Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb er net de 2020 Q3 pres nog eens op nageslagen....en ook weer rap gesloten :D
Als niet boekhouder vind ik geen energie om mij erin te verdiepen maar als ze nog steeds enkele winstmakend zijn door credits, is dit wel een probleem...maar ik dacht dat er ook winst zonder credits werd gemaakt.

Als Tesla z’n cijfers kan blijven behalen en hun optimalisatie kan doorvoeren tegen 2022-2023, is er weinig aan de hand. Natuurlijk de vraag blijft hoe Corona de vraag zal beïnvloeden.......wat natuurlijk ook voor de rest geldt.
 
Ik zie nog geen probleem. Er is nog een overvloed aan credits want de concurrentie is nog niet mee, en dat kan makkelijk nog 2-3 jaren duren vooraleer ze een beetje mee zijn. Veel merken komen pas dan met EV's uit.

Tegelijk bouwt Tesla 2 nieuwe fabrieken met 2 nieuwe modellen voor massaproductie, waar ook weer marge zal uitrollen - vooral uit de Model Y, het populairste autosegment momenteel.

Je mag echt niet vergeten dat de concurrentie verliezen zit te maken nu, en ze hebben allen nog niet stevig geïnvesteerd in EV's. Het ergste moet nog komen.
 
Je mag echt niet vergeten dat de concurrentie verliezen zit te maken nu, en ze hebben allen nog niet stevig geïnvesteerd in EV's. Het ergste moet nog komen.

Tesla heeft met de aantallen die ze nu leveren wel een boost omdat het nieuw is. Dat zal best nog 3-5 jaar doorzetten; maar dan is er opeens wel een ander aanbod.

Nu kiezen veel mensen denk ik voor Tesla vanwege het extra bereik; maar dat gat wordt steeds kleiner én niet iedereen heeft dat nodig.
En tegen welke prijs? Tesla is nog steeds qua aanschaf best prijzig voor de meeste consumenten.

Er is een behoorlijke Tesla fanbase die de auto wel zal blijven rijden; maar ik vermoed ook dat er genoeg (lease) berijders zijn die na twee tesla's eens verder gaan kijken naar de andere merken die ook interessante modellen op de markt aan het zetten zijn. Zeker als ze er achter zijn dat range anxiety niet zo nodig is.

Overigens ook een reden dat potentiële kopers zelfs bij Tesla afhaken en bijv een Kia Niro kiezen. En zeker niet iedereen is gecharmeerd van bediening via een beeldscherm en toch liever wat meer knopjes hebben.
 
Ik zie nog geen probleem. Er is nog een overvloed aan credits want de concurrentie is nog niet mee, en dat kan makkelijk nog 2-3 jaren duren vooraleer ze een beetje mee zijn. Veel merken komen pas dan met EV's uit.

Tegelijk bouwt Tesla 2 nieuwe fabrieken met 2 nieuwe modellen voor massaproductie, waar ook weer marge zal uitrollen - vooral uit de Model Y, het populairste autosegment momenteel.

Je mag echt niet vergeten dat de concurrentie verliezen zit te maken nu, en ze hebben allen nog niet stevig geïnvesteerd in EV's. Het ergste moet nog komen.

VW is goed bezig. Die gaan veel ID.3 's en ID.4's verkopen volgende jaren (kritieken op de ID.3 zijn over het algemeen lovend). Ze hebben met MEB een goed platform in handen.
 
Tesla heeft met de aantallen die ze nu leveren wel een boost omdat het nieuw is. Dat zal best nog 3-5 jaar doorzetten; maar dan is er opeens wel een ander aanbod.

Nu kiezen veel mensen denk ik voor Tesla vanwege het extra bereik; maar dat gat wordt steeds kleiner én niet iedereen heeft dat nodig.
En tegen welke prijs? Tesla is nog steeds qua aanschaf best prijzig voor de meeste consumenten.

Tesla mikt dit jaar op 500000 EV's. De concurrentie geeft aan dat ze dit jaar tussen 30000 en 50000 EV's kunnen leveren. Dat zal de komende jaren beteren voor de concurrentie, maar momenteel ziet het er uit dat enkel VW met hun ID.x reeks de productie noemenswaardig zal opdrijven.

Er is een behoorlijke Tesla fanbase die de auto wel zal blijven rijden; maar ik vermoed ook dat er genoeg (lease) berijders zijn die het na twee tesla's eens verder gaan kijken naar de andere merken die ook interessante modellen op de markt aan het zetten zijn. Zeker als ze er achter zijn dat range anxiety niet zo nodig is.
Dat kan natuurlijk, maar dan vraag ik me ook af in hoeverre mate die mensen na 2 Tesla's en een niet-Tesla niet terug bij Tesla komen omwille van het hogere verbruik of gebrek aan OTA updates om de auto continu te verbeteren. En het geduld hebben om +9 maanden te wachten op hun volgende leaser. Maar misschien is dat wel acceptabel als ze een negatieve ervaring met Tesla service hebben gehad.
 
  • Like
Reactions: OttoR
In Dagblad gisteren
Rechtsonders een stukje over Teslaclaim. Dezelfde partij was zojuist op BNR in de nationale autoshow. Punten waarover ze gaan spreken, denk ik, ons allen wel aan in meerdere of mindere mate. Voor mij bijvoorbeeld de eMMC en de parkeerrem die na de garantieperiode vervangen moesten worden
Ik ben zeer tevreden met mijn Tesla en tot op heden ook met de service. Maar Tesla zal toch echt iets moeten doen aan de kwaliteit van de componenten. Zo maak ik me nu eigenlijk al zorgen over de draagarmen. Dat zou niet mogen i.m.o.
 
VW is goed bezig. Die gaan veel ID.3 's en ID.4's verkopen volgende jaren (kritieken op de ID.3 zijn over het algemeen lovend). Ze hebben met MEB een goed platform in handen.
En laten we niet vergeten dat er Volkswagen op staat, ik merk om mij heen dat dit een groot verschil maakt. Tesla heeft veel vooroordelen, onder andere duur (dure uitstraling). Voor een bedrijf heb ik doorgerekend hoeveel het zou kosten om 4 auto's te vervangen voor Model 3's, ondanks dat het aanbod voor 5 jaar lease goedkoper was dan de alternatieven, is er toch voor deze alternatieven gekozen. Best jammer.
 
Rechtsonders een stukje over Teslaclaim. Dezelfde partij was zojuist op BNR in de nationale autoshow. Punten waarover ze gaan spreken, denk ik, ons allen wel aan in meerdere of mindere mate. Voor mij bijvoorbeeld de eMMC en de parkeerrem die na de garantieperiode vervangen moesten worden
Ik ben zeer tevreden met mijn Tesla en tot op heden ook met de service. Maar Tesla zal toch echt iets moeten doen aan de kwaliteit van de componenten. Zo maak ik me nu eigenlijk al zorgen over de draagarmen. Dat zou niet mogen i.m.o.
Hopelijk maakt de claims van Teslaclaim ze wakker en komen er verbeteringsprogramma's om de service te verbeteren!
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vooral dat. Het zal inderdaad de drempel verlagen om naar een EV over te stappen.
Voor de rest word ik (persoonlijk) niet warm van het huidige aanbod EVs maar ik heb dan ook nooit warm gelopen voor een volvo of een golf....
Herkenbaar, ik ben gestopt met het proberen uit te leggen of verdedigen dat Alfa Romeo tegenwoordig leuke auto's maakt. Helaas weinig electrificatie nog en het merk blijft bij de massa links liggen. Misschien maakt dat het juist aantrekkelijker voor mij. ;-)
 
Heb er net de 2020 Q3 pres nog eens op nageslagen....en ook weer rap gesloten :D
Als niet boekhouder vind ik geen energie om mij erin te verdiepen maar als ze nog steeds enkele winstmakend zijn door credits, is dit wel een probleem...maar ik dacht dat er ook winst zonder credits werd gemaakt.

Als Tesla z’n cijfers kan blijven behalen en hun optimalisatie kan doorvoeren tegen 2022-2023, is er weinig aan de hand. Natuurlijk de vraag blijft hoe Corona de vraag zal beïnvloeden.......wat natuurlijk ook voor de rest geldt.

Waarom beginnen zoveel mensen toch steeds over de credits? Het zijn harde inkomsten, die kunnen worden gebruikt om gigafactories te bouwen, en ze blijven waarschijnlijk nog jarenlang binnenvloeien. En over de reservering voor Elon’s beloningspakket (ik meen 530 miljoen dit kwartaal) hoor je niemand. Die vertekent de winstgevendheid ook, maar dan in negatieve zin. Al met al is de winstgevendheid enorm aan het stijgen, het vierde kwartaal zal nog veel beter zijn. Dat kunnen veel gevestigde fabrikanten niet zeggen.
 
Waarom beginnen zoveel mensen toch steeds over de credits? Het zijn harde inkomsten, die kunnen worden gebruikt om gigafactories te bouwen, en ze blijven waarschijnlijk nog jarenlang binnenvloeien. En over de reservering voor Elon’s beloningspakket (ik meen 530 miljoen dit kwartaal) hoor je niemand. Die vertekent de winstgevendheid ook, maar dan in negatieve zin. Al met al is de winstgevendheid enorm aan het stijgen, het vierde kwartaal zal nog veel beter zijn. Dat kunnen veel gevestigde fabrikanten niet zeggen.

Ach, ik merk dat alles wat Tesla doet onder een vergrootglas gelegd wordt. Ik las vanmorgen op Nu.nl over de terugroepactie van Tesla in China. Dat staat dus groot op Nu.nl met ongeveer 300 reacties; meestal negatief. Mijn vorige auto had regelmatig terugroepacties. Stond echt niet op Nu.nl.
 
Tesla mikt dit jaar op 500000 EV's. De concurrentie geeft aan dat ze dit jaar tussen 30000 en 50000 EV's kunnen leveren. Dat zal de komende jaren beteren voor de concurrentie, maar momenteel ziet het er uit dat enkel VW met hun ID.x reeks de productie noemenswaardig zal opdrijven.
Dat is een manier om het voor te stellen. De concurrenten zijn met veel, als die allemaal 50.000 EV slijten, dan is dat flinke concurrentie. Ik denk dat de verkoopcijfers van Tesla iets te hoog worden ingeschat en die van de concurrentie iets te laag.
Ik verwees al naar de cijfers in Noorwegen, toch hét EV land bij uitstek. Daar werden in 2020 al 60.356 BEV verkocht. Net geen vierduizend daarvan (3.993) waren Tesla's. Registreringer av nye elbiler i Norge
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik verwees al naar de cijfers in Noorwegen, toch hét EV land bij uitstek. Daar werden in 2020 al 60.356 BEV verkocht. Net geen vierduizend daarvan (3.993) waren Tesla's. Registreringer av nye elbiler i Norge
Ook daar speelt natuurlijk dat pas vanaf dit jaar de Polestar 2 en ID.3 worden geleverd. Bestellingen die vorig jaar en misschien vroeger werden geplaatst. Ook de e-tron is pas vanaf dit jaar vlot leverbaar, en met goedkopere modellen.

Het zijn allemaal leuke tijden, maar je kan niet ontkennen dat bij benadering 450000 Model 3's tegenover 30-50K per ander model een knappe verwezenlijking is. Oh, en die 30-50K is natuurlijk omdat de legacy merken hun productie nog niet kunnen/willen opschalen, deels omdat het hun ICE marges afpeuzelt en deels omdat ze niet de nodige leveranciers hebben die hogere aantallen kunnen leveren.
 
Ook daar speelt natuurlijk dat pas vanaf dit jaar de Polestar 2 en ID.3 worden geleverd. Bestellingen die vorig jaar en misschien vroeger werden geplaatst. Ook de e-tron is pas vanaf dit jaar vlot leverbaar, en met goedkopere modellen.

Het zijn allemaal leuke tijden, maar je kan niet ontkennen dat bij benadering 450000 Model 3's tegenover 30-50K per ander model een knappe verwezenlijking is. Oh, en die 30-50K is natuurlijk omdat de legacy merken hun productie nog niet kunnen/willen opschalen, deels omdat het hun ICE marges afpeuzelt en deels omdat ze niet de nodige leveranciers hebben die hogere aantallen kunnen leveren.

Ja dat klopt en het spitst zich voornamelijk toe op de batterijen. Bedrijven kunnen zoveel modellen in de folders, teasers en zelfs showrooms zetten als ze willen, maar de totale hoeveelheid kWh aan batterijcapaciteit die ze op de weg kunnen zetten is niet groter dan het aantal kWh waar ze aan kunnen komen. 1 GWh aan jaarlijkse productiecapaciteit geeft bij gemiddelde packgrootte van 70 kWh nog geen capaciteit voor 15.000 auto's. Onafhankelijk van het land waar ze verkocht worden. Dus staar je niet blind op lokale pieken en dalen zoals in Noorwegen. Voor het grote plaatje totaal niet relevant.

In dit stukje in de recente pers waarin ook het belang van de Tesla battery day wordt genoemd is dat kwalitatief omschreven.

Nogmaals: Het aantal modellen is niet relevant, de positie in de supply chain van batterijen is relevant. Voor wat betreft aantallen EVs.

EV push turns Asian battery makers into power brokers
 
De bevoorrading van batterijen is key. Dat wordt een uitdaging in de komende jaren, voor alle EV-bouwers. Dus zowel voor Tesla als voor de andere spelers. Europa plant na een beslissing in 2017 aanzienlijke strategische investeringen in batterij-ontwikkeling en productie via European Battery alliance (EBA), net zoals Tesla grote investeringen in productie en ontwikkeling voorziet, samen met zijn partners. Tot op heden worden de batterijen die Tesla gebruikt allemaal door Aziatische bedrijven geproduceerd (ze staan vermeld in het artikel dat je aanhaalt: Panasonic op kop, maar ook CATL en LG Chem) en dreigt ook daar een capaciteitsprobleem,meteen de reden dat Tesla zwaar wil investeren.
Het verschil is dus niet zo groot als wat soms beweerd wordt.
Naast Europese spelers, USA-spelers en Tesla heb je nog een aantal Chinese spelers: soms autoproducenten die ook batterijen maken en soms batterijproducenten die ook auto's maken. Ook zij hebben een aanzienlijke productiecapaciteit en staan op technologisch vlak mee aan de top.
Ook al ben ik niet helemaal zeker, maar ik denk dat nogal wat ontwikkelingen waarmee Tesla de voorbije jaren in de media kwam, eigenlijk geen eigen ontwikkelingen waren maar wel van de partners of van overgenomen bedrijven.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: horta and Maurice1
Het verschil is dus niet zo groot als wat soms beweerd wordt.
Het verschil is ruw geschat 1/3e van de wereldwijde productie. Tesla neemt 1/3e van de wereldwijde productie van automotive accu's af. De rest, 2/3e, wordt verdeeld onder alle legacy OEM's. Het verschil is dus niet zo groot vind ik dan eigenlijk toch een incorrecte weergave.

Ook al ben ik niet helemaal zeker, maar ik denk dat nogal wat ontwikkelingen waarmee Tesla de voorbije jaren in de media kwam, eigenlijk geen eigen ontwikkelingen waren maar wel van de partners of van overgenomen bedrijven.
Niet veel anders dan Apple dat investeerde in hun toeleveranciers om fabrieken te bouwen om iPhones en hun onderdelen te assembleren, en bedrijven overnam om te integreren binnen Apple.

Ik denk dat in een verhaal zoals de nieuwe 4680 cellen je sowieso in overleg gaat met je toeleveranciers, zeker als je bijvoorbeeld een joint-venture met zo een toeleverancier hebt, en interessante bedrijven hebt overgenomen die zich daarmee bezig houden.

Idem met een BMW of Audi die ook niet onafhankelijk een ruimte voor batterijen in hun auto's gaan voorzien, en dan maar op de markt gaan shoppen naar passende cellen. Nee, dat is ook in overleg geoptimaliseerd. Je kan ook niet anders: elk type van cel heeft zijn eigen kenmerken, noden en capaciteiten, en daarop moet je je pack constructie, koeling en montage op afstemmen.