Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat merk ik overal wel rond die hele staking in Zweden. Heeft er iemand een genuanceerde bron als startpunt en huidige stand van zaken rond die hele staking? Want de reguliere media nemen internationale artikels over van mediahuizen gefund en gerund door shorters, waardoor het altijd gekleurd is. En dat wilt niet zeggen dat er niet kritisch naar Musk en Tesla gekeken mag worden, maar als ik reguliere artikels lees met weinig diepgang in de materie en een eenzijdige conclusie, heb ik al snel door dat het een slechte copy-pasta is.
Wat copy-pasta betreft zeg ik altijd: don’t be upsetti, eat more spaghetti. ;)
 
Als je denkt dat Ton Aerts gelijk heeft 😬
Ton had op een gegeven moment een hele verzameling van incidenten met Tesla’s die door hun voorwielophanging gezakt waren. Dat werd en wordt door fanboys als FUD afgedaan maar het mag intussen duidelijk zijn dat Tesla gewoon inferieure onderdelen gebruikt heeft in de loop der jaren. Dus ja, hij heeft gelijk.
 
  • Like
Reactions: horta
Ton had op een gegeven moment een hele verzameling van incidenten met Tesla’s die door hun voorwielophanging gezakt waren. Dat werd en wordt door fanboys als FUD afgedaan maar het mag intussen duidelijk zijn dat Tesla gewoon inferieure onderdelen gebruikt heeft in de loop der jaren. Dus ja, hij heeft gelijk.
Nog steeds enorm voorbarig op basis van de links die je hebt gegeven.

Sterker nog: ik weet dat er best een aantal mensen hun Tesla over de Ring jagen. Daar is de auto niet geschikt voor, maar ondanks dat zeker Carousel en Mini-carousel een flinke aanslag zijn op je onderstel heb ik nooit gehoord over dat je wat moet aanpassen aan de wielophanging.

Dus zo algemeen kan het eigenlijk niet zijn. Of in ieder geval: heel waarschijnlijk is het niet.
 
Als je denkt dat Ton Aerts gelijk heeft 😬
Je kan het bijna niet verzinnen, maar volgens Ton heeft Erik Kouwenhoven een "Roze Tesla bril" ...



Screenshot 2023-12-25 at 15.05.08.png
 
Ton had op een gegeven moment een hele verzameling van incidenten met Tesla’s die door hun voorwielophanging gezakt waren. Dat werd en wordt door fanboys als FUD afgedaan maar het mag intussen duidelijk zijn dat Tesla gewoon inferieure onderdelen gebruikt heeft in de loop der jaren. Dus ja, hij heeft gelijk.
Ton Aarts is de Whompy Wheels Keef van de lage landen.

Stel je voor dat je zegt "ja, die Tom en die Keef, goeie rakkers, scheelt echt niks aan".

Tuurlijk dat er dingen kapot kunnen gaan door fout design, of door een vorige aanrijding waar de bestuurders niks over durven zeggen of geen weet van hebben (je auto rijdt het hardst tussen de fabriekspoort en de poort van de lokale dealer). Maar dat is nog iets helemaal anders dan fantasten zoals Ton en Keef geloven.

En als je ze echt gelooft, waarom blijf je dan nog met je levensgevaarlijke Tesla rijden?! Of ga je straks ook naar de media stappen en de RWD vragen om de verkoop te stoppen, om dan te eindigen met een warrige Youtube film en een langdradige tekst op een zelf gehoste website?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ton had op een gegeven moment een hele verzameling van incidenten met Tesla’s die door hun voorwielophanging gezakt waren. Dat werd en wordt door fanboys als FUD afgedaan maar het mag intussen duidelijk zijn dat Tesla gewoon inferieure onderdelen gebruikt heeft in de loop der jaren. Dus ja, hij heeft gelijk.
Hij had een serie auto's waarbij de ophanging aan gort gereden was. Oorzaak en gevolg zijn twee verschillende dingen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met betrekking tot de slechte draagarmen:
In het Artikel worden Tesla Model S en X genoemd die een verhoogd risico hebben op een probleem in linker voorkant vering.
Het betreft 159.000 Tesla's (verderop in het artikel wordt dit benoemd. Zo zou mijn auto dan ook in die batch zitten (2012 t/m 2018).

