Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik me niet vergis was de doelstelling in Nederland 100.000 elektrische auto's in 2020. Nu wordt algemeen verwacht dat we dat niet gaan halen. Het lijkt me dan ook dat die 100.000 'groene' auto's in Vlaanderen (dus niet de Walen?) een zeer ambitieuze, om niet te zeggen onrealistische doelstelling is - hoewel ik van harte hoop dat het wel gaat lukken. Maar indien de beloofde uitbreiding van laadplekken wordt gerealiseerd is dat sowieso goed nieuws natuurlijk, ook voor de Noorderburen.
 
Als ik me niet vergis was de doelstelling in Nederland 100.000 elektrische auto's in 2020. Nu wordt algemeen verwacht dat we dat niet gaan halen. Het lijkt me dan ook dat die 100.000 'groene' auto's in Vlaanderen (dus niet de Walen?) een zeer ambitieuze, om niet te zeggen onrealistische doelstelling is - hoewel ik van harte hoop dat het wel gaat lukken. Maar indien de beloofde uitbreiding van laadplekken wordt gerealiseerd is dat sowieso goed nieuws natuurlijk, ook voor de Noorderburen.


De doelstelling van Nederland is/was prima te behalen. Niet alleen in aantallen auto's maar ook percentage duurzaam opgewekte energie. Is een kwestie van de juiste incentive geven. Maar dit kabinet kent het verschil niet tussen besparen en stimuleren.
 
De doelstelling van Nederland is/was prima te behalen. Niet alleen in aantallen auto's maar ook percentage duurzaam opgewekte energie. Is een kwestie van de juiste incentive geven. Maar dit kabinet kent het verschil niet tussen besparen en stimuleren.

Doelstelling in Nederland is 200.000 EV en/of PHEV.
Met de huidige groei lijkt dat moeilijk haalbaar, maar met goedkopere long range EV's die komende jaren gaan komen, zou dat zomaar wel kunnen lukken.
We zijn in ieder geval op de goede weg:

Automobielmanagement.nl - 'Geen 200 duizend maar 155 duizend ev's in 2020' - Auto Politiek

Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m augustus 2015 | Steinbuch
 
Waar het gaat om een afname van het aantal nieuwe PHEV's ben ik daar niet rouwig om. Nu binnenkort full EV met range betaalbaar(der) wordt moeten we toch geen auto's met dubbele aandrijflijn waarbij elektrisch niet meer betekent dan enkele tientallen kilometers meer willen.

Er is wel verschil tussen de PHEV's.
Bijvoorbeeld de Volt/Ampera of i3-rex hebben een elektrische range die genoeg is voor dagelijks gebruik en gebruiken de verbrandingsmotor als hulpmotor/generator om de batterij op te laden, waarbij dat nog altijd efficiënter is dan de verbrandingsmotor direct als aandrijving te gebruiken.
 
Er is wel verschil tussen de PHEV's.
Bijvoorbeeld de Volt/Ampera of i3-rex hebben een elektrische range die genoeg is voor dagelijks gebruik en gebruiken de verbrandingsmotor als hulpmotor/generator om de batterij op te laden, waarbij dat nog altijd efficiënter is dan de verbrandingsmotor direct als aandrijving te gebruiken.

Daar heb je gelijk in maar heel ergens vind ik dat ook deze auto's (ook die met een range van 100 km) een negatief beeld oproepen van de EV door de bevestiging van de minimale range. Daar kun je niets aan doen, je kunt geen time-out instellen totdat auto's met een range van >300 km er zijn alleen maar hopen dat dat snel gebeurt zodat men een "echte" EV kan kopen. (je weet, wij hebben naast de MS ook een Leaf en die functioneert best binnen het kader van lokaal gebruik, maar dat is niet voldoende voor het aanslaan (toch een oud woord erbij) van de EV in de massa)
 
Daar heb je gelijk in maar heel ergens vind ik dat ook deze auto's (ook die met een range van 100 km) een negatief beeld oproepen van de EV door de bevestiging van de minimale range. Daar kun je niets aan doen, je kunt geen time-out instellen totdat auto's met een range van >300 km er zijn alleen maar hopen dat dat snel gebeurt zodat men een "echte" EV kan kopen. (je weet, wij hebben naast de MS ook een Leaf en die functioneert best binnen het kader van lokaal gebruik, maar dat is niet voldoende voor het aanslaan (toch een oud woord erbij) van de EV in de massa)

Ben best benieuwd wat het beeld in andere landen is over PHEV's.
Ik denk namelijk dat de 'subsidies' in Nederland verstorend werken / hebben gewerkt op de (PH)EV markt en de publieke opinie. Het heeft afgunst gecreëerd bij degenen die geen gebruik kunnen maken van de belastingvoordelen en (terechte) boosheid over de Foutlanders etc. die 20 km elektrische range hebben en zelfs daarvan nog geen gebruik maken.
In andere landen zullen mensen veel bewuster voor een PHEV of kleine range EV hebben gekozen wanneer dit bij hun dagelijks gebruik past en het met veel elektrische kilometers ook nog een besparing kan opleveren.
 
Doelstelling in Nederland is 200.000 EV en/of PHEV.
Met de huidige groei lijkt dat moeilijk haalbaar, maar met goedkopere long range EV's die komende jaren gaan komen, zou dat zomaar wel kunnen lukken.
We zijn in ieder geval op de goede weg:

Automobielmanagement.nl - 'Geen 200 duizend maar 155 duizend ev's in 2020' - Auto Politiek

Cijfers Elektrisch Rijden NL t/m augustus 2015 | Steinbuch

Precies mijn punt. Door wijziging in incentive (i.p.v. 0% -> 7% en volgend jaar 15% bijtelling) saboteren ze hun eigen doelstelling. Zou je de verkooptrend van 2013 doortrekken naar 2020, dan werd de doelstelling wel behaald.
Mijn punt was dat de doelstelling van 100.000 groene auto's wel degelijk een haalbaar/realistisch doel is als reactie op NielsH.
 
Precies mijn punt. Door wijziging in incentive (i.p.v. 0% -> 7% en volgend jaar 15% bijtelling) saboteren ze hun eigen doelstelling. Zou je de verkooptrend van 2013 doortrekken naar 2020, dan werd de doelstelling wel behaald.
Mijn punt was dat de doelstelling van 100.000 groene auto's wel degelijk een haalbaar/realistisch doel is als reactie op NielsH.
Maar Rick,
Het punt is dat die hybrides geen groene auto zijn in de praktijk.
 
Maar Rick,
Het punt is dat die hybrides geen groene auto zijn in de praktijk.

Daarom vind ik dat we de hybrides niet (meer) moeten stimuleren. Het idee van de phev ontstond in de tijd dat het ondenkbaar was dat een EV een range zou hebben van 300 km of meer. De echte EV was gedoemd om in een lokale setting te fungeren en niet om er de snelweg mee op te gaan (even wat overdreven neergeschreven).

Ik geloof zelf wel in een tijdelijk voordeel van een auto als de Ampera/Volt omdat die voor zover ik het kan inschatten veel bewuster zijn aangeschaft dan een auto als de Outlander waar alles was gefocust op de fiscale voordelen.

Maar misschien begin volgend jaar kan men al beginnen met het bestellen van auto's die de PHEV volkomen overbodig maken, dan nog even wachten tot ze in grote getallen beschikbaar komen (anderen zullen ook niet stil zitten natuurlijk) en dan zullen de relatief dure PHEV's aan het einde van hun bijtelllingscyclus moeilijk verkoopbaar zijn.
 
Klopt, ik zie de hybride als iets voor mensen die geen oprit hebben. Dit weten niet of ze kunnen laden. Ik weet dat ik kan laden op het werk, maar wat als ik vakantie heb. Dan kan ik niet laden. Daarom heb ik een Ampera gekocht, en doe ik het woon werk verkeer op stroom en de weekenden op benzine. Ik hoop dat ik binnenkort met de gemeente iets kan regelen dat ik thuis ook kan opladen. Tegen die tijd kan ik ook op volledig elektrisch over. Model 3 hopelijk, of Bolt of andere betaalbare auto met veel kilometers bereik.
 
Naar mijn mening hebben de hybrides wel nut in het transitie proces. Mijn compagnon woont ruim 100km vd zaak en heeft geen oprit. Hij durfde een Tesla destijds, 2013, niet aan en ging voorheen Foutlander. Bijna altijd kan hij opgeladen thuis vertrekken en op de zaak sowieso. Dat betekend dat hij bijna helft elektrisch kan rijden. Inmiddels heeft hij toch kunnen ervaren hoe lekker de auto rijd als hij elektrisch rijd en gezien dat ik overal kom met m'n Tesla. Een tesla was m ook wat te prijzig in 2013 maar nu maakt hij regelmatig suggesties of ik niet al aan een opvolger toe ben, dan wil hij de mijne graag overnemen. Dus voor de ervaring met elektrisch rijden hebben dienen hybrides zeker een doel. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal hybride rijders straks de overstap durven te maken naar een FEV met min. 300km range voor een vergelijkbare prijs.
 
