Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla gebeurtenissen

This site may earn commission on affiliate links.
Oef... zojuist zonder stroom gestrand 600m voor SuC Dordrecht. Auto gaf aan uit te schakelen en een veilige plek te zoeken, zoals op de befaamde filmpjes te zien. Met hulp van service center instructies gekregen om op tow mode te zetten en vriendelijke omstanders hebben geduwd tot aan de SuC. Aangekoppeld en nu duurt het een tijdje voordat laden echt begint.

Voor wie een model s schuin bij Dordrecht 1B ziet staan, rechter parkeren lukte met de omstanders helaas niet. Straks weer onderweg.

In 99.000 niet eerder meegemaakt en hoop het ook niet nogmaals mee te maken. Hele rit al enorm hoog verbruik, 237wh/km bij tussen 90km/u en 100km/u. Toch maar even de nieuwe winterbanden laten controleren. Uiteindelijk 277km gehaald op een volle accu waar ik meestal veel meer haal. 70D
Ik zat vandaag ook met m’n Classic S85 op 300 Wh/km op de A16, met een snelheid van 130km/u over de eerste 35km en 150km/u over 20km. Combi van koude batterij aan het begin en wind en in mindere mate de buitentemperatuur.
 
Oef... zojuist zonder stroom gestrand 600m voor SuC Dordrecht. Auto gaf aan uit te schakelen en een veilige plek te zoeken, zoals op de befaamde filmpjes te zien. Met hulp van service center instructies gekregen om op tow mode te zetten en vriendelijke omstanders hebben geduwd tot aan de SuC. Aangekoppeld en nu duurt het een tijdje voordat laden echt begint.

Voor wie een model s schuin bij Dordrecht 1B ziet staan, rechter parkeren lukte met de omstanders helaas niet. Straks weer onderweg.

In 99.000 niet eerder meegemaakt en hoop het ook niet nogmaals mee te maken. Hele rit al enorm hoog verbruik, 237wh/km bij tussen 90km/u en 100km/u. Toch maar even de nieuwe winterbanden laten controleren. Uiteindelijk 277km gehaald op een volle accu waar ik meestal veel meer haal. 70D

Jeetje, das even flink balen. Die laatste paar honderd meters...
 
Oef... zojuist zonder stroom gestrand 600m voor SuC Dordrecht. Auto gaf aan uit te schakelen en een veilige plek te zoeken, zoals op de befaamde filmpjes te zien. Met hulp van service center instructies gekregen om op tow mode te zetten en vriendelijke omstanders hebben geduwd tot aan de SuC. Aangekoppeld en nu duurt het een tijdje voordat laden echt begint.

Voor wie een model s schuin bij Dordrecht 1B ziet staan, rechter parkeren lukte met de omstanders helaas niet. Straks weer onderweg.

In 99.000 niet eerder meegemaakt en hoop het ook niet nogmaals mee te maken. Hele rit al enorm hoog verbruik, 237wh/km bij tussen 90km/u en 100km/u. Toch maar even de nieuwe winterbanden laten controleren. Uiteindelijk 277km gehaald op een volle accu waar ik meestal veel meer haal. 70D

Inmiddels veilig thuis :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Oef... zojuist zonder stroom gestrand 600m voor SuC Dordrecht. Auto gaf aan uit te schakelen en een veilige plek te zoeken, zoals op de befaamde filmpjes te zien. Met hulp van service center instructies gekregen om op tow mode te zetten en vriendelijke omstanders hebben geduwd tot aan de SuC. Aangekoppeld en nu duurt het een tijdje voordat laden echt begint.

Voor wie een model s schuin bij Dordrecht 1B ziet staan, rechter parkeren lukte met de omstanders helaas niet. Straks weer onderweg.

In 99.000 niet eerder meegemaakt en hoop het ook niet nogmaals mee te maken. Hele rit al enorm hoog verbruik, 237wh/km bij tussen 90km/u en 100km/u. Toch maar even de nieuwe winterbanden laten controleren. Uiteindelijk 277km gehaald op een volle accu waar ik meestal veel meer haal. 70D
Beetje mee filosoferend, lage temperatuur, harde tegenwind, nat wegdek en regen. Die hebben je verbruik, boven het toch al 10% hogere winterverbruik, met nog eens 10% verhoogd.
 
Beetje mee filosoferend, lage temperatuur, harde tegenwind, nat wegdek en regen. Die hebben je verbruik, boven het toch al 10% hogere winterverbruik, met nog eens 10% verhoogd.

Ja, zal allemaal meegespeeld hebben. En uiteindelijk kun je het zelf goed sturen met snelheid, dus eigen fout natuurlijk. Uiteindelijk -7 gehaald waar ik eerder wel eens -20 gehaald heb. Voor mij dus nooit meer onder de nul.
 
Gisteren op de A4 in de buurt van Leiden.
Kom een BMW met flinke snelheid van achter aan.
Twee jonge mannen erin, gaan achter ons stevig in de remmen.
Telefoon wordt tevoorschijn gehaald en er wordt uitgebreid gefilmd of foto's gemaakt.
Na een paar minuten het gas er weer op en ze stuiven ons voorbij.
Ik sta er elke keer weer van te kijken dat een vier jaar oude auto zoiets teweeg kan brengen. :)
 
Toen we uit de McDonald kwamen bij Suc Hirschberg en net wilde vertrekken, kwam er een zwarte X aangereden met Nederlandse nummerplaat. We zagen in het voorbij rijden dat ze geen forum stickers hadden. Ze zagen de X-Mas Tour sticker op onze auto en kwamen naar ons toe. Ze vroegen of we de beer ook echt mee hadden;). Gingen met Elon Bear op de foto. Ze volgden wel het forum maar hadden geen account. Hen nog even blij gemaakt met een setje TMC stickers;)
Kun je mij ook blij maken tzt @Xfrank ?
 
Inmiddels veilig thuis :)

Vanochtend keek ik op de app en nu nog maar 304km range bij 90%. Was t/m augustus 314km en recent in okt/nov al teruggegaan naar 307/308. Het duurde gisteren voor vertrek al meer dan 2,5u om van 308 naar 336 te komen en toen was hij nog steeds niet vol. Ook dit maar eens in de gaten houden. Staat nu 99k op mijn aug2015 model s 70D
 
Vanochtend keek ik op de app en nu nog maar 304km range bij 90%. Was t/m augustus 314km en recent in okt/nov al teruggegaan naar 307/308. Het duurde gisteren voor vertrek al meer dan 2,5u om van 308 naar 336 te komen en toen was hij nog steeds niet vol. Ook dit maar eens in de gaten houden. Staat nu 99k op mijn aug2015 model s 70D

Hij is ver leeg geweest. Is dus wat in de war en zal met paar keer laden wel weer in de buurt komen van wat het was. BMS heeft er volgens mij de hand in.
 
Vanochtend keek ik op de app en nu nog maar 304km range bij 90%. Was t/m augustus 314km en recent in okt/nov al teruggegaan naar 307/308. Het duurde gisteren voor vertrek al meer dan 2,5u om van 308 naar 336 te komen en toen was hij nog steeds niet vol. Ook dit maar eens in de gaten houden. Staat nu 99k op mijn aug2015 model s 70D
Het batterijpakket is/was blijkbaar uit balans, getuige het bijzonder trage laden van die laatste 10%. Een keer tot boven 93% laden start het herbalanceerproces. Daarna zo leeg mogelijk rijden en meteen nogmaals tot (bijna) helemaal vol laden en de inschatting van de capaciteit is weer zoals het hoort.
 
Het batterijpakket is/was blijkbaar uit balans, getuige het bijzonder trage laden van die laatste 10%. Een keer tot boven 93% laden start het herbalanceerproces. Daarna zo leeg mogelijk rijden en meteen nogmaals tot (bijna) helemaal vol laden en de inschatting van de capaciteit is weer zoals het hoort.

Dat zo leeg mogelijk rijden is gisteren dus aardig gelukt ;)
 
Het batterijpakket is/was blijkbaar uit balans, getuige het bijzonder trage laden van die laatste 10%. Een keer tot boven 93% laden start het herbalanceerproces. Daarna zo leeg mogelijk rijden en meteen nogmaals tot (bijna) helemaal vol laden en de inschatting van de capaciteit is weer zoals het hoort.
Ik heb ergens gelezen of gezien dat het 93% verhaal niet waar is en dat de auto veel eerder aan het herbalanceren is...
hmm dit doet met denken aan een Noor van Aziatische oorsprong... even zoeken...
ah hier:
Aan het einde van de eerste minuut beweert zijn maat dat het balanceren begint wanneer de auto overgaat van constante stroom naar constant voltage tijdens laden (dat zou veel eerder zijn dan bij 93%).
 
Bjørn heeft het wel vaker mis, B.
Toch vertelt zijn maat geen onzin. Het herbalanceerproces wordt weliswaar gestart bij 93% SoC, maar gaat nog (heel) lang door, ook bij lagere SoC. Dat laatste beschrijft hij.
Die 93% is een waarde in de software van het BMS en dus controleerbaar.

Leuk dat zijn maat ook nog zegt dat het herbalanceren niet nodig is voor het batterijpakket maar alleen voor het proces tussen de oren van de eigenaar. Dat gaat me wat te ver, het lijkt mij ook voor de auto zinvol om de correcte restcapaciteit weer te geven, al is het maar ter voorkoming van stranden in het zicht van de haven. :D
 
  • Informative
Reactions: basvk and CO2CLEAN
Een leuk Derde-Kerstdag-klusje, ofwel Déja vu.

Gisteren hadden John en ik een leuke opdracht. Een Tesla inleveren in Almere en daarna een Fiat 500E naar Brabant rijden.

Echt iets voor zo'n dag aansluitend op Kerst.

De heenreis met de Tesla was niet noemenswaard, dat kennen we allemaal inmiddels wel maar hoort erbij om on-topic te blijven.

