Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Net deze reactie op het Tesla forum gezet:

AnalysiZ | 14 september 2015
I think it is great that other manufacturers are developing EV(concept?) Cars that can compete with Tesla.
The sceptic ICE crowd will sooner be interested in EVs as such and then.... when they look at the facts and make a value for money calculation they will eventually buy .... a Tesla :)
But that's my opinion...
 
zo had de Panamera eruit moeten zien!

800V motoren en 80% vol binnen 15min? we zullen het zien. Al ben ik heel blij met elke serieuze concurrent van de Tesla. kan alleen maar goed zijn.

800V klinkt goed! Dan kan je ook laden met 800V en met de zelfde kabel er effectief het dubbele vermogen doorheen jagen.

CCS 2.0 gaat waarschijnlijk 1000V en 250A aan kunnen, dat is 250kW laad vermogen.

SuperCharging doet nu al 330A, maar op 370V max. De stroom (A) is altijd de beperkende factor, dus deze zet begrijp ik wel.
 
800V klinkt goed! Dan kan je ook laden met 800V en met de zelfde kabel er effectief het dubbele vermogen doorheen jagen.

CCS 2.0 gaat waarschijnlijk 1000V en 250A aan kunnen, dat is 250kW laad vermogen.

SuperCharging doet nu al 330A, maar op 370V max. De stroom (A) is altijd de beperkende factor, dus deze zet begrijp ik wel.

Het ziet er wel mooi uit maar de beperkende factor is nog steeds de individuele cel in de batterij die bepalend is. Deze heeft, of het nu een Leaf of een Tesla of Porsche is ongeveer dezelfde tijd nodig. Ik kan ook onze Leaf niet aan de SuC hangen en zijn 24 kWh hebben op max laadvermogen (Chademo) nagenoeg net zo lang nodig voor een full charge als de 85 kWh in onze Tesla aan de SuC als een Outlander voor zijn 12 kWh (aan de "snellader"). Tenzij Porsche een totaal nieuwe batterij heeft ontwikkeld zie ik het meer als een leuke catcher voor de IAA.

- - - Updated - - -

Even terug naar de realiteit. Er zijn twee SuC's in aanbouw in Kroatie ontdekt. Benieuwd wat er de komende tijd nog meer zal oppoppen.

Supercharger in Kroatien Freunde
 
Een paar artikelen met interssant materiaal over de vergelijking tussen EV en oliestook. Handig om twijfelaars van feiten te voorzien. Eigenlijk zouden we hiervan een NL post van moeten hebben, geschreven door een NL autoriteit op dit gebied. Iemand uit Eindhoven misschien? :)

Naar zo'n post kun je dan makkelijk verwijzen bij dit soort onzin commentaar.

Rodger's Writing: Electric Vehicles Vs Internal Combusion Engine: Total Cost Of CO2

The 6 kWh electricity to refine gasoline would drive an electric car the same distance as a gasser? | The Long Tail Pipe
 
800V klinkt goed! Dan kan je ook laden met 800V en met de zelfde kabel er effectief het dubbele vermogen doorheen jagen.

CCS 2.0 gaat waarschijnlijk 1000V en 250A aan kunnen, dat is 250kW laad vermogen.

SuperCharging doet nu al 330A, maar op 370V max. De stroom (A) is altijd de beperkende factor, dus deze zet begrijp ik wel.

Als je de specs van Porsche mag geloven, en de auto in 15 minuten een range van 400 km bij laadt (er van uit gaande dat de auto een vergelijkbaar verbruik heeft als een Tesla ca. 4,5km op 1 kWh)), moet je dus met meer dan 350 kW laden. Dat haal je dus niet met CSS 2.0.
Als het laden inderdaad richting 350 kW a 400 kW gaat, betekend dat een verdubbeling van de (maandelijkse) kosten en investering van de netwerkaansluiting. Ik ben benieuwd of Porsche dan net zoals Tesla voor de oplaadinfra zal gaan zorgen. Andere partijen zullen daar namelijk geen businesscase meer van kunnen maken.
 
Als je de specs van Porsche mag geloven, en de auto in 15 minuten een range van 400 km bij laadt (er van uit gaande dat de auto een vergelijkbaar verbruik heeft als een Tesla ca. 4,5km op 1 kWh)), moet je dus met meer dan 350 kW laden. Dat haal je dus niet met CSS 2.0.
Als het laden inderdaad richting 350 kW a 400 kW gaat, betekend dat een verdubbeling van de (maandelijkse) kosten en investering van de netwerkaansluiting. Ik ben benieuwd of Porsche dan net zoals Tesla voor de oplaadinfra zal gaan zorgen. Andere partijen zullen daar namelijk geen businesscase meer van kunnen maken.

En niet te vergeten dat die batterij (huidige techniek) dan iets van 280 kWh moet herbergen omdat anders de stroom niet opgenomen kan worden. Elke cel kan maar een bepaalde hoeveelheid opnemen (in tijd) en dus moeten het meer cellen zijn. Zo is het niet zo dat een Tesla batterij sneller laadt dan een Outlander batterij, maar wel dat hij, door het veel grotere aantal cellen, veel meer kilometers per uur kan laden. Benieuwd hoe Porsche dit gaat uitleggen.
 
