Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
en nog een vraagje:

een terminale kankerpatiënt met Corona die komt te overlijden

-> wat is de doodsoorzaak ?

Dat zal van die ene patiënt lastig te zeggen zijn. Maar dat is ook niet zo belangrijk. Uiteindelijk gaat het om beleid maken en beleid evalueren en dat is een numbers game. Daarom ook weer teruggrijpen naar statistiek. Je verwacht dat deze week X patiënten met kanker overlijden met een kansdistributie Z (ik neem aan poisson of negatief binominiaal, misschien zijn de getallen groot genoeg om via wet op grote getallen naar normaalvergelijking te gaan. Soit, dat is voer voor echte statistici). Maar als er dan X+A overlijdens vanwege terminale kanker zijn aangemeld dan kan je redelijk eenvoudig inschatten hoeveel van die A waarschijnlijk corona doden zijn. Of in het geval van Belgie worden er misschien X-B aangemeld en kan je ook daar weer inschatten hoeveel van die B eigenlijk ook terminale kanker overlijdens waren.
 
Alleen maar bevestigde coronagevallen tellen verbergt ook de oversterfte door overbelaste ICU's en ziekenhuizen.

28,000 Missing Deaths: Tracking the True Toll of the Coronavirus Crisis

Als je corona diagnoses helemaal negeert en enkel naar oversterfte kijkt, telt Nederland 33% meer doden dan normaal in dezelfde periode 9/3-5/4/2020. België telt 25% oversterfte in dezelfde periode.

Het staat je vrij om natuurlijk te geloven dat er in Nederland van de 4000 doden "oversterfte" waarvan 2166 doden met diagnose corona, er toch nog 1900 mensen waren die aan de griep stierven, die vorig jaar niet stierven. Maar Ockhams scheermes volgende lijkt de kans evenwel groot dat 1900 extra doden tijdens een wereldwijde pandemie niet van een tegelijk even krachtige maar onbekende en ongeregistreerde grieppandemie zullen zijn.

Je lijkt een agenda te hebben waarbij je alles op corona wilt schuiven.

Ieder jaar heb je in die periode in NL een oversterft van ca. 2500-8000 mensen afhankelijk van het jaar.
Ja, die periode komt overeen met de periode dat corona is gestart.
Met de coronasterfte meegerekend komen we nog lang niet aan de piek in 2018.

Dus is het best geloofwaardig dat het met andere voorjaarsgevallen te maken heeft. In iedergeval geloofwaardiger dan dat het allemaal corona gevallen zijn.

Bijzonder is gewoon dat BE het tegenovergestelde doet.
Daar gaat kennelijk niemand meer dood aan de gewone griep.
Wanneer je dat gelooft dan geloof je past echt in sprookjes.
 
Dit overtreft de corona doden zelf inclusief de speculatie nog steeds ruimschoots....

Dat klopt, maar in die voorgaande jaren hebben we natuurlijk niet de extreme maatregelen genomen die we nu nemen. De correcte vraag is hoeveel doden er zouden vallen als we in 2020 gewoon hadden blijven doorgaan. Letterlijk ieder model voorspelt minimaal enkele tienduizenden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
"Enkel mensen met een onderliggende aandoening komen te overlijden".

Hospital analysis: Nearly half of COVID-19 patients are obese

#COVIDー19 The data showed that 9 of 10 patients had an underlying medical condition, including:
—Hypertension: 49.7%
—Diabetes: 28.3%
—Chronic lung disease: 34.6%
—Cardiovascular disease: 27.8%
—Obesity: 48.3%

Dus geen "hij was al ernstig ziek en corona gaf hem de genadestoot" maar vooral chronische ouderdomsziekten die bij een gemiddelde griep geen extra risico veroorzaken.
 
Je komt met gekkere en gekkere links af.

Ik ga terug naar mijn punt: met A en B in achtname door RIVM, zie je een stijging van 80% in het aantal doden in Nederland van mensen die niet onder A en B vallen.

Aan wat zijn die mensen dan toevallig overleden? Probeer eens, met de beperkte kennis die we hebben, te verklaren waaraan pakweg 3500 mensen zijn aan overleden als het niet bevestigd corona is, maar ze wel in dezelfde periode zijn overleden en een piek in het aantal 'natuurlijke' doden veroorzaken in 2020, tegenover voorgaande jaren.

Doe eens een poging.

In België telt men te veel, daar twijfelt niemand aan. In Nederland telt men te weinig, daar twijfel je toch ook niet aan?

In België telt men te veel, net omdat te veel - vermoeden van corona doden niet zoveel scheelt. Zelfs zonder dat men teveel zou tellen, en enkel bevestigde corona doden zou tellen, zou men net zoals in Nederland zien dat het totaal aantal doden hoger stijgt tegenover voorgaande jaren in dezelfde periode, met aftrek van bevestigde corona doden.

Om recentere cijfers te hebben, telt België bijgevolg eerst alle doden uit woonzorgcentra omdat het vermoeden is dat 80% van deze doden sowieso corona doden zijn.

Vergelijk het met rijden met je Tesla. Daar hou je toch ook een marge van 5% tot 10% aan op weg naar een supercharger, omdat je liever teveel telt en op veilig speelt? Of ga je op vakantie en ga je uit van je rated range, omdat je enkel rekening houdt met wat al gemeten is en je verwachtingen baseert op je Tesla boordcomputer uit het verleden had gemeten?

Aangezien het hier om mensenlevens gaan, heb ik er niet zo op tegen dat men wat aan overschattingen doet en wat buffers aanneemt. Economisch gezien zijn al die veiligheidsvoorzieningen in vliegtuigen en auto's ook allemaal erg duur en zou het veel goedkoper kunnen zonder veiligheidsgordels, remsystemen, terugslagkleppen en brandremmende wanden, maar we doen het toch maar omdat we het risico en de gevolgen uit veiligheid overschatten.

Ik doe een poging: stress vanwege economische onzekerheid, huiselijke situatie, eenzaamheid, enz.

Allemaal zaken die het dodental ook omhoog drukken.
 
Dat klopt, maar in die voorgaande jaren hebben we natuurlijk niet de extreme maatregelen genomen die we nu nemen. De correcte vraag is hoeveel doden er zouden vallen als we in 2020 gewoon hadden blijven doorgaan. Letterlijk ieder model voorspelt minimaal enkele tienduizenden.

En als je in de cijfers duikt zie je dat het onzin is om te denken dat het dan zoveel meer doden zou zijn.

Modellen zijn net zo goed als de uitgangspunten.
 
en hierbij de eerste poging tot de berekening van oversterfte:

Privacy settings

dus enkel België en Zweden tellen zoals gevraagd en wat blijkt? We staan dus niet aan kop, verre van.

Voor de rest moet die economie zo snel mogelijk open maar enkel op een veilige manier.

Als ik de gretigheid van sommige zie en voel dan houd ik mijn hart vast. Strooi hier nog een "minimalizerend" sausje over en binnen een maand zitten we terug in ons 'kot'.

Ik wijt het minimaliseren van sommige dan ook vooral toe aan de psychische gevolgen van de lock down of aan het financieel op het tandvlees zitten.

Voor beide respect maar of minimaliseren dan echt terecht is, stel ik mij toch de vraag.

Kus beide polletjes maar dat Italië en Spanje ons voorgingen anders had men wel anders gepiept.
 
Last edited:
En als je in de cijfers duikt zie je dat het onzin is om te denken dat het dan zoveel meer doden zou zijn.

Over welke cijfers heb je het dan juist?

Modellen zijn net zo goed als de uitgangspunten.

Ik vrees dat je niet mee bent met moderne impact modellering via Monte Carlo Markov Chain sampling als je dit soort dingen gaat zeggen.
 
Ik doe een poging: stress vanwege economische onzekerheid, huiselijke situatie, eenzaamheid, enz.

Allemaal zaken die het dodental ook omhoog drukken.
Jammer genoeg heb ik daar gisteren een paar artikels van gelezen en blijkt dat dat heel goed meevalt. Het is niet alsof iedereen massaal aan het zelfmoorden gaat nu. Meer nog, zelfmoorden en depressies zie je meer wanneer na een economische crisis men gaat besparen en er mensen uit de boot vallen.

Probleem is dat ik die artikels gisteren in m'n twitter feed heb gezien, en ze niet in de historiek van m'n browser zitten. Ik zoek er straks naar.

Maar ik vind het nogal luguber om de economie te willen heropstarten omwille van wat bangmakerij over sociale doden, en daarom wat meer doden door het virus te riskeren. En het is niet alsof mensen die het virus overleven, het een fijne ervaring vinden.

De economie ligt overigens niet op sterven ofzo. Bedrijven gaan failliet en dat is allemaal jammer, maar na de crisis koopt iemand die activa wel op om te herstarten en ontslagen mensen krijgen een ontslagvergoeding en vervangingsinkomen en vinden wel nieuw werk na de crisis. Productiewerk zal de komende weken/maanden sowieso opgestart worden met adequate PBM's en sommige dingen gaan echt niet gaan de komende maanden, zoals lekker in groep op restaurant gaan.
 
Dat klopt, maar in die voorgaande jaren hebben we natuurlijk niet de extreme maatregelen genomen die we nu nemen. De correcte vraag is hoeveel doden er zouden vallen als we in 2020 gewoon hadden blijven doorgaan. Letterlijk ieder model voorspelt minimaal enkele tienduizenden.

Maar wat nog steeds door veel mensen vergeten wordt is dat we met de huidige maatregelen niet zorgen voor zo min mogelijk corona doden, maar zo min mogelijk onnodige overlijden. Niets doen zou een IC stormvloed hebben gecreëerd, en als je dan een ongeluk of bijvoorbeeld een blindedarm ontsteking oploopt, ga je gewoon daar aan dood omdat er geen ruimte is om je te behandelen. Dit wordt door echt heel veel mensen vergeten. Deze maatregelen zijn ten eerste om er voor te zorgen dat er ruimte blijft voor spoedzorg.

Een blog van Robin Fransman met sterfte risico tabellen met als oorzaak corona per leeftijdscategorie
We kunnen nu gaan rekenen aan corona

Deze cijfers zeggen veel over risico in overlijden inderdaad en de kans daarop bij het oplopen van Corona voor bepaalde groepen. Ook daarom worden de maatregelen genomen om zoveel mogelijk de risicogroepen te isoleren. Dus de "sterke" krijgen het en zorgen dan uiteindelijk voor de groepsimmuniteit, voor zover die mogelijk zal blijken.

Met die cijfers zou je ook kunnen zeggen, dus iedereen tot 40 jaar met een goede gezondheid kan eigenlijk gewoon weer de maatsschappij in, maar wel met in acht neming dat hij/zij dan corona oploopt, met dus een risico van overlijden, die volgens de cijfers zeer klein is. Alleen is het dan altijd wel heel triest als je zelf of iemand van je naasten toch bij die kleine groep hoort die er toch wel aan overlijdt.
 
"Enkel mensen met een onderliggende aandoening komen te overlijden".

Hospital analysis: Nearly half of COVID-19 patients are obese



Dus geen "hij was al ernstig ziek en corona gaf hem de genadestoot" maar vooral chronische ouderdomsziekten die bij een gemiddelde griep geen extra risico veroorzaken.

Dit is dus echt aantoonbaar onzin als je naar de statistieken van de totaal sterfte kijkt.
In NL 2500-3500 normaal bij de griep en pieken van 8000 bij een wat steviger exemplaar.

Bij een normale griep zie je dat het ook ineens heel hard uitdunt in die groepen.
Echter de totale sterft in een jaar wordt er nauwelijks mee beïnvloed en dus is de vroegsterft slecht een kwestie van enkele maanden en niet vele jaren zoals men soms wel doen geloven.
 
Maar wat nog steeds door veel mensen vergeten wordt is dat we met de huidige maatregelen niet zorgen voor zo min mogelijk corona doden, maar zo min mogelijk onnodige overlijden. Niets doen zou een IC stormvloed hebben gecreëerd, en als je dan een ongeluk of bijvoorbeeld een blindedarm ontsteking oploopt, ga je gewoon daar aan dood omdat er geen ruimte is om je te behandelen. Dit wordt door echt heel veel mensen vergeten. Deze maatregelen zijn ten eerste om er voor te zorgen dat er ruimte blijft voor spoedzorg.
Dit.

Met de huidige maatregelen zat de ICU in Nederland aan zo een 75% van de al uitgebreide capaciteit. Da's goed, want hoewel het efficiënter lijkt om de capaciteit aan te passen naar de effectieve nood, kost het tijd om op te schalen. Ook de maatregelen verzwakken omdat je nu toch meer capaciteit hebt is moeilijk in te schatten, want de resultaten van een wijziging van de maatregelen zie je pas 2 tot 3 weken later.
 
Over welke cijfers heb je het dan juist?
Ik vrees dat je niet mee bent met moderne impact modellering via Monte Carlo Markov Chain sampling als je dit soort dingen gaat zeggen.

Ik weet niet voor wie het antwoord was maar ik vermoed dat er weinige mee zijn met die sampling methode buiten de grafieken die je dagelijks op het nieuw ziet. Voor diegene die niet moeten werken:

A Zero-Math Introduction to Markov Chain Monte Carlo Methods
 
Datagraver on Twitter

EWKPVQcWAAQBTtS
 
Ik weet niet voor wie het antwoord was maar ik vermoed dat er weinige mee zijn met die sampling methode buiten de grafieken die je dagelijks op het nieuw ziet. Voor diegene die niet moeten werken:

A Zero-Math Introduction to Markov Chain Monte Carlo Methods

Was het maar waar dat ze dat als onderliggende modelleer methodes gebruiken op het nieuws. Dit is wat er publiekelijk uit de befaamde SIMID groep van Antwerpen/Hasselt komt die de GEES moet infomeren. Is over zweden maar we moeten het ermee doen want over Belgisch model wordt helemaal niets gelost. Maar als dat het niveau is, arm België. Gelukkig wordt er ook gedegen werk geleverd, bv hier voor redelijk steekhoudende toepassing van mcmc op Belgische cijfers. Heeft er iemand weet van open Nederlandse onderzoeker?
 
  • Informative
Reactions: JanG007 and wooter
Gelukkig wordt er ook gedegen werk geleverd, bv hier voor redelijk steekhoudende toepassing van mcmc op Belgische cijfers.
Met een vermindering van de maatregelen met amper 20% kijk je dus al terug uit naar een tweede piek.

upload_2020-4-22_11-57-23.png


Als je voor iedereen jonger dan 65 de regels zou opheffen, en enkel de +65 mensen nog in lockdown zou houden:

upload_2020-4-22_11-59-31.png
 
Status
Not open for further replies.