Klopt, maar de tekst klopt denk ik ook: je kunt ‘nieuwe S’ ook lezen als een ‘nieuwe S-klasse Mercedes-Benz’.BPM is 0% volgens mij op een EV.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Klopt, maar de tekst klopt denk ik ook: je kunt ‘nieuwe S’ ook lezen als een ‘nieuwe S-klasse Mercedes-Benz’.BPM is 0% volgens mij op een EV.
Je eerste streepe en laatste zin vallen samen. Tenminste als je een nieuwe zou willen. MX is momenteel niet te verkrijgen.via deze link kunnen jullie aan mijn TCO berekening.
Ik heb de link zo gedeeld dat jullie zelfs mee kunnen spelen ;-)
Elektrisch vs diesel rijden
Misschien belangrijk om het volgende ook mee te nemen:
- Momenteel zit ik niet met een auto die weg moet. Dus, de optie 'niets doen' en gewoon nog een paar jaar verder dieselen is absoluut valabel.
- Daarom kijk ik momenteel eigenlijk vooral naar de operationele kosten, los van de investering van een nieuwe wagen en laadinsfrastructuur.
- Ik volg ook wel het milieu argument: als de mensen die elektrisch rijden kunnen betalen de investering al niet willen dragen, dan is dat eigenlijk egoistisch gedrag.
- Ik ben er volledig van overtuigd dat elektrisch rijden een leukere ervaring is (hoewel mijn A5 ook wel best tof is).
Eigenlijk gaat mijn interesse vooral naar een MX (ik begin de forum-slang al wat te vatten ;-)), maar dat maakt het kostenplaatje uiteraard nog wat uitdagender.
Ook als je reëel bent en het vergelijkt met iets wat ook qua maat vergelijkbaar is?Eigenlijk gaat mijn interesse vooral naar een MX (ik begin de forum-slang al wat te vatten ;-)), maar dat maakt het kostenplaatje uiteraard nog wat uitdagender.
en vergelijkbare range ;-)Ook als je reëel bent en het vergelijkt met iets wat ook qua maat vergelijkbaar is?
Bijv. een BMW X7 of Audi Q7 en dan uiteraard niet de basis versie maar ook met een vergelijkbaar vermogen en uitrustingsniveau.
Model X LR rijdt reëel ca. 480km op één lading (WLTP 561km) en X7 M50 verbruikt volgens opgaaf 12,8l/100km dus doe daar minimaal 10% bij en mag je blij zijn als reëel de 550km haalt op één tank.en vergelijkbare range ;-)
De X en de Y zijn toch heel verschillende auto's.Als budget een rol speelt, zou ik ook eerder kijken naar de 3 en Y... Die zitten echt op de sweet spot qua waar voor je geld. Een X plaid kost ongeveer het dubbel van de model Y. Terwijl die Y op zich toch al ferm uitgerust is...
Ja dat is een heel groot hiaat.@KoenV je mist de fiscale aftrekbaarheid in je berekening.
Mja, mijn fiscaal plaatje is momenteel prima in orde.... VAA gaat mijn loonuitkering overhoop halen, dus moet toch gecorrigeerd worden. Winst kan ik momenteel nog mooi controleren, dus de nood voor aftrek is beperkt. Daarom heb ik het niet meegenomen.@KoenV je mist de fiscale aftrekbaarheid in je berekening.
elektrisch = 100% aftrekbaar
pakweg een audi a5 = 59% aftrekbaar in 2022
of bereken gerust zelf via: Bereken hier de aftrekbaarheid van uw bedrijfswagen in 2022 - FLEET.be
Ook de laadinfrastructuur zal inderdaad een heel stuk goedkoper zijn (in mijn geval 530 voor de TWC + 300 voor een paal en wat kabels)
Als budget een rol speelt, zou ik ook eerder kijken naar de 3 en Y... Die zitten echt op de sweet spot qua waar voor je geld. Een X plaid kost ongeveer het dubbel van de model Y. Terwijl die Y op zich toch al ferm uitgerust is...
... wat maakt dat je niet alles in je TCO meeneemt, en bijgevolg zeker in jouw geval als zelfstandige de huidige grootste incentive om elektrisch te gaan aan je neus voorbij laat gaan. Je doet eigenlijk een berekening alsof je particulier bent, en zeker in Vlaanderen ontbreekt het aan incentives om als particulier elektrisch te gaan rijden.Mja, mijn fiscaal plaatje is momenteel prima in orde.... VAA gaat mijn loonuitkering overhoop halen, dus moet toch gecorrigeerd worden. Winst kan ik momenteel nog mooi controleren, dus de nood voor aftrek is beperkt. Daarom heb ik het niet meegenomen.
Winst kan ik momenteel nog mooi controleren, dus de nood voor aftrek is beperkt.
Hahaha ik heb er wel begrip voorJe maakt geen winst en je noemt dit ‘mooi’ en je gaat een MX kopen. Ik begrijp het.
De fiscus binnenkort ook.
Ik doe het om de wereld een betere plek te maken: een kumbaya business model ;-)Je maakt geen winst en je noemt dit ‘mooi’ en je gaat een MX kopen. Ik begrijp het.
De fiscus binnenkort ook.
Als ZZP'er sowieso, daar zijn de de daadwerkelijke kosten van toepassing en niet de bijtelling.Is een Model S/X uit 2017 of 2018 in NL wel nog rendabel te krijgen op de TCO? Maw, kan je een 4% S/X uit die jaren (prijzen nu ca 60-80K) als 2e hands auto voor de zaak in 2022 aangeschaft nog eens tot 10% vd aanschafwaarde afschrijven tot het einde van de 4% bijtellingsduur (dus binnen 1 of 2 jaar)?
Nee. Duurzaam product betekent bij mijn weten afschrijving spreiden over minimaal 5 jaar, dus maximaal 18% per jaar uitgaande van 10% restwaarde.in 2022 aangeschaft nog eens tot 10% vd aanschafwaarde afschrijven tot het einde van de 4% bijtellingsduur (dus binnen 1 of 2 jaar)?