Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
NHS was al zwaar overbelast voordat er sprake van Corona was, dat is alleen maar erger geworden. Wachttijden van 10 uur of meer voor de spoedeisende hulp (A&E) waren normaal als je de ambulance programma's volgt. In London was het nog veel erger, leuren met patiënten bij ziekenhuizen. Patiënten die wachten in de ambulance omdat de gangen (!) volstaan. Etc., etc.

Maar ja, er beloofde iemand 350 miljoen pond per week extra voor de NHS na de Brexit... WATCH: PM appears to finally admit ‘£350m a week’ claim was wrong
 
Jammer genoeg heb ik daar gisteren een paar artikels van gelezen en blijkt dat dat heel goed meevalt. Het is niet alsof iedereen massaal aan het zelfmoorden gaat nu. Meer nog, zelfmoorden en depressies zie je meer wanneer na een economische crisis men gaat besparen en er mensen uit de boot vallen.

Probleem is dat ik die artikels gisteren in m'n twitter feed heb gezien, en ze niet in de historiek van m'n browser zitten. Ik zoek er straks naar.

Maar ik vind het nogal luguber om de economie te willen heropstarten omwille van wat bangmakerij over sociale doden, en daarom wat meer doden door het virus te riskeren. En het is niet alsof mensen die het virus overleven, het een fijne ervaring vinden.

De economie ligt overigens niet op sterven ofzo. Bedrijven gaan failliet en dat is allemaal jammer, maar na de crisis koopt iemand die activa wel op om te herstarten en ontslagen mensen krijgen een ontslagvergoeding en vervangingsinkomen en vinden wel nieuw werk na de crisis. Productiewerk zal de komende weken/maanden sowieso opgestart worden met adequate PBM's en sommige dingen gaan echt niet gaan de komende maanden, zoals lekker in groep op restaurant gaan.

Ik heb nergens gesproken over zelfmoord.

En ik lees dat je geen econoom bent en ook het economische nieuws niet volgt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Met het huidige beleid zal de sterfte in verzorgingshuizen nog wel even aanhouden. Hugo de Jonge wil alleen goedgekeurde FFP2 maskers gebruiken. De zorgmedewerkers moeten daarmee voorkomen dat hun patiënten besmet worden. Nu beschikken deze maskers vrijwel altijd over een uitblaasventiel. Dit omdat het een zeer fijnmazig materiaal is wat uitblazen bemoeilijkt. Deze maskers zijn bedoeld om de drager te beschermen. Alleen worden ze nu toegepast om de patiënten te beschermen en daar falen ze dus volkomen in. Nu is de vraag alleen nog wanneer er iemand wakker wordt.
 
Hier een positief artikel op de site van BD:):

Hoe draconisch de maatregelen van de regering ook zijn om uit de coronacrisis te komen, uiteindelijk zal deze crisis leiden tot vernieuwing. Dat is de stellige overtuiging van Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie aan de Universiteit van Tilburg.
Privacy settings
 
Hier een positief artikel op de site van BD:):

Hoe draconisch de maatregelen van de regering ook zijn om uit de coronacrisis te komen, uiteindelijk zal deze crisis leiden tot vernieuwing. Dat is de stellige overtuiging van Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie aan de Universiteit van Tilburg.
Privacy settings

Wat probeert die man een hoop onzin te verkopen.

Het gaat wel leiden tot verandering en vernieuwing, maar zoals altijd bij een revolutie ipv evolutie, zullen er veel slachtoffers vallen.
 
Zoveel onzinnigs zegt deze prof van mijn alma mater niet. Integendeel.

Hij heeft het over dat het kabinet een goede, evenwichtige afweging maakt tussen gezondheid en economie.

Pas gisteren na druk van de kamer gaan ze ook eens luisteren naar economen.

En dan de suggestie dat deze crisis wel mee gaat vallen, zeker in vergelijk met 2008, terwijl nu al de cijfers veel slechter zijn dan ze ooit waren tijdens die crisis.

Het is meer alsof hem gevraagd is om de burger moed in te spreken, want dit gelooft die goede man zelf toch ook niet?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hier een positief artikel op de site van BD:):

Hoe draconisch de maatregelen van de regering ook zijn om uit de coronacrisis te komen, uiteindelijk zal deze crisis leiden tot vernieuwing. Dat is de stellige overtuiging van Sylvester Eijffinger, hoogleraar financiële economie aan de Universiteit van Tilburg.
Privacy settings

Wanneer we geen lockdown zouden hebben dan zou hij gelijk hebben.
 
Als ik voor mezelf spreek dan ben ik zeker geen doemdenker of zwartkijker.
Het is alleen realistisch om met de beschikbare gegevens er vanuit te gaan dat de economie veel grotere tikken gaat krijgen dan dat de politiek ons wil doen geloven.

De steun voor de lockdown zal dan ook verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer de realiteit duidelijk wordt bij de grote massa.
 
Het lijkt mij logisch dat er nu op dit moment een flinke tik wordt uitgedeeld. De getallen voor april zijn uiteraard verschrikkelijk, maar de hele wereld is ook platgegooid. Dat is achteruit kijken. Maar er vanuit gaan dat dat dan ook direct zo blijft, snap ik niet. Herstel is echt een mogelijke uitkomst. Dat is m.i. precies wat Sylvester Eijffinger zegt. Een positief toekomstbeeld als onzinnig betitelen noem ik doemdenken.
Met een pitstop win je ook geen races, maar het is niet zo dat je voor eeuwig stil blijft staan.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Waarom mag je nu alleen maar doemscenario's geloven? Is dat professioneler? Of verstandiger? Iedereen die nu aan het voorspellen gaat heeft werkelijk geen flauw benul. Terugkijken kan iedereen. Het is niet alsof dit al zo vaak gebeurd is, dat je lessen kunt trekken uit het verleden.
Als je eind februari zei dat het realistisch was dat het virus een maand later hier zou zijn vinden ze je ook een doemdenker. Maar wat had nu een reden kunnen zijn waarom het NIET hierheen zou komen? Toen bleef het stil.
 
Ik vraag me af of die man gelijk heeft, of een systeemcrisis moeilijker te bedwingen is dan een crisis met externe oorzaken. Mij lijkt het tegendeel waar. Een systeemcrisis, zeker wanneer het een financiële crisis is, kan je nog kunstmatig oplossen door een streepje te trekken door de stommiteiten van de banken. Hetgeen ook grotendeels gebeurd is, zij het voor mij op een bijna misdadige manier: winsten voor de banken en de kosten van het oplossen van de excessen voor "het grote publiek" zonder enige poging om bijvoorbeeld bonussen (deels) te recupereren. Integendeel, bij Fortis kreeg de toenmalige topman Votron toch zijn bonus ondanks dramatische afloop met het argument dat hij geen persoonlijke impact had op deze omstandigheden. Op de gekte van het jaar voordien en de daaruit voortvloeiende winsten had hij dan blijkbaar wel persoonlijk impact gehad. Zelfde voor de topman van Dexia, een tijdbom aan derivaten waarop België nog altijd leeft, kreeg gewoon zijn bonus uitbetaald.
Maar door een virus kan je geen streep trekken. Dat moet je overwinnen met harde maatregelen met impact op de reële koopkracht van de mensen, de reële output van de bedrijven. Is dat gemakkelijker te overwinnen?
 
  • Like
Reactions: RobsEV and nervus
Het lijkt mij logisch dat er nu op dit moment een flinke tik wordt uitgedeeld. De getallen voor april zijn uiteraard verschrikkelijk, maar de hele wereld is ook platgegooid. Dat is achteruit kijken. Maar er vanuit gaan dat dat dan ook direct zo blijft, snap ik niet. Herstel is echt een mogelijke uitkomst. Dat is m.i. precies wat Sylvester Eijffinger zegt. Een positief toekomstbeeld als onzinnig betitelen noem ik doemdenken.
Met een pitstop win je ook geen races, maar het is niet zo dat je voor eeuwig stil blijft staan.
Klopt. Het CPB gast niet voor niks uit van een aantal scenario's. De kredietcrisis was een institutionele crisis. Daarvan is nu geen sprake. Zodra de maatschappij weer open kan gaat zal direct ook economisch herstel optreden
 
Klopt. Het CPB gast niet voor niks uit van een aantal scenario's. De kredietcrisis was een institutionele crisis. Daarvan is nu geen sprake. Zodra de maatschappij weer open kan gaat zal direct ook economisch herstel optreden

Ja en nee, er zijn ook veel maatregelen die er voor zorgen dat er een flink na ijl effect in zit.
Veel ondernemingen zijn nu reeds technisch failliet en bestaan alleen nog omdat ze voor veel zaken uitstel van betaling hebben gekregen. Wanneer we 3mnd verder zijn en er weer gewoon betaald moet worden, gaan er als nog een hoop ondernemingen onderuit.

In de gehele EU verwachten ze een banenverlies van 60 miljoen banen.
Deze mensen zullen de maatschappij a. veel kosten aan uitkeringen en b. geen toegevoegde waarde aan de economie geven.

Ooit zal de economie vast wel weer boven het niveau komen dat het was maar het zou zomaar 10 jaar kunnen duren.
 
Status
Not open for further replies.