Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla-code gekraakt - goedkope upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
BEC30844-E101-4747-BA61-1667AF307DFC.png
 
Gaaf dat er optie mogenlijk zijn om dit buiten de fabricant te doen. als jk het goed heb is deze upgrade ook meer performance uit als de upgrade die tesla bied(eerste inschatting, geen feit)

maar, de vraag en probleem gaat wel zijn blijf je software updates kriigen?

deze upgrade is niet voor alle modellen, grootste kans is wel de model 3 uit 2019, ik begreep dat vanaf 2020 ander revisie van motor.
 
Dat kan Tesla toch zien? Hun facturen ten opzichte van wat er in de auto staat.

In Nederland is het strafbaar, dus ik zou er niet aan beginnen. De Wet Computercriminaliteit: Diensten afnemen zonder betalen @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet

Omzeilen van enige beveiliging is hier van toepassing.

Het is niet dezelfde dienst (geen Tesla software) en er wordt toch gewoon voor betaald?
Wat dat betreft is het niet anders dan bij een brandstof auto lijkt me, dat is ook niet strafbaar.

Zo te zien is het een stekker die je ergens tussen moet pluggen. En kan je dus ook zo weer weghalen.
Denk wel dat Tesla het in de logging kan zien natuurlijk dus je garantie zal een dingetje worden.
 
Het is niet dezelfde dienst (geen Tesla software) en er wordt toch gewoon voor betaald?
Wat dat betreft is het niet anders dan bij een brandstof auto lijkt me, dat is ook niet strafbaar.

Zo te zien is het een stekker die je ergens tussen moet pluggen. En kan je dus ook zo weer weghalen.
Denk wel dat Tesla het in de logging kan zien natuurlijk dus je garantie zal een dingetje worden.
Inderdaad. Welke dienst neem je dan af? Zie niet wat dit te maken heeft met computercriminaliteit.

De reseller geeft aan dat je bij de Stage 1 oplossing (plug and play boxje) al risico's loopt met de garantie:

upload_2020-6-12_8-35-33.png


Kennelijk borduren ze voort op een oplossing die voor andere auto's is gemaakt. Kastje is zo te zien 'gewoon' OBD en je krijgt er een verloopstekker bij om je Model 3 can een OBD poort te voorzien:

upload_2020-6-12_8-36-57.png
 
Ik reageerde op de kop, die is dus volledig misleidend. Er is niets gekraakt. Maar ja, wat is nieuw in de wereld van de sensatiezucht van de pers om zo veel mogelijk kliks te krijgen.

Ik denk trouwens dat ik deze of soortgelijke oplossing al een tijdje geleden heb gezien. Nieuw lijkt het niet te zijn.
 
Niet meer doen, he! :p

Nee baas. :rolleyes:

Er is m.i. wel degelijk iets gekraakt, al was het maar het protocol om de maximale vermogensafgifte te controleren. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er geen sprake is van een dienst, maar een gekocht product.

Dan zou het tegen de DMCA zijn, en die is heilig in de USA (ik weet het, dit product komt uit Canada). Zelfs repareren van sommige producten zoals tractors mag niet.
 
Ja, zo kunnen we wel bezig blijven ...

Nou, vooruit dan maar. Wat zijn de auteursrechten van Tesla precies en hoe wordt er een inbreuk gemaakt op deze rechten?

Let wel dat dit alleen betrekking heeft op de USA, je mag geen code ontleden, geen poging doen om API's te ontcijferen, geen reverse engineering doen, eigenlijk alleen doen wat de verkoper je heeft toegestaan.

In de praktijk is het 'right to repair' zelfs niet aanwezig (daar loopt dus een discussie over om dat alsnog toe te staan). Het gevolg: John Deere laat niet toe dat zijn tractors door anderen wordt gerepareerd onder de DMCA omdat hiervoor gekeken moet worden hoe bijvoorbeeld motormanagement functioneert. Dat mag dus niet eens. Volledige markt afscherming.

In Europa zijn er gelukkig al initiatieven om dit soort ongein met wortel en al uit te roeien, effectief zou je dus in de USA niets aan het motor management mogen veranderen (want je moet eerst analyseren hoe het werkt, en dat mag dus niet). Derhalve zijn wijzigingen aan een Tesla zoals de Canadese firma voorstelt formeel ook niet toegestaan, nog helemaal los van het (terecht) vervallen van de garantie.

Zo ongeveer alles valt onder de DMCA, die wet is veel te breed.
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Let wel dat dit alleen betrekking heeft op de USA, je mag geen code ontleden, geen poging doen om API's te ontcijferen, geen reverse engineering doen, eigenlijk alleen doen wat de verkoper je heeft toegestaan.

In de praktijk is het 'right to repair' zelfs niet aanwezig (daar loopt dus een discussie over om dat alsnog toe te staan). Het gevolg: John Deere laat niet toe dat zijn tractors door anderen wordt gerepareerd onder de DMCA omdat hiervoor gekeken moet worden hoe bijvoorbeeld motormanagement functioneert. Dat mag dus niet eens. Volledige markt afscherming.

In Europa zijn er gelukkig al initiatieven om dit soort ongein met wortel en al uit te roeien, effectief zou je dus in de USA niets aan het motor management mogen veranderen (want je moet eerst analyseren hoe het werkt, en dat mag dus niet). Derhalve zijn wijzigingen aan een Tesla zoals de Canadese firma voorstelt formeel ook niet toegestaan, nog helemaal los van het (terecht) vervallen van de garantie.

Zo ongeveer alles valt onder de DMCA, die wet is veel te breed.
Nou, ze hebben een reseller in de US. Ik weet dat, dus Tesla weet het ook. We zullen er dus snel genoeg meer van horen. Of niet ...

Exemptions to U.S. copyright law allows self repair of devices

upload_2020-6-12_13-58-49.png