Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 587988



Ik heb deze zomer op de peage lange afstanden gereden van charger naar charger op auto pilot op 130km/h en laatst met Teslamate teruggekeken wat het verbruik was op die snelheden/afstanden en kom dan met mijn SR+ niet beter dan 200Wh/km bij gemiddelde snelheden boven de 115km/h. Hoe halen jullie die betere cijfers?
Bij 130 km/u speelt luchtweerstand (exponentieel) een grotere rol. Zodra je onder de 110 km/u aanhoudt zal je zien dat het verbruik significant lager ligt. `Nu mag je in Nederland vaak niet harder dan 100 dus... Met de Model S kan ik dan lange afstanden met laag verbruik rijden.
 
Ik ga er natuurlijk van uit dat jullie gewoon kunnen autorijden. Maar hoe meten jullie je gebruik in kWh/km bij "370-380km ... op 100% autostrade aan 125-130km/u"? Ik ben gewoon nieuwsgierig over welke cijfers wij hier praten. Die van mij staan hier boven

Anticiperen op verkeer -> je hoeft echt niet als een "omaatje" te rijden voor zuinig verbruik maar anticiperen scheelt wel aanzienlijk) :)
Airco uit (& ventilator op stand 3) als deze niet nodig is -> airco verbruikt ongemerkt meer dan je denkt/wilt* :rolleyes:
Regen icm tegenwind is altijd een tegenvallend verbruik...... -> dat valt me iedere keer weer op :eek:

*=bij warm weer wel gewoon airco aan maar dan neemt accucapaciteit ook toe waardoor er per saldo eerder een groter bereik te behalen valt (vergeleken met iets kouder weer zonder airco)

OEPS, WE GAAN WEL HEEL ERG OFF TOPIC......
 
View attachment 587988

Ik heb deze zomer op de peage lange afstanden gereden van charger naar charger op auto pilot op 130km/h en laatst met Teslamate teruggekeken wat het verbruik was op die snelheden/afstanden en kom dan met mijn SR+ niet beter dan 200Wh/km bij gemiddelde snelheden boven de 115km/h. Hoe halen jullie die betere cijfers?

Ook bij warmer weer? Ik heb net bijgevoegde rit gedaan (95% autostrade) Snelheid rond de 125km/u ... hangt echt veel van de temperatuur af...no way in de winter (210-230)...ik verschoot er zelf van wat dat zou willen zeggen dat ik rond de 420km zou kunnen...:eek:

Ps: geen teslafi meer met corona, te weinig gereden dus idd niet 100% nauwkeurig, toegegeven!

En yes, beetje of topic
 

Attachments

  • 20200914_165522.jpg
    20200914_165522.jpg
    827.6 KB · Views: 44
Last edited:
Ook bij warmer weer? Ik heb net bijgevoegde rit gedaan (95% autostrade) Snelheid rond de 125km/u ... hangt echt veel van de temperatuur af...no way in de winter (210-230)...ik verschoot er zelf van wat dat zou willen zeggen dat ik rond de 420km zou kunnen...:eek:

Ps: geen teslafi meer met corona, te weinig gereden dus idd niet 100% nauwkeurig, toegegeven!

En yes, beetje of topic

Voor een LR AWD is 153 Wh / km de Tesla rated efficiency, waarbij 500 km haalbaar zou moeten zijn. En jij haalt dat bij 125 km/h? Ik ben ook geneigd te denken dat je je eigen snelheid overschat, o.i.d. :eek:
 
480EE0E6-2C75-4CCB-A994-E61B43A6CF00.jpeg
Ook bij warmer weer? Ik heb net bijgevoegde rit gedaan (95% autostrade) Snelheid rond de 125km/u ... hangt echt veel van de temperatuur af...no way in de winter (210-230)...ik verschoot er zelf van wat dat zou willen zeggen dat ik rond de 420km zou kunnen...:eek:

Ps: geen teslafi meer met corona, te weinig gereden dus idd niet 100% nauwkeurig, toegegeven!

En yes, beetje of topic

Denk dat de gemiddelde snelheid niet hoog genoeg was. Ik zoek onderbouwing zoals in deze rit van 1:20u met autopilot op 140 km/h en 37 kWh op 172 km: 216 Wh/km. Eerste half uur was met afdaling van 500m naar 200m. Ionity Langres naar Ionity Macon, gemiddelde snelheid 132 km/h

Of de fraaie cijfers zoals zojuist bericht door Pposthoorn op het italie draadje: 1300km op 1 dag met 111km/h gemiddeld en 196Wh/km. Ik wacht nog op de onderbouwing voor 100% autosnelweg, 125-130km/h onder de 190Wh/km
 
Last edited:
Bij 130 km/u speelt luchtweerstand (exponentieel) een grotere rol. Zodra je onder de 110 km/u aanhoudt zal je zien dat het verbruik significant lager ligt. `Nu mag je in Nederland vaak niet harder dan 100 dus... Met de Model S kan ik dan lange afstanden met laag verbruik rijden.
140 km/h is aanmerkelijk hoger dan 125 km/h. Hou rekening met het exponentiële karakter van snelheid en luchtweerstand.

Ehhh heren, kleine correctie: kwadratisch, niet exponentieel.
Overigens niet om een discussie aan te gaan.
Het is het draadje Tesla in de pers.
 
Voor een LR AWD is 153 Wh / km de Tesla rated efficiency, waarbij 500 km haalbaar zou moeten zijn.

Dat geloof ik niet. Dan lukt het jou om met 70kWh bij 125km/u 370km te rijden, dat is 189Wh/km bij 125km/u. I call your bluff

125km/h versus 110 km/h is kwadratisch + 30%. Ofwel van 153 Wh/km by 110 km/h kom je dan op 198 Wh/km bij 125 km/h.
Met een beetje mooi weer, opgewarmde batterij, een beetje rugwind ( 3km/h is genoeg) of een beetje coasten achter een voorligger zit je dan niet te ver af van de 189 Wh (bij 122km/h theoretisch)..

Dus het zou, een keer, op een goede dag, best mogelijk kunnen zijn.
Zou er alleen niet algemene conclusies aan verbinden....
 
125km/h versus 110 km/h is kwadratisch + 30%. Ofwel van 153 Wh/km by 110 km/h kom je dan op 198 Wh/km bij 125 km/h.
Met een beetje mooi weer, opgewarmde batterij, een beetje rugwind ( 3km/h is genoeg) of een beetje coasten achter een voorligger zit je dan niet te ver af van de 189 Wh (bij 122km/h theoretisch)..

Dus het zou, een keer, op een goede dag, best mogelijk kunnen zijn.
Zou er alleen niet algemene conclusies aan verbinden....
Maar waar haal je dan vandaan dat je bij 110 km/h 153 Wh/km kunt halen?

Overigens geeft mijn volledige post wel een beetje een ander beeld vsn hoe ik er tegen aan kijk dan het stukje dat jij gequote hebt ;)
Voor een LR AWD is 153 Wh / km de Tesla rated efficiency, waarbij 500 km haalbaar zou moeten zijn. En jij haalt dat bij 125 km/h? Ik ben ook geneigd te denken dat je je eigen snelheid overschat, o.i.d. :eek: