Wat niemand zich nog lijkt te beseffen is wat de impact hiervan op de marge is. OmdatTesla zelf de batterijen produceert ga ik er vanuit dat Tesla per kWh 25 a 30 dollar minder kwijt is voor de batterij oftewel 2250 dollar. Daarnaast heeft de Tesla 15 kWh minder batterij nodig voor een betere range oftewel opnieuw 2250 minder marge voor de jag. Dus op basis can de prijs en aandeijflijn zit er voor jaguar al bijna 5.000 dollar minder marge in.
Als we daarnaast naar de range kijken, zou de jag eigen nog 20 kWh extra nodig hebben voor een vergelijkbare range. Als jaguar een echt concurrent (qua range) voor de Tesla zou willen uitbrengen tegen een concurrerende prijs zou er nog ca 3.000 dollar bij komen op de productiekosten.
Het is vanzelfsprekend dat de Jaguar technisch in geen enkel opzicht concurreert met Tesla. Maar daar gaat het helemaal niet om.
Auto's is meer emotie dan puur rekenwerk. Als alle voordelen van een Tesla, meer range, Autopilot, meer interieurruimte, een meerfasen thuislader, een compleet internationaal SuperCharger laadnetwerk, gratis software updates, enz. enz., rationeel zouden worden beoordeeld, dan zou er geen enkele Jaguar worden verkocht. En dat gebeurt dus overduidelijk wel.
Kopers van een Jaguar zijn als vanouds gewend aan een cosy interieur met een rijk ogende houtafwerking, veel mooie glimmende knopjes e.d. Ze nemen, ook al als vanouds, een trage en matig werkende navigatie op de koop toe. Ook de hoge onderhoudskosten van een Jaguar worden voor zoete koek geslikt.
Met de nieuwe i-Pace wordt het oude Jaguar koperspubliek de nieuwe tijd ingeleid. Dat dat Jaguar lukt met zo'n, in mijn ogen goeddeels mislukte i-Pace, is een prestatie van formaat.
En iedere i-Pace is een ICE minder, dus laat maar komen die i-Paces. Het zou best wel eens kunnen zijn dat deze lieden niet veel later in een Tesla zullen rijden.