Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ach, laat ik eerlijk zijn, zo heb ik ook jaren lang rondgelopen, dit is gewoon de algemene, logische, eerste gedachte, tot ik me in de cijfers verdiepte en toen bleek dat Tesla eigenlijk veel beter presteerde dan dat ik had verwacht.
In 3 seconde van 0 naar 100 met een belachelijk zware accu? Yea right. If it's too good to be true, it's probably not true.

Daar bovenop kwam, you can't teach a men what he thinks he already knows.

Ooit las ik een titel die neerkwam op "Op de Nurnbergring moest de Tesla na 5 minuten al langzamer rijden.", dat was voor mij eigenlijk het moment dat ik Tesla niet meer serieus nam.
Dat bleef jaren zo doorgaan totdat ik dit filmpje onder ogen kreeg:
Een half uur 200 rijden? Ik dacht dat een Tesla na 5 minuten al totaal oververhit was?!

Vanaf dat moment ging ik eens in de cijfers duiken en kwam ik erachter dat er Tesla's waren met maarliefst 100kWh aan accu's. Een beetje kennis van elektra had ik toevallig en ik was in shock dat er zoveel energie in een accu in een auto kon. Mijn LED TV gebruikt 60 watt, dus ik kan meer dan 1500 uur TV kijken op één acculading?!
Wel was ik op dat moment nog in de veronderstelling dat het opladen minimaal 2 uur duurde, wat ik echter niet wist was dat van 0 naar 80% opladen maar 30 minuten duurde. Dat was voor mij een wereld van verschil in het zien van een Tesla als vakantieauto. Om de 4 uur 2 uur op één of ander tankstation moeten wachten is verschrikkelijk voor iemand die naar Spanje toe wil rijden, maar om de 3,5 uur 30 minuten wachten is prima te doen, zeker gezien het toch maar die éne keer per jaar was.

Vanaf dat moment besefte ik dat ik misschien een beetje te negatief stond in het hele verhaal

111.png



No time later was ik om, ik werd voorstander van de elektrische auto. Hoe meer ik me er in verdiepte, hoe interessanter ik het vond, hoe realistischer het werd en hoe meer ik besefte dat de accu helemaal zo slecht nog niet is voor het milieu. Toevalligerwijs waren er op dat moment geruchten over een accu die maarliefst 3 keer zoveel energie kon bevatten van de bedenker van de Lithium ion accu; John B Goodenough. Ik fantaseerde over Tesla's met 300kWh en dacht, als die bestaat is het gedaan met een diesel, of benzine auto. Dan is het een kwestie van tijd voordat iedereen dit inziet.
Dit alles geschiedde zo'n jaar geleden schat ik, terwijl Tesla toen toch al vele jaren bestond.

Sindsdien zie ik in hoeveel onzin er wel niet over Tesla geschreven wordt in de media, iets wat me toch al opviel in andere dingen waar ik kennis over heb. Sindsdien praat ik eigenlijk louter positief naar mijn omgeving over Tesla, ondanks dat ik er geen één bezit.
Dat de algemene tendens is om veel media te geloven vind ik echter niet verrassend, als ik over zonnepanelen praat denken mensen dat ik een fantast ben, of een GroenLinksgekkie of een oplichter of een idioot die niet kan rekenen of wat dan ook. Maar als je je echt verdiept in de feiten en cijfers kom ik tot een hele rendabele conclusie.

Wel blijf ik realistisch en wil ik niemand dwingen om over te stappen. Als kind keek ik wel eens naar oldtimers en die vond ik prachtig, natuurlijk waren ze langzamer en duurder en noem maar op, maar om zoiets in de toekomst te verbieden? Tja, sorry maar dat gaat mij te ver. Dat je een diesel duurder maakt vind ik prima, maar verbieden hoeft van mij niet.

Verder heeft Tony Seba mijn visie op de toekomst totaal doen veranderen, ik ben groot fan van hem en van zijn visie.
 
@Rowan256 ; Goh...volgens mij heb je mijn dagboek wat ik was kwijtgeraakt :p.

Bij mensen zitten helaas allerlei onzinverhalen (vaak door elkaar, zie reactie EPO meneer...oh sorry...wielrenner) tussen de oren die door populaire programma's, websites en zelfs de overheid daar zijn gestopt.

Zware metalen die in de accu's zitten, die worden gedolven door arme Afrikaanse kindertjes. Deze rommel zit in auto's die alleen maar verkocht worden door de subsidies...wel 7 miljard in NL de afgelopen jaren en het heeft geen enkel effect gehad (meneer Wiebes). En dan ga je lezen en onderzoeken (zoals jij en ik hebben gedaan)...en wat blijkt:

- zware metalen moeten "rare earth minerals" zijn. Deze zitten niet eens in de accu's, maar wel wat in de motoren...die 100 duizenden kms mee moeten gaan.
- die arme kindjes delven Cobalt. Geen zwaar metaal, nog een 'rare earth mineral'. Ja, er zit wat in de accu's...een paar % van de massa is Cobalt. Oh....slechts 2% van de wereld productie komt van die kinderarbeid slaven. Dan zal dit probleem wel meevallen in EV land. Zeker bij Tesla omdat zij als enige EV bouwer daadwerkelijk zelf de grondstoffen opkoopt om er batterijen van te maken (samen met Panasonic)
- Oh...die subsidies waren geen subsidies...maar belastingaftrek voordelen (vooral zakelijk) gecombineerd met MRB en BPM naar €0 (ook leuk voor de particulier). Wacht eens even....75% van die "belastingderving" is naar ICE auto's gegaan en PHEVs. Misschien is die soep nog niet zo heet.
- Dan nog zijn auto verdedigen op basis van een TopGear filmpje waar een BMW achter een stampende Pruis werd "getest".

Nou ja, Tesla is nog steeds niet failliet. Alle kenners moeten weer een kwartaaltje wachten en hopen op kleine probleempjes zodat ze weer voldoende onzin hebben verzameld om rampspoed te verkondigen. Het zal je werk maar zijn! :eek:
 
Bij mensen zitten helaas allerlei onzinverhalen (vaak door elkaar, zie reactie EPO meneer...oh sorry...wielrenner) tussen de oren die door populaire programma's, websites en zelfs de overheid daar zijn gestopt. Zware metalen die in de accu's zitten, die worden gedolven door arme Afrikaanse kindertjes.

Bij dit soort mensen vraag ik mij altijd af... wat wil je dán? Komende decennia 'gewoon' olie blijven verbranden? Waterstof ('zeldzame metalen', nog steeds een accu nodig én een slechte efficiëntie)? Allemaal stoppen met autorijden?

Als kind keek ik wel eens naar oldtimers en die vond ik prachtig, natuurlijk waren ze langzamer en duurder en noem maar op, maar om zoiets in de toekomst te verbieden? Tja, sorry maar dat gaat mij te ver. Dat je een diesel duurder maakt vind ik prima, maar verbieden hoeft van mij niet.

Oldtimers verbieden hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Dat maakt nauwelijks verschil. Maar die smerige oude diesel bestelbussen waar ik met mijn kinderen achter fiets onderweg naar school of naar de supermarkt... dat zijn geen oldtimers.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO and ePeter
Nog even meegeven dat de motoren van de S en de X gewone asynchrone motoren zijn.
Daar zitten helemaal geen zeldzame aardmetalen in. Nul.



(Anders dan Model3, daar gebruikt Tesla synchrone motoren met permanente magneten).

Bovendien zijn zeldzame aardmetalen helemaal niet zeldzaam zoals de naam doet vermoeden (ik ben er ook een hele tijd in getrapt).

"Despite their name, rare-earth elements are – with the exception of the radioactive promethium – relatively plentiful in Earth's crust, with cerium being the 25th most abundant element at 68 parts per million, or more abundant than copper. They are not especially rare, but they tend to occur together in nature and are difficult to separate from one another."
Rare-earth element - Wikipedia
 
Bij dit soort mensen vraag ik mij altijd af... wat wil je dán? Komende decennia 'gewoon' olie blijven verbranden? Waterstof ('zeldzame metalen', nog steeds een accu nodig én een slechte efficiëntie)? Allemaal stoppen met autorijden?
"Mensen willen graag veranderen zolang er maar niets veranderd"

Daar komt het wel op neer. Een beetje zoals dit:


Dat er iets anders/beters komt dan mensen aan gewend zijn is gewoon spannend. Ze moeten uit hun gewende en vertrouwde patronen en die verandering is eng. Dan maar liever op het nieuwe afgeven zodat ze in hun veilige cocon kunnen blijven.
 
Last edited:
Bij dit soort mensen vraag ik mij altijd af... wat wil je dán? Komende decennia 'gewoon' olie blijven verbranden? Waterstof ('zeldzame metalen', nog steeds een accu nodig én een slechte efficiëntie)? Allemaal stoppen met autorijden?
Ja, ik irriteer mij er ook aan. Er lijkt toch wel een flinke hoeveelheid psychologie bij te komen. Zoals eerder ook hier genoemd hebben veel mensen, vaak onbewust, problemen met verandering. Het levert onzekerheid en onduidelijkheid op, dus laat alles maar bij het oude. Maar dat kan gewoon niet. De olie raakt op en de planeet gaat naar z'n grootje. Bovendien is elektrisch gewoon fijner. Dat weet Tom Boonen blijkbaar nog niet, maar hij heeft er wel een keiharde mening over, die grotendeels op onwaarheden is gebaseerd. Juist omdat hij aanzien heeft, nemen mensen dat dan vaak klakkeloos over.

Ik ben een boek over elektrische auto's aan het afronden en daar zit ook een deel in over de weerstand van mensen (en autofabrikanten etc) in. Ik heb even overwogen om dit citaat mee te nemen als een voorbeeld van dom geblaat vol vooroordelen...
 
