Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Ja en nee, er zijn ook veel maatregelen die er voor zorgen dat er een flink na ijl effect in zit.
Veel ondernemingen zijn nu reeds technisch failliet en bestaan alleen nog omdat ze voor veel zaken uitstel van betaling hebben gekregen. Wanneer we 3mnd verder zijn en er weer gewoon betaald moet worden, gaan er als nog een hoop ondernemingen onderuit.

In de gehele EU verwachten ze een banenverlies van 60 miljoen banen.
Deze mensen zullen de maatschappij a. veel kosten aan uitkeringen en b. geen toegevoegde waarde aan de economie geven.

Ooit zal de economie vast wel weer boven het niveau komen dat het was maar het zou zomaar 10 jaar kunnen duren.
Ben je vergeten wat er in en na 2008 allemaal over de kop ging?

Niet zo doemdenken. Je lijkt mijn vrouw wel...:p
 
ach en dan komt volgens de professor nog een extra duwtje richting afgrond met het intensiveren van robotisering en AI.... allemaal fijn als dit zou zorgen voor lagere prijzen zoals Musk het graag zou zien, je weet wel, economy of abundance maar dat hebben we gezien met de banken... het enigste waarvoor dit interessant zal zijn, in het begin dan, is grotere winstmarges....totdat je niemand meer hebt om je spul aan te slijten...

kan tellen qua doemdenken, niet? :D
 
Ik vind dat "ja nou we moeten de economie heropstarten" wel allemaal gezellig, maar
  • wat zou de economie doen als NL plots aan de kop zou staan van cijfers in dodentallen en de kranten vol staan van overbelaste ICU's en de televisie de hele tijd talking heads laat zien van mensen die zich afvragen hoe men dat niet had kunnen voorspellen
  • de economie in het buitenland ligt even zeer op haar gat, daar zit echt niemand te wachten op exportgoederen van Nederland (*).
Voor een economie heb je leveranciers en klanten nodig, en als de klanten uitblijven omwille van geen vertrouwen in de toekomst, heb je niks aan leveranciers. Door massaal leveranciers terug aan de slag te zetten wil niet zeggen dat de klanten terug gaan vertrouwen dat het onmiddellijk terug goed is.

Ik ben er helemaal mee akkoord dat de corona crisis economisch niet prettig is en er bedrijven failliet gaan gaan, maar in 1914-1918 had men een Wereldoorlog én een pandemie en (ik negeer even de jaren '30-'40) heel wat voorspoed. Met de technologische voorsprong die we nu hebben kunnen we heel wat meer aan. De economie zal heropgestart worden met adequate PBM's en dan zien we wel verder.

Banenverlies en faillissementen zijn voor de betrokkenen op dat moment niet gezellig, maar videotheekhouders en straatlamp-aanstekers zijn ook niet allemaal dood gegaan van de honger. In de nood past men zich aan.

Ik ben evenwel helemaal short op restaurants en toeristische sector. Die hebben de komende 6-12 maanden helemaal geen toekomst.

(*) oh, de Nederlandse ondernemingszin kennende denk ik dat Nederland binnen de komende 2 maanden wel ergens staat qua economie en stevig wat kan betekenen voor buurlanden waar het virus nog heerst.
 
Ik denk dat we de samenleving moeten opdelen in twee delen. De risicogroep isoleren, en de jongeren die de economie weer zoveel mogelijk laten draaien. De boodschappen kunnen gewoon bij de ouderen bezorgd worden. Dit is de enige manier om de economie weer enigszins op gang te brengen met een lager risico dan helemaal los gaan.
 
Ik denk dat we de samenleving moeten opdelen in twee delen. De risicogroep isoleren, en de jongeren die de economie weer zoveel mogelijk laten draaien. De boodschappen kunnen gewoon bij de ouderen bezorgd worden. Dit is de enige manier om de economie weer enigszins op gang te brengen met een lager risico dan helemaal los gaan.
Ik denk dat dat toch kort door de bocht is. Wat zijn die 'ouderen'? Ik heb een directe collega die 10 jaar ouder is die herstellende is van het virus, en mijn vrouw heeft ook een collega die het nu heeft, nadat haar man tot op ICU is geraakt en het gelukkig heeft gehaald. Voor de jongeren kan je de economie niet zomaar als gewoon laten draaien, want dan ga je besmettingen blijven creëren en de gezondheidszorg belasten.

Met PBM's kunnen we heel wat sectoren laten herstarten, maar gezellig bij mekaar zitten gaat er nog lang niet in zitten.
 
EVofoO-UUAUGLSH
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Jongens. Ik zal Jinek vragen jullie uit te nodigen in haar talkshows. De echte deskundigen rijden immers een Tesla en zitten hier
Gelukkig aap ik maar Belgische deskundigen na.

Je zit overigens met 2 verschillende deskundigen, waarvan de groep talking heads economen die worden opgevist in praatprogramma's volledig een blinde vlek hebben qua consumentenvertrouwen in pandemie-tijden. Ik schaar me dan eerder achter de virologen en pandemie-experten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik denk dat dat toch kort door de bocht is. Wat zijn die 'ouderen'? Ik heb een directe collega die 10 jaar ouder is die herstellende is van het virus, en mijn vrouw heeft ook een collega die het nu heeft, nadat haar man tot op ICU is geraakt en het gelukkig heeft gehaald. Voor de jongeren kan je de economie niet zomaar als gewoon laten draaien, want dan ga je besmettingen blijven creëren en de gezondheidszorg belasten.

