Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het Audi Q6 platform. Het is net of ik dat al eens eerder heb gezien, maar waar ook al weer ?

Afbeelding 1356.jpg
 
Last edited:
Grootste manko van het stukje over Porsche (Porsche plans electric car to challenge Tesla - Sep. 15, 2015 ) is dat ze een auto die er misschien over 5 jaar is vergelijken met eentje die je nu al kan kopen. Misschien hebben ze over 5 jaar wel een sneller laadsysteem en ook grotere accu's, duh!
Overigens is het toch helemaal geen probleem als iemand een betere auto gaat maken dan Tesla. Musk heeft altijd aangegeven dat niet andere EV's de concurrenten van Tesla zijn maar de ICE's.
 


Ik blijf me verbazen over de gegevens waar journalisten mee komen.

"Elon Musk is niet te vertrouwen, hij beloofde dat de Model S de helft zou kosten van de Roadster.
De Roadster kostte namelijk 89.000 dollar (78.000 euro) bij introductie en de goedkoopste Model S kost na aftrek van subsidies nog altijd 80.000 euro"


Klopt van geen kanten. De basis Roadster kostte bij het begin van leveringen aan eindklanten 109.000 dollar in Juli 2009.
De goedkoopste Model S70 kost nu 70.000 dollar.
Dat is dan wel niet de helft maar wel degelijk 36% goedkoper en dus een flink eind in de richting.


Werner Budding kan er ook wat van (vanaf 2:43): IAA Frankfurt 2015: Bentley Bentayga, VW Tiguan, Audi E-Tron Quattro|Autovisie tv| Telegraaf.nl

"Q6 heeft een actieradius van 500 km, bij Tesla komen ze niet zo ver"
"Tesla heeft 85 kWh, hier zit 95 kWh in" .... " en dus wordt hij automatisch wat duurder, want je betaalt per kWh"
" Q6 EV komt op de markt, ja over een jaar of twee"

BAGGER !






Op het Autosalon van Frankfurt zal het gaan over een merk dat verder zo goed als afwezig is: Tesla. En dat is heel wat voor een merk dat dit jaar met een hoop moeite 55.000 auto’s denkt te maken en te verkopen. 55.000 auto’s: dat is nog niet de helft van het aantal A1’s dat jaarlijks in de kleine Audifabriek in Vorst van de band rolt. Audi zelf maakt er zo’n twee miljoen per jaar.
 
Ik blijf me verbazen over de gegevens waar journalisten mee komen.

"Elon Musk is niet te vertrouwen, hij beloofde dat de Model S de helft zou kosten van de Roadster.
De Roadster kostte namelijk 89.000 dollar (78.000 euro) bij introductie en de goedkoopste Model S kost na aftrek van subsidies nog altijd 80.000 euro"


Klopt van geen kanten. De basis Roadster kostte bij het begin van leveringen aan eindklanten 109.000 dollar in Juli 2009.

Hans, heb je toevallig een link naar een pagina waar die 109.000 dollar terug te vinden is? Dan laat ik die journalist het artikel corrigeren.
 
Hans, heb je toevallig een link naar een pagina waar die 109.000 dollar terug te vinden is? Dan laat ik die journalist het artikel corrigeren.

Staat onder SALES:
The base price for the 2010 models, which began shipping to customers in July 2009, was US$109,000.
Tesla Roadster - Wikipedia, the free encyclopedia

In EU zijn de verschillen tussen de prijs van de Roadster (€ 99.000) en de Model S70 ( € 77.800 ) geringer. De oorzaak is de dalende Euro-Dollar koers. In 2009 was deze 1,40 en nu nog maar 1,10. Daar kan je Elon Musk moeilijk de schuld van geven.
Zou de koers weer stijgen naar 1,40 dan zou een S70 hier zomaar eens € 64.000 kunnen gaan kosten.

- - - Updated - - -

Ook jammer dat de model S productie met A1 productie wordt vergeleken ipv A7

Anders kan de journalist zijn punt niet maken.
 
Hans, heb je toevallig een link naar een pagina waar die 109.000 dollar terug te vinden is? Dan laat ik die journalist het artikel corrigeren.


Ik ben nog even op zoek gegaan naar de bron van de nieuwsmanager en ben terechtgekomen op een blog van Elon Musk uit 2006 ( 9 jaar geleden !!!!!! ).
The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me) | Tesla Motors Nederland

Hier schrijft Elon:

Without giving away too much, I can say that the second model will be a sporty four door family car at roughly half the $89k price point of the Tesla Roadster and the third model will be even more affordable. In keeping with a fast growing technology company, all free cash flow is plowed back into R&D to drive down the costs and bring the follow on products to market as fast as possible. When someone buys the Tesla Roadster sports car, they are actually helping pay for development of the low cost family car.

Dit is een interessante vorm van journalistiek bedrijven. Journalist wil een punt maken en grijpt terug op visie en plannen van Elon Musk uit 2006, dat is jaren voordat de Roadster voor het grote publiek beschikbaar kwam. De ontwikkeling van de Model S was toen nog niet eens begonnen.
Als je deze blog stuk van Elon Musk goed leest kan je in feite alleen concluderen dat hij er in lijkt te slagen om deze hele mission impossible te realiseren.

Helaas maakt de nieuwsmanager van De Tijd er dit van:

Schermafbeelding 2015-09-16 om 08.28.56.jpg







 
Last edited:
Sorry Bjorn, maar dat waren weer 5 verloren minuten. Battery swap gaat er écht niet komen.

Ik heb het even op me in laten werken en heb het volgende begrepen. Het gaat hier niet om een swap omdat de batterij leeg is.

De situatie over een paar jaar. De drivetrains zijn zover doorontwikkeld dat deze one million miles meegaan. Onderhoud hier geen en verder alleen wat onderhoud aan verbruiksartikelen als banden, ruitenwissers etc.
Voor echte breakdowns is er een beperkt aantal SeC's.

Verder: Elon slaagt er in de neuzen in dezelfde richting te krijgen en de gebruikte batterijpacks uniform te krijgen met enkele varianten in aantal kWh's.
Andere merken gaan volgens hetzelfde principe de batterijen maken en er komen meer Gigafactories bij, in samenwerking met andere fabrikanten. De patenten zijn immers vrij en gezamenlijk ontwikkelen versnelt het proces en werkt kostenbesparend.

Dan is eigenlijk alleen het batterijpack een onderdeel dat aan degradatie onderhevig is en uiteraard ook door evolueert. Nieuwe packs bieden meer kWh's etc.

Als er miljoenen EV's rijden zal het uiteindelijk ook om grote aantallen gaan. Wanneer nu een batterij vervangen moet worden na een aantal km's of jaren of als men een upgrade wil naar een pakket meer meer kWh's dan maakt men via Internet een aankoop en een afspraak om in één van de swap stations op een afgesproken tijd te verschijnen. Men verlaat de auto, gaat een bakkie doen, en krijgt een notificatie als de auto klaar is.

Die, door het grote volume aan EV's vaak voorkomende handelingen, worden dan niet meer door dure SeC's gedaan, maar gaan automatisch.

Als het iets is als dit dan kan ik me het wel voorstellen.

Natuurlijk moeten de automotives het eens worden maar als ik kijk naar wat er in één week naar buiten komt (de grote merken kondigen van hun toplijn full EV versies aan met prestaties die hun huidige aanbod overtreffen, we zien dit het hardst bij Porsche waar men hierdoor eigenlijk openlijk aangeeft meer in EV te zien), kan dit best eens kan betekenen dat er op de achtergrond veel meer overleg is dan ons verteld wordt. Daar zal best ook wel met Tesla gesproken zijn en ideetjes uitgewisseld en plannen gemaakt en naar het grote publiek toe is dit een enorm signaal dat het uiteindelijk toch elektrisch gaat worden.

Ja, en als je dan over een auto van 2018 of 2019 praat mag je wel veronderstellen dat 600 km range geleverd gaat worden en dat hogere laadsnelheden mogelijk worden. Dat zal trouwens ook vooral bij Tesla zo gaan worden.


Nog één vraagje: Waar is in dit geweld de waterstof-auto gebleven? Die verdwijnt langzaam als tegen die tijd in een kwartier op heel veel plaatsen bijna 300 km bijgeladen kan worden en de range > 600 km is. Dan is het enige argument dat (op het eerste gezicht weliswaar) nog wat steek kan houden ook van tafel.

Mooie tijden zo! Benieuwd wat Elon in Berlijn zal bespreken.
 
Last edited:
Nog één vraagje: Waar is in dit geweld de waterstof-auto gebleven? Die verdwijnt langzaam als tegen die tijd in een kwartier op heel veel plaatsen bijna 300 km bijgeladen kan worden en de range > 600 km is. Dan is het enige argument dat (op het eerste gezicht weliswaar) nog wat steek kan houden ook van tafel.

Langzaam verdwijnt? Net zo interessant als wat je nu op de IAA ziet, is datgene dat je er NIET ziet, de ...... .Inderdaad :smile:
 
Langzaam verdwijnt? Net zo interessant als wat je nu op de IAA ziet, is datgene dat je er NIET ziet, de ...... .Inderdaad :smile:

Ik ken in ieder geval één voorbeeld daarvan, maar nu de "groten" aangeven dat zij vol elektrisch gaan en daarbij zowel grote range als een korte laadtijd beloven halen zij in feite het fundament weg onder de waterstofauto. Natuurlijk zijn er wel op de IAA maar ze halen niet echt publiciteit.