+1
@FVO. Daarvan zijn zoveel voorbeelden in Brussel :
1/ Wetstraat anno +/- 1977: eerste volledig computergestuurde 'groene golf' van België, over vijf rijstroken. Anno 2010: sorry, we hebben er vier rijstroken van gemaakt en onze software werkt niet meer (en, raar maar waar, we zagen dat niet aankomen). Anno 2017: nog steeds vier rijstroken, OK onze software is nu eindelijk terug aangepast, maar jullie begrijpen toch allemaal dat er nu al vier (!) jaar lang werken zijn op de grote rotonde van het Schumannplein, logisch toch dat niemand de stad in kan;
2/ Anno 1982: zowel de grote als de kleine Brusselse Ringen zijn volledig afgewerkt, wat een geweldige doorstroming, dankzij al die tunnels en viaducten! Anno 2000: zouden we die tunnels en viaducten gewoon niet laten verrotten, dat kost ons minder aan onderhoud en dan kunnen we over 20 jaar zeggen dat we ze moeten afbreken. Anno 2017: Reyersviaduct onbruikbaar verklaard en effectief reeds afgebroken, Louizatunnel onbruikbaar, Hermann-Debrouxviaduct onbruikbaar (en er gaan stemmen op om die ook gewoon af te breken).
3/ We zullen eens de binnenstad autoluw maken, door grote ondergrondse parkings te bouwen van waaruit mensen gezellig verder kunnen wandelen; min of meer de ganse binnenstad wordt autovrij en iedereen wordt er beter van. Maar, hm, qua timing gaan we dit zo aanpakken: eerst in 2017 auto's verbieden in de binnenstad, en dan eventueel nadenken over: zouden we misschien eens overheidsopdrachten ooit uitschrijven ivm parkings in de binnenstad tegen, laat ons zeggen, 2025 of 2030?
4/ Er waren belangrijke invalswegen (2x2 rijstroken) vanuit Pede (zuid-west) en Hoeilaart (zuid-oost). Kan toch niet, denken de Brusselaars, die net de bevoegdheid hebben gekregen over die voormalige nationale wegen. Rijstroken halveren dan maar (één rijstrook in elke richting), joepie!
Het is een zeer bewuste politiek. Brussel krijgt een half miljard per jaar federale steun om "hoofdstad" te wezen (dus mobiliteit naar de hoofdstad te helpen verzekeren), en haar politiek is net de omgekeerde: hoe moeilijker ze het maken voor een niet-Brusselaar om naar Brussel te reizen, hoe beter. Die Brusselse politici worden verkozen door inwoners uit Brussel, hoe toevallig is dat...
Maar intussen zitten we met een vreemde hoofdstad: hoeveel hoofdsteden zijn er waar het centrum net niét
the place to be is maar eerder de verzamelplaats van de vierde wereld? (die dan het kiesplatform wordt van de politici die zich daar moeten laten herverkiezen...). Naar mijn smaak wordt het elk jaar erger. Restaurateurs en winkels trekken weg naar de rand omdat niemand nog het centrum in wil, en dat wordt dan gauw een vicieuze cirkel, met nieuwe periferieke mini-centra die alsmaar leuker worden en het grote stadscentrum dat totaal verder verloedert. Ik word daar kwaad van, in verband met een prachtig stadscentrum dat tien eeuwen lang altijd rijkdom heeft uitgestraald en nu door politici (met een "lange-termijn visie" die niet verder reikt dan hun volgende mandaat) vervalt tot een heel gevaarlijk provincialisme.