De terugreis daarentegen wel. Met een lading van 97% vertrokken we, hoopvol, want het aangegeven aantal kilometers zou voldoende (moeten) zijn om de eindbestemming te halen of in ieder geval mijn huis als waypoint waar een laadpauze zou kunnen worden ingelast.

Hoe anders liep het. Gezien ons beider ervaring met Zoe en Leaf wisten we dat we rustig, heel rustig, moesten beginnen en dan zouden we wellicht het tempo gaandeweg wat kunnen opvoeren.
Dus John achter het stuur en ik ernaast met Google Maps op de iPhone (de meegeleverde Tomtom sprak niet echt aan) waarbij we begonnen met een "overschot" van 23 km wanneer we mijn huis als waypoint zouden aanhouden. Voorzichtigheid loont immers altijd!

Maar, natuurlijk grotendeels door de temperatuur en de wat vochtige weg, viel dat wat tegen.
We zagen ondanks het onopvallend op korte afstand volgen van een vrachtauto het verschil tussen af te leggen afstand en beschikbare range met stapjes afnemen. Nu is de A27 niet een weg die uitblinkt door schoonheid en gaat de fictieve aandacht normaal snel richting benijdenswaardiger omstandigheden (AP maakt dat doorgaans nog erger) maar nu hebben we elke 100 meter bewust meegemaakt.

IMG_0165.jpg

(detail, let op de dikke jas, we gaan toch echt geen kachel aanzetten, ik mocht ook de Top 2000 niet aanzetten om stroom te sparen.)

Een stukje na Gorinchem was het al zover dat ik begon te filosoferen over een "Plan B" want het zag er nog wel naar uit dat we mijn huis zouden kunnen halen maar dat zou zomaar ineens toch kunnen tegenvallen. Via de New Motion app gezien dat er bij de aansluiting bij Waalwijk naast een Mc Donalds en een Burger King ook een Aziatisch restaurant zat men de welluidende naam Mandarijn en zo na de kerstdagen waren we wel toe aan een wat fatsoenlijke maaltijd.

Ter plaatse waren laadpalen, zoals van New Motion, tegen het gunstige tarief van 22 ct/kWh dus wij op zoek. Na een paar keer draaien en zoeken ontdekten we het paaltje dat we zochten. Twee aansluitingen, twee laadplekken maar eentje bezet door niet aangesloten Foutlander. Maar dus ook eentje vrij en na wat gegoochel met aansluitvolgorde en de ontdekking dat laden uiteindelijk ook in de auto nog gestart moest worden (tenminste toen) kwam het blauwe licht en na even wachten zagen we 3.6 Kw verschijnen.

Helaas bleek de Mandarijn gesloten (later zag ik dat hij pas om vier uur open gaat) dus naar de Mc gegaan. Daar een dik half uur gegeten en gezeten en toen naar de auto. Gelukkig was er royaal geladen om bij mij thuis te komen doch de eindbestemming lag nog behoorlijk achter de horizon van de range-indicator.

Onderweg maar afgesproken dat John mijn Tesla mee zou nemen (met gevoel voor understatement had ik opgemerkt dat daar volgens mijn app nog 325 km in zou zitten, dus nog meer dan de helft vol) en ik de Fiat een tijd zou laten doorladen en dan in de avond zou omruilen voor mijn Tesla.

Zo gezegd, zo gedaan en zo is alles keurig afgerond.

Paar moralen:

1) Als we normaal een half uur doorbrengen bij een Mac Donalds dan is dat op een verre reis ergens langs de Autobahn of -strada en niet op iets meer dan 10 kilometer van huis en wordt in het half uur genoeg geladen om een paar honderd km verder te komen.

2) Ik kreeg een onplezierig déja-vu van vier jaar geleden toen we met onze Leaf op pad gingen. Niet zo fijn en mensen, wat is het een armoe om zo in de kou te moeten zoeken naar zo'n paaltje. Goed als het echt nodig is maar tegen elke prijs voorkomen, als het aan mij ligt.

3) Laten we bij dit soort auto's, overigens is het best een geinig autootje, duidelijk aangeven dat we het over een stadsauto hebben of, meer realistisch, over een tweede auto. Dat laatste zal dan wel weer elitair overkomen dus laten we het maar op stadsautootje houden.

4) Niets ten nadele van de auto op zich. Ik kan me voorstellen dat het, bij beter weer en korte ritten dus altijd voldoende range, een heerlijke gooi en smijt auto is, vlot in het verkeer (wat heet, in de stad), overal te parkeren en hij ziet er met de speciale accenten heel leuk uit.

5) Wat zijn we toch verwend met onze Tesla.
 
Last edited:
Twee mannen van middelbare leeftijd in een kekke Fiat. Dat moet toch de aandachttrekker van medeweggebruikers :). Een beetje avontuur op z’n tijd is best wel leuk. Leuk verhaal Hans, de volgende keer een leuk tripje door de Eifel in deze auto?

We waren zo dik aangekleed dat dat niet meer zo zichtbaar was. Hoe anders als we in zomertenue zouden zijn met gebronsde buik. Ergste was nog wel dat de Top 2000 niet aan mocht om stroom te sparen.
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN