Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vraag mij af wat je moet doen om als deskundige te worden beschouwd.

Recent nog een deskundige aan het woord die het nut van spitsstroken in vraag stelde.
Que ???
Nog niet in de spits van Antwerpen Oost naar Ranst gereden ?
Het effect is zichtbaar over de ganse Antwerpse ring, zelfs tot op de E19 en de A13.
Maar ja, het zal niet in zijn plaatje passen.

Nog eentje : het aanpassen van de ring rond Brussel en het plan om doorgaand verkeer van lokaal verkeer te scheiden.
Niet alle "ecperts" zijn overtuigd en dus wordt er eerst "bestudeerd".
Ga dan toch eens over de grens kijken !
De verkeersproblematiek is een engineering probleem dat kwantitatief moet aangepakt worden ipv met een kwalitatieve visie hoe een ideale wereld er uit moet zien. Deze 2 verkeersdeskundingen hebben een politieke resp. Filosofische background die me totaal ongeschikt lijkt. Moest je die mannen het engineering probleem voorleggen van hoe je de beste wc ontwerpt, dan zou hun antwoord zijn: ‘we moeten volledig anders gaan eten zodat we kleinere drollen produceren’
 
Recent nog een deskundige aan het woord die het nut van spitsstroken in vraag stelde.
Zijn punt was eigenlijk: "Hoe vlotter het verkeer, hoe meer stimulans om met de auto te rijden en hoe meer uitstoot."
Even verder denken dan de neus van de deskundige: hoe meer files, hoe minder wagens, daardoor vlotter verkeer, daardoor meer auto's, daardoor meer files, daardoor minder stimulans om met de auto te rijden, dus minder wagens, vlotter verkeer, meer auto's, meer files, minder auto's...

Zo draaien we al decennia in het rond en doen we bijna geen infrastructuurwerken meer. Er zijn zo veel plaatsen waar het verkeer vlotter zou kunnen door kleine maatregelen. Belijning aanpassen, drukker afslaand verkeer voorrang geven ipv minder druk doorgaand verkeer, rood licht op rotondes in 1 aanvoerrichting om de files op de andere te vermijden...
 
  • Like
Reactions: Frank C and S-19910
Zijn punt was eigenlijk: "Hoe vlotter het verkeer, hoe meer stimulans om met de auto te rijden en hoe meer uitstoot."
Even verder denken dan de neus van de deskundige: hoe meer files, hoe minder wagens, daardoor vlotter verkeer, daardoor meer auto's, daardoor meer files, daardoor minder stimulans om met de auto te rijden, dus minder wagens, vlotter verkeer, meer auto's, meer files, minder auto's...

Zo draaien we al decennia in het rond en doen we bijna geen infrastructuurwerken meer. Er zijn zo veel plaatsen waar het verkeer vlotter zou kunnen door kleine maatregelen. Belijning aanpassen, drukker afslaand verkeer voorrang geven ipv minder druk doorgaand verkeer, rood licht op rotondes in 1 aanvoerrichting om de files op de andere te vermijden...

En nog eentje: slimmere verkeerslichten. Wat een verademing om in Nederland te rijden soms, itt tot in België, waar de verkeerslichten m.i. een grote rol hebben bij (een gebrek aan) vlotte doorstroming (soms 3 min. op rood terwijl er geen kat in de andere richting rijdt, soms 5 sec groen voor een heel druk punt,...).
 
  • Like
Reactions: S-19910
Idd.
Hij zal aanhanger zijn van deze oude wijsheid : hoe meer ik leer; hoe meer ik weet. Hoe meer ik weet; hoe meer ik vergeet. Hoe meer ik vergeet; hoe minder ik weet. Dus : waarom nog leren?;);):rolleyes:

Hij die niets weet weet niet veel.
Maar hij die weet dat hij niets weet weet meer dan hij die niet weet dat hij niets weet.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: FVO and S-19910
En nog eentje: slimmere verkeerslichten. Wat een verademing om in Nederland te rijden soms, itt tot in België, waar de verkeerslichten m.i. een grote rol hebben bij (een gebrek aan) vlotte doorstroming (soms 3 min. op rood terwijl er geen kat in de andere richting rijdt, soms 5 sec groen voor een heel druk punt,...).

Herken dat. Ook in Frankrijk sta je regelmatig s'avonds in een uitgestorven straat voor een rood licht te wachten bij een oversteekplaats terwijl er in de verste verten geen mens te zien is... In sommige Nederlandse steden wordt nu nagedacht over het dynamisch aansturen van verkeerslichten op basis van real-time traffic informatie (middels sensoren).. Alles gericht op een optimale doorstroming met als bijkomend effect minder luchtvervuiling..
 
  • Like
Reactions: FVO
Herken dat. Ook in Frankrijk sta je regelmatig s'avonds in een uitgestorven straat voor een rood licht te wachten bij een oversteekplaats terwijl er in de verste verten geen mens te zien is... In sommige Nederlandse steden wordt nu nagedacht over het dynamisch aansturen van verkeerslichten op basis van real-time traffic informatie (middels sensoren).. Alles gericht op een optimale doorstroming met als bijkomend effect minder luchtvervuiling..
Denk dat ze hier de verkeerslichten gebruiken om het autoverkeer extra te ontmoedigen. Heb dit in 14jaar ENORM weten veranderen in het noorden van Antwerpen. (in de slechte zin ...)
 
+1 @FVO. Daarvan zijn zoveel voorbeelden in Brussel :

1/ Wetstraat anno +/- 1977: eerste volledig computergestuurde 'groene golf' van België, over vijf rijstroken. Anno 2010: sorry, we hebben er vier rijstroken van gemaakt en onze software werkt niet meer (en, raar maar waar, we zagen dat niet aankomen). Anno 2017: nog steeds vier rijstroken, OK onze software is nu eindelijk terug aangepast, maar jullie begrijpen toch allemaal dat er nu al vier (!) jaar lang werken zijn op de grote rotonde van het Schumannplein, logisch toch dat niemand de stad in kan;

2/ Anno 1982: zowel de grote als de kleine Brusselse Ringen zijn volledig afgewerkt, wat een geweldige doorstroming, dankzij al die tunnels en viaducten! Anno 2000: zouden we die tunnels en viaducten gewoon niet laten verrotten, dat kost ons minder aan onderhoud en dan kunnen we over 20 jaar zeggen dat we ze moeten afbreken. Anno 2017: Reyersviaduct onbruikbaar verklaard en effectief reeds afgebroken, Louizatunnel onbruikbaar, Hermann-Debrouxviaduct onbruikbaar (en er gaan stemmen op om die ook gewoon af te breken).

3/ We zullen eens de binnenstad autoluw maken, door grote ondergrondse parkings te bouwen van waaruit mensen gezellig verder kunnen wandelen; min of meer de ganse binnenstad wordt autovrij en iedereen wordt er beter van. Maar, hm, qua timing gaan we dit zo aanpakken: eerst in 2017 auto's verbieden in de binnenstad, en dan eventueel nadenken over: zouden we misschien eens overheidsopdrachten ooit uitschrijven ivm parkings in de binnenstad tegen, laat ons zeggen, 2025 of 2030?

4/ Er waren belangrijke invalswegen (2x2 rijstroken) vanuit Pede (zuid-west) en Hoeilaart (zuid-oost). Kan toch niet, denken de Brusselaars, die net de bevoegdheid hebben gekregen over die voormalige nationale wegen. Rijstroken halveren dan maar (één rijstrook in elke richting), joepie!

Het is een zeer bewuste politiek. Brussel krijgt een half miljard per jaar federale steun om "hoofdstad" te wezen (dus mobiliteit naar de hoofdstad te helpen verzekeren), en haar politiek is net de omgekeerde: hoe moeilijker ze het maken voor een niet-Brusselaar om naar Brussel te reizen, hoe beter. Die Brusselse politici worden verkozen door inwoners uit Brussel, hoe toevallig is dat...

Maar intussen zitten we met een vreemde hoofdstad: hoeveel hoofdsteden zijn er waar het centrum net niét the place to be is maar eerder de verzamelplaats van de vierde wereld? (die dan het kiesplatform wordt van de politici die zich daar moeten laten herverkiezen...). Naar mijn smaak wordt het elk jaar erger. Restaurateurs en winkels trekken weg naar de rand omdat niemand nog het centrum in wil, en dat wordt dan gauw een vicieuze cirkel, met nieuwe periferieke mini-centra die alsmaar leuker worden en het grote stadscentrum dat totaal verder verloedert. Ik word daar kwaad van, in verband met een prachtig stadscentrum dat tien eeuwen lang altijd rijkdom heeft uitgestraald en nu door politici (met een "lange-termijn visie" die niet verder reikt dan hun volgende mandaat) vervalt tot een heel gevaarlijk provincialisme.
 

Disclaimer: heb enkel titel gelezen (heel slecht sorry sorry)
Och een journalist die een kans ziet wat lezers te krijgen... Tesla is altijd duidelijk geweest dat het onduidelijk is wanneer zelfrijden precies zal werken. Laten we niet vergeten dat als het nu zou kunnen, dat het niet mag van de wetgeving.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de communicatie niet beter kan, maar dit wist men vantevoren bij aanschaffen auto. Grootste oorzaak van ergenis is volgens mij de optimistische tweetstorm die Elon af en toe loslaat. Dat kan tot bepaalde verwachtingen leiden die niet waargemaakt kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
De titel is wel clickbait inderdaad. Maar het artikel gaat ook over Autopilot 2 (autosteer) en de kritiek daarop vind ik wel terecht. Het duurt wel erg lang allemaal, nog niet op de het niveau van AP1, oftewel meer dan een jaar verloren.

Ik rijd al een tijdje met AP2 na zo'n 80k km met AP1 te hebben gereden en ik vind dat het wat mij betreft zeker op niveau AP1 zit. En dan heb ik nog niet eens de recente update die volgens de berichten, ook op dit forum, weer weer wat verbeteringen brengt. Benieuw wanneer ik hem klaar heb staan. Ben nu op LAX en vlieg straks terug naar NL. Heb o.a. Gigafactory bezocht.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Ik rijd al een tijdje met AP2 na zo'n 80k km met AP1 te hebben gereden en ik vind dat het wat mij betreft zeker op niveau AP1 zit. En dan heb ik nog niet eens de recente update die volgens de berichten, ook op dit forum, weer weer wat verbeteringen brengt. Benieuw wanneer ik hem klaar heb staan. Ben nu op LAX en vlieg straks terug naar NL. Heb o.a. Gigafactory bezocht.

Dit beeld krijg ik ook van vergelijkingen op Youtube. Goed om dit bevestigd te krijgen.
 
Ik deel deze conclusie niet. AP1 rijdt duidelijk stabieler - AP2 is veel meer zoekend naar een rechte lijn - zeker zodra de voorligger verdwijnt. Daarbij ziet AP2 auto's van links of rechts komend pas heel laat. Met 2017.41 is het bochtenwerk op snelwegen zelfs minder geworden. Al je niet ingrijpt zeilt de auto de bocht uit tegen de vangrail aan. Maar we hebben gelukkig wel "Spaans" er bij gekregen...
 
Ik rijd al een tijdje met AP2 na zo'n 80k km met AP1 te hebben gereden en ik vind dat het wat mij betreft zeker op niveau AP1 zit. En dan heb ik nog niet eens de recente update die volgens de berichten, ook op dit forum, weer weer wat verbeteringen brengt. Benieuw wanneer ik hem klaar heb staan. Ben nu op LAX en vlieg straks terug naar NL. Heb o.a. Gigafactory bezocht.
Hoe is het met de regensensor
 
Ik deel deze conclusie niet. AP1 rijdt duidelijk stabieler - AP2 is veel meer zoekend naar een rechte lijn - zeker zodra de voorligger verdwijnt. Daarbij ziet AP2 auto's van links of rechts komend pas heel laat. Met 2017.41 is het bochtenwerk op snelwegen zelfs minder geworden. Al je niet ingrijpt zeilt de auto de bocht uit tegen de vangrail aan. Maar we hebben gelukkig wel "Spaans" er bij gekregen...

Inderdaad , het lijkt wel als de M3 zoveel resources kost dat de S en de X achter gelaten worden. De voorsprong die tesla had lijkt te verdwijnen (betreffende de auto pilot).