Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC en vrachtwagen paniek ...

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week een 1400 km afgelegd op de autosnelweg en eens goed de traffic aware cruise control kunnen gebruiken.
Tegenover personenwagens gedraagt de tacc zicht heel goed en is het super relax rijden zo. Als de tacc echter een vrachtwagen spot vind ik dat het heel paniekerig reageert, hard remt vanop grote afstand en soms remt bij het inhalen. Super vervelend en dan vooral voor de mensen die achter me rijden. De afstand tegenover voorliggers staat op "1" en ik wijk tijdig uit naar links om in te halen en zo te vermijden dat tacc gaat remmen. Maar bij vrachtwagens begint tacc al véél vroeger te remmen, en niet zo'n klein beetje. De afstand kan ik zo niet inschatten meer in ieder geval niet op "1" , eerder "5" mocht dat bestaan. Kan er aan dat paniekerig gedoe iets gedaan worden of is het wachten / hopen op een update en kan je als gebruiker ergens je feedback kwijt ? Verder vind ik dat de tacc je meer op het midden en linkervak doet rijden.
 
Deze week een 1400 km afgelegd op de autosnelweg en eens goed de traffic aware cruise control kunnen gebruiken.
Tegenover personenwagens gedraagt de tacc zicht heel goed en is het super relax rijden zo. Als de tacc echter een vrachtwagen spot vind ik dat het heel paniekerig reageert, hard remt vanop grote afstand en soms remt bij het inhalen. Super vervelend en dan vooral voor de mensen die achter me rijden. De afstand tegenover voorliggers staat op "1" en ik wijk tijdig uit naar links om in te halen en zo te vermijden dat tacc gaat remmen. Maar bij vrachtwagens begint tacc al véél vroeger te remmen, en niet zo'n klein beetje. De afstand kan ik zo niet inschatten meer in ieder geval niet op "1" , eerder "5" mocht dat bestaan. Kan er aan dat paniekerig gedoe iets gedaan worden of is het wachten / hopen op een update en kan je als gebruiker ergens je feedback kwijt ? Verder vind ik dat de tacc je meer op het midden en linkervak doet rijden.
Helemaal mee eens. Moet ook erg vroeg naar links om een vrachtauto in te halen en dan nog twijfelt de tacc. Hiervoor een ŠKODA Suberb gehad met tacc en die gaf gewoon gas als ik het knipperlicht aandeed.. De tesla is nogal een twijfelaar.
 
Ik gebruik op de snelweg vaak de 'chill' mode in combinatie met regeneratie op laagste stand. Bij twijfelingen voelt het iets minder abrupt aan op die manier. (bij 'gas' loslaten klapt de re-gen er niet zo hard in dan). gaat iets vloeiender, maar is nog een hoop te finetunen op dit punt.
 
Ik denk dat het met het onderling snelheidsverschil te maken heeft, bij lagere snelheden (< 110km/h) is de paniek een stuk minder. Lijkt erop dat het neuraal netwerk toch wat meer met de Amerikaanse situatie is getraind dan met de Europese...
 
Bizar dat ze dit nog steeds niet onder de knie hebben. Hoe is het toch mogelijk dat een Skoda of tegenwoordig bijna ieder ander merk wel op orde heeft maar de M3 niet? Zou het een HW (camera?) probleem zijn?
 
Bizar dat ze dit nog steeds niet onder de knie hebben. Hoe is het toch mogelijk dat een Skoda of tegenwoordig bijna ieder ander merk wel op orde heeft maar de M3 niet? Zou het een HW (camera?) probleem zijn?
Die andere systemen zijn puur radar en best wel dom.

Tesla bouwt de TACC op basis van de video beelden (en wat radar) en maakt daar keuzes op.

Ik erger mij vaak ook kapot als Autopilot/TACC weer eens om niets begint af te remmen. Soms zie ik dan dat het systeem vind dat een auto in mijn baan rijd omdat deze te dicht tegen de lijn aan rijdt.

Maar Tesla verwerkt videobeelden en op basis daarvan maken ze beslissingen. Dat moet nog een stuk beter.
 
Ditzelfde is trouwens ook met NOA. Ga 130 rijden op de rechterbaan en NOA gaan nooit optijd een baan opzij en zal dus eerst afremmen. Het lijkt wel of voertuigen boven een bepaalde afstand niet meegenomen worden en zodra deze dus wel gedetecteerd worden het te laat is.
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Ditzelfde is trouwens ook met NOA. Ga 130 rijden op de rechterbaan en NOA gaan nooit optijd een baan opzij en zal dus eerst afremmen. Het lijkt wel of voertuigen boven een bepaalde afstand niet meegenomen worden en zodra deze dus wel gedetecteerd worden het te laat is.

Je moet idd zelf ca. 250-300m van te voren een lane change activeren. Zodat hij op de andere baan zit voordat hij de voorganger kan zien met zijn radar die is afgestelt op 160m.
 
Je moet idd zelf ca. 250-300m van te voren een lane change activeren. Zodat hij op de andere baan zit voordat hij de voorganger kan zien met zijn radar die is afgestelt op 160m.

Dat is nou juist het probleem, radar is lijdend. De vrachtwagen zou door het visuele systeem al veel eerder gedetecteerd moeten worden en niet moeten wachten tot deze op radar ook verschijnt.

