Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ken de excel sheet niet, en ik heb niet alle voorgaande pagina's heel erg zorgvuldig gelezen, maar aangezien ik in de sheet als rechtsvorm "eenmanszaak" zie staan, houdt de sheet dan wel rekening met de mkb winstvrijstelling?

Dat weet niemand, behalve de gebruiker (maar je maakt een voor de gebruiker belangrijke opmerking, daar niet van). In de sheet is een (ik neem aan gecalculeerde) aanname gedaan voor de belastingdruk. Die is de resultante van alle componenten van het belastbare inkomen in Box 1. In die berekening behoort ook de mkb-winstvrijstelling te worden meegenomen, maar ook bijvoorbeeld een eventuele hypotheekrente-aftrek. Het is logisch dat de sheet niet al die componenten toont. Maar als het gaat om de berekening van de fiscale effecten van de aanschaf van een Tesla t.o.v. andere vervoersopties, is het wel belangrijk te bekijken welk deel van de baten en lasten in welke IB-schijf vallen. Tenzij het zonneklaar is dat de fiscale aspecten volledig in de 52% schijf vallen, moet je dus ook om deze reden een goede begroting van je Box 1-inkomen maken.
 
Dat weet niemand, behalve de gebruiker (maar je maakt een voor de gebruiker belangrijke opmerking, daar niet van). In de sheet is een (ik neem aan gecalculeerde) aanname gedaan voor de belastingdruk. Die is de resultante van alle componenten van het belastbare inkomen in Box 1. In die berekening behoort ook de mkb-winstvrijstelling te worden meegenomen, maar ook bijvoorbeeld een eventuele hypotheekrente-aftrek. Het is logisch dat de sheet niet al die componenten toont. Maar als het gaat om de berekening van de fiscale effecten van de aanschaf van een Tesla t.o.v. andere vervoersopties, is het wel belangrijk te bekijken welk deel van de baten en lasten in welke IB-schijf vallen. Tenzij het zonneklaar is dat de fiscale aspecten volledig in de 52% schijf vallen, moet je dus ook om deze reden een goede begroting van je Box 1-inkomen maken.

Tsja, hoe het precies uit valt gaan we dit jaar voor het eerst meemaken. Ben pas sinds juni 2014 als ondernemer werkzaam. Het gaat echter dermate goed dat ik verwacht dat we zelfs met alle aftrekposten nog in de 52% vallen. Die excel sheet is voor mij belangrijk om een redelijk vergelijk tussen verschillende opties te kunnen maken. Het grootste risico is dat er veel aannames in zitten (verbruik, afschrijving, belastingdruk, brandstof/energiekostenen etc) dat je jezelf voor de gek gaat houden door de aannames net effe in het voordeel/nadeel van bepaalde types auto aan te passen.

Ik moet nog steeds aan het idee wennen dat een (meer dan) verdubbeling van de bruto-lasten tov mijn huidige privé auto, uiteindelijk resulteert in een netto-maandlast die nog "maar" 20% hoger ligt.
 
Ik moet nog steeds aan het idee wennen dat een (meer dan) verdubbeling van de bruto-lasten tov mijn huidige privé auto, uiteindelijk resulteert in een netto-maandlast die nog "maar" 20% hoger ligt.

Ik reed voorheen altijd grote diesels in privé, nooit nieuw maar net de kop eraf. In mijn berekeningen hou ik met de Tesla in de B.V. na vijf jaar een netto-voordeel over waarvan ik t.z.t. alsnog die diesel kan kopen.

KAN, zei ik. :wink:
 
Belangrijk is ook dat je een goede accountant vind, mijn eerste was een boekhouder type Koos Koets, die had op elke vraag 3 antwoorden en je mocht zelf kiezen welk antwoord je het meest aansprak.De tweede dacht meer aan zijn eigen winstgevendheid dan die van mij, belde me op om te vragen of de omzet hetzelfde ging worden als het jaar ervoor.
Zeg ik dat het waarschijnlijk 20k minder zal worden, hij zegt ik geef het door aan de belastingdienst en stuurt me vervolgens een factuur van 160 Euro, een stuk minder dan het rentevoordeel dat ik had door de lagere voorlopige aanslag.
Mijn huidige accountant heeft een vaste fee per BV en ik kan hem zo veel bellen als ik wil zonder dat er weer een maag-verkrampende factuur op de mat ligt.
PM me als je zijn gegevens wil hebben.
 
