Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Meestal niet en krijg je gewoon een Tesla mee. Als niet dan is de oorzaak tegenwoordig dat de loaners te laat terug gebracht worden. Ik was er om 10:30 en de verwachte loaners waren nog seeds niet allemaal terug. Wat er even later nog wel terugkwam was leeg, vuil en niet inzetbaar. Niemand van hier natuurlijk, alleen maar nette forumleden :D

In 2 jaar tijd altijd een Tesla mee gekregen. Afgelopen week voor t eerst er een vies en leeg achter moeten laten. Vies... Tsja zo had ik hem ook mee gekregen.
Leeg... Tsja, reparatie zou 1 uurtje duren, maar bleek al snel de rest van de dag in beslag te nemen. En met afspraken door Nederland de volgende dag, kwam de auto dus leeg terug...
 
  • Funny
Reactions: ErnstT
In 2 jaar tijd altijd een Tesla mee gekregen. Afgelopen week voor t eerst er een vies en leeg achter moeten laten. Vies... Tsja zo had ik hem ook mee gekregen.
Leeg... Tsja, reparatie zou 1 uurtje duren, maar bleek al snel de rest van de dag in beslag te nemen. En met afspraken door Nederland de volgende dag, kwam de auto dus leeg terug...
Neem aan dat ze daar ook niet moeilijk over deden?
 
Zag de volgende nonsens op FB passeren:
Elektrische auto’s laten rijken lachend rijden

Klopt volledig als je oorzaak en gevolg omdraait. Ik ben wel geen Nederlander, maar moest dat het geval geweest zijn zou het totaal niet kloppen dat de schatkist zoveel duizenden euro's aan inkomsten verliest, ik zou namelijk geen Tesla gekocht hebben en met een Prius blijven rijden zijn.
Met dezelfde redenering kan je op Dacia schieten: doordat Dacia zo'n goedkope auto's in de markt zet verliest de overheid X duizenden euros aan inkomsten, vergeleken met een BMW of Mercedes.
 
Is inderdaad een erg slecht artikel.. past niet bi FTM, de drie over Henry Keizer vond ik wel erg goed overigens.. Maar dit is geen onafhankelijke journalistiek zoals FTM pretendeert te zijn.. Staat vol met subjectieve toevoegingen..is het niveau Telegraaf...

"".. overheid subsidieert de onderneming Tesla (..) bovengemiddeld, met een zeer ruimhartig fiscaal stimuleringspakket. Tesla slurpt in de praktijk indirect jaarlijks ruim 145 miljoen euro subsidie op (..) ..ten goede komen aan rijke goedverdienende ondernemers.. de rijkste ondernemers rijden lachend rond in zwaar gesubsidieerde wagens. .. alleen aantrekkelijk is voor rijke ondernemers met een particuliere parkeergelegenheid...staat het vast dat het huidige stimuleringsbeleid de ongelijkheid vergroot....wij betalen met zijn allen voor de stekkerambitie en daarmee voor de kosten van de stimulering. De voordelen vallen bij hen die het meest verdienen. ""
 
oei...wanneer je geen accijnzen betaalt omdat je niet meer tankt...is dat subsidie....hahahaha. Daar gaat al de geloofwaardigheid ;). Toch...:

Grootste klap is natuurlijk de derving van inkomsten door de 4%. Waarop baseert deze meneer dat er van € 100.000 uit moet worden gegaan? Wie zegt dat de S/X zakelijke rijders een (bijvoorbeeld) BMW740 zouden rijden? Zou een BMW 520D EFFICIENTDYNAMICS EDITION niet meer voor de hand liggen? Deze kost € 60.000.

