Ik begrijp dit en de andere risico's, ik probeerde aan te geven dat dergelijke problemen naar mijn idee niet fundamenteel onoplosbaar zijn.
De kracht van een kolom lucht die bij een breuk de tube in komt is zeer fors. Dit risico kan beheerst worden door ofwel het voertuig zodanig te dimensioneren dat het een dergelijke kracht kan doorstaan zonder mee te versnellen of vertragen met voor mensen onaanvaardbare versnellingen. Ik heb in het filmpje geen berekening gezien waaruit zou blijken dat dit fundamenteel onmogelijk is.
Ik heb een beetje een hekel aan mensen als de makers van dit filmpje die op quasi-wetenschappelijke wijze alleen maar wijzen op problemen en daarbij ook nog eens hun toevlucht zoeken tot het steeds weer uitroepen van hoe groot krachten wel niet zijn. Ik heb de maker niet kunnen betrappen op een berekening waaruit blijkt dat het concept fundamenteel onmogelijk zou zijn.
Hij stelt dan ook niet dat het fundamenteel onmogelijk is. Maar op zijn best zeer kostbaar en onpraktisch. We hebben het niet over een tunnel/buis van een paar km, maar over het traject Los Angeles, San Francisco. Alle info heeft hij uit het "originele" Hyperloop document.
Een buis van 600km met daarin feitelijk een vacuum (komt dus niet overeen met een vliegtuig, er is behoorlijk wat atmosfeer bij 12km ten opzichte van de in het hyperloopdocument gestelde 99.9% vacuum) en een hoop krachten die de integriteit van de buis bedreigen...lees breuklijn, uitzetting materiaal door temperatuurverschillen, etc....is vragen om problemen die misschien wel op te lossen zijn, maar op zijn best heel kostbaar zijn.
Verder gaan de schetsen van de "originele" hyperloop uit van een schoepenrad voor stuwing...in een vacuum. Dat is ook problematisch.
Het is ongetwijfeld mogelijk om met kleinere risico's een buissysteem te maken met meer atmosfeer erin zodat met 400-500km/u gereisd kan worden. Echter is dat niet het "orginele" concept wat hier wordt aangepakt.
Dat is namelijk
"een buis van 600km waar in een bijna perfect vacuum, modules van 15ton, met de snelheid van het geluid voortdenderen...als eenvoudig en goedkoop alternatief van de verouderde hogesnelheidstrein op een spoor".
Ik was ook "pissig" op deze serie van Thunderf00t. Maar nadat ik het wat liet bezinken, heb ik moeten toegeven dat hij wel een punt heeft. Het concept zoals "origineel" bedacht is op zijn best zeer onpraktisch en misschien wel te risicovol om in productie te nemen.
Als ik zou gokken (want ik ken Elon niet), dan zou ik zeggen dat hij een rotsvast vertrouwen heeft in het oplossen van alle problemen. Ook onpraktische oplossingen, zijn oplossingen in "zijn" boekje. Het is dan ook geen aanval of zoiets...maar wel een ander geluid.
Net als de dromen van Elon over Mars en zelfs de manen rond Jupiter/Saturnus. Zeer risicovol, waarschijnlijk onmetelijk onpraktisch. Maar ik vind het super dat hij met alles wat hij heeft toch deze dingen te lijf gaat ervan uitgaande dat hij zal falen. Sommige noemen dat koppig, stom, narcistisch of zelfs arrogant. Ik hou er wel van.