Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb op meerdere plekken al speculatie gezien dat dit gerucht gaat om serverchips voor Dojo, niet om HW4, en sluit me er zelf ook bij aan dat dat eigenlijk waarschijnlijker is - zo'n idioot grote chip is helemaal niet handig in een mobiele energiezuinige omgeving, normaal gesproken zijn alleen datacenter-processors zo groot.

Ik denk dat ze zeker bezig zijn met HW4, maar primair voor optimalisatie op energie en eventueel dingen als verhoogde resolutie inputs, het nog eens vertienvoudigen van de NN-capaciteit heeft *in de auto* weinig toegevoegde waarde mijns inziens.
 
Wat mij verbaast is dat ze al bij de presentatie van HW3.0 vertelden dat ze bezig waren met HW4.0 .
Dat vond ik toen erg vreemd, want als je claimt dat 3.0 al goed genoeg is, waarom zou je dan überhaupt nog 4.0 maken?
Als ik alles zo op een rijtje zet denk ik dat Tesla zelf verwacht dat hun taxi systeem nog tot zeker eind 2021 duurt.
 
7nm is het process waar pas dit jaar de huidige vlaggenship telefoons van huawei en samsung op zijn gemaakt. Dit is ook grotendeels te danken aan een innovaties bedrijf uit de regio eindhoven. Een erg goed ontwikkeling van Tesla!

Ik zie geen enkele andere autofabrikant dit platform al gebruiken in de komende 5 jaar. Of ze moeten wakker worden.
 
Wat mij verbaast is dat ze al bij de presentatie van HW3.0 vertelden dat ze bezig waren met HW4.0 .
Dat vond ik toen erg vreemd, want als je claimt dat 3.0 al goed genoeg is, waarom zou je dan überhaupt nog 4.0 maken?
Omdat stilstand achteruitgang is? We vonden ooit 20MB hard disks ook groot genoeg, en mobiele telefoons waren nutteloos want we hadden antwoordapparaten, full-HD was overkill voor TV's, niemand wilde uberhaupt een TV groter dan 32", etc. etc.

In jouw wereld zaten we nu in 2020 nog steeds met paard en wagen naar het telegraafkantoor te gaan voor een telegram STOP gelukkig innoveert de rest van de wereld wel door STOP

HW4 zal vast meer rekenkracht krijgen dan HW3, voor future purposes, nog betere beeldverwerking, maar primair wil je als bedrijf:
- Kleinere chips, want meer uit een wafer die als geheel hetzelfde blijft kosten, dus lagere stuksprijs (daarom geloof ik dit gerucht ook niet als HW4)
- Kleinere procedes (7nm) zodat ze minder stroom gebruiken. HW2/3 verbruiken nog significante hoeveelheid energie. Als HW4 drie keer zuiniger is komt je auto 10km verder op een batterijlading. Gaaf toch?
- Klaar zijn voor toekomstige inzichten. Wat als ze op een dag van overheidsregels naar 16 camera's moeten, en er dan pas achterkomen dat HW3 dat niet redt met de NN's van die dag? Nee, dan wil je die chip al op de plank hebben liggen met meer dan genoeg headroom.

Mobiele telefoons (processors als geheel overigens) worden al jaren amper meer sneller. Wel zuiniger en kleiner, waardoor we met dunnere telefoons langer kunnen rondlopen, ondanks fellere en grotere schermen met meer pixels.
 
maar je hebt wel CO2-arme elektriciteit zonder dat je op de zon of de wind moet rekenen, en je je zorgen moet maken om energie-opslag.
Wat is het toch dat Teslarijders hier nog denken dat een CO2-besparing die zij met hun auto kunnen leveren daadwerkelijk ergens iets aan bijdraagt. Dat je niet je eigen leefomgeving wil blauw zetten met dieseldampen kan ieder kind begrijpen.
 
Omdat stilstand achteruitgang is? We vonden ooit 20MB hard disks ook groot genoeg, en mobiele telefoons waren nutteloos want we hadden antwoordapparaten, full-HD was overkill voor TV's, niemand wilde uberhaupt een TV groter dan 32", etc. etc.

In jouw wereld zaten we nu in 2020 nog steeds met paard en wagen naar het telegraafkantoor te gaan voor een telegram STOP gelukkig innoveert de rest van de wereld wel door STOP

HW4 zal vast meer rekenkracht krijgen dan HW3, voor future purposes, nog betere beeldverwerking, maar primair wil je als bedrijf:
- Kleinere chips, want meer uit een wafer die als geheel hetzelfde blijft kosten, dus lagere stuksprijs (daarom geloof ik dit gerucht ook niet als HW4)
- Kleinere procedes (7nm) zodat ze minder stroom gebruiken. HW2/3 verbruiken nog significante hoeveelheid energie. Als HW4 drie keer zuiniger is komt je auto 10km verder op een batterijlading. Gaaf toch?
- Klaar zijn voor toekomstige inzichten. Wat als ze op een dag van overheidsregels naar 16 camera's moeten, en er dan pas achterkomen dat HW3 dat niet redt met de NN's van die dag? Nee, dan wil je die chip al op de plank hebben liggen met meer dan genoeg headroom.

Mobiele telefoons (processors als geheel overigens) worden al jaren amper meer sneller. Wel zuiniger en kleiner, waardoor we met dunnere telefoons langer kunnen rondlopen, ondanks fellere en grotere schermen met meer pixels.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het energiegebruik van de chip af en toe een beetje wordt overschat.
Slim rijden met een auto van 2000kg heeft waarschijnlijk veel meer invloed op de range dan het energieverbruik van de chip bespaard.
Als ik 200 meter verderop 10 auto's stil zie staan voor een rood stoplicht laat ik nu al gas los omdat ik weet dat die auto's toch nooit weggereden zijn voordat ik aan kom, zelfs niet als het nu meteen groen wordt.
Als je een iets zuinigere chip hebt die wel snapt dat hij op tijd stil moet staan, maar pas de laatste 50 meter begint met remmen omdat hij door te weinig rekenkracht niet het inzicht heeft wat er over 200 meter sowieso (of juist in ieder geval niet) gaat gebeuren kost dit (ondanks elektrisch rijden) waarschijnlijk meer energie dan dat die chip bespaard.

Verder, tuurlijk snap ik dat je je verder moet ontwikkelen, maar wanneer je zegt dat er nóg betere producten aankomen laat je mensen meteen al twijfelen aan het product dat je nu uitbrengt. Misschien is het dan handiger om ze achteraf te verrassen.
Nu is het een beetje van; "dit kinderzitje is hartstikke veilig hoor, maar toch gaan we het product nóg verder ontwikkelen!" Zou jij dat kinderzitje kopen?
 
7nm is het process waar pas dit jaar de huidige vlaggenship telefoons van huawei en samsung op zijn gemaakt. Dit is ook grotendeels te danken aan een innovaties bedrijf uit de regio eindhoven. Een erg goed ontwikkeling van Tesla!

Ik zie geen enkele andere autofabrikant dit platform al gebruiken in de komende 5 jaar. Of ze moeten wakker worden.
Omdat stilstand achteruitgang is? We vonden ooit 20MB hard disks ook groot genoeg, en mobiele telefoons waren nutteloos want we hadden antwoordapparaten, full-HD was overkill voor TV's, niemand wilde uberhaupt een TV groter dan 32", etc. etc.

In jouw wereld zaten we nu in 2020 nog steeds met paard en wagen naar het telegraafkantoor te gaan voor een telegram STOP gelukkig innoveert de rest van de wereld wel door STOP

HW4 zal vast meer rekenkracht krijgen dan HW3, voor future purposes, nog betere beeldverwerking, maar primair wil je als bedrijf:
- Kleinere chips, want meer uit een wafer die als geheel hetzelfde blijft kosten, dus lagere stuksprijs (daarom geloof ik dit gerucht ook niet als HW4)
- Kleinere procedes (7nm) zodat ze minder stroom gebruiken. HW2/3 verbruiken nog significante hoeveelheid energie. Als HW4 drie keer zuiniger is komt je auto 10km verder op een batterijlading. Gaaf toch?
- Klaar zijn voor toekomstige inzichten. Wat als ze op een dag van overheidsregels naar 16 camera's moeten, en er dan pas achterkomen dat HW3 dat niet redt met de NN's van die dag? Nee, dan wil je die chip al op de plank hebben liggen met meer dan genoeg headroom.

Mobiele telefoons (processors als geheel overigens) worden al jaren amper meer sneller. Wel zuiniger en kleiner, waardoor we met dunnere telefoons langer kunnen rondlopen, ondanks fellere en grotere schermen met meer pixels.
Dat verhaal kan ik prima volgen. Dat is ook de redelijke verwachting die ook voor de andere autofabrikanten geldt dat zij de nieuwe mogelijkheden in hun autos zullen gebruiken al was het alleen maar omdat de oude techniek al snel niet meer op volume wordt geleverd of door software wordt ondersteund. Wat mij tegenvalt is dat ondanks dat Tesla de nieuwste en meer potente hardware als eerste in zijn autos beschikbaar heeft wij daar als gebruikers niet veel van merken anders dan dat Elon zich op de borst klopt dat de volgende software update een nieuwe game of muziek over de externe luidspreker zal laten horen.

https://twitter.com/elonmusk/status/1296360799498391552?s=21
 
Als je een iets zuinigere chip hebt die wel snapt dat hij op tijd stil moet staan, maar pas de laatste 50 meter begint met remmen omdat hij door te weinig rekenkracht niet het inzicht heeft wat er over 200 meter sowieso (of juist in ieder geval niet) gaat gebeuren kost dit (ondanks elektrisch rijden) waarschijnlijk meer energie dan dat die chip bespaard.
Correct me if I am wrong maar voor meer anticiperend remmen heeft Tesla echt geen nieuwe of zuiniger hardware nodig maar betere software developpers of meer waarschijnlijk betere focus van management op de kernfuncties ipv op games en andere overbodige features.
 
Correct me if I am wrong maar voor meer anticiperend remmen heeft Tesla echt geen nieuwe of zuiniger hardware nodig maar betere software developpers of meer waarschijnlijk betere focus van management op de kernfuncties ipv op games en andere overbodige features.

Want die overbodige features kan je gebruiken terwijl je aan het rijden bent?
Of je kan echt beter 1000 mensen op 1 project zetten, met overlap, in plaats van 500 die goed samenwerken en weten waarmee ze bezig zijn.
 
Last edited:
Correct me if I am wrong maar voor meer anticiperend remmen heeft Tesla echt geen nieuwe of zuiniger hardware nodig maar betere software developpers of meer waarschijnlijk betere focus van management op de kernfuncties ipv op games en andere overbodige features.
Ik weet het niet zeker, maar ik schat zo in dat het twee verschillende chips zijn.
De autopilot chip hoeft van mij niet aan tijdens het gamen en de gamechip hoeft van mij niet aan tijdens het rijden. Maar zeker weet ik het niet, misschien hebben ze, of maken ze, een chip die beide dingen goed kan.
Hoe dan ook, ik heb liever een chip die een klein beetje meer energie gebruikt en wat overcapaciteit heeft dan een chip die enkel aan de minima voldoet en waarvan de rijstijl waarschijnlijk beter, relaxter en/of zuiniger had kunnen zijn.
 
HW3 heeft op dit moment 90% headroom voor wat ze ermee doen, capaciteit is het probleem niet.

Even voor het perspectief: de FSD chip heeft een TDP van 36W. Er zitten er 2 op de HW3 computer die elkaar controleren. Met wat overhead erbij zit je dan al snel op 80W voor de hele computer. Dat betekent dat ie 1kWh aan energie gebruikt voor 12 uur activiteit, oftewel 6-7km bereik. Hierbij niet vergeten dat die chips ook werken als je Sentry aan hebt staan, daarom loopt je accu merkbaar leeg als je buiten de deur parkeert.

Ter vergelijk heeft een Snapdragon 865 in high end telefoons een TDP van 5W.
 
HW3 heeft op dit moment 90% headroom voor wat ze ermee doen, capaciteit is het probleem niet.

Even voor het perspectief: de FSD chip heeft een TDP van 36W. Er zitten er 2 op de HW3 computer die elkaar controleren. Met wat overhead erbij zit je dan al snel op 80W voor de hele computer. Dat betekent dat ie 1kWh aan energie gebruikt voor 12 uur activiteit, oftewel 6-7km bereik. Hierbij niet vergeten dat die chips ook werken als je Sentry aan hebt staan, daarom loopt je accu merkbaar leeg als je buiten de deur parkeert.

Ter vergelijk heeft een Snapdragon 865 in high end telefoons een TDP van 5W.
Oké, maar het doel was dus range. Laten we zeggen dat je een trip wilt maken van 500km, dan ben je dus pak en beet 6 uur aan het rijden. dan kom je uit op 0,5kWh aan energie door de chip (en dat is aannemende dat hij ondanks niet 100% inzet toch 100% van de 80W 100% van de tijd gebruikt). Ik denk dat als je een chip hebt die iets slimmer rijdt gedurende die 500km dat je meer energie kunt besparen dan wanneer je een nóg zuinigere chip maakt.
Een chip en stoplichten die met elkaar kunnen communiceren zou nog beter wezen, dan weet de chip al dat het stoplicht over 5 seconden op groen springt of iets dergelijks en kan zo nóg efficiënter rijden.
 
Correct me if I am wrong maar voor meer anticiperend remmen heeft Tesla echt geen nieuwe of zuiniger hardware nodig maar betere software developpers of meer waarschijnlijk betere focus van management op de kernfuncties ipv op games en andere overbodige features.
Ben benieuwd hoe jij zo zeker weet dat het probleem gebrek aan focus op de juiste kernfuncties is. Correct me if I'm wrong maar je bijdragen zitten vaak vol aannames die jij als onomstootbare feiten tracht te presenteren.

Vraag: Wat is volgens jou de reden dat men de focus verkeerd legt? Zijn ze gewoon dom bij Tesla of zien ze niet dat games minder belangrijk zijn?

En als ze zo dom zijn bij het Tesla management, hoe verklaar je dan de enorme voorsprong op EV gebeid t.o.v. de andere autofabrikanten? Of is die voorsprong er helemaal niet?

Zou het kunnen dat het allemaal niet zo simpel is dan jij denkt dat het is?
 
Dat verhaal kan ik prima volgen. Dat is ook de redelijke verwachting die ook voor de andere autofabrikanten geldt dat zij de nieuwe mogelijkheden in hun autos zullen gebruiken al was het alleen maar omdat de oude techniek al snel niet meer op volume wordt geleverd of door software wordt ondersteund. Wat mij tegenvalt is dat ondanks dat Tesla de nieuwste en meer potente hardware als eerste in zijn autos beschikbaar heeft wij daar als gebruikers niet veel van merken anders dan dat Elon zich op de borst klopt dat de volgende software update een nieuwe game of muziek over de externe luidspreker zal laten horen.

https://twitter.com/elonmusk/status/1296360799498391552?s=21
Niet veel van merken? Ik heb mijn MS nog geen twee jaar, waarin ik de volgende functies er zo maar bij heb gekregen (en ik vergeet er vast nog een paar):
- Sentry mode
- Dog mode
- Teslacam
- Teslacam player
- FSD visualisatie
- Navigate on AP
- Unlocked car warning
- Stapsgewijze verbetering van AP
- Netflix/Youtube

En ja, ook nog wat spelletjes geloof ik...
 
Ben benieuwd hoe jij zo zeker weet dat het probleem gebrek aan focus op de juiste kernfuncties is. Correct me if I'm wrong maar je bijdragen zitten vaak vol aannames die jij als onomstootbare feiten tracht te presenteren.

Vraag: Wat is volgens jou de reden dat men de focus verkeerd legt? Zijn ze gewoon dom bij Tesla of zien ze niet dat games minder belangrijk zijn?

En als ze zo dom zijn bij het Tesla management, hoe verklaar je dan de enorme voorsprong op EV gebeid t.o.v. de andere autofabrikanten? Of is die voorsprong er helemaal niet?

Zou het kunnen dat het allemaal niet zo simpel is dan jij denkt dat het is?
En dit halen jullie allemaal 'uit de pers'?;)
 
Verder, tuurlijk snap ik dat je je verder moet ontwikkelen, maar wanneer je zegt dat er nóg betere producten aankomen laat je mensen meteen al twijfelen aan het product dat je nu uitbrengt. Misschien is het dan handiger om ze achteraf te verrassen.
Nu is het een beetje van; "dit kinderzitje is hartstikke veilig hoor, maar toch gaan we het product nóg verder ontwikkelen!" Zou jij dat kinderzitje kopen?
Zo werkt het toch met alle electronica producten? Als je nu een mobiel, TV, laptop o.i.d. koopt weet je ok dat-ie morgen al verouderd is. Dat is met een Tesla niet anders.
 
Zo werkt het toch met alle electronica producten? Als je nu een mobiel, TV, laptop o.i.d. koopt weet je ok dat-ie morgen al verouderd is. Dat is met een Tesla niet anders.
Tuurlijk, maar hier had je een veiligheidsproduct met een gelimiteerd doel, zelf auto kunnen rijden.
Als het dat kan, waarom dan zeggen dat je toch iets gaat maken dat dat beter kan.

Ik heb hier een pilletje en als je die slikt krijg je nooit meer een hartaanval.
Wel gaan we een pilletje maken dat er nóg beter voor zorgt dat je nooit meer een hartaanval krijgt.

Een dergelijke tekst roept toch alleen maar nóg meer vragen op?
 
Tuurlijk, maar hier had je een veiligheidsproduct met een gelimiteerd doel, zelf auto kunnen rijden.
Als het dat kan, waarom dan zeggen dat je toch iets gaat maken dat dat beter kan.

Ik heb hier een pilletje en als je die slikt krijg je nooit meer een hartaanval.
Wel gaan we een pilletje maken dat er nóg beter voor zorgt dat je nooit meer een hartaanval krijgt.

Een dergelijke tekst roept toch alleen maar nóg meer vragen op?
Inderdaad, hetzelfde geldt voor de medische wetenschap. Zou je daarom nu geen medicijn innemen als je ziek bent? Tuurlijk wel, ookal weet je dat de kans bestaat dat er over 5 of 10 jaar een beter medicijn is. En nee, ik heb het niet over een paracetamolletje...