Als je de specs van Porsche mag geloven, en de auto in 15 minuten een range van 400 km bij laadt (er van uit gaande dat de auto een vergelijkbaar verbruik heeft als een Tesla ca. 4,5km op 1 kWh)), moet je dus met meer dan 350 kW laden. Dat haal je dus niet met CSS 2.0.
Als het laden inderdaad richting 350 kW a 400 kW gaat, betekend dat een verdubbeling van de (maandelijkse) kosten en investering van de netwerkaansluiting. Ik ben benieuwd of Porsche dan net zoals Tesla voor de oplaadinfra zal gaan zorgen. Andere partijen zullen daar namelijk geen businesscase meer van kunnen maken.

Ja, dat is lastig. Al geloof ik niet dat Porsche zijn eigen stekker/standaard ontwikkeld.

Wat ik van Fastned begreep is dat Porsche, VW en Audi al een tijdje met CCS 2.0 bezig zijn om op te kunnen boxen tegen de SuperCharger van Tesla.

We gaan het zien, ik ben benieuwd in ieder geval.
 
Een paar artikelen met interssant materiaal over de vergelijking tussen EV en oliestook. Handig om twijfelaars van feiten te voorzien. Eigenlijk zouden we hiervan een NL post van moeten hebben, geschreven door een NL autoriteit op dit gebied. Iemand uit Eindhoven misschien? :)

Naar zo'n post kun je dan makkelijk verwijzen bij dit soort onzin commentaar.

Rodger's Writing: Electric Vehicles Vs Internal Combusion Engine: Total Cost Of CO2

The 6 kWh electricity to refine gasoline would drive an electric car the same distance as a gasser? | The Long Tail Pipe
Als artikelen uit 2012 nog mogen :wink:, kan deze er ook wel bij: Vergelijkende LCA: Elektrische auto - benzine/diesel auto

Belangrijk om je bij dit artikel te realiseren dat het onderzoek waarover het gaat, zich baseert op achterhaalde uitgangspunten, zodat de verbeteringen er al zijn:

"De onderzoekers gaan er bij hun conclusies van uit dat zowel het voertuig als de batterij 150.000 km zouden meegaan. Zou dat 200.000 kilometer zijn, dan scoort de elektrische auto al een stuk beter: de uitstoot is dan 27 tot 29 procent lager dan in het geval van een benzineauto en 17 tot 20 procent lager dan in het geval van een dieselauto. Een elektrische auto en batterij die maar 100.000 km meegaat, laat natuurlijk het omgekeerde zien: de uitstoot is slechts 9 tot 14 procent lager dan in het geval van een benzinewagen, en er is geen voordeel meer in vergelijking met een dieselauto."

De levensduur van Tesla's motoren is inmiddels een veelvoud van 200.000, mogen we rustig aannemen...
 
En niet te vergeten dat die batterij (huidige techniek) dan iets van 280 kWh moet herbergen omdat anders de stroom niet opgenomen kan worden.
....

Met de huidige techniek is dat m.i. wel degelijk mogelijk. Je moet enkel overstappen op LiPo.
Bijvoorbeeld:
LiPo batterij met 6 cellen, 11Ah, 3,7V nom./22,2V per batterij, 1,5 kilo.
Met 10 parallelle packs van 36 batterijen in serie kom je uit op 800V en 88kWh.
Omdat je LiPo veel sneller kunt opladen (5C bij de meeste batterijen) zou je met deze pack met veiligheidsmarge op bijvoorbeeld 4C kunnen laden. Dat is 110Ah*4*800V=352kWh aan laadcapaciteit. Bij de aanname van 4,5km/kWh redt je ook met warmteverlies die 100km per 4 minuten met een totaal capaciteit van 85kWh. Gewicht van batterijen is volgens mij overeenkomstig met die van Tesla: 540 kilo.

Uiteraard kleven er weer andere nadelen aan het gebruik van LiPo, maar met de huidige techniek zijn de uitlatingen van Porsche theoretisch mogelijk.
 
Ik denk dat Porsche in die mate last krijgt van mensen die overstappen naar Tesla dat ze ASAP met iets naar buiten moeten komen in de hoop dat hun klanten nog een paar jaar gaan wachten. Voor Tesla is het belangrijk nog een paar jaar heer en meester te blijven in het topsegment zodat ze hun prijs (en dus marge) niet moeten laten zakken. Die marge hebben ze broodnodig voor de ontwikkeling van de Model III. De concurrentie loopt echter enorm achter. Het gevaar zit niet zozeer in het topsegment maar in het segment daaronder waar veel grotere volumes van worden verkocht. Als niemand een goed alternatief voor de Model III heeft zal het pas echt gaan waaien. Heel goed dat er nu volop in R&D wordt geïnvesteerd in een poging mekaar de loef af te steken. Daar kunnen we met z'n allen alleen maar beter van worden.
 
Uit het bericht: "De kans dat de prijs van de Mission E in een topconfiguratie boven de 100.000 euro ligt, is reëel."
Lijkt me een aardige understatement.
Ik ken geen auto met carbon fiber monocoque die onder € 200.000,- verkocht wordt.

Inderdaad en volgens mij mag je dat nog maal 2 doen. Porsche zal nu wel nog geen prijs laten vallen. Dan is het immers meteen duidelijk wat je moet kiezen. :wink: