Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO, investering, ...hoe ik het ook draai of keer?

This site may earn commission on affiliate links.
via deze link kunnen jullie aan mijn TCO berekening.

Ik heb de link zo gedeeld dat jullie zelfs mee kunnen spelen ;-)

Elektrisch vs diesel rijden

Misschien belangrijk om het volgende ook mee te nemen:
- Momenteel zit ik niet met een auto die weg moet. Dus, de optie 'niets doen' en gewoon nog een paar jaar verder dieselen is absoluut valabel.
- Daarom kijk ik momenteel eigenlijk vooral naar de operationele kosten, los van de investering van een nieuwe wagen en laadinsfrastructuur.
- Ik volg ook wel het milieu argument: als de mensen die elektrisch rijden kunnen betalen de investering al niet willen dragen, dan is dat eigenlijk egoistisch gedrag.
- Ik ben er volledig van overtuigd dat elektrisch rijden een leukere ervaring is (hoewel mijn A5 ook wel best tof is).

Eigenlijk gaat mijn interesse vooral naar een MX (ik begin de forum-slang al wat te vatten ;-)), maar dat maakt het kostenplaatje uiteraard nog wat uitdagender.
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
via deze link kunnen jullie aan mijn TCO berekening.

Ik heb de link zo gedeeld dat jullie zelfs mee kunnen spelen ;-)

Elektrisch vs diesel rijden

Misschien belangrijk om het volgende ook mee te nemen:
- Momenteel zit ik niet met een auto die weg moet. Dus, de optie 'niets doen' en gewoon nog een paar jaar verder dieselen is absoluut valabel.
- Daarom kijk ik momenteel eigenlijk vooral naar de operationele kosten, los van de investering van een nieuwe wagen en laadinsfrastructuur.
- Ik volg ook wel het milieu argument: als de mensen die elektrisch rijden kunnen betalen de investering al niet willen dragen, dan is dat eigenlijk egoistisch gedrag.
- Ik ben er volledig van overtuigd dat elektrisch rijden een leukere ervaring is (hoewel mijn A5 ook wel best tof is).

Eigenlijk gaat mijn interesse vooral naar een MX (ik begin de forum-slang al wat te vatten ;-)), maar dat maakt het kostenplaatje uiteraard nog wat uitdagender.
Je eerste streepe en laatste zin vallen samen. Tenminste als je een nieuwe zou willen. MX is momenteel niet te verkrijgen.
Je tweede en derde streepje ook. Als je alleen niet naar de investering hoeft te kijken, moet je het voor het milieu alleen al doen.
Voor een correct antwoord op je eerste streepje heb je een glazen bol nodig. Ik zit ook te kijken om dit jaar nog een MY te kopen. Twijfel nog in welk kwartaal. Wagens worden alsmaar beter, binnenkort in Berlijn geproduceerd, hoewel dit weinig aan de wagen zal veranderen. Maar wat gaat de prijs doen? Mee productie, meer automatisatie, meer concurrentie. Zal dit de prijs laten dalen?
 
Eigenlijk gaat mijn interesse vooral naar een MX (ik begin de forum-slang al wat te vatten ;-)), maar dat maakt het kostenplaatje uiteraard nog wat uitdagender.
Ook als je reëel bent en het vergelijkt met iets wat ook qua maat vergelijkbaar is?
Bijv. een BMW X7 of Audi Q7 en dan uiteraard niet de basis versie maar ook met een vergelijkbaar vermogen en uitrustingsniveau.
 
@KoenV je mist de fiscale aftrekbaarheid in je berekening.
elektrisch = 100% aftrekbaar
pakweg een audi a5 = 59% aftrekbaar in 2022
of bereken gerust zelf via: Bereken hier de aftrekbaarheid van uw bedrijfswagen in 2022 - FLEET.be

Ook de laadinfrastructuur zal inderdaad een heel stuk goedkoper zijn (in mijn geval 530 voor de TWC + 300 voor een paal en wat kabels)


Als budget een rol speelt, zou ik ook eerder kijken naar de 3 en Y... Die zitten echt op de sweet spot qua waar voor je geld. Een X plaid kost ongeveer het dubbel van de model Y. Terwijl die Y op zich toch al ferm uitgerust is...
 
  • Like
Reactions: wooter
@KoenV je mist de fiscale aftrekbaarheid in je berekening.
Ja dat is een heel groot hiaat.

Ik zie eigenlijk een cashflow berekening (die het fiscale helemaal mist) met fantasiecijfers qua aankoop en BIV/verkeersbelasting, en absoluut geen TCO.