Nu heeft NHTSA 43 klachten ontvangen, 32 tijdens inparkeren en 11 tijdens rijden. 3 zouden tot een ongeluk hebben geleid.
Hiervoor zijn 30.000 Tesla's ge-recalled (geen software update 😊).
Ondertussen gaat men verder met het onderzoek.

Mijn beleving: recalls zijn voor alle auto's van alle tijden en Tesla is geen uitzondering. Vreemd dat een 2 miljoen recall van Mercedes (dieselgaet) en 2 miljoen van Toyota ( schuivende batterij en brandgevaar) veel minder aandacht krijgen. Iets met 2 maten?

Met andere woorden: Ton Aarts heeft met een zeer beperkte visie een beetje gelijk (i hate Tesla). In het groter geheel gewoon ongelijk.

Net zijn X even bekeken. Ton Aarts is gewoon anti-Tesla en eigenlijk als hier een bekende journalist alles aan het aangrijpen om zijn gelijk kracht bij te zetten. Zoals de dubbele onderhoudskosten. M.a.w. hij heeft het niet goed gelezen. Het ging namelijk om schadeherstel kosten.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Tesla Model S in top 5 minst betrouwbare auto's. Als je echter de nuance leest valt het eigenlijk wel mee. Volgens mij de leercurve van Tesla die toen doorlopen is.

5. Tesla Model S (2014-2022). Betrouwbaarheidsscore 83,9 procent. Het grote aantal problemen dat door eigenaren van een Tesla Model S wordt gemeld, is de reden dat deze auto in deze top 10 staat. Zo'n 42 procent van de auto’s in het onderzoek had minstens één probleem. Problemen aan carrosserie, de interieurbekleding en het navigatie- en infotainmentsysteem kwamen het meest voor. 86 procent van de reparaties werd betaald door Tesla en de reparatiekosten lagen niet hoger dan 350 euro.
 
Tesla Model S in top 5 minst betrouwbare auto's. Als je echter de nuance leest valt het eigenlijk wel mee. Volgens mij de leercurve van Tesla die toen doorlopen is.

5. Tesla Model S (2014-2022). Betrouwbaarheidsscore 83,9 procent. Het grote aantal problemen dat door eigenaren van een Tesla Model S wordt gemeld, is de reden dat deze auto in deze top 10 staat. Zo'n 42 procent van de auto’s in het onderzoek had minstens één probleem. Problemen aan carrosserie, de interieurbekleding en het navigatie- en infotainmentsysteem kwamen het meest voor. 86 procent van de reparaties werd betaald door Tesla en de reparatiekosten lagen niet hoger dan 350 euro.
Een top tien beste en slechtste auto's met een steekproef van 29 auto's !!
Dan is die score voor de meeste wagens op basis van 1 ervaring. Dat is geen onderzoek, dat is een voxpopje
 
Mijn beleving: recalls zijn voor alle auto's van alle tijden en Tesla is geen uitzondering. Vreemd dat een 2 miljoen recall van Mercedes (dieselgaet) en 2 miljoen van Toyota ( schuivende batterij en brandgevaar) veel minder aandacht krijgen. Iets met 2 maten?
Daithatsu (en daarmee ook Toyota denk ik) schijnen ook een probleempje te hebben, dit stond dan wel in de media gelukkig. Die fabrieken liggen grotendeels nu zelfs stil.
 
Zojuist aangekondigd op Reuters dat Tesla in Shanghai de hernieuwde Model Y gaat bouwen. Blijkbaar heeft Tesla dit dus nu officieel aangekondigd (ik zie niks bij Tesla op de site), maar wel verrassend is dat er enkel wordt gesproken over Gigafactory Shanghai (zomer 2024). Het item op Electrek spreekt dat de eerste batch wellicht al na Chinees nieuwjaar (dus Q1) kan worden verwacht.

EDIT: Het lijkt erop dat je geen hyperlinks naar Electrek kan plaatsen. Dit is de volledige link: Tesla Model Y refresh coming in next few months, report says
 
Zou het niet gewoon zijn dat het goedkoper is om alvast interieur wijzigingen door te voeren? Dat verklaart ook waarom het alleen MiC zou betreffen.

Sowieso ben ik niet zo onder de indruk van de wijzigingen, dus blij dat ik straks de ‘oude’ heb.
Stiller, meer bereik, scherm achterin (voor je kids), stoelkoeling (voor jezelf), etc -> het kan altijd beter maar ik ben voldoende onder de indruk om nog even door te rijden met de oude (nog prima rijdende) M3 met >210k op de teller.
 
  • Love
Reactions: job-lek
Toch worden ontwerpfouten in de MCU-1 (flash-chip die begeeft na 5-8 jaar) en slechte koplampen (Model S facelift) toch echt op de klant afgewimpeld. Ik kan me dus wel deels vinden in de headline “Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective.”.

De chip wordt gratis hersteld tegenwoordig en iedereen die ervoor betaald heeft is gecompenseerd als het goed is, de koplamp is inderdaad nog een pijnpunt wat inmiddels wel de helft in prijs is verlaagd.

De mogelijkheid om voor een relatief laag bedrag de complete MCU1/HW2.5 te upgraden naar de MCU2/HW3 is dan weer goud natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
Toch worden ontwerpfouten in de MCU-1 (flash-chip die begeeft na 5-8 jaar) en slechte koplampen (Model S facelift) toch echt op de klant afgewimpeld. Ik kan me dus wel deels vinden in de headline “Tesla blamed drivers for failures of parts it long knew were defective.”.
Na 5-8 jaar is buiten de garantie. Zijn er andere fabrikanten die dan wel garantie geven? Is mij namelijk nooit opgevallen.
 
De chip wordt gratis hersteld tegenwoordig en iedereen die ervoor betaald heeft is gecompenseerd als het goed is, de koplamp is inderdaad nog een pijnpunt wat inmiddels wel de helft in prijs is verlaagd.
Dat is ook meteen de reden waarom ik zaken -waarvan ik vermoed dat er ooit een terugroepactie op komt- netjes via de dealer laat verhelpen. Dan heb je wellicht ooit nog kans op restitutie. Ik wist overigens niet dat de MCU1 vervangen achteraf in aanmerking kwam voor restititie. Die prijs van de koplamp is op niet zo verkeerd (vergeleken wat je bij andere merken betaald). Het feit dat ze zo vaak kapot gaan is dat wel.

Na 5-8 jaar is buiten de garantie. Zijn er andere fabrikanten die dan wel garantie geven? Is mij namelijk nooit opgevallen.
Het probleem is dat ze vaak al 1-2x binnen de garantie kapot gaan en dan worden ze door Tesla vervangen. Daarna moet je er zelf voor opdraaien en dan wordt het pijnlijk.

Voor daadwerkelijke ontwerpfouten wordt er inderdaad vaak gewoon betaalt door de fabrikant. Nu zal de fabrikant eerst heel hard roepen dat het incidenteel is, maar op een gegeven moment moeten ze vaak wel overstag. Zo heeft Audi voor heel wat 1.8/2.0 TFSI modellen een revisie op hun kosten uitgevoerd (dat ging overigens ook niet van harte in Nederland). Ook heb ik op die manier al diverse problemen met Apple MacBooks buiten garantie vergoed gekregen (GPU issue vanwege foutief solderen, butterfly toetsenbord, display flatcable, ...) en zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden. Op dit moment spelen er ook issues met de THP motoren van Stellantis. Daar merk je ook dat ze zich in alle bochten proberen te wringen om maar niet te hoeven betalen.

Daarbij hoort een LED-lamp gewoon -in de regel- een autoleven lang mee te gaan en niet elke 2 jaar vervangen hoeven worden. Het probleem is niet dat er af en toe eentje kapot gaat, maar dat het ontwerp dermate slecht is (was???) dat ze gewoon structureel kapot gaan. Officieel ook wel non-conformiteit genoemd en dan kan je niet roepen "Sorry, voor garantie zijn we op vakantie". Tesla trekt zich er totaal niets van aan en ga als particulier maar eens procederen tegen Tesla. Ondanks 1.200 euro een flink bedrag is, begint niemand er aan. Ook doen Tesla Model S bezitters het niet erg lekker in consumenten als Kassa of Radar. Uiteindelijk zal Tesla het probleem wel oplossen bij revisie E, F, G, ...