Met PBM's kunnen we heel wat sectoren laten herstarten, maar gezellig bij mekaar zitten gaat er nog lang niet in zitten.

Dit zijn N = 1 discussies.
Ik weet dat jij weet wat een gauss curve is en dus zal je altijd a-typische gevallen / uitzonderingen hebben die niet de regel zijn.

Ik ken nu een aantal mensen die besmet zijn. Voor hen is het niet meer dan een stevige griep en voor de omgeving die niet getest wordt lijkt het erop dat ze niet eens ziek worden maar wel besmet zijn als het tenminste zo besmettelijk is als ze zeggen.
Natuurlijk geld ook dat niet voor iedereen en zijn ook dat N = 1 voorbeelden.
 
Het probleem is dat je precies hetzelfde ziet in landen met een volledige lockdown, een gedeeltelijke of in Zweden waar men alleen zegt dat je gezondverstand moet gebruiken.

De vraag is dan ook of de afvlakking door maatregelen of door het virus zelf komt.

Nog een beetje vroeg om het Zweedse model al zaligmakend te beschouwen:

The Grim Truth About the “Swedish Model” | by Hans Bergstrom - Project Syndicate

ik vrees ook dat de horeca in Zweden niet al te fraaie weken doormaakt in vergelijking met anders

en dan nog eentje over de volgende wave...

Privacy settings
 
  • Informative
Reactions: wooter
Het probleem is dat je precies hetzelfde ziet in landen met een volledige lockdown, een gedeeltelijke of in Zweden waar men alleen zegt dat je gezondverstand moet gebruiken.

De vraag is dan ook of de afvlakking door maatregelen of door het virus zelf komt.
Zweden is een dun bevolkt land, en werkt met lokaal opgelegde beperkingen.

De sterftecijfers zijn hoger dan Nederland, maar zoals we al besproken hebben is de oversterfte in Nederland het dubbele dan de RIVM-cijfers aan corona-doden.

Tuurlijk vraag ik me ook af wat het resultaat zou zijn zonder de strenge maatregelen, maar volgens deskundigen die er meer van kennen dan ik zou dat in een druk bevolkt land als België heel anders gelopen zijn dan in Zweden.
 
  • Informative
Reactions: flash3d
Zweden is een dun bevolkt land, en werkt met lokaal opgelegde beperkingen.

De sterftecijfers zijn hoger dan Nederland, maar zoals we al besproken hebben is de oversterfte in Nederland het dubbele dan de RIVM-cijfers aan corona-doden.

Tuurlijk vraag ik me ook af wat het resultaat zou zijn zonder de strenge maatregelen, maar volgens deskundigen die er meer van kennen dan ik zou dat in een druk bevolkt land als België heel anders gelopen zijn dan in Zweden.

In Stockholm wonen meer mensen dan in Amsterdam of Brussel..

NL heeft op dit moment 250 doden per 1.000.000 inwoners en SE maar 213
In BE waar ze het volgens jouw beweringen van enige tijd zoveel beter deden dan in NL is dat 576 :eek:
Daarbij is BE ook nog eens veel minder dicht bevolkt dan NL dus ook dat is een gebrekkig argument.

Coronavirus Update (Live): 2,750,877 Cases and 192,207 Deaths from COVID-19 Virus Pandemic - Worldometer
 
Noodpakket coronacrisis slaat overheidsfinanciën diep in het rood | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nu al is de verwachting dat NL er net zo beroerd voor komt te staan als menig ander EU lid voor de crisis.
Kan je nagaan wat het daar doet.

Want die strooien dan ook nog eens met geld of het niets kost...
Oh ja, die leggen altijd het vuiltje bij NL en DE en dus kost het ze ook feitelijk niets...
Hè Rob. Mag het allemaal iets genuanceerder? Denk je trouwens nu echt dat een barrista in Italië 4.000 euro krijgt omdat zijn omzet nul is. En dat een werkgever 90% van het salaris van zijn werknemers kan declareren bij de staat? En dat men daar op zijn 55ste met pensioen kan gaan? Vrees van wel.
 
Hè Rob. Mag het allemaal iets genuanceerder? Denk je trouwens nu echt dat een barrista in Italië 4.000 euro krijgt omdat zijn omzet nul is. En dat een werkgever 90% van het salaris van zijn werknemers kan declareren bij de staat? En dat men daar op zijn 55ste met pensioen kan gaan? Vrees van wel.

Ik weet ze niet van alle EU landen maar als hier gepocht wordt met de betere regelingen voor ondernemers in BE en FR wat dan ook feitelijk zo is dan weet je ook dat dit een keer als een boomerang terug kan komen.
 
Noodpakket coronacrisis slaat overheidsfinanciën diep in het rood | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Van +14 miljard naar -92 miljard is totaal 106 miljard.
Wanneer dit 10.000 levens heeft gespaard dan is dat € 10.600.000 per leven.
En gezien de demografie is dit leven met gemiddeld 2-3 jaar gerekt en dus geven we tussen de € 3.500.000 en € 5.000.000 per levensjaar uit.

Als je dit rekensommetje maakt dan snap deze mensen wel.
Gouverneur Whitmer (‘W-Hitler’) gooide Michigan op slot: ‘Ze wil ons in de ellende storten’
 
Status
Not open for further replies.