+1, een echte PHEV rijder is, mits hij regelmatig z'n accu oplaadde al gevoed met het idee dat hij daarmee het milieu spaarde.
Hij moest z'n aankoop rechtvaardigen omdat deze rijders deels terecht werden beschreven als subsidie "over mijn rug" rijders.
Zij zien de waarde van de overstap naar de FEV wel in!
En goed voor ons omdat daarom de vraag naar de gebruikte MS op peil houdt.
Ik zie ook bij steeds meer bedrijven laadpalen verschijnen dus qua geweten en milieu, wat gisteren niet leefde leeft morgen wel!
Nu Audi en Porsche ook met full EV's komen is het waarschijnlijk bye bye Toyota waterstof.
 
+1, een echte PHEV rijder is, mits hij regelmatig z'n accu oplaadde al gevoed met het idee dat hij daarmee het milieu spaarde.
Hij moest z'n aankoop rechtvaardigen omdat deze rijders deels terecht werden beschreven als subsidie "over mijn rug" rijders.
Zij zien de waarde van de overstap naar de FEV wel in!
En goed voor ons omdat daarom de vraag naar de gebruikte MS op peil houdt.
Ik zie ook bij steeds meer bedrijven laadpalen verschijnen dus qua geweten en milieu, wat gisteren niet leefde leeft morgen wel!
Nu Audi en Porsche ook met full EV's komen is het waarschijnlijk bye bye Toyota waterstof.

Interessant zal het nog zeker worden mbt laadstandaarden, gaat het CHADEMO worden, Type 2 of kan Tesla andere constructeurs warm maken om hun Super Charger technologie te gebruiken. Doet een beetje denken aan BetaMax , Video2000 en VHS gevecht of recenter Mini Disc, DCC ....
 
Interessant zal het nog zeker worden mbt laadstandaarden, gaat het CHADEMO worden, Type 2 of kan Tesla andere constructeurs warm maken om hun Super Charger technologie te gebruiken. Doet een beetje denken aan BetaMax , Video2000 en VHS gevecht of recenter Mini Disc, DCC ....

Ik mis in je rijtje de vermaledijde CSS (Frankenplug). Deze strijd moet nog beginnen. Het zal afhangen van wat de Duitse fabrikanten gaan doen. Ze hebben nu, in één week tijd, min of meer de EV beleden, wat voor hun fans, zeker bij Porsche, nogal schokkend is.
Tegelijkertijd is het een erkenning van de voortrekkersrol die Tesla speelt. Nu is het afwachten wat ze hun toekomstige klanten gaan bieden. Ofwel een vrijkaartje tot het grootste (en al gerealiseerde!!) snellaadnetwerk ter wereld dat in Duitsland nu al een legendarische dekking heeft (zeker ten opzichte van het nog in de kinderschoenen staande CSS), eigenlijk het meest logisch ofwel een nog te starten netwerk. Ik denk dat als sneller laden aan de orde is wij dat toch het eerste bij Tesla in de parktijk in plaats van op papier gaan zien. 800 volt of 1000 volt, als men het ergens weet is het wel bij Tesla. Ook de rol van de Gigafactory zal steeds belangrijker worden. Wordt dan ook tijd naar GF2,3 etc. :)

Chademo is niet echt elegant. CSS ook niet. Eigenlijk is de op het oog gewone Type 2 stekker van Tesla met daarin de DC aansluiting verwerkt het handigst.

Met de andere producten (Powerwall, Powerpack, Solar City e.d.) ontpopt Tesla zich steeds meer als energiespecialist. Daarmee wordt het in de beleving niet meer een "nederlaag" als men voor de SuC kiest.
Maar we wachten af.
 
Last edited:
Ongeveer 5 jaar geleden was im aanwezig bij een van de eerste introductie bijeenkomsten in Nederland voor de combo (CSS) standaard. Toen werd off the record door de techneuten van BMW en Porsche aangegeven dat de oplossingsrichting van Tesla (een gewone plug zonder uitbreiding met 2 DC pluggen niet kon, mocht en onveilig was). Er zou onvoldoende ruimte zijn voor de isolatie om veilig DC 50kw laden. Tesla heeft uiteindelijk toch aardig bewezen een goede veilige en zeer charmante oplossing te hebben gerealiseerd. Als ik me het gepruts met de eerste chademo lader in Amsterdam nog bedenk, spede Tesla toen al in een heel andere league.