TCO gaat er nl. vanuit dat je iets aankoopt, maar dat je ook rekening houdt met een exit-plan: wat gebeurt er na die 9 jaar/18000km...

Leef je bijvoorbeeld hier eens op uit (en @BMWMB zal dit nog herkennen):

 
  • Helpful
Reactions: mtvw
@KoenV je mist de fiscale aftrekbaarheid in je berekening.
elektrisch = 100% aftrekbaar
pakweg een audi a5 = 59% aftrekbaar in 2022
of bereken gerust zelf via: Bereken hier de aftrekbaarheid van uw bedrijfswagen in 2022 - FLEET.be

Ook de laadinfrastructuur zal inderdaad een heel stuk goedkoper zijn (in mijn geval 530 voor de TWC + 300 voor een paal en wat kabels)


Als budget een rol speelt, zou ik ook eerder kijken naar de 3 en Y... Die zitten echt op de sweet spot qua waar voor je geld. Een X plaid kost ongeveer het dubbel van de model Y. Terwijl die Y op zich toch al ferm uitgerust is...
Mja, mijn fiscaal plaatje is momenteel prima in orde.... VAA gaat mijn loonuitkering overhoop halen, dus moet toch gecorrigeerd worden. Winst kan ik momenteel nog mooi controleren, dus de nood voor aftrek is beperkt. Daarom heb ik het niet meegenomen.

Die laadinfrastructuur had ik inderdaad wat hoog ingeschat blijkbaar...
 
Mja, mijn fiscaal plaatje is momenteel prima in orde.... VAA gaat mijn loonuitkering overhoop halen, dus moet toch gecorrigeerd worden. Winst kan ik momenteel nog mooi controleren, dus de nood voor aftrek is beperkt. Daarom heb ik het niet meegenomen.
... wat maakt dat je niet alles in je TCO meeneemt, en bijgevolg zeker in jouw geval als zelfstandige de huidige grootste incentive om elektrisch te gaan aan je neus voorbij laat gaan. Je doet eigenlijk een berekening alsof je particulier bent, en zeker in Vlaanderen ontbreekt het aan incentives om als particulier elektrisch te gaan rijden.

Overigens hou je nergens in je berekening ook rekening mee met de invloed van je zonnepanelen, en wat dat betekent voor de efficiëntie van je zonnepanelen met je digitale teller (zelfverbruik is altijd beter dan je opbrengst overdag gewoon terug op het net zetten) en je brandstofkosten.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Je maakt geen winst en je noemt dit ‘mooi’ en je gaat een MX kopen. Ik begrijp het.
De fiscus binnenkort ook.
Hahaha ik heb er wel begrip voor :)

Winst = belastingen.

Het feit is wel dat als je met een ICE rijdt in je vennootschap, het goed kan zijn dat de aftrekbaarheid zo laag is dat je cashflow-technisch verlies maakt, maar je volgens de fiscus wel winst maakt (want de kosten op de auto zijn maar deels aftrekbaar). En als je fiscaal winst maakt, moet je er vennootschapsbelasting op betalen. Dus maak je cashflow-technisch nog meer verlies.

Toen ik de BMW's hier door Tesla's heb vervangen is mijn fiscale winst ook omgeslagen in een realistischer evenwicht, en is mijn vennootschapsbelasting gezakt, net omdat ik de kosten van de auto's voor een hoger aandeel in de zaak kon inbrengen. Meer kosten = minder winst = minder vennootschapsbelasting.

En dan moet je weten dat ik mijn BMW's van ~70K nieuwprijs inwisselde tegen een Model X en een Model 3 Performance (maar ook als renting ipv klassiek gefinancierd)
 
  • Like
Reactions: KoenV
Is een Model S/X uit 2017 of 2018 in NL wel nog rendabel te krijgen op de TCO? Maw, kan je een 4% S/X uit die jaren (prijzen nu ca 60-80K) als 2e hands auto voor de zaak in 2022 aangeschaft nog eens tot 10% vd aanschafwaarde afschrijven tot het einde van de 4% bijtellingsduur (dus binnen 1 of 2 jaar)?
 
Is een Model S/X uit 2017 of 2018 in NL wel nog rendabel te krijgen op de TCO? Maw, kan je een 4% S/X uit die jaren (prijzen nu ca 60-80K) als 2e hands auto voor de zaak in 2022 aangeschaft nog eens tot 10% vd aanschafwaarde afschrijven tot het einde van de 4% bijtellingsduur (dus binnen 1 of 2 jaar)?
Als ZZP'er sowieso, daar zijn de de daadwerkelijke kosten van toepassing en niet de bijtelling.