Belangrijk is ook dat je een goede accountant vind, mijn eerste was een boekhouder type Koos Koets, die had op elke vraag 3 antwoorden en je mocht zelf kiezen welk antwoord je het meest aansprak.De tweede dacht meer aan zijn eigen winstgevendheid dan die van mij, belde me op om te vragen of de omzet hetzelfde ging worden als het jaar ervoor.
Zeg ik dat het waarschijnlijk 20k minder zal worden, hij zegt ik geef het door aan de belastingdienst en stuurt me vervolgens een factuur van 160 Euro, een stuk minder dan het rentevoordeel dat ik had door de lagere voorlopige aanslag.
Mijn huidige accountant heeft een vaste fee per BV en ik kan hem zo veel bellen als ik wil zonder dat er weer een maag-verkrampende factuur op de mat ligt.
PM me als je zijn gegevens wil hebben.

Mijn eigen boekhouder (in dienst) heeft al het werk gedaan, en de accountants hebben het gecontroleerd en géén noemenswaardige zaken gevonden... factuur €16.000 voor de accountants verklaring en "onderzoekskosten" . Ben benieuwd wat ik moet betalen als ze wel wat vinden? PM mij ook maar de gegevens van jouw kantoor!
 
om de paar jaar wisselen van accountant is zo gek nog niet. nieuwe ogen zien vaak weer andere dingen. 16K is veel als het je geen verbeterpunten oplevert, maar redelijk als je er als bedrijf beter van wordt...

Mijn eigen boekhouder (in dienst) heeft al het werk gedaan, en de accountants hebben het gecontroleerd en géén noemenswaardige zaken gevonden... factuur €16.000 voor de accountants verklaring en "onderzoekskosten" . Ben benieuwd wat ik moet betalen als ze wel wat vinden? PM mij ook maar de gegevens van jouw kantoor!

- - - Updated - - -

te laat. heb net de bonussen uitgedeeld...
Ideetje voor eindejaarsbonus? (Past goed in dit draadje)
 
Sorry... Het gaat 'm om verschillende redenen toch niet worden:
- Toch te veel gedoe rondom vakanties. We trekken vaak op met anderen en we willen liever niet dat routes of vakantiebestemmingen moeten worden aangepast vanwege onze auto (en zie maar eens een Tesla weer vol te krijgen met je 3KW stopcontact in de stacaravan in Frankrijk)
- Nettokostenplaatje ziet er natuurlijk zeer goed uit, maar bruto blijft het een (voor mij) te groot bedrag wat je ineens op moet hoesten en/of financieren.

Het andere alternatief (Passat GTE) is ook afgevallen. Natuurlijk een prima auto, maar we hebben uitgebreid bij de "gewone" Passat gekeken en we werden er niet koud of warm van. Ik denk dat we een mooie middenweg hebben gevonden in de Mercedes C350 e Estate. Power, Luxe, genoeg ruimte, bruto een stukkie goedkoper dan de Tesla en netto even gunstig. Helaas niet zo veel electrische range, maar wel lekker flexibel en snel vol (ook bij die stacaravan in Frankrijk).
 
Sorry... Het gaat 'm om verschillende redenen toch niet worden:
- Toch te veel gedoe rondom vakanties. We trekken vaak op met anderen en we willen liever niet dat routes of vakantiebestemmingen moeten worden aangepast vanwege onze auto (en zie maar eens een Tesla weer vol te krijgen met je 3KW stopcontact in de stacaravan in Frankrijk)

Vrienden die niet gezellig samen bij een SuC willen wachten zijn geen vrienden :wink:

En laden met 3kW gaat prima hoor, met name als je vakantie-tempo aanhoudt. Heeeeerlijk rustgevend! Jammer dat je niet bij 'de club' komt, dat verandert nog wel een keer hopelijk?
 
Ik denk dat iedere keer als je een Tesla voorbij ziet zoeven, je een gevoel gaat krijgen van 'ja, die had ik ook bijna gekocht'. Als je in een Tesla zit, kan ik je met stelligheid beloven dat je dat gevoel zeker niet gaat hebben als je een Mercedes 350 langs zit komen :)

Tsja, 700 uur breng je door in je auto jaarlijks (bij zo'n 50 a 60.000 km per jaar), waarvan misschien 20 tot 50 uur vakantiekilometers. Dan is het inderdaad een keuze of je voor die 650 a 680 uur een compromis wilt sluiten (in de vorm van een ster voor je ruit), zodat je in de vakantie wellicht een paar uur supercharging kunt overslaan, of dat je een paar uur supercharging per jaar voor lief neemt (of desnoods een auto huurt voor de vakantie als je het echt niet ziet zitten) zodat je elke dag fantastisch kunt rijden...

Ik begrijp je opmerking over bruto bedrag eigenlijk niet zo. Je wordt geaccepteerd voor een lease, of niet... Bij acceptatie betaal je de BTW en evt. een voorschot vooruit (misschien vind je dat bedrag te hoog?), en de rest is gewoon een maandelijks bedrag dat afgeschreven wordt. En verder pas je je maandelijkse inkomstenbelasting voorschot aan ivm met MIA en aftrek auto en klaar. Van het bruto bedrag merk je niets, het is huurkoop.
De netto kosten, dat is waar je mee moet vergelijken, want die bepalen hoeveel je uiteindelijk privé uit je onderneming overhoudt...

PS: laden met 3kW heb ik ook gedaan in Frankrijk, duurde om en nabij de 30 uur om van helemaal leeg naar vol te geraken, oftewel een vol etmaal plus een nacht. Als je langer dan dat op plaats van bestemming blijft dan is het prima te doen. Ook als je overdag in de buurt gaat toeren dan laad je die 100km in een nacht weer bij op 3kW.
 
Vorig weekend ook aan een 3KW stopcontact gestaan bij een hotel in Duitsland. 36 uur continue geladen(~9 km/uur), en hij was weer vol. 1 euro/KW stond op de rekening...maar ze kunnen het niet meten met een gewoon stopcontact, dus hanteerden ze gewoon het max wat een hybride kan hebben, 10KW. Ik heb ze niet wijzer gemaakt:biggrin:.

Conclusie: vakantie met de Tesla is onthaasten en vereist een andere mindset. Niet voor iedereen weggelegd.
 
Ik denk dat iedere keer als je een Tesla voorbij ziet zoeven, je een gevoel gaat krijgen van 'ja, die had ik ook bijna gekocht'. Als je in een Tesla zit, kan ik je met stelligheid beloven dat je dat gevoel zeker niet gaat hebben als je een Mercedes 350 langs zit komen :)

Tsja, 700 uur breng je door in je auto jaarlijks (bij zo'n 50 a 60.000 km per jaar), waarvan misschien 20 tot 50 uur vakantiekilometers. Dan is het inderdaad een keuze of je voor die 650 a 680 uur een compromis wilt sluiten (in de vorm van een ster voor je ruit), zodat je in de vakantie wellicht een paar uur supercharging kunt overslaan, of dat je een paar uur supercharging per jaar voor lief neemt (of desnoods een auto huurt voor de vakantie als je het echt niet ziet zitten) zodat je elke dag fantastisch kunt rijden...

Ik denk dat ik me met 279pk en 600nm koppel, max. snelheid 250k/h in de Benz geen stakker hoef te voelen kwa fantastisch rijden :biggrin:. En ik denk dat ik de meeste Tesla's voorbij zoef onderweg naar de Wintersport omdat deze zich met max 110km/h naar de volgende SuC verplaatsen. :wink:

Ik begrijp je opmerking over bruto bedrag eigenlijk niet zo. Je wordt geaccepteerd voor een lease, of niet... Bij acceptatie betaal je de BTW en evt. een voorschot vooruit (misschien vind je dat bedrag te hoog?), en de rest is gewoon een maandelijks bedrag dat afgeschreven wordt. En verder pas je je maandelijkse inkomstenbelasting voorschot aan ivm met MIA en aftrek auto en klaar. Van het bruto bedrag merk je niets, het is huurkoop.
De netto kosten, dat is waar je mee moet vergelijken, want die bepalen hoeveel je uiteindelijk privé uit je onderneming overhoudt...

Klopt helemaal, maar je moet het bruto bedrag wel even financieren en maandelijks aftikken, en dat doe ik liefst zonder afhankelijk te zijn van maandelijkse voorschotten e.d.. Bij de Tesla was toch weer een 300 euro per maand duurder. Ben financieel geen stakker, maar daar voelde me ik me niet zo prettig meer bij.

En wie weet, over een paar jaar een model X, een Apple Car of iets anders wat Elon Musk uit de hoge hoed tovert.
 
Vorig weekend ook aan een 3KW stopcontact gestaan bij een hotel in Duitsland. 36 uur continue geladen(~9 km/uur), en hij was weer vol. 1 euro/KW stond op de rekening...maar ze kunnen het niet meten met een gewoon stopcontact, dus hanteerden ze gewoon het max wat een hybride kan hebben, 10KW. Ik heb ze niet wijzer gemaakt:biggrin:.

Conclusie: vakantie met de Tesla is onthaasten en vereist een andere mindset. Niet voor iedereen weggelegd.

Ik laad nu wegens verbouwingen al een half jaar op een schuko stopcontactje aan 3kW. Valt prima mee te leven.

Als ze je 10kW hebben aangerekend, dan moet je trouwens protesteren. Uit een Schuko kan de auto maar 3kW aan stroom trekken (of bedoelde je 10kWh? :) )
 
Ik denk dat ik me met 279pk en 600nm koppel, max. snelheid 250k/h in de Benz geen stakker hoef te voelen kwa fantastisch rijden :biggrin:. En ik denk dat ik de meeste Tesla's voorbij zoef onderweg naar de Wintersport omdat deze zich met max 110km/h naar de volgende SuC verplaatsen. :wink:



Klopt helemaal, maar je moet het bruto bedrag wel even financieren en maandelijks aftikken, en dat doe ik liefst zonder afhankelijk te zijn van maandelijkse voorschotten e.d.. Bij de Tesla was toch weer een 300 euro per maand duurder. Ben financieel geen stakker, maar daar voelde me ik me niet zo prettig meer bij.

En wie weet, over een paar jaar een model X, een Apple Car of iets anders wat Elon Musk uit de hoge hoed tovert.

Ik kan niet anders zeggen dat je dit doet op basis van onbekendheid met het genot van dat EV rijden best meevalt (dec 2013 uit A6 diesel overgestapt dus nooit over range hoeven nadenken!). En een Tesla is zoveel anders dan een zeer leuke (fiscal/bijtelling) MB350.
Laatst een week in BMW 520 gereden....maar ooooh wat miste ik de Tesla (terwijl ik jaar geleden een BWM 5 serie prima had gevonden.)
Dus jammer dat je geen keuze voor de Tesla maakt, maar je doet jezelf echt te kort!
 
En ik denk dat ik de meeste Tesla's voorbij zoef onderweg naar de Wintersport omdat deze zich met max 110km/h naar de volgende SuC verplaatsen. :wink:

De superchargers zitten zo dicht bij elkaar in Duitsland dat 170-200 km/u waar mogelijk rijden lonend is voor meerdere redenen :biggrin::tongue: Enige minpunt is dat cruise control boven 180 niet werkt.
In Duitsland is snel rijden sowieso minder mogelijk dan vroeger door alle baustellen en snelheidsbeperkingen.
 
Ik denk dat ik me met 279pk en 600nm koppel, max. snelheid 250k/h in de Benz geen stakker hoef te voelen kwa fantastisch rijden :biggrin:. En ik denk dat ik de meeste Tesla's voorbij zoef onderweg naar de Wintersport omdat deze zich met max 110km/h naar de volgende SuC verplaatsen. :wink:.
Voordat ik die stekkerbak had dacht ik er net zo over als jij. Maar ik ben grotendeels genezen. Je zult mij niet horen beweren dat alles perfect is aan de auto maar de balans slaat zo ver door naar de positieve kant dat ik nooit meer anders wil. Alleen al het feit dat ik niet meer naar een tankstation hoef om voor EUR 100,= te tanken zodat ik weer 600km kan rijden, heerlijk. Het gemak waarmee je iedereen comfortabel achter je laat bij elk stoplicht weer, zonder kabaal en schakelen, het voelt als je een stukje prehistorie achter je gelaten hebt. De Tesla is zo simpel van opzet qua auto, de eenvoud waarmee je ermee rijdt, de continue verbeteringen van de auto, zelfs na aflevering.

Ik had voor levering dezelfde bedenkingen, kennissen boden direct spontaan hun auto te leen aan zodat we onbezorgd op vakantie konden gaan. Nu klagen ze waarom ik gewoon met de Tesla Europa doorkruis...
Geniet jij die ene week met de wintersport, doen wij t de rest van t jaar:wink:. Hier zitten alleen maar Tesla-freaks.
 
Voordat ik die stekkerbak had dacht ik er net zo over als jij. Maar ik ben grotendeels genezen. Je zult mij niet horen beweren dat alles perfect is aan de auto maar de balans slaat zo ver door naar de positieve kant dat ik nooit meer anders wil. Alleen al het feit dat ik niet meer naar een tankstation hoef om voor EUR 100,= te tanken zodat ik weer 600km kan rijden, heerlijk. Het gemak waarmee je iedereen comfortabel achter je laat bij elk stoplicht weer, zonder kabaal en schakelen, het voelt als je een stukje prehistorie achter je gelaten hebt. De Tesla is zo simpel van opzet qua auto, de eenvoud waarmee je ermee rijdt, de continue verbeteringen van de auto, zelfs na aflevering.

Ik had voor levering dezelfde bedenkingen, kennissen boden direct spontaan hun auto te leen aan zodat we onbezorgd op vakantie konden gaan. Nu klagen ze waarom ik gewoon met de Tesla Europa doorkruis...
Geniet jij die ene week met de wintersport, doen wij t de rest van t jaar:wink:. Hier zitten alleen maar Tesla-freaks.
Amen :biggrin: