Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC en vrachtwagen paniek ...

This site may earn commission on affiliate links.
Een snelweg coasten profiel?????

Regen op laag maakt sowieso dat je een slecht rijdende Tesla krijgt.

Ja ik kies op snelweg een ander profiel met andere settings dan op binnenwegen/stadsverkeer.
Iets relaxtere stoelpositie (toch bijna alles op AP/NoA), andere TACC volgafstand, regen heb ik op snelweg niet zo nodig,
stuur wat zwaarder dan in de stad.

Wat bedoel je met regen op laag dat je een slecht rijdende tesla krijgt?
 
Ja ik kies op snelweg een ander profiel met andere settings dan op binnenwegen/stadsverkeer.
Iets relaxtere stoelpositie (toch bijna alles op AP/NoA), andere TACC volgafstand, regen heb ik op snelweg niet zo nodig,
stuur wat zwaarder dan in de stad.

Wat bedoel je met regen op laag dat je een slecht rijdende tesla krijgt?

Met de regen op laag gaat je verbruik met ca 10% omhoog....

De sport stuurstand van Tesla is ook vrij zinloos.
Je moet idd meer kracht geven maar je krijgt niet meer feedback.
Op de standaard stand krijg je de meeste feedback en het rijdt daardoor beter dan de sportstand ook als je even gaat gummen.
 
Regen op de laagste stand zal op de snelweg weinig verschil maken qua verbruik.
De cijfers die jij noemt lijken me meer voor in de stad.
Verder is het natuurlijk persoonlijk wat je prettig vind qua stuurgevoel.
Prima idee om een 'ontspannen' snelweg profiel aan te maken waarin je dat soort dingen regelt.
 
Ik heb zojuist in Chill modus getest. Werkt inderdaad een heel stuk beter. Getest in Zuid-Frankrijk tussen Narbonne en Beziers. Was vrij druk ook met vrachtwagens. De "regen" setting op standaard of laag maakte niet heel veel uit.

Ik heb een Model S met software versie 2019.24.4
 
Ik heb het inmiddels nog eens getest. De regen setting maakt niet uit. Als TACC besluit te remmen benut hij een groot deel van de "groene balk" wanneer je zelf het gas los laat maar een klein deel.
Chill mode maakt wel de acceleratie een stuk soepeler. Ik hoop dat 2019.24.xx of 2019.28.xx het nog beter maakt. nu nog op 2019.20.4
 
Weet iemand of er wordt gewerkt aan een verbetering van TACC? Op het amerikaanse forum is daar niets over te vinden.

Ik vind TACC teleurstellend en gebruik het meestal niet.

- afremmen bij wisselen van strook op de snelweg, zonder andere auto's in de buurt
- te vroeg afremmen bij voorliggend verkeer
- niet anticiperen op verkeer vóór je dat van strook wisselt waardoor je niet soepel doorrijdt

Verder zou het mooi zijn wanneer een gewone CC als extra stand zou worden toegevoegd. Die dus niet "traffic aware" is of anderszins smart, maar gewoon aan en uit te zetten is.
 
Weet iemand of er wordt gewerkt aan een verbetering van TACC? Op het amerikaanse forum is daar niets over te vinden.
Volgens Elon Musk op Twitter is snelwegrijden in V10 verbeterd. Voordien verwacht ik niet veel verbeteringen omdat iedere software-engineer bij Tesla aan V10 werkt.

Overigens vind ik AP op de snelweg best wel prettig, maar ik heb geen ervaring met ACC van andere fabrikanten. Het vroege afremmen vind ik niet zo'n bezwaar, nu ik het weet. Mijn theorie is overigens dat het abrupte afremmen bewust is om je 'bij de les' te krijgen.

Ook merk ik niets meer van truck-angst, alleen op 2019.28.1 nog 1 stevige phantom brake gehad onder aquaduct Ringvaart Haarlemmermeer (groot verticaal vlak icm schaduw). Geen protest gezien/gehoord van de auto achter mij, dus waarschijnlijk voelt het erger aan dan het is. Omdat de auto het zelf doet kun je niet anticiperen en lijkt het erger dan het is.

Verder gaat het best wel goed eigenlijk, maar inhalen is hit and miss. Soms netjes, soms stuntelig. Ik stel hem eigenlijk nooit op de proef en probeer het alleen als ik zeker weet dat hij het makkelijk kan. Desondanks faalt het nog wel eens. Waar hij echt niet tegen kan is als een auto achter je ook gaat inhalen terwijl hij net met de manoeuvre bezig is. Dan breekt hij eigenlijk standaard af. Dus daar let ik op en grijp ik in en maak ik het zelf af. Ook een onderbroken/doorgetrokken streep (waar je maar in 1 richting overheen mag) wil hij niet overheen. Dat verbaast me wel. Lijkt me vrij makkelijk te herkennen en is een universele standaard die je in veel landen tegenkomt.
 
De ACC van de G20 serie BMW 3-serie is soepeler. Hij bouwt de vertraging meer op als hij gaat afremmen waardoor je minder schokken ervaart. Ook de acceleratie is soepeler (...hij is gewoon niet zo snel als de M3 ;))
Lane Keep Assist is niet veel anders, behalve dan dat de stuuruitslag die hij aankan zeer beperkt is. Bij verbindingswegen vliegt ie enthousiast uit de bocht en ziet dat blijkbaar niet aankomen op basis van de kaart info. Had ik niet van BMW verwacht omdat verder alles 110% oke is in die auto, net als de dealer die alles doet voor een premium ervaring (in het bijzonder Van Poelgeest in Amstelveen. In 1 woord subliem).
 
Kunnen we onze sores niet kwijt aan Tesla zelf ergens ? Toch al te gek die truck angst ...
Elke keer als Tesla iets "idioots" doet druk ik op het "quick menu icon" links onder (auto icon) voor 3 seconden. Dan krijg je gelijk een melding op je scherm terug van Tesla met een bedankje. Alle TACC? en autopilot data voorafgaande aan dat moment kan dan beter worden geobserveerd. In principe wordt immers alle autopilot data geanalyseerd. En deze functie is niet voor niks ingebouwd denk ik. Het werkt denk ik ook beter dan een gesproken "bug" report, omdat je meteen kan reageren, en dus markeren wanneer het gebeurde.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke