Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Youtube is ook media natuurlijk, dus even een aantal kritische filmpjes van een wetenschapper wiens kanaal ik op zijn minst gelijkwaardig waardeer dan die van Bjorn Nyland.


Korte samenvatting vanaf zijn perspectief....Je haalt met de hyperloop de problemen van ruimtereizen naar de aarde binnen een systeem dat onderhevig is aan vele krachten (krimpen, uitzetten van de buis) en waarbij het verlies van het bijna vacuum catastrofale gevolgen zal hebben.

Het idee is geweldig (al was het niet bedacht door Elon) en de ambitie om iets beters te verzinnen dan te duur en te traag spoor vind ik een goede. Toch vraag ik me dan af hoe haalbaar en veilig dit systeem zal zijn wanneer het concept dergelijke intrinsieke (first principle) problemen en risico's heeft.

Ik heb de filmpjes bekeken, pffff, waste of time.
Allemaal héél goedkoop, van het niveau van het eerste stoomtreinen !

Dat de uitdagingen groot zijn, zal niemand verbazen.
Mijn zorg is niet de problemen die makkelijk te voorzien zijn, zoals het verbreken van het vacuum.

Een knikkertje dat dan een pipetje kapot blaast; belachelijk !

Iedereen die met hyperloop bezig is; weet dat het verbreken van het vacuum vroeg of laat zal gebeuren; en de nodige voorzorgen om daar op in te spelen zullen voorzien worden.
De ontwikkelaars zijn geen idioten hé, die YouTube filmpjes maken voor een paar centen.

De grote zorg is meer : wat kan er nog gebeuren waar de ontwikkelaars niet aan denken....
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ehhh, wij vliegen vandaag de dag toch ook zonder zorgen op 12 km hoogte? Het verliezen van de druk op die hoogte is eveneens geen pretje, maar kennelijk hebben "wij" dat risico ook afdoende geborgd. Ik zie niet in waarom dat niet zou lukken met een vacuüm omgeving op zeeniveau.
Op grote hoogte is de luchtdruk al laag en verandert bij een plotseling drukverlies alleen in de cabine. Daar komen dan zuurstofmaskers uitvallen waardoor problemen beheersbaar blijven.
Een groot gevaar bij Hyperloop is het plotseling wegvallen van het vacuüm. Als er dan treinen met zeer hoge snelheid rijden botsen ze als het ware tegen een muur. De vertraging is zo enorm dat dit voor mensen zeer gevaarlijk is.
 
Op grote hoogte is de luchtdruk al laag en verandert bij een plotseling drukverlies alleen in de cabine. Daar komen dan zuurstofmaskers uitvallen waardoor problemen beheersbaar blijven.
Een groot gevaar bij Hyperloop is het plotseling wegvallen van het vacuüm. Als er dan treinen met zeer hoge snelheid rijden botsen ze als het ware tegen een muur. De vertraging is zo enorm dat dit voor mensen zeer gevaarlijk is.
Ik begrijp dit en de andere risico's, ik probeerde aan te geven dat dergelijke problemen naar mijn idee niet fundamenteel onoplosbaar zijn.

De kracht van een kolom lucht die bij een breuk de tube in komt is zeer fors. Dit risico kan beheerst worden door ofwel het voertuig zodanig te dimensioneren dat het een dergelijke kracht kan doorstaan zonder mee te versnellen of vertragen met voor mensen onaanvaardbare versnellingen. Ik heb in het filmpje geen berekening gezien waaruit zou blijken dat dit fundamenteel onmogelijk is.

Ik heb een beetje een hekel aan mensen als de makers van dit filmpje die op quasi-wetenschappelijke wijze alleen maar wijzen op problemen en daarbij ook nog eens hun toevlucht zoeken tot het steeds weer uitroepen van hoe groot krachten wel niet zijn. Ik heb de maker niet kunnen betrappen op een berekening waaruit blijkt dat het concept fundamenteel onmogelijk zou zijn.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik begrijp dit en de andere risico's, ik probeerde aan te geven dat dergelijke problemen naar mijn idee niet fundamenteel onoplosbaar zijn.

De kracht van een kolom lucht die bij een breuk de tube in komt is zeer fors. Dit risico kan beheerst worden door ofwel het voertuig zodanig te dimensioneren dat het een dergelijke kracht kan doorstaan zonder mee te versnellen of vertragen met voor mensen onaanvaardbare versnellingen. Ik heb in het filmpje geen berekening gezien waaruit zou blijken dat dit fundamenteel onmogelijk is.

Ik heb een beetje een hekel aan mensen als de makers van dit filmpje die op quasi-wetenschappelijke wijze alleen maar wijzen op problemen en daarbij ook nog eens hun toevlucht zoeken tot het steeds weer uitroepen van hoe groot krachten wel niet zijn. Ik heb de maker niet kunnen betrappen op een berekening waaruit blijkt dat het concept fundamenteel onmogelijk zou zijn.

