Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wooter je zegt het goed: 1/3 afnemen. Ik denk dat bij velen de perceptie bestaat dat Tesla zelf de cellen produceert. Maar het gaat om een intense samenwerking, net zoals bij de andere merken.
1/3 lijkt me veel. Waar haal je dat cijfer? Ik lees zelf dat Tesla in 2019 een wereldwijd marktaandeel had van net boven 16% in de EV-markt. Nu hebben de Teslamodellen waarschijnlijk wel een iets groter dan gemiddelde batterijgrootte. Uit McKinsey rapport:
upload_2020-10-27_10-50-38.png
 
Maar het gaat om een intense samenwerking, net zoals bij de andere merken.
Tesla en Panasonic werken in een echte joint-venture. Dat doen de andere merken niet in die mate.

1/3 lijkt me veel. Waar haal je dat cijfer? Ik lees zelf dat Tesla in 2019 een wereldwijd marktaandeel had van net boven 16% in de EV-markt. Nu hebben de Teslamodellen waarschijnlijk wel een iets groter dan gemiddelde batterijgrootte.
Het is moeilijk om volledig correcte en recente cijfers te vinden, omdat iedereen extra fabrieken aan het bouwen is en gigawatts belooft binnen x jaar.

Dit is volgens BNEF in 2018:
-1x-1.png

The Breakneck Rise of China’s Colossus of Electric-Car Batteries | BloombergNEF

Als je dan volgens jouw rapport kijk dat de runner-ups BYD en BJEV zijn, dan zie je dat de rest nog nergens staat.
 
Wooter je zegt het goed: 1/3 afnemen. Ik denk dat bij velen de perceptie bestaat dat Tesla zelf de cellen produceert. Maar het gaat om een intense samenwerking, net zoals bij de andere merken.
1/3 lijkt me veel. Waar haal je dat cijfer? Ik lees zelf dat Tesla in 2019 een wereldwijd marktaandeel had van net boven 16% in de EV-markt. Nu hebben de Teslamodellen waarschijnlijk wel een iets groter dan gemiddelde batterijgrootte. Uit McKinsey rapport:
View attachment 602811
Gezien het feit dat BMW nogal flink aanwezig is in dit lijstje, vermoed ik dat in de aantallen ook de PHEV's zijn meegenomen, en dus ook heel veel auto's met een batterij half tot 1/4 zo groot als gemiddeld in een Tesla ligt. Dus als we market share in aantallen verkochte auto's dan omrekenen naar batterijcapaciteit zou dat best eens het dubbelen kunnen zijn dan wat hier staat, en daarmee Tesla op 1/3 uitkomt.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Verzekeraars houden FSD tegen (UK)......



Risico’s
De organisaties wijzen op verschillende risico’s:

  • Objecten op de weg: Op de Britse wegen vonden in 2019 elf serieuze ongelukken plaats door objecten op de weg. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat dit gevaar tijdig op te merken, wat tot ongelukken kan leiden. Een oplettende bestuurder kan echter tijdig ingrijpen, het object ontwijken en een ongeluk voorkomen.
  • Voetgangers op de weg: Bij 23% van de ongelukken op de Britse wegen waarbij ernstig gewonden of dodelijke slachtoffers vielen waren in 2019 voetgangers betrokken. ALKS technologie is geprogrammeerd om zijn rijbaan te behouden. Thatcham Research en ABI vrezen dat voertuigen met de technologie dan ook niet zullen uitwijken voor voetgangers op de weg, terwijl een oplettende bestuurder dat wel zou doen.
  • Wegafsluitingen: Op de Britse wegen vonden in 2019 70 ongelukken plaats waarbij voertuigen op een afgesloten rijbaan reden. Deze rijbanen worden gemarkeerd met een rood kruis op de matrixborden. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat deze wegafsluitingen op te merken en daardoor op een afgesloten rijbaan rijden. Daarnaast wijzen Thatcham Research en ABI erop dat indien een voertuig op zijn rijbaan moet blijven, het voertuig alleen onder een rood kruis tot stilstand kan komen. Van baan wisselen is immers niet toegestaan.
 
  • Objecten op de weg: Op de Britse wegen vonden in 2019 elf serieuze ongelukken plaats door objecten op de weg. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat dit gevaar tijdig op te merken, wat tot ongelukken kan leiden. Een oplettende bestuurder kan echter tijdig ingrijpen, het object ontwijken en een ongeluk voorkomen.
  • Voetgangers op de weg: Bij 23% van de ongelukken op de Britse wegen waarbij ernstig gewonden of dodelijke slachtoffers vielen waren in 2019 voetgangers betrokken. ALKS technologie is geprogrammeerd om zijn rijbaan te behouden. Thatcham Research en ABI vrezen dat voertuigen met de technologie dan ook niet zullen uitwijken voor voetgangers op de weg, terwijl een oplettende bestuurder dat wel zou doen.
  • Wegafsluitingen: Op de Britse wegen vonden in 2019 70 ongelukken plaats waarbij voertuigen op een afgesloten rijbaan reden. Deze rijbanen worden gemarkeerd met een rood kruis op de matrixborden. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat deze wegafsluitingen op te merken en daardoor op een afgesloten rijbaan rijden. Daarnaast wijzen Thatcham Research en ABI erop dat indien een voertuig op zijn rijbaan moet blijven, het voertuig alleen onder een rood kruis tot stilstand kan komen. Van baan wisselen is immers niet toegestaan.

Wat een "utter crap"! De doen net of alle bestuurders perfect zijn met een reactiesnelheid van een formule1 coureur en die lane keeping en EAP systemen enkel dom rechtvooruit gaan. Het zit er natuurlijk tussen maar de meeste ongelukken vinden gewoon nog steeds plaats door de mens en niet door de machine.


Simpel wel is AP/NOA momenteel door regelgeving een level-1 systeem (hands on) ( Self-driving car - Wikipedia ). Ook in Amerika is ondanks de FSD feature het een level-1 systeem. Van zowel Tesla als de overheid mag je niet de handen van het stuur halen en de bestuurder alert moet blijven.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Je bedoelt level 2 neem ik aan?

Klopt, level 2:

Level 2 ("hands off"): The automated system takes full control of the vehicle: accelerating, braking, and steering. The driver must monitor the driving and be prepared to intervene immediately at any time if the automated system fails to respond properly. The shorthand "hands off" is not meant to be taken literally – contact between hand and wheel is often mandatory during SAE 2 driving, to confirm that the driver is ready to intervene. The eyes of the driver might be monitored by cameras to confirm that the driver is keeping their attention to traffic.
 
Dit bericht uit De Tijd roept toch vragen op:
De materialengroep (Umicore) countert met een sterk Hoboken dit jaar een erg zwakke batterijmaterialentak. Die laatste