden van een SuC goedkoper zal zijn dan een km op fossiele brandstof.
En dan alleen voor local superchargen Long distance zal free blijven.
 
Natuurlijk bedoelt hij de equivalent van het aantal kilometers. Onze vorige auto, import Dodge Grand Caravan, had de optie meegekregen van 5 gallon extra tankinhoud, dus dik boven de 90 liter. Kostte in de dure tijd iets van €.170,00.
Het zal zo zijn dat een kilometer elektrisch gereden van een SuC goedkoper zal zijn dan een km op fossiele brandstof.
En dan alleen voor local superchargen Long distance zal free blijven.

Long distance for free? Dat heb ik even gemist...Echt?
 
Zoals het er staat lijkt het free long distance alleen van toepassing op de model 3, maar dat zou inderdaad wel heel onlogisch zijn..

Er zal niets zijn dat de Model 3 heeft dat niet ook de S en X zal hebben, met uitzondering van het formaat dan. Sterker nog, vanaf het moment dat bekend wordt gemaakt welke bijzonderheden Model 3 zal krijgen, zoals HUD, batterij, laadmogelijkheden (sneller dan 350 Kw?) worden die zaken ingebouwd in de S en X die altijd de vlaggenschepen zullen blijven. Heeft hij ook eens gezegd maar kan bron niet direct vinden.
 
Ik weet niet wat hij 'natuurlijk' bedoelt. Uiteraard hoop en verwacht ik ook dat ze dat bedoelen, maar ze weten het telkens weer meesterlijk te omzeilen om gewoon duidelijke taal te schrijven.
Elon Musk is een bijzondere makker. Waar de CEO's van grote beursgenoteerde bedrijven ieder woord dat naar buiten komt laten controleren door een degelijke marketingafdeling, die op hun beurt de tekst laten controleren door een nog degelijker 'legal' afdeling, daar knalt Musk alles direct op Twitter. Dan gaat er natuurlijk het nodige mis en moet de afdeling 'damage control' de brokken opruimen. Musk moet dan ook voor de marketing-, communicatie- en 'legal' afdeling een regelrechte ramp zijn.
Ik hoop van harte dat het zo blijft.
 
Elon Musk is een bijzondere makker. Waar de CEO's van grote beursgenoteerde bedrijven ieder woord dat naar buiten komt laten controleren door een degelijke marketingafdeling, die op hun beurt de tekst laten controleren door een nog degelijker 'legal' afdeling, daar knalt Musk alles direct op Twitter. Dan gaat er natuurlijk het nodige mis en moet de afdeling 'damage control' de brokken opruimen. Musk moet dan ook voor de marketing-, communicatie- en 'legal' afdeling een regelrechte ramp zijn.
Ik hoop van harte dat het zo blijft.

Je kunt het ook zo zeggen: Hij neemt bewust afstand van alle in de loop der tijd ontstane protocolletjes, bedacht door commercie die eigen overleven voorop hebben staan en ervoor zorgen dat ze vooral mee mogen doen. Wat is er mis mee met het doen van uitspraken "back to basic" waarbij je zegt wat je zeggen wilt zonder het hele gedoe. Dat puinruimen valt wel mee, Die afdeling damage control zal niet eens zo groot zijn. Waar hij zich ongetwijfeld een bult om lacht, en ook mee speelt, is de gretigheid van de (al dan niet social) media die met elke oprisping aan de haal gaan.
Ook ik hoop dus van harte dat het zo blijft.
 
Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017 e.v. Grappig dat die uitspraak van Elon zo weinig wordt opgemerkt.
En toch denk ik dat hij met dat 'free long distance' de gratis 400 kWh per jaar bedoelt. Zo wordt het ook uitgelegd in de toelichting op de wijziging:
"For Teslas ordered after January 1, 2017, 400 kWh of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) will be included annually so that all owners can continue to enjoy free Supercharging during travel. "
 
  • Like
Reactions: Reijer and PaulusdB
En toch denk ik dat hij met dat 'free long distance' de gratis 400 kWh per jaar bedoelt. Zo wordt het ook uitgelegd in de toelichting op de wijziging:
"For Teslas ordered after January 1, 2017, 400 kWh of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) will be included annually so that all owners can continue to enjoy free Supercharging during travel. "

Nog even mijn dikke duim. Ik geloof eerder wat Elon Musk zelf zegt. Het ligt ook veel meer in de filosofie die hij eerder uitdroeg en die te maken heeft met "de zon schijnt voor iedereen" en wat hij ook eerder "socialisering van de energie" noemde. De reden van de huidige beperkingen hebben niets te maken met de kosten van de energie die Tesla moet maken, die zijn minimaal, maar doordat door allerlei zaken als belasting en verdienmodellen van energiebedrijven de prijs elders, ook thuis, veel hoger is dan noodzakelijk. Om te voorkomen dat te gemakkelijk de nadelen van gebruik SuC lokaal (omrijden, wachten) niet blijven opwegen tegen de besparingen trekt hij dat recht. Daarnaast natuurlijk de beoogde sales boost. Extra argument om nog snel een auto te bestellen. Zullen we een toto beginnen?
 
En toch denk ik dat hij met dat 'free long distance' de gratis 400 kWh per jaar bedoelt. Zo wordt het ook uitgelegd in de toelichting op de wijziging:
"For Teslas ordered after January 1, 2017, 400 kWh of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) will be included annually so that all owners can continue to enjoy free Supercharging during travel. "
Ik hoop van niet Maurice. Met 400 kWh kun je rond 1600 km rijden. Kun je één keer naar Zuid-Frankrijk en dan is het het hele jaar voorbij met gratis Super Chargen. Op een roadtrip naar bijv. Noorwegen van 5600 km zijn dan alleen maar de eerste 1600 voor Tesla, de overgrote meerderheid van 4000 km zouden dan voor eigen rekening komen. Maak je nog een keer buitenlandse reis dan ...
Wil dit commercieel geen nekkenbreker worden dan zal Tesla de prijs van een kWh aantrekkelijk laag moeten houden.
 
Ik hoop van niet Maurice. Met 400 kWh kun je rond 1600 km rijden. Kun je één keer naar Zuid-Frankrijk en dan is het het hele jaar voorbij met gratis Super Chargen. Op een roadtrip naar bijv. Noorwegen van 5600 km zijn dan alleen maar de eerste 1600 voor Tesla, de overgrote meerderheid van 4000 km zouden dan voor eigen rekening komen. Maak je nog een keer buitenlandse reis dan ...
Wil dit commercieel geen nekkenbreker worden dan zal Tesla de prijs van een kWh aantrekkelijk laag moeten houden.

Als Tesla de prijs voor longdistance traveling te hoog maakt gaat dat serieus meegenomen worden in de aansschaf overwegingen en de toekomstige verkopen schaden. Wal gaat het schip dan weer keren denk ik zo.

Omdat ik jaarlijks snel 8 - 10.000 km in het buitenland rijd heeft dit voor mij (mogelijk) nogal consequenties. Maakt dat ik upgraden van mijn Classic naar een versie met autopilot 2 een stuk minder aantrekkelijk vind. Tot dat er echt duidelijkheid is heb ik iig besloten voorlopig maar door te rijden met de classic.