De reden waarom ik dit vroeg; volgens mij hebben we weer het volgende laadpaal drama erbij.
(Een en ander onder voorbehoud want ik heb zelf geen ervaring met deze palen dus ik doe het even met de info die ik tot nu toe van de Nuon heb gekregen. En ik heb ook nog geen klachten hierover gehoord of gelezen van EV rijders).
Wat is het geval? Nuon is sinds half Juli nieuwe laadpalen aan het plaatsen in Brabant met een lager tarief (22ct/kWh).
Om iets te doen aan 'laadpaalkleven' (vies woord trouwens) heeft men bedacht een idle fee te hanteren.
Op zich geen slecht idee natuurlijk: volgens de site van de Nuon duren 10% van alle laadsessies langer dan 24 uur. Uit eerder onderzoek van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) in de vier grote steden bleek zelfs dat 0.5% van de laadsessies 72 uur of langer duren, en daarmee verantwoordelijk waren voor 5% van de bezetting (getallen kunnen iets afwijken maar in die orde van grootte was het).
Frustrerend voor EV rijders die onnodig bezette laders aantreffen, en ook geen efficient gebruik van de laadinfra.
Het probleem: een publieke laadpaal geeft voor zover ik het protocol OCPP ken naar de backoffice helemaal niet door wanneer een auto vol is en is gestopt met laden. Naast het nummer van de laadpaal + het pasnummer kijgt de backoffice door:
- begin van de laadsessie,
- en eindtijd van de laadsessie + verbruikte kWh.
Dezelfde data die je online of op de faktuur later ziet.
Met die data moet men het doen en er is het volgende bedacht:
View attachment 252223
Nuon zorgt voor prijsdoorbraak publieke laadpunten | Nuon
Dit zou dus betekenen: als je met een PHEV aan een lader gaat staan en je neemt in 4 uur tijd 12kWh af, dan kan je daarna nog 8 uur blijven staan. Laat je hem een dag langer staan dan krijg je wellicht 16 * 0,22 euro = 3.52 euro extra te betalen.
Daarentegen als je met een Tesla aan de lader gaat staan, met hetzelfde laadgedrag: je laadt 4 uur (44kWh), dan kan je daarna kosteloos 40 uur oftewel 2 volle dagen extra op de plek blijven staan.
Zo krom als ik weet niet wat. Als dit inderdaad zo werkt kan je er op wachten dat het weer in Tros Radar komt.
Logischer zou uiteraard een idle fee zijn zoals we bij de Superchargers hebben: indien vol, dan een bepaalde grace period (8 uur ofzo?), en daarna gaan betalen. Dit werkt bij publieke laadpalen echter weer niet: het laden kan bijvoorbeeld wel stoppen omdat ik maar tot 90% heb geladen en de volgende dag voordat ik vertrek weer verder wil laden tot 100%.
Dus ben benieuwd naar ervaringen van EV rijders hiermee.