Hij stelt dan ook niet dat het fundamenteel onmogelijk is. Maar op zijn best zeer kostbaar en onpraktisch. We hebben het niet over een tunnel/buis van een paar km, maar over het traject Los Angeles, San Francisco. Alle info heeft hij uit het "originele" Hyperloop document.

Een buis van 600km met daarin feitelijk een vacuum (komt dus niet overeen met een vliegtuig, er is behoorlijk wat atmosfeer bij 12km ten opzichte van de in het hyperloopdocument gestelde 99.9% vacuum) en een hoop krachten die de integriteit van de buis bedreigen...lees breuklijn, uitzetting materiaal door temperatuurverschillen, etc....is vragen om problemen die misschien wel op te lossen zijn, maar op zijn best heel kostbaar zijn.

Verder gaan de schetsen van de "originele" hyperloop uit van een schoepenrad voor stuwing...in een vacuum. Dat is ook problematisch.

Het is ongetwijfeld mogelijk om met kleinere risico's een buissysteem te maken met meer atmosfeer erin zodat met 400-500km/u gereisd kan worden. Echter is dat niet het "orginele" concept wat hier wordt aangepakt.

Dat is namelijk

"een buis van 600km waar in een bijna perfect vacuum, modules van 15ton, met de snelheid van het geluid voortdenderen...als eenvoudig en goedkoop alternatief van de verouderde hogesnelheidstrein op een spoor".

Ik was ook "pissig" op deze serie van Thunderf00t. Maar nadat ik het wat liet bezinken, heb ik moeten toegeven dat hij wel een punt heeft. Het concept zoals "origineel" bedacht is op zijn best zeer onpraktisch en misschien wel te risicovol om in productie te nemen.

Als ik zou gokken (want ik ken Elon niet), dan zou ik zeggen dat hij een rotsvast vertrouwen heeft in het oplossen van alle problemen. Ook onpraktische oplossingen, zijn oplossingen in "zijn" boekje. Het is dan ook geen aanval of zoiets...maar wel een ander geluid.

Net als de dromen van Elon over Mars en zelfs de manen rond Jupiter/Saturnus. Zeer risicovol, waarschijnlijk onmetelijk onpraktisch. Maar ik vind het super dat hij met alles wat hij heeft toch deze dingen te lijf gaat ervan uitgaande dat hij zal falen. Sommige noemen dat koppig, stom, narcistisch of zelfs arrogant. Ik hou er wel van. ;)
 
Ik vind de Kanaaltunnel ook wel een gewaagd plan.

iig kostbaar met 15 miljard voor slechts 50km. En dat zonder magneten en vacuum ;) en voor een vervoermiddel dat al een poos geleden in productie is genomen. 15.000 mensen hebben er 7 jaar aangewerkt.

Wat zouden de cijfers zijn voor een 600km lange buis/tunnel met een vacuum en een het ontwikkelen van een gloed nieuw vervoermiddel?

Maar goed...ik wacht het volgende echte Tesla bericht weer af voor dit topic...is een stuk leuker en gezelliger in de reacties.
 
Nog over de Hyperloop: Ik las ooit dat vooral het geringe aantal passagiers dat per infrastructuur-eenheid (corridor) kan vervoerd worden erg klein is en de economische haalbaarheid erg twijfelachtig maakt. Ik voeg het volledige artikel uit De Standaard van ongeveer een jaar geleden toe, het bevat nog interessante elementen.

Maar er zijn voor een commercieel haalbare Hyperloop nog wel wat obstakels.’

Die zitten vooral in het feit dat de Hyperloop voor maar één soort vervoer te gebruiken is en het begin- en eindpunt vastliggen. Op normale wegen kun je fietsen, lopen en autorijden. En er moeten wel hele grote aantallen mensen tegelijk kunnen reizen om te kunnen concurreren met andere transportmiddelen.

In de transporteconomie wordt vaak gerekend met het maximum aantal passagiers per uur per ‘corridor’: bij auto’s is een corridor één rijbaan, bij treinen en metro’s één spoor. Met metro’s haal je volgens Van de Weijer 30.000 passagiers per uur per corridor, met treinen 15.000. Theoretisch kunnen met vliegtuigen per startbaan 9.000 passagiers per uur mee (als ze binnen twee minuten achter elkaar vertrekken). Vooralsnog zijn de voertuigen van de Hyperloop zo klein – er passen ongeveer acht mensen in – dat ze wel heel snel achter elkaar afgeschoten moeten worden om daarbij in de buurt te komen. De vraag is of dat zo’n goed idee is met 1.200 kilometer per uur – als er iets misgaat, zitten ze wel erg dicht op elkaar.[\quote]
 

Attachments

  • Hyperloop_ buizenpost voor mensen - De Standaard.pdf
    196.3 KB · Views: 39

Attachments

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    386.3 KB · Views: 44
  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    337.6 KB · Views: 36
  • DSC_0016.JPG
    DSC_0016.JPG
    325.8 KB · Views: 35
  • Funny
Reactions: HerrJones