Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Elektrische auto, speeltje voor de rijken? - AMT

Maar dat er wereldwijd milieuzones als paddenstoelen uit de grond schieten omdat de luchtkwaliteit zo slecht is dat de levensverwachting naar beneden gaat hoor je dat soort mensen nou nooit over.
Kan mij in ieder geval niet snel genoeg gaan dat die ranzige stink diesels wereldwijd verboden worden.
Het is ook een blog. Vaak een soort van ongeleid projectiel.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Elektrische auto, speeltje voor de rijken? - AMT

Maar dat er wereldwijd milieuzones als paddenstoelen uit de grond schieten omdat de luchtkwaliteit zo slecht is dat de levensverwachting naar beneden gaat hoor je dat soort mensen nou nooit over.
Kan mij in ieder geval niet snel genoeg gaan dat die ranzige stink diesels wereldwijd verboden worden.
Mee eens (hoewel ik zelf nog de gelukkige eigenaar ben van een Renault Megane CC diesel, die inmiddels bijna 13 jaar oud is). Anderzijds: hoeveel auto-kilometers worden voor de flauwekul gemaakt juist binnen die milieu-zones? De meest voordelige vorm van vervoer blijft toch heus de benenwagen, direct gevolgd door de fiets. Als je jezelf binnen een stad moet verplaatsen (laat staan in een dorp) zijn deze zero-emissie alternatieven de eerste keus, zelfs nog voor een EV ;).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Deuk in groene imago van grote elektrische wagen

"
Deuk in groene imago van grote elektrische wagen
Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi. De laatste blijkt uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT)."


Wat een conclusie. Ik denk dat de "megagrote-supergeïsoleerde-en-al-jaren-met-allerlei-duurzame-technieken-uitgeruste-stolpboerderij" van Wim S. ook een grotere voetafdruk heeft dan een arbeidershuisje van 70m2 uit 1905 dat nog met een petroleumkachel verwarmd wordt. Zeker als je de benodigde bouwmaterialen mee in rekening brengt. Zo kan je alles bewijzen.
 
De berekeningen kloppen gewoon niet. Bij de vergelijking van een grote en een kleine batterij wordt ervan uitgegaan dat beide de auto eenzelfde aantal km kunnen voeden. Dat is gewoon niet juist.
Batterijen degraderen per cyclus, volledige cycli (= vuistregel). Dus een halve laadbeurt veroorzaakt ongeveer de helft van de degradatie van een volledige laadbeurt. Die degradatie verloopt niet helemaal lineair, maar de gemiddelde levensduur van een batterij van een bepaald type is toch redelijk goed te begroten in aantal cycli, all other things equal. Er zijn beinvloedende factoren zoals laadsnelheid, ontlaadsnelheid, temperatuur enz... maar die laten we even buiten beschouwing.
Een grote batterij zal minder cycli nodig hebben voor het afleggen van een totale afstand dan een kleine. Het is allicht geen slechte benadering te stellen dat het hogere verbruik voor een zware (met grote batterij uitgeruste) EV enerzijds en de lagere gemiddelde relatieve ontladingssnelheid anderzijds (de zogenaamde C-rating bij het ontladen) elkaar compenseren. Ik denk persoonlijk zelfs dat de hogere gemiddelde ontladingssnelheid de kleine EV in het nadeel stelt.
Met een 100 kWh batterij uit de Tesla uit de studie kan je op die manier 5 keer meer afstand afleggen dan met 20 kWh batterij uit een i3. Of nog: de batterij van een Tesla 100 die 300.000 km heeft afgelegd zal evenveel cycli hebben doorlopen als een i3 die 60.000 km heeft afgelegd. Dat wordt in de studie niet onderkend.
Blijven alleen over de meer-uitstoot voor een zwaardere motor en carrosserie. Maar die is dan weer perfect recycleerbaar.
Allemaal te technisch en te genuanceerd voor een nieuwsitem natuurlijk, maar van MIT zou je toch verwachten dat ze dit aspect in de studie meenemen. Misschien was dat niet de opdracht die ze kregen?
Wetenschap is tegenwoordig een aan te kopen goed, zoals bijna alles.
 
Elektrische auto, speeltje voor de rijken? - AMT

Maar dat er wereldwijd milieuzones als paddenstoelen uit de grond schieten omdat de luchtkwaliteit zo slecht is dat de levensverwachting naar beneden gaat hoor je dat soort mensen nou nooit over.
Kan mij in ieder geval niet snel genoeg gaan dat die ranzige stink diesels wereldwijd verboden worden.

Dat zal dit je aanspreken... Mayors of 12 major cities pledge to procure only zero-emission buses from 2025 https://chargedevs.com/newswire/mayors-of-12-major-cities-pledge-to-procure-only-zero-emission-buses-from-2025/ … “Air pollution caused by petrol and diesel vehicles is killing millions of people in cities around the world,” said Anne Hidalgo, Mayor of Paris and C40
Chair...

ABB-Volvo-bus.jpg

En idd in Parijs-centrum kun je tegenwoordig al heel aardig fietsen. Goed city-bike systeem en langs de Seine onderlangs, tegenover Ile de la Cité, al heel gedeelte autovrij!