Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
ach ja... ik herinner me een tijd waarin ik zelf mensen van in de 40 ook erg oud vond..
Ach Egbert, ben nu 70 maar fiets een uur lang nog tegen de 60 km/u in mijn velomobiel.
Meer dan 9 van de 10 (lig)fietsers, inclusief de jonkies van net 20 jaar, kunnen me niet bijhouden.
Leeftijd zegt niks, hoe je denkt en handelt is bepalend. Tien jaar geleden bouwden wij onze duurzaamste stolpboerderij van Nederland en was ik in april 2011 een van de eerste landgenoten die een Tesla Model S bestelde. Ook ben ik zo'n verfoeide belegger, onder meer in Tesla en vooral duurzame energie.
Algemeenheden over oude CEO's, dat was ik 'by the way' ook nog 25 jaar van de door mij opgerichte iCentre Group, glijden langs mij heen als een paling in een emmer snot. ;)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: dvroegop and FVO
Ach Egbert, ben nu 70 maar fiets een uur lang nog tegen de 60 km/u in mijn velomobiel.
Meer dan 9 van de 10 (lig)fietsers, inclusief de jonkies van net 20 jaar, kunnen me niet bijhouden.
Leeftijd zegt niks, hoe je denkt en handelt is bepalend. Tien jaar geleden bouwden wij onze duurzaamste stolpboerderij van Nederland en was ik in april 2011 een van de eerste landgenoten die een Tesla Model S bestelde. Ook ben ik zo'n verfoeide belegger, onder meer in Tesla en vooral duurzame energie.
Algemeenheden over oude CEO's, dat was ik 'by the way' ook nog 25 jaar van de door mij opgerichte iCentre Group, glijden langs mij heen als een paling in een emmer snot. ;)
En toch, geef je een uitgebreide reactie..;)
 
Ach, dit is allemaal niet belangrijk. Dingen gaan zoals ze gaan. Toevallig vandaag nog eens uitgebreid gesproken over perceptie van mobiele telefoons nog niet zo lang geleden. ATF3, wie kent het nog? Niemand had een idee hoe dat zou gaan. En zo'n honderd jaar wisten autojournalisten waar ze het over hadden maar de EV? Daar schrijven ze de grootste onzin over. Volgens mij worden ze ook niet meer echt serieus genomen. En ja, ik ben ook al de 65 gepasseerd. Dat doet er niets toe wanneer je in een dynamische omgeving leeft en kennelijk doet de (auto)journalistiek dat niet meer.
 
Ach Egbert, ben nu 70 maar fiets een uur lang nog tegen de 60 km/u in mijn velomobiel.
Meer dan 9 van de 10 (lig)fietsers, inclusief de jonkies van net 20 jaar, kunnen me niet bijhouden.
Leeftijd zegt niks, hoe je denkt en handelt is bepalend. Tien jaar geleden bouwden wij onze duurzaamste stolpboerderij van Nederland en was ik in april 2011 een van de eerste landgenoten die een Tesla Model S bestelde. Ook ben ik zo'n verfoeide belegger, onder meer in Tesla en vooral duurzame energie.
Algemeenheden over oude CEO's, dat was ik 'by the way' ook nog 25 jaar van de door mij opgerichte iCentre Group, glijden langs mij heen als een paling in een emmer snot. ;)
Nou @Wim S. heb niks van de leeftijd gemerkt tussen onze puzzeltocht in Almere
 
Collega (rijdt Model S) woont in Gemert. Maar wat verwacht je er te zien?

De reden waarom ik dit vroeg; volgens mij hebben we weer het volgende laadpaal drama erbij.
(Een en ander onder voorbehoud want ik heb zelf geen ervaring met deze palen dus ik doe het even met de info die ik tot nu toe van de Nuon heb gekregen. En ik heb ook nog geen klachten hierover gehoord of gelezen van EV rijders).

Wat is het geval? Nuon is sinds half Juli nieuwe laadpalen aan het plaatsen in Brabant met een lager tarief (22ct/kWh).
Om iets te doen aan 'laadpaalkleven' (vies woord trouwens) heeft men bedacht een idle fee te hanteren.
Op zich geen slecht idee natuurlijk: volgens de site van de Nuon duren 10% van alle laadsessies langer dan 24 uur. Uit eerder onderzoek van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) in de vier grote steden bleek zelfs dat 0.5% van de laadsessies 72 uur of langer duren, en daarmee verantwoordelijk waren voor 5% van de bezetting (getallen kunnen iets afwijken maar in die orde van grootte was het).
Frustrerend voor EV rijders die onnodig bezette laders aantreffen, en ook geen efficient gebruik van de laadinfra.

Het probleem: een publieke laadpaal geeft voor zover ik het protocol OCPP ken naar de backoffice helemaal niet door wanneer een auto vol is en is gestopt met laden. Naast het nummer van de laadpaal + het pasnummer kijgt de backoffice door:
- begin van de laadsessie,
- en eindtijd van de laadsessie + verbruikte kWh.
Dezelfde data die je online of op de faktuur later ziet.

Met die data moet men het doen en er is het volgende bedacht:

upload_2017-10-6_12-49-48.png


Nuon zorgt voor prijsdoorbraak publieke laadpunten | Nuon

Dit zou dus betekenen: als je met een PHEV aan een lader gaat staan en je neemt in 4 uur tijd 12kWh af, dan kan je daarna nog 8 uur blijven staan. Laat je hem een dag langer staan dan krijg je wellicht 16 * 0,22 euro = 3.52 euro extra te betalen.
Daarentegen als je met een Tesla aan de lader gaat staan, met hetzelfde laadgedrag: je laadt 4 uur (44kWh), dan kan je daarna kosteloos 40 uur oftewel 2 volle dagen extra op de plek blijven staan.

Zo krom als ik weet niet wat. Als dit inderdaad zo werkt kan je er op wachten dat het weer in Tros Radar komt.

Logischer zou uiteraard een idle fee zijn zoals we bij de Superchargers hebben: indien vol, dan een bepaalde grace period (8 uur ofzo?), en daarna gaan betalen. Dit werkt bij publieke laadpalen echter weer niet: het laden kan bijvoorbeeld wel stoppen omdat ik maar tot 90% heb geladen en de volgende dag voordat ik vertrek weer verder wil laden tot 100%.

Dus ben benieuwd naar ervaringen van EV rijders hiermee.
 
De reden waarom ik dit vroeg; volgens mij hebben we weer het volgende laadpaal drama erbij.
(Een en ander onder voorbehoud want ik heb zelf geen ervaring met deze palen dus ik doe het even met de info die ik tot nu toe van de Nuon heb gekregen. En ik heb ook nog geen klachten hierover gehoord of gelezen van EV rijders).

Wat is het geval? Nuon is sinds half Juli nieuwe laadpalen aan het plaatsen in Brabant met een lager tarief (22ct/kWh).
Om iets te doen aan 'laadpaalkleven' (vies woord trouwens) heeft men bedacht een idle fee te hanteren.
Op zich geen slecht idee natuurlijk: volgens de site van de Nuon duren 10% van alle laadsessies langer dan 24 uur. Uit eerder onderzoek van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) in de vier grote steden bleek zelfs dat 0.5% van de laadsessies 72 uur of langer duren, en daarmee verantwoordelijk waren voor 5% van de bezetting (getallen kunnen iets afwijken maar in die orde van grootte was het).
Frustrerend voor EV rijders die onnodig bezette laders aantreffen, en ook geen efficient gebruik van de laadinfra.

Het probleem: een publieke laadpaal geeft voor zover ik het protocol OCPP ken naar de backoffice helemaal niet door wanneer een auto vol is en is gestopt met laden. Naast het nummer van de laadpaal + het pasnummer kijgt de backoffice door:
- begin van de laadsessie,
- en eindtijd van de laadsessie + verbruikte kWh.
Dezelfde data die je online of op de faktuur later ziet.

Met die data moet men het doen en er is het volgende bedacht:

View attachment 252223

Nuon zorgt voor prijsdoorbraak publieke laadpunten | Nuon

Dit zou dus betekenen: als je met een PHEV aan een lader gaat staan en je neemt in 4 uur tijd 12kWh af, dan kan je daarna nog 8 uur blijven staan. Laat je hem een dag langer staan dan krijg je wellicht 16 * 0,22 euro = 3.52 euro extra te betalen.
Daarentegen als je met een Tesla aan de lader gaat staan, met hetzelfde laadgedrag: je laadt 4 uur (44kWh), dan kan je daarna kosteloos 40 uur oftewel 2 volle dagen extra op de plek blijven staan.

Zo krom als ik weet niet wat. Als dit inderdaad zo werkt kan je er op wachten dat het weer in Tros Radar komt.

Logischer zou uiteraard een idle fee zijn zoals we bij de Superchargers hebben: indien vol, dan een bepaalde grace period (8 uur ofzo?), en daarna gaan betalen. Dit werkt bij publieke laadpalen echter weer niet: het laden kan bijvoorbeeld wel stoppen omdat ik maar tot 90% heb geladen en de volgende dag voordat ik vertrek weer verder wil laden tot 100%.

Dus ben benieuwd naar ervaringen van EV rijders hiermee.
Naast het feit dat de palen weten dat er wel of niet geladen wordt, weten ze ook wanneer de auto ingeplugd wordt en wanneer weer losgekoppeld. Dus die grace period zou volgens mij gewoon te implementeren moeten zijn, los van het feit dat je het laden in stukken verdeelt...
 
Ik ben helemaal voor de idle fees. Maar dan wel als deze tussen 22:00 en 09:00 niet tellen. Als ik thuis kom van werken en mijn auto aan een paal hang voel ik er weinig voor om op 02:00 de wekker te zetten om de auto weer weg te halen.

Maar verder, puik idee, doen. De hoeveelheid mensen bij ons in de wijk die rustig hun plug-in hybride meerdere dagen bij een paal laten staan is aanzienlijk. Ik blijf zelf maar het goede voorbeeld geven door de auto zo snel mogelijk weg te zetten nadat deze vol is, maar de hint lijkt nog niet aan te komen. Binnenkort maar eens wat briefjes onder de voorruit gaan doen...
 
Ik ben helemaal voor de idle fees. Maar dan wel als deze tussen 22:00 en 09:00 niet tellen. Als ik thuis kom van werken en mijn auto aan een paal hang voel ik er weinig voor om op 02:00 de wekker te zetten om de auto weer weg te halen.

Maar verder, puik idee, doen...

En wat men diegenen die geen 9to5 job hebben ? Maar bvb nachtwerk doen? Die moeten dan wel in het midden van hun slaap eruit ?
:rolleyes::rolleyes:
 
En wat men diegenen die geen 9to5 job hebben ? Maar bvb nachtwerk doen? Die moeten dan wel in het midden van hun slaap eruit ?
:rolleyes::rolleyes:

Precies! Ik ben er ook helemaal voor dat men de auto niet onnodig aan een lader laat staan en verplaats hem zelf ook als ik weet dat ik hem de komende 2 dagen niet ga verplaatsen. Maar het is dus niet zo eenvoudig in regels te vangen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
En wat men diegenen die geen 9to5 job hebben ? Maar bvb nachtwerk doen? Die moeten dan wel in het midden van hun slaap eruit ?
:rolleyes::rolleyes:

De parkeerplekken bij laadpalen zijn bij ons sowieso alleen tussen 09:00-22:00 gereserveerd voor elektrische auto's. Daarna mag iedereen er staan.

Wat betreft je punt; Dat is uiteraard vervelend voor die mensen, maar het is minder dan 10% van de beroepsbevolking die regelmatig in de nacht werkt. Overigens zou dat probleem prima technisch op te lossen zijn; selecteer in je profiel wat je 10 slaapuren zijn en binnen die 10 uur krijg je geen boete.
 
  • Like
Reactions: FVO
De parkeerplekken bij laadpalen zijn bij ons sowieso alleen tussen 09:00-22:00 gereserveerd voor elektrische auto's. Daarna mag iedereen er staan.

Wat betreft je punt; Dat is uiteraard vervelend voor die mensen, maar het is minder dan 10% van de beroepsbevolking die regelmatig in de nacht werkt. Overigens zou dat probleem prima technisch op te lossen zijn; selecteer in je profiel wat je 10 slaapuren zijn en binnen die 10 uur krijg je geen boete.
Amai luxe als jij 10 uur slaap hebt o_O
 
  • Like
Reactions: J-Bus
In de nieuwste van Dan Brown rijdt Robert Langdon met een XP90D (net als Brown zelf trouwens). Teaser: hij is er meet een beetje hacken in geslaagd FSD te doen werken (‘t is nu eenmaal fictie :)).

Wel goede reclame, vermits zijn boeken een oplage hebben die vele malen groter is dan eender welke krant of automagazine.
 
  • Like
Reactions: HerrJones