Sorry Bjorn, maar dat waren weer 5 verloren minuten. Battery swap gaat er écht niet komen.
Ik heb het even op me in laten werken en heb het volgende begrepen. Het gaat hier niet om een swap omdat de batterij leeg is.
De situatie over een paar jaar. De drivetrains zijn zover doorontwikkeld dat deze one million miles meegaan. Onderhoud hier geen en verder alleen wat onderhoud aan verbruiksartikelen als banden, ruitenwissers etc.
Voor echte breakdowns is er een beperkt aantal SeC's.
Verder: Elon slaagt er in de neuzen in dezelfde richting te krijgen en de gebruikte batterijpacks uniform te krijgen met enkele varianten in aantal kWh's.
Andere merken gaan volgens hetzelfde principe de batterijen maken en er komen meer Gigafactories bij, in samenwerking met andere fabrikanten. De patenten zijn immers vrij en gezamenlijk ontwikkelen versnelt het proces en werkt kostenbesparend.
Dan is eigenlijk alleen het batterijpack een onderdeel dat aan degradatie onderhevig is en uiteraard ook door evolueert. Nieuwe packs bieden meer kWh's etc.
Als er miljoenen EV's rijden zal het uiteindelijk ook om grote aantallen gaan. Wanneer nu een batterij vervangen moet worden na een aantal km's of jaren of als men een upgrade wil naar een pakket meer meer kWh's dan maakt men via Internet een aankoop en een afspraak om in één van de swap stations op een afgesproken tijd te verschijnen. Men verlaat de auto, gaat een bakkie doen, en krijgt een notificatie als de auto klaar is.
Die, door het grote volume aan EV's vaak voorkomende handelingen, worden dan niet meer door dure SeC's gedaan, maar gaan automatisch.
Als het iets is als dit dan kan ik me het wel voorstellen.
Natuurlijk moeten de automotives het eens worden maar als ik kijk naar wat er in één week naar buiten komt (de grote merken kondigen van hun toplijn full EV versies aan met prestaties die hun huidige aanbod overtreffen, we zien dit het hardst bij Porsche waar men hierdoor eigenlijk openlijk aangeeft meer in EV te zien), kan dit best eens kan betekenen dat er op de achtergrond veel meer overleg is dan ons verteld wordt. Daar zal best ook wel met Tesla gesproken zijn en ideetjes uitgewisseld en plannen gemaakt en naar het grote publiek toe is dit een enorm signaal dat het uiteindelijk toch elektrisch gaat worden.
Ja, en als je dan over een auto van 2018 of 2019 praat mag je wel veronderstellen dat 600 km range geleverd gaat worden en dat hogere laadsnelheden mogelijk worden. Dat zal trouwens ook vooral bij Tesla zo gaan worden.
Nog één vraagje: Waar is in dit geweld de waterstof-auto gebleven? Die verdwijnt langzaam als tegen die tijd in een kwartier op heel veel plaatsen bijna 300 km bijgeladen kan worden en de range > 600 km is. Dan is het enige argument dat (op het eerste gezicht weliswaar) nog wat steek kan houden ook van tafel.
Mooie tijden zo! Benieuwd wat Elon in Berlijn zal bespreken.