Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla-code gekraakt - goedkope upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Los van de garantie waar Tesla mogelijk moeilijk over zou kunnen doen, vraag ik mij ook af hoe een verzekeringsmaatschappij hier tegenover staat.
Er worden natuurlijk al jaren auto’s getuned maar als de verzekering er achter komt dat de auto is aangepast en niet meer voldoet aan de condities waaronder de verzekering is aangegaan zouden ze best eens moeilijk kunnen gaan doen bij een ongeval, zeker als het hun geld gaat kosten.
 
Los van de garantie waar Tesla mogelijk moeilijk over zou kunnen doen, vraag ik mij ook af hoe een verzekeringsmaatschappij hier tegenover staat.
Er worden natuurlijk al jaren auto’s getuned maar als de verzekering er achter komt dat de auto is aangepast en niet meer voldoet aan de condities waaronder de verzekering is aangegaan zouden ze best eens moeilijk kunnen gaan doen bij een ongeval, zeker als het hun geld gaat kosten.

Ben ik het niet mee eens, is er überhaupt een verzekeraar in NL die jouw ICE niet meer verzekert bij een ongeval als er een motortuning heeft plaatsgevonden?
Hoe komen ze daar ooit achter, en doen ze daar onderzoek naar?

Maar de "condities" van de verzekeraar bepalen natuurlijk al heb ik me daar nooit in verdiept.
Reedt voorheen zelf een zwaar gekietelde BMW 335i en als ik die had plat gereden schuld of geen schuld kan je nooit aantonen dat de tuning (meer vermogen) dit heeft veroorzaakt......
 
Last edited:
Ben ik het niet mee eens, is er überhaupt een verzekeraar in NL die jouw ICE niet meer verzekert als er een motor tuning heeft plaatsgevonden?
Komen ze daar ooit achter?
Of een maatschappij moeilijk kan doen weet ik niet, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

Er zijn maatschappijen die een hogere premie rekenen voor auto’s met veel vermogen omdat ze dit als een hoger risico zien. Sommige verzekeren bv helemaal geen auto’s met veel vermogen.
Het gaat erom dat de auto anders is dan de voorwaarden waaronder de verzekering is aangegaan.
De maatschappij zal er in principe niet achterkomen, maar bijvoorbeeld bij letselschade kunnen de kosten hoog oplopen en als ze dan een onderzoek in stellen kan dit zomaar een punt zijn.
In een ander draadje had ik overigens al gelezen dat enkele forumleden bij hun maatschappij hebben aangegeven dat ze de performance upgrade hebben, in dat geval is het dus vastgelegd en heb je geen discussie achteraf.
 
Of een maatschappij moeilijk kan doen weet ik niet, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

Er zijn maatschappijen die een hogere premie rekenen voor auto’s met veel vermogen omdat ze dit als een hoger risico zien. Sommige verzekeren bv helemaal geen auto’s met veel vermogen.
Het gaat erom dat de auto anders is dan de voorwaarden waaronder de verzekering is aangegaan.
De maatschappij zal er in principe niet achterkomen, maar bijvoorbeeld bij letselschade kunnen de kosten hoog oplopen en als ze dan een onderzoek in stellen kan dit zomaar een punt zijn.
In een ander draadje had ik overigens al gelezen dat enkele forumleden bij hun maatschappij hebben aangegeven dat ze de performance upgrade hebben, in dat geval is het dus vastgelegd en heb je geen discussie achteraf.

Er zijn tegenwoordig tuners die fabrieksgarantie garanderen ook met hun tuning (bijv. ABT). Wat doet een verzekeraar hier dan mee,? Heel grijs (tot wit) gebied waarvan ik denk dat het niet te handhaven/controleren valt.....
Alle aanpassingen aan een auto die de rijeigenschappen " negatief" beïnvloeden zijn IMO slecht, voor diegene met kennis/geld kiezen zij voor een veilige oplossing.....
 
Garantie is wat anders dan verzekeren. Als je bijvoorbeeld bij Independer kijkt dan lees je het volgende
Auto tunen: wat zijn de gevolgen voor je autoverzekering
“Er zijn verzekeraars die een getunede auto niet willen verzekeren vanwege een hogere kans op inbraak of diefstal. Maar ook omdat snelle auto’s na een ongeval vaak meer schade hebben. Neem dus eerst even contact op met je verzekeraar voordat je je auto tunet. Zo voorkom je vervelende verrassingen.”

of het valt te controleren/handhaven vraag ik mij af, maar als het om uitbetalen gaat kunnen verzekeringsmaatschappijen weleens heel kritisch zijn.
 
  • Like
Reactions: horta
- Zo meneer, U heeft een flink ongeluk gehad zeg!
Maar gelukkig voor U dat U in een Tesla reed en er persoonlijk zonder kleerscheuren afgekomen bent.
Een erg veilige auto! Helaas zien we dat wel eens anders.
Ook verstandig dat u hem all-risk heeft verzekerd, dat scheelt een hoop gedoe.
Maar.. ik heb nog een vraagje: we zien tegenwoordig af en toe dat mensen modificaties hebben toegepast.
Heeft U dat wellicht ook gedaan?

- Ehhh nee hoor, hij is helemaal origineel!

- Mooi, dan vindt U het vast niet erg dat ik even een korte check uitvoer?
Er zijn namelijk mooie Canbus-lezers te koop en we hebben een simpel stukje software ontwikkeld dat wat u zegt snel zal bevestigen!

- Ehhhh......
 
We moeten niet moeilijk doen. De verzekeraar verzekert je op het risico dat je hebt aangegeven. Als de verzekeraar een vermoeden heeft dat je fraude hebt gepleegd, kunnen ze natuurlijk na een ongeval een onderzoek beginnen. Het is dus twijfelachtig in hoeverre mate je verzekeraar fraude zou vermoeden als je zo een spul zou monteren.

Eens je verzekeraar fraude vermoed en denkt bewijzen te hebben, kunnen ze natuurlijk de verzekeringsovereenkomst opzeggen (staat in de kleine lettertjes zo) en dan is het aan jou om te argumenteren dat ze al dan niet onterecht eenzijdig hun contract hebben opgezegd.
 
Nee, ze moeten niet het vermoeden hebben, ze moeten het eerst bewijzen voordat ze verzekering kunnen opzeggen op deze gronden. En dat kunnen ze ongetwijfeld. Bedenk ook dat je daarna in Nederland daarna nog maar bij 1 verzekeraar terecht kunt. En die is Duur met een hoofdletter en heel vervelend want dat heeft op veel meer zaken en verzekeringen impact.

Een verzekering mag niet worden opgezegd op basis van een vermoeden. Er geldt in Nederland geen omgekeerde bewijslast voor verzekeraars. Op basis van alleen een vermoeden zal een volgende verzekering worden geweigerd, dat hoeven ze niet te motiveren.

@DutchTM3 Independer is inderdaad niet onafhankelijk, maar ik vermoed dat ze op dit punt wel met elkaar spreken. De tekst over de RDW is wel helder, en de conclusie daarbij is dat het niet uitmaakt voor de Tesla model 3 AWD modificatie, die wijziging blijft echt wel onder de 20% vermogenswijziging.
 
@horta wat beter mijn post lezen en wat minder blind reageren. Ik geef duidelijk aan dat een vermoeden een onderzoek kan veroorzaken, en uit dat onderzoek bewijzen kunnen blijken. Wie hoe en hoe lang op zo een zwarte lijst komt, is overigens ook bepaald, en er zijn verzekeraars die zich expliciet mikken op mensen op dergelijke lijst - mits natuurlijk voorwaarden.

Alle details staan overigens in de kleine lettertjes in je verzekeringscontract. Dit is gewoon contractwetgeving, niks anders.
 
Je houdt het veel te facultatief. vermoeden , onderzoek kan veroorzaken, kunnen blijken zijn termen die in dit verband veel te licht zijn. In Nederland kom je bij ieder bewezen geval van fraude op de zwarte lijst, hoe klein die fraude ook is. De verzekeraar bepaalt. Er is simpelweg te veel fraude. Die zwarte lijst is gedeeld over de verzekeraars. De vraag is maar of je nog van die lijst af komt hoewel er een wettelijke termijn van 8 jaar is. Er gelden blijkbaar in België andere voorwaarden voor fraude en zwarte lijsten.

Een 'gestolen' zonnebril kan je voor 8 jaar op een zwarte lijst laten belanden. Dat wordt een hele dure zonnebril.

Beticht van verzekeringsfraude? Op de zwarte lijst geplaatst, wat nu?.
 
  • Like
Reactions: Timmm