Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Niet helemaal on topic, Bee Keen zoekt nog respondenten, kwartiertje, telefonisch, 20 euro vergoeding:

Wij zoeken voor het onderzoek over elektrische auto’s nog een paar respondenten. Ken jij misschien nog meer mensen met een volledig elektrische auto?

En zo ja, zou je ze deze mail willen doorsturen, en dit linkje willen delen zodat ze zich kunnen inschrijven? >>> Elektrische auto's



Een keer een bos bloemen ervan kopen voor je vrouw? ;)
 
Kan iemand de link naar dit onderzoek door het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology MIT posten?
Ik heb al even gezocht maar kan niets vinden. Slechts publicaties op Belgische websites.
Staartje aan die FT publicatie over het MIT onderzoek:
Subscribe to read

(misschien even Googlen op "Reality is that most EVs emit less CO2 than petrol cars over their lifetimes" om de paywall te omzeilen)
 
Allemaal te technisch en te genuanceerd voor een nieuwsitem natuurlijk, maar van MIT zou je toch verwachten dat ze dit aspect in de studie meenemen. Misschien was dat niet de opdracht die ze kregen?
Wetenschap is tegenwoordig een aan te kopen goed, zoals bijna alles.

Staartje aan die FT publicatie over het MIT onderzoek:
(misschien even Googlen op "Reality is that most EVs emit less CO2 than petrol cars over their lifetimes" om de paywall te omzeilen)

De reactie van MIT: "Sir, We are dismayed by how your Big Read article “Green driving’s dirty secret” (November 9) turns the fundamental conclusions of our research at Massachusetts Institute of Technology on their head, giving the public a misleading perspective on electric vehicles."

En zo zie je maar weer... hoe goed en grondig een onderzoek ook is uitgevoerd/beschreven, de media pikken er selectief een paar getallen uit en verdraaien daarmee de uitkomst. Andere media nemen dat over en er is weer een nieuw niet bestaand "feit" wetenschappelijk bewezen :(

Edit: Het is natuurlijk ondoenlijk dat ieder persoon alles wij hij/zij in de krant leest moet gaan checken. Persoonlijk vind ik dat dit soort professionele media verantwoording moet afleggen voor het plaatsen van opzettelijk misleidende artikelen. Misschien niet te handhaven maar toch…
 
Last edited:
De reactie van MIT: "Sir, We are dismayed by how your Big Read article “Green driving’s dirty secret” (November 9) turns the fundamental conclusions of our research at Massachusetts Institute of Technology on their head, giving the public a misleading perspective on electric vehicles."

En zo zie je maar weer... hoe goed en grondig een onderzoek ook is uitgevoerd/beschreven, de media pikken er selectief een paar getallen uit en verdraaien daarmee de uitkomst. Andere media nemen dat over en er is weer een nieuw niet bestaand "feit" wetenschappelijk bewezen :(

Edit: Het is natuurlijk ondoenlijk dat ieder persoon alles wij hij/zij in de krant leest moet gaan checken. Persoonlijk vind ik dat dit soort professionele media verantwoording moet afleggen voor het plaatsen van opzettelijk misleidende artikelen. Misschien niet te handhaven maar toch…

Ik vraag me toch af wat het FT eraan te winnen heft om zo te cherrypicken. Zouden ze zo obvious verborgen belangen hebben ?
Je hoeft echt nog geen eerstejaars journalistiek te zijn om inmiddels te weten hoe het zit met auto's en emissies, dus simpelweg onkunde als verklaring gaat er bij mij moeilijk in.
 
Ik vraag me toch af wat het FT eraan te winnen heft om zo te cherrypicken. Zouden ze zo obvious verborgen belangen hebben ?
Je hoeft echt nog geen eerstejaars journalistiek te zijn om inmiddels te weten hoe het zit met auto's en emissies, dus simpelweg onkunde als verklaring gaat er bij mij moeilijk in.

Het is goed scoren met "leuke/onverwachte" feitjes denk ik.

Voor wie zelf een beetje wil spelen met de interactieve grafiek: Carboncounter | Cars evaluated against climate targets
 
Ik vraag me toch af wat het FT eraan te winnen heft om zo te cherrypicken. Zouden ze zo obvious verborgen belangen hebben ?
Je hoeft echt nog geen eerstejaars journalistiek te zijn om inmiddels te weten hoe het zit met auto's en emissies, dus simpelweg onkunde als verklaring gaat er bij mij moeilijk in.

Ook dit Twitterdraadje is een interessante goudmijn met mythbusting artikelen: Michael Liebreich on Twitter
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Het is goed scoren met "leuke/onverwachte" feitjes denk ik.

Voor wie zelf een beetje wil spelen met de interactieve grafiek: Carboncounter | Cars evaluated against climate targets

Gave site.

Opmerkelijk: er staat 1 H2 auto in, de Mirai. Als je in het Customize panel de opwekmethode van H2 veranderd van 'steam methane reforming' naar 'electrolysis' gaan de CO2 emissies omhoog van ongeveer 100 naar 330 gCO2eq/km.
Voor zover ik weet komt er juist bij methane reforming enorm veel CO2 vrij ?
 
Opmerkelijk: er staat 1 H2 auto in, de Mirai. Als je in het Customize panel de opwekmethode van H2 veranderd van 'steam methane reforming' naar 'electrolysis' gaan de CO2 emissies omhoog van ongeveer 100 naar 330 gCO2eq/km.
Voor zover ik weet komt er juist bij methane reforming enorm veel CO2 vrij ?

Volgens mij kost steam reforming veel minder energie dan elektrolyse. En omdat voor stroom standaard 600 gCO₂eq/kWh staat ingesteld schiet dit omhoog per km als je elektrolyse kiest.
 
Ik denk dat een flinke koelkast, of een paar serieuze zitplaatsen wel tot de mogelijkheden behoren. Om eerlijk te zijn ben ik best wel fan van stations, zeker voor mensen met grote honden en kinderen is het ideaal. Tuurlijk kost het je iets aan CW, maar op hogere snelheden deed de Tesla het sowieso al minder in verhouding tot hun stadse prestaties.
 
Ik denk dat een flinke koelkast, of een paar serieuze zitplaatsen wel tot de mogelijkheden behoren. Om eerlijk te zijn ben ik best wel fan van stations, zeker voor mensen met grote honden en kinderen is het ideaal. Tuurlijk kost het je iets aan CW, maar op hogere snelheden deed de Tesla het sowieso al minder in verhouding tot hun stadse prestaties.

Ik heb het echt even een paar keer moeten lezen voordat ik snapte waar dit op terug sloeg...
Tip: het originele bericht waar je op reageert quoten helpt flink de draadjes begrijpelijk te houden.
 
  • Like
Reactions: FVO
Voor wie zelf een beetje wil spelen met de interactieve grafiek: Carboncounter | Cars evaluated against climate targets

Nog een interessante uitkomst: des te duurder de benzine/diesel auto, des te hoger de lifetime CO2 emissies.
Bij een electrische auto is ddat verband er veel minder.

Tussen een goedkope Mitsubishi Mirage en een Dodge Viper of een Bentley = factor 2.7
Een goedkope e-Golf en de duurste Tesla is onmgeveer factor 1.4
Bij energiemix 350gr/kWh.

upload_2017-11-15_12-21-55.png
 

Attachments

  • upload_2017-11-15_12-16-20.png
    upload_2017-11-15_12-16-20.png
    86.9 KB · Views: 51
  • Informative
Reactions: Carl