Zo zijn er tal van issues zoals dat het systeem een praktisch stilstaande file verderop niet waarneemt waar elke bestuurder meteen z'n gas zou liften. Zo heb ik dat hier al zeer vaak meegemaakt bij de Spijkenisserbrug waar AP gewoon volle bak op een stilstaande file afdenderd en je dus handmatig je snelheid naar 30km/h moet zetten om deze op een normale snelheid te benareren terwilj je het op zeer grote afstand gewoon al ziet.

Zo heb ik ook wel een paar keer gehad dat AP NIET ingreep op een busje dat over de onderbroken lijn reed. AP reed gewoon door, remde niet af en week niet ut maar ik voelde de winddruk die voor zorgde.

 
  • Like
Reactions: Vincent_P
Lijkt toch ook met afstelling en kalibratie van sensoren te maken te hebben.
Bij mijn gaat hij vaak al in de ankers als iemand in de buurt van de middenstreep komt.

De radar zit heel laag om ook onder je voorganger door te kunnen kijken wellicht dat de bolling van de oprit van de brug dan in de weg zit.

Ik heb nu een oude P90D te leen omdat die van mij bij het SeC staat en die reageert nergens op al rijd er een vrachtwagen half op mijn baan.
Overigens geeft dat gekke ding rijdend op de AP soms terechte wel een lane departure warning zonder dat de AP een stuurcorrectie maakt en op andere momenten doet hij het weer prima...
 
Ik spreek mensen die in andere auto's met adaptieve cruisecontrol (Ford, Volvo) hetzelfde rapporteren en daardoor ook sneller inhalen om niet achter een vrachtwagen automatisch te moeten afremmen.

Mijn eerste adaptieve cruisecontrol zatin een Ford Mondeo, zo'n 12 jaar geleden. Ik werd gek van het constante afremmen en weer optrekken. Mijn rijstijl werd bijna als vanzelf: continu op de linkerbaan gaan rijden met 140km / uur, dan werkte de adaptieve CC het fijnste.

12 jaar verder en het is nog steeds behelpen. Ik begrijp trouwens van het Amerikaanse Tesla-forum dat het daar niet veel beter is. Ook daar lees ik dat AP het beste werkt in filerijden en op snelwegen met een rustig verkeersbeeld zonder te grote onderlinge snelheidsverschillen. En ook daar worden ze soms kijken van de onnodige ingrepen of dingen die juist niet worden gezien.
 
  • Like
Reactions: Vincent_P
Ik spreek mensen die in andere auto's met adaptieve cruisecontrol (Ford, Volvo) hetzelfde rapporteren en daardoor ook sneller inhalen om niet achter een vrachtwagen automatisch te moeten afremmen.

Klopt, dat is mijn ervaring ook met jarenlang VAG-auto's gereden te hebben met ACC (VW Passat, Audi A4), ook die gaan vroeg in de ankers als ze een voorligger met groot snelheidsverschil in de smiezen krijgen.

Het grote verschil echter tussen ACC en TACC is dat bij het inhalen van een vrachtwagen er in de situatie met ACC niets gebeurt, die tuft vrolijk langs de vrachtwagen, met TACC komt het wel eens voor dat deze gaat afremmen, ook al zit je praktisch al naast de vrachtwagen. Dit is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen ACC en TACC en ervaart de topic starter dus ook.

In alle andere gevallen verkies ik overigens over de snappiness van TACC boven dat van ACC. De auto rijdt met TACC beter mee met het verkeer en laat ook niet zulke grote gaten vallen naar mijn mening. Uiteraard zijn er zaken die ook bij TACC beter kunnen maar buiten dat onzekere gedoe rondom een vrachtwagen doet TACC het beter dan de ACC variant binnen de VAG-groep.
 
Heb dit ook al meerdere keren ervaren maar ik geef dan gewoon gas (of stroom?) bij en haal pas in als ik wat dichterbij ben. :) TACC blijft dan gewoon actief, autopilot overigens ook, remt dan alleen niet meer vanzelf af uiteraard. Is wel vervelend maar wordt hopelijk wel beter in de toekomst.
 
  • Like
Reactions: widodh
Afgelopen weekend ook een eind gereden op de TACC. De zenuwen van het systeem hebben hier de WAF flink doen dalen. Haar VW met instelbare ACC doet het eerlijkgezegd een stuk beter. Bij een iets langzamere voorganger gaat die in “Coast” mode waar de M3 direct in regen gaat en agressief een snelheidsverlaging van 10 km/u uitvoert. Mijn bijrijders werden er misselijk van. Ik hoop op verbetering in toekomstige updates. Nu rijd ik liever met de rechtervoet dan met TACC.
 
  • Like
Reactions: Vincent_P
Afgelopen weekend ook een eind gereden op de TACC. De zenuwen van het systeem hebben hier de WAF flink doen dalen. Haar VW met instelbare ACC doet het eerlijkgezegd een stuk beter. Bij een iets langzamere voorganger gaat die in “Coast” mode waar de M3 direct in regen gaat en agressief een snelheidsverlaging van 10 km/u uitvoert. Mijn bijrijders werden er misselijk van. Ik hoop op verbetering in toekomstige updates. Nu rijd ik liever met de rechtervoet dan met TACC.


Rijd jij op dat moment in standaard/sport modus of in “chill” modus ? Zelf heb ik het verschil nog niet getest, maar in enkele berichten was vermeld dat dit een verschil kan opleveren.