Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De Duitsers hebben helaas bitter weinig fiscaal voordeel. Dat scheelt natuurlijk, wij krijgen al om te beginnen de BPM kado, dat de Tesla al betaalbaarder maakt, naast het verschil in de aftreksfeer en operationele kosten. Dat maakt een Tesla hier in TCO vergelijkbaar met een 5-serie die in Duitsland te koop is vanaf € 40.000. De S staat daar op een andere plek in de markt en zelfs als nieuwkomer in dat segment ten opzichte van de MB S en BMW 7 al een serieuze bedreiging in aantallen.
Op ons hoofdkantoor in Duitsland begrijpen ze er niets van dat ik zo veel "duurder" rijdt dan normaal in de hierarchie, zeg maar in RvB auto. Maar ze vinden m allemaal prachtig en zo maken we menig testrit :tongue:



Wat de MS verkoop cijfers betreft, dat in Duitsland nog wel wat verbeteren; In Nederland worden er meer verkocht:

https://www.google.com/url?q=http:/...ds-cse&usg=AFQjCNFN1Wyv8r-_egE48nH2yIikxl34Pg
 

Ins Blaue hinein ja. Jammer dat de auteur van zijn baas geen Tesla mag rijden. Dit is weer zo'n "bijdrage" waar de auteur feitelijkheden vaststelt en dan probeert die feiten onderuit te halen op zijn onderbuikgevoel en een avondje gericht Googelen.

Ach, op de keeper beschouwd is het uiteindelijk weer gewoon reclame voor Tesla. En als straks blijkt dat de EV simpelweg goedkoper is dan een ICE dan komt het vanzelf goed.
 
...
En als straks blijkt dat de EV simpelweg goedkoper is dan een ICE dan komt het vanzelf goed.
...
Begrijp me niet verkeerd, het artikel vind ik grotendeels tenenkrommend, maar deze ^^ stelling is enkel toepasbaar op de Nederlandse situatie. Voor een Duitser gaat die vlieger niet op, vrees ik.

Zodra je de Nederlandse incentives (MIA, korting op bijtelling, geen BPM, wegenbelasting(excuus, houderschapsbelasting)) niet in de berekening meeneemt, vraag ik mij af of een EV voor een Duitser wel goedkoper is.

Alleen al het verschil in aanschafprijs valt moeilijk te negeren. Toen ik mijn Audi kocht, heb ik ook even over de grens gekeken voor een vergelijking met een import-auto. Uiteindelijk is het een origineel Nederlands modelletje geworden, maar het verschil in aanschafprijs vond ik enorm. Incl. opties kostte mijn Audi net geen 86K. Dezelfde auto en opties kostte in Duitsland 64K en een beetje.

Vergelijking in TCO tussen een Nederlandse Audi van 86K en een 90D van 121K valt uit in het voordeel van de 90D; ruimschoots zelfs dankzij de vele incentives.
Verschil in TCO tussen een Duitse Audi van 64K en een Duitse 90D van 121K....vul het zelf maar in. Die 57K loop je als Duitse belastingbetaler niet meer in.
 
OFFtopic: Continuum is een (in mijn ogen) weinig innovatieve oplossing. De interface aanpassen is niet zo innovatief. Om een voorbeeld te noemen van Apple: de handoff functie. Deze houdt in dat je direct je mail/document/etc verder kunt maken op een ander apparaat met je Apple ID, dus je begint op je laptop en eindigt op je iPhone of andersom. Ik denk dat Apple hoog gewaardeerd wordt omdat zij erg goed zijn in het succesvol maken van innovaties (en niet perse de eerste zijn met het idee, maar dus wel de eerste zijn die het succesvol implementeren).

ONtopic: dat op dit moment een Tesla nog niet goedkoper is dan een vergelijkbare ICE in andere landen wil ik best geloven. Gelukkig is er een grote kans dat dit veranderd bij het introduceren van de Model 3.
 
OFFtopic: Continuum is een (in mijn ogen) weinig innovatieve oplossing. De interface aanpassen is niet zo innovatief. Om een voorbeeld te noemen van Apple: de handoff functie. Deze houdt in dat je direct je mail/document/etc verder kunt maken op een ander apparaat met je Apple ID, dus je begint op je laptop en eindigt op je iPhone of andersom.

Ik moet hier toch even op reageren ;-)

Continuum is iets meer dan interface aanpassen: alle apps draaien op alle devices, en je kunt je telefoon via USB aan een muis, toetsenbord en/of dockingstation hangen waardoor je hem als cheap pc kunt gebruiken. Zeker voor emerging markets is dat een uitkomst: een smartphone van rond de 100 euro is goed te betalen, een tablet niet. En toch alle apps uit de market place beschikbaar. (ik weet het: niet zoveel als bij iOs / Android maar toch...).
En Handoff? Dat gebruik ik al jaren bij Microsoft: ik maak regelmatig een presentatie op mijn kantoor pc, in de file naar de presentatie toe op mijn telefoon nog even aanpassen (naadloos, hij pakt hem meteen goed op) en dan op locatie mijn tablet wireless aan de beamer hangen en de laatste versie laten zien. En dat jaren lang.

Dit is precies wat ik bedoel: innovatie is iets anders dan de markt perceptie. Dat is marketing en daar ging dit lijstje niet om. Dat zou hetzelfde zijn als dat Audi revolutionair gezien wordt omdat zij continue roepen dat ze een "voorsprong door techniek" hebben... Tja...

Maar goed. Ik ga weer van mijn zeepdoos af :)
 
Vergelijking in TCO tussen een Nederlandse Audi van 86K en een 90D van 121K valt uit in het voordeel van de 90D; ruimschoots zelfs dankzij de vele incentives.
Verschil in TCO tussen een Duitse Audi van 64K en een Duitse 90D van 121K....vul het zelf maar in. Die 57K loop je als Duitse belastingbetaler niet meer in.

Om de vergelijking enigszins realistisch te houden neem ik aan dat je de Audi RS6 avant met 21" vergelijkt met de Tesla en niet een sjoemeldieseltje of zo. De TCO ligt dan minder ver uit elkaar gok ik. Helemaal als je het over 5 jaar en 150.000km berekend inclusief onderhoud... dat is bij de Tesla niet nodig.
 
Het is niet mijn doel om in een welles/nietes discussie te belanden. Desalniettemin vind ik (imho) dat een 90D niet met een RS6 te vergelijken is. (kop hem maar in)

Daarnaast hadden we in 2008 nog geen sjoemelsoftware (uitspraak onder voorbehoud van toekomstige nieuwsberichten :biggrin:).
 
Want? Ik kijk naar prestaties, ruimte 5 personen+bagage 4wd. Jij spreekt van TCO dan moet je ook nog naar de runningcosts kijken over een periode van 5 jaar.

Waar ga ik mis in de vergelijking dan? Welles/nietes is ook zeker niet mijn doel. Ik ben een Petrolhead in hart en nieren en het doet me oprecht pijn dat Tesla mijn keuze gedecimeerd heeft. Keek ik vroeger lekkerbaardend naar een potente Audi of BMW. Een Bentley Maserati of Aston Martin. En dat doe ik nog steeds, naar die AM dan. Telkens als ik wat serieuzer wordt denk ik wat win ik ermee? De afwerking is een stuk beter, exclusiever. Je kunt ze mooier vinden, dat is subjectief. Maar ze zijn niet sneller, niet ruimer en naast dat t milieu ook steeds een beetje meer bij mij gaat wegen kosten ze een hele bak meer geld, na aanschaf. Verzekering, onderhoud, brandstof etc.

Laat ik duidelijk zijn dat ik niet shop in het zogenaamd snelle diesel segment dat is echt geen vergelijking voor een Tesla. Rij maar een keertje schade en je weet meteen dan je in een exoot rijdt:eek:. Laatst sprak ik nog een medewerker bij Tesla die bij Bentley vandaan kwam. Bij een volledig aluminium koetswerk ben je aan de beurt.
 
Last edited:
Let's agree to disagree :wink:

Wat een ontzettend suffe Hollandse non-discussie die uiteindelijk gaat over netto netto tientjes per maand.
Leer toch eens groot te denken. Tesla zet de trend met the best car ever made. Tesla zet de trend met klimaat neutrale mobiliteit.
Dit gaat niet om indruk maken op de buurvrouw of pochen met "wie heeft de grootste".
Ben a man about it.