22% x 52% x 60.000 = € 6864
4% x 52% x 100.000 = € 2080

(Eigenlijk ook al niet eerlijk, want boven de € 50.000 is het straks volle mep; € 1040 + 5720 = € 6760. Eigenlijk gelijk aan de voorbeeld BMW)

Goh...dat zou dan slechts de helft zijn van de gederfde inkomsten (€ 4784 vs €9360)

De BPM ...is tegenwoordig een CO2 heffing. Mijn voorbeeld BMW levert slechts € 5500 aan BPM op. Dat is 6.5x minder dan het bedrag dat deze "onderzoeker" neerpent. Met zelfde percentages afschrijving/restwaarde BPM kom je dan op:

€ 4700/5 x 48% = € 450

En geen € 2976

Bijtelling BPM?
22% x € 5500 x 52% = € 629

En geen € 4118

Opgeteld dus: € 4784 + € 450 + €629 + € 1872 + € 1000 = € 8735

Ruim de helft minder "kostbaar" dan meneer de expert. Nu doe ik geen uitspraak of een (maximale) inkomstenderving van bijna 9000 euro per jaar per auto, een toonbeeld is van effectief inzetten van belastinggeld wanneer dit beleid uitsluitend is gegrond op het vermijden van CO2 uitstoot.

Helaas stuurt de overheid slechts op CO2 uitstoot bij personenvervoer...en niet op alle andere voordelen (katalysator ontwikkeling statische energieopslag, minder luchtvervuiling, minder afhankelijk van oliestaten, etc). Dan kunnen we niet anders dan de inkomstenderving te relateren aan vermeden ton CO2. Voor dit voorbeeld komt je dan in het meest positieve geval uit op:

0.105 kg CO2/km (voorbeeld BMW) x 50.000km/j x 5 jaar (termijn blijkbaar in dit voorbeeld) = 26250 kg CO2 vermeden in totaal.

Dat zou dan uitkomen op: (5x € 8735) / 26250 = € 1.66 / kg CO2 = € 1660 / ton CO2

En ja...met een dikke korrel zout. Want dit is slechts "verbruik" CO2 uitstoot (0 g/km bij BEV en 105 g/km bij de BMW) en niet "well to wheel". Ook is het praktijk verbruik (en dus CO2 uitstoot per km) van de BMW veel hoger. De uitkomst is wel een indicatie dat wanneer de overheid de uitstoot van CO2 wil verminderen, voor hetzelfde geld mogelijk beter laaghangend fruit te vinden is dan een auto.

Toch vind ik het een goed dat de overheid BEVs stimuleert (tijdelijk), door de overige grote voordelen die BEVs te bieden hebben naast een geringe reductie van CO2 uitstoot.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL
Voor diegenen die een referentie nodig zouden hebben voor een inhoudelijke reactie voor de vergelijkingen (zelf ga ik dat stuk niet lezen, hoor);

Ik ben een zakelijke rijder die bij gebreke van die geweldige S nog jaren zou zijn doorgereden in mijn overjarige failliete Zweed die ik na 5 jaar van zakelijk naar privé Had gehaald.
Ik piekerde en pieker er niet over om zakelijk een 520d of andere ice auto van die bijtellingklasse te gaan rijden.

Per saldo:
Opbrengst voor de staat is dus 4000 bijtelling per jaar.
En de zweed? Die staat nog steeds voor de deur wegens trekhaak. Dus die levert ook nog wegenbelasting en helaas enige accijnzen op.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Omdat de Tesla's uit een niet-EU land worden geïmporteerd: is Tesla invoerrechten verschuldigd aan de douane die dus ten goede komen aan de schatkist ? ( ondanks Tesla accu truc: ook voor auto-onderdelen moet je invoerrechten betalen ? )

Is de bijdrage van Tesla aan de NL werkgelegenheid al meegenomen in de berekening ?

Waarom alleen de focus op CO2, was er niet ook een probleem en maatschappelijke kosten verband houdende met NOx uitstoot ?

Staat ons ook niet een enorme kostenpost te wachten als NL niets op dit gebied doet en wij de EU-doelstellingen niet halen ?