Een verdoken argument tegen EVs is vaak dat het niet alle problemen oplost: er blijven bijvoorbeeld evenveel files, CO2-uitstoot is wel aanzienlijk lager, maar er is nog uitstoot, er blijven ongelukken gebeuren, er is een milieubelastende activiteit bij het ontginnen van grondstoffen en de fabricatie van een batterij, ...
Alsof bv.
  • een lokale nuluitstoot al geen fantastische verwezenlijking is
  • het vermijden van tienduizenden voortijdige overlijdens door langzame vergiftiging door NOx alleen al niet de moeite zou lonen
  • het terugdringen van het geluidsniveau in de woonkernen het stressniveau al niet enorm zou doen dalen
  • enz...
Niemand heeft ooit beweerd dat EVs ALLE problemen zou oplossen.
 
Registraties 1e kwartaal 2018 zijn bekend.

Tesla Model S - 812 stuks ( zelfde periode 2017: 431 stuks )
Tesla Model X -369 stuks ( zelfde periode 2017: 229 stuks )
Tesla Model S + X - 1.181 stuks ( zelfde periode 2017: 660 stuks )

Porsche doet het niet goed: 527 stuks ( 2017: 596 stuks ).

De grote winnaar is Volkswagen. Ze mogen dan wel alles en iedereen besodemieterd hebben; het weerhoudt ons er niet van Volkswagens te blijven kopen.

bron: https://www.bovag.nl/BovagWebsite/m...VAG_Verkoopstatistiek-maart-2018.pdf?ext=.pdf
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN

Mijn hemel wat een artikel. Zomaar in een bijzinnetje: 'Tesla, een dure sportwagen voor de happy few,' - en het was niet eens een citaat. Dit staat dan in de nieuwskrant, niet op de opiniepagina.

Kan me niet herinneren dat er ook zulke 'duidingen' werden toegevoegd aan BMW's of Audi's die soms aanmerkelijk duurder zijn dan een Tesla. De afgunst druipt er af. Bah.
 
Mijn hemel wat een artikel. Zomaar in een bijzinnetje: 'Tesla, een dure sportwagen voor de happy few,' - en het was niet eens een citaat. Dit staat dan in de nieuwskrant, niet op de opiniepagina.

Kan me niet herinneren dat er ook zulke 'duidingen' werden toegevoegd aan BMW's of Audi's die soms aanmerkelijk duurder zijn dan een Tesla. De afgunst druipt er af. Bah.


Dat maakt het toch alleen maar vermakelijker? Uiteindelijk beklijft van alle "opinie"vormende artikelen etc. niets zodra men eenmaal met een Tesla heeft kennisgemaakt. En ach, we zijn toch een happy few, al wordt het steeds minder "few"?
 
Mijn hemel wat een artikel. Zomaar in een bijzinnetje: 'Tesla, een dure sportwagen voor de happy few,' - en het was niet eens een citaat. Dit staat dan in de nieuwskrant, niet op de opiniepagina.

Kan me niet herinneren dat er ook zulke 'duidingen' werden toegevoegd aan BMW's of Audi's die soms aanmerkelijk duurder zijn dan een Tesla. De afgunst druipt er af. Bah.
Ehh, ik wil niet lullig doen, maar volgens mij bestaat de aangehaalde zin uit feitelijk juiste constateringen:

- Een Tesla is duur: met een prijs vanaf 80k is de auto duurder dan pakweg 95% van alle verkochte auto's.
- De prestaties van een Tesla - zelfs de instapper - zitten op het niveau van een sportwagen.
- De auto is voor de "happy few", zie ook het eerste punt.

Dit zijn dus geen opinies, maar feiten. Maar goed, dit is ook maar mijn (bescheiden?) mening. :D
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Zijn er wielerfans onder ons die Tom Boonen een toffe peer vinden? Na deze uitspraken in Humo vind ik het maar een lulletje rozenwater die zo lult als het klootjesvolk.
View attachment 291547
zo'n M5 heeft vast een mooi dashboard om zijn lijntje coke te snuiven... die Boonen was toch een wielrenner die alleen hard kon met de nodige doping en/of cocaine ? niet te serieus nemen inderdaad....
 
Ehh, ik wil niet lullig doen, maar volgens mij bestaat de aangehaalde zin uit feitelijk juiste constateringen:

- Een Tesla is duur: met een prijs vanaf 80k is de auto duurder dan pakweg 95% van alle verkochte auto's.
- De prestaties van een Tesla - zelfs de instapper - zitten op het niveau van een sportwagen.
- De auto is voor de "happy few", zie ook het eerste punt.

Dit zijn dus geen opinies, maar feiten. Maar goed, dit is ook maar mijn (bescheiden?) mening. :D
Helemaal mee eens. Maaruh, wat juist in dit artikel wel genoemd had mogen worden: juist door die fiscale voordelen en subsidies is de tesla ook bereikbaar geworden voor eenvoudige ondernemers (zoals ik) die door de lage TCO ineens een alternatief kregen voor een ruime ICE middenklasser. Dus wel happy, maar minder ‘few’ :)
 
  • Like
Reactions: Ataraxia