Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Automotive-columnist Wim Oude Weernink vraagt zich af of het wel zo'n goed idee is om een extra Tesla-fabriek in Nederland te zetten.
Column Oude Weernink | De utopie van Tesla

Die Wim Oude Weernink schrijft "Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat Volkswagen, Daimler, Renault of BMW accu’s bij een concurrent gaan inkopen". Dit is oud denken. Apple koopt veel onderdelen in bij Samsung. Philips produceerde al heel lang zijn eigen TV's niet meer.....
 
Die Wim Oude Weernink schrijft "Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat Volkswagen, Daimler, Renault of BMW accu’s bij een concurrent gaan inkopen". Dit is oud denken. Apple koopt veel onderdelen in bij Samsung. Philips produceerde al heel lang zijn eigen TV's niet meer.....

Bovendien weet hij niet eens waar hij over schrijft. VW en Daimler bijvoorbeeld zien geen heil in het zelf ontwikkelen en produceren van batterijen: Lithium-Ion Battery Shortage Looming?
 
Die Wim Oude Weernink schrijft "Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat Volkswagen, Daimler, Renault of BMW accu’s bij een concurrent gaan inkopen". Dit is oud denken. Apple koopt veel onderdelen in bij Samsung. Philips produceerde al heel lang zijn eigen TV's niet meer.....

Je hoeft het zelfs niet zover te zoeken : ook de automobielfabrikanten gaan inkopen doen bij mekaar.
Vooral voor cruciale onderdelen als de motor !

hier een lijstje
 
Leuk nieuwtje, althans voor mij nieuw.
Top Gear: Tesla Model S racer can do 0-62mph in 2.1 seconds
Apart from these mods (which, in the scheme of racing, aren’t actually very severe) the cars belting around the circuit will be standard P100Ds. And, in case you were wondering which tracks we’re talking about, here’s a selection: Nürburgring, Catalunya, Zandvoort, Mugello, Estoril, Paul Ricard and Brands Hatch.
 
Ze zullen inderdaad de batterijen wel moeten inkopen straks, als ze nu niet zelf miljarden investeren in fabricage.

Dat is de enige manier om nog te kunnen concurreren straks. De batterij bepaalt de prijs van de auto en dus de winstmarge die je kunt hanteren. Grootschalige eigen productie is de enige manier om die prijs zelf in de hand te houden. Tesla snapt dat.
Daimler snapt dat ook wel. Tesla heeft de exposure wat beter op orde maar soms komen de Duitsers aardig terug, in de verlenging :) Daimler is building the future
 
  • Funny
  • Informative
Reactions: Nexus and S-19910
Ik heb op zijn website www.tommelein.com de volgende mail gestuurd, samengesteld uit jullie antwoorden:

Meneer de Minister,

Ik lees dat u uw Tesla gaat weg doen ten voordele van een Volvo omdat u niet genoeg bereik heeft met de Tesla.

Als Tesla rijder ben ik verrast door deze mededeling van onze Minister van Energie. Met uw voorbeeldfunctie, in tijden van global warming, zou u juist Tesla (of enig ander electrisch, geen hybride) voertuig moeten rijden. Uw verwijt dat u niet genoeg bereik heeft vind ik maar slapjes:

1. Ik neem aan dat u als minister niet zelf rijdt. Uw chauffeur kan tijdens uw vergaderingen wanneer hij/zij toch moet wachten vast wel ergens een laadpaal of Supercharger vinden. U kunt er namelijk zelf voor zorgen dat er meer laadpalen komen.

2. Een Tesla rijder kan in één dag van Antwerpen naar Parijs en terug, maar u geraakt niet van in Oostende in Brussel en terug en nog wat extra verplaatsingen?

3. Uw voorgangster had deze problemen toch niet?

Dat u Volvo wil steunen omdat ze in België geproduceerd worden, kan ik begrijpen, maar vergeet niet dat Tesla op zoek is naar een plaats om de Europese Gigafactory te bouwen. Met deze beslissing, die Elon Musk natuurlijk ook ten gehore is gekomen, zet u België buitenspel.

Los van het feit dat u meer bereik wilt, hoe verantwoordt u de kapitaalsvernietiging c.q. belastingsverspilling door deze dure auto zo maar van de hand te doen?


Ik hoop met deze argumenten u te kunnen overtuigen om op uw niet-eco-logische besluit terug te komen.

Misschien krijg ik wel een reactie.....
Nog steeds, zoals verwacht, geen reactie ontvangen...
Wel was hij in een talkshow waar hij dit brabbelde (uit zijn nek lulde):
De mensen geen blaasjes wijsmaken
 
Nog steeds, zoals verwacht, geen reactie ontvangen...
Wel was hij in een talkshow waar hij dit brabbelde (uit zijn nek lulde):
De mensen geen blaasjes wijsmaken
Ik vind het echt zwak van de minister. Hij zou er net alles aan moeten doen om volledig elektrisch te kunnen rijden. Desnoods een hele vloot FEV's aanschaffen zodat er altijd wel een opgeladen exemplaar klaarstaat en een SuC regelen in Jabbeke bij Oostende. Maar nee, wat doet hij? Hij koopt een Chinese tank met een speelgoedbatterij en vindt dat daarmee zijn missie volbracht is. Koren op de molen van de sceptici en de twijfelaars rond elektrisch rijden.
Om zijn missie echt àf te maken zal hij de Chinese tank waarschijnlijk ook de hele dag (laten) parkeren op 1 van de weinige laadplaatsen in Oostende of Brussel. Kwestie van zich toch een groen imago aan te kunnen meten.
Ik had meer verwacht.
 
Heb mij na 2 jaar twitterstilte ook eens gemoeid.
ivm fisc voordeel.
100% aftrekken is geen fiscaal voordeel, maar het aftrekken van een reële kost.Dit is de regel: alle kosten mogen afgetrokken worden.
Dat fossielen maar 50% mogen aftrekken is hier de uitzondering: omdat ze mee de vervuiling moeten betalen en omdat het anders kan. Ze betalen als het ware voor het buitenzetten van hun vuilnisbak. En die hebben wij niet.
Natuurlijk geniet ik ook privé van mijn wagen, maar daar betaal ik dan ook (veel) voordeel in natura belasting voor.
 
Dat heb ik dan ook maar geprobeerd: Twitter

Dan opeens wel antwoord op deze vragen:

Ik heb op zijn website www.tommelein.com de volgende mail gestuurd, samengesteld uit jullie antwoorden:

Meneer de Minister,

Ik lees dat u uw Tesla gaat weg doen ten voordele van een Volvo omdat u niet genoeg bereik heeft met de Tesla.

Als Tesla rijder ben ik verrast door deze mededeling van onze Minister van Energie. Met uw voorbeeldfunctie, in tijden van global warming, zou u juist Tesla (of enig ander electrisch, geen hybride) voertuig moeten rijden. Uw verwijt dat u niet genoeg bereik heeft vind ik maar slapjes:

1. Ik neem aan dat u als minister niet zelf rijdt. Uw chauffeur kan tijdens uw vergaderingen wanneer hij/zij toch moet wachten vast wel ergens een laadpaal of Supercharger vinden. U kunt er namelijk zelf voor zorgen dat er meer laadpalen komen.

2. Een Tesla rijder kan in één dag van Antwerpen naar Parijs en terug, maar u geraakt niet van in Oostende in Brussel en terug en nog wat extra verplaatsingen?

3. Uw voorgangster had deze problemen toch niet?

Dat u Volvo wil steunen omdat ze in België geproduceerd worden, kan ik begrijpen, maar vergeet niet dat Tesla op zoek is naar een plaats om de Europese Gigafactory te bouwen. Met deze beslissing, die Elon Musk natuurlijk ook ten gehore is gekomen, zet u België buitenspel.

Los van het feit dat u meer bereik wilt, hoe verantwoordt u de kapitaalsvernietiging c.q. belastingsverspilling door deze dure auto zo maar van de hand te doen?


Ik hoop met deze argumenten u te kunnen overtuigen om op uw niet-eco-logische besluit terug te komen.

Misschien krijg ik wel een reactie.....


Geachte heer Smidt


Als minister van energie is minister Tommelein een fervent voorstander van milieuvriendelijke voertuigen. Wagens met een “zero emissie” genieten uiteraard zijn voorkeur. Dit kunt u ook duidelijk zien in het beleid dat ik voer: de zero-emissiepremie is bijvoorbeeld enkel voor wagens die geen uitstoot hebben. Verder zet ik ook volop in op het promoten van deze wagens, maar er zijn nog verschillende euvels die eerst moeten worden weg gewerkt:

· Prijs: Zoals reeds hierboven vermeld, corrigeren we deze aan de hand van de zero-emissiepremie. Dit is echter beperkt in tijd en wordt jaarlijks afgebouwd. Wanneer de vraag stijgt, zal de prijs dalen;

· Actieradius: Hier vertrouwen we in de markt. Batterijen in volle evolutie. Voortdurend betere, lichtere batterijen. We werken wel aan beleidskader;

· Laadpalen: Dankzij het spreidingsplan komen er tegen 2020 minstens 5.000 laadpunten bij, waarvan minstens eentje in elke gemeente.


Dit beleid moet de Vlaming overtuigen de overstap te maken van een klassieke diesel of benzine wagen naar milieuvriendelijke voertuigen, hier specifiek de elektrische wagen.

Om dan specifiek op uw opmerkingen in te gaan, kan ik u het volgende meegeven. Allereerst, gesteld dat er een snellader in de buurt is, duurt het steeds 40 minuten om de huidige wagen van de minister voor 80% op te laden. Minister Tommelein geeft vaak speeches, moet naar meetings… etc. die minder dan een uur in beslag nemen. De wagen wordt bijgevolg nooit voldoende herladen. Dit gaat ook uit van het idee dat er een snellader in de buurt is, wat zeker niet altijd het geval is. Net daarvoor dient het spreidingsplan, om meer laadpunten verspreid te krijgen over heel Vlaanderen zodat er overal gemakkelijk kan worden opgeladen. De minister geraakt inderdaad van Oostende naar Brussel en terug. Maar de minister moet regelmatig over heel Vlaanderen korte meetings en dergelijke bijwonen én zijn agenda verandert ook regelmatig. Bovendien hebben we steeds gezegd dat de drie drempels moeten worden weg gewerkt voor iedereen elektrische voertuigen kan en wil aankopen.

Iedere minister heeft zijn eigen agenda. De minister heeft uitvoerig bekeken wat voor hem de beste beslissing was. De Volvo waar minister Tommelein mee gaat rijden kan 45 km elektrisch rijden. Deze zal ook regelmatig worden opgeladen.


Tenslotte zal de Tesla niet verdwijnen vanuit het kabinet, deze blijft beschikbaar voor de verplaatsingen van de kabinetsleden.


Met vriendelijke groeten


Kato Mannaerts

Kabinetsmedewerkster externe relaties


Bart Tommelein – Viceminister-president van de Vlaamse Regering

Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie

Kreupelenstraat 2 - 1000 Brussel

E-mail: [email protected]

Tel: 02 552 67 86


Volg ons nu ook op
Stroomversnelling Vlaanderen.
 
  • Like
Reactions: robertvg and BartJ
De elektrische range is niet voldoende dus stapt hij in een wagen met 45 km elektrische range. Does not compute ;-).

Hij kan toevallig vanaf vandaag een 100D bestellen.

Neem de upgrade van de interne lader en met een speech van een uurtje zit er alweer 85 km bij (2x de range van de Volvo). Daarnaast is die elke ochtend toch vol. Voor lange afstand gebruikt hij de superchargers (en dan niet 40 minuten, maar genoeg tot volgende lader) en zijn positie als minister om te zorgen voor een beter dekkend snellaadnetwerk waar hij ervaart dat het noodzakelijk is.

Practice what you preach.
 
Last edited: