oei...wanneer je geen accijnzen betaalt omdat je niet meer tankt...is dat subsidie....hahahaha. Daar gaat al de geloofwaardigheid
. Toch...:
Grootste klap is natuurlijk de derving van inkomsten door de 4%. Waarop baseert deze meneer dat er van € 100.000 uit moet worden gegaan? Wie zegt dat de S/X zakelijke rijders een (bijvoorbeeld) BMW740 zouden rijden? Zou een BMW 520D EFFICIENTDYNAMICS EDITION niet meer voor de hand liggen? Deze kost € 60.000.
22% x 52% x 60.000 = € 6864
4% x 52% x 100.000 = € 2080
(Eigenlijk ook al niet eerlijk, want boven de € 50.000 is het straks volle mep; € 1040 + 5720 = € 6760. Eigenlijk gelijk aan de voorbeeld BMW)
Goh...dat zou dan slechts de helft zijn van de gederfde inkomsten (€ 4784 vs €9360)
De BPM ...is tegenwoordig een CO2 heffing. Mijn voorbeeld BMW levert slechts € 5500 aan BPM op. Dat is 6.5x minder dan het bedrag dat deze "onderzoeker" neerpent. Met zelfde percentages afschrijving/restwaarde BPM kom je dan op:
€ 4700/5 x 48% = € 450
En geen € 2976
Bijtelling BPM?
22% x € 5500 x 52% = € 629
En geen € 4118
Opgeteld dus: € 4784 + € 450 + €629 + € 1872 + € 1000 = € 8735
Ruim de helft minder "kostbaar" dan meneer de expert. Nu doe ik geen uitspraak of een (maximale) inkomstenderving van bijna 9000 euro per jaar per auto, een toonbeeld is van effectief inzetten van belastinggeld wanneer dit beleid uitsluitend is gegrond op het vermijden van CO2 uitstoot.
Helaas stuurt de overheid slechts op CO2 uitstoot bij personenvervoer...en niet op alle andere voordelen (katalysator ontwikkeling statische energieopslag, minder luchtvervuiling, minder afhankelijk van oliestaten, etc). Dan kunnen we niet anders dan de inkomstenderving te relateren aan vermeden ton CO2. Voor dit voorbeeld komt je dan in het meest positieve geval uit op:
0.105 kg CO2/km (voorbeeld BMW) x 50.000km/j x 5 jaar (termijn blijkbaar in dit voorbeeld) = 26250 kg CO2 vermeden in totaal.
Dat zou dan uitkomen op: (5x € 8735) / 26250 = € 1.66 / kg CO2 = € 1660 / ton CO2
En ja...met een dikke korrel zout. Want dit is slechts "verbruik" CO2 uitstoot (0 g/km bij BEV en 105 g/km bij de BMW) en niet "well to wheel". Ook is het praktijk verbruik (en dus CO2 uitstoot per km) van de BMW veel hoger. De uitkomst is wel een indicatie dat wanneer de overheid de uitstoot van CO2 wil verminderen, voor hetzelfde geld mogelijk beter laaghangend fruit te vinden is dan een auto.
Toch vind ik het een goed dat de overheid BEVs stimuleert (tijdelijk), door de overige grote voordelen die BEVs te bieden hebben
naast een geringe reductie van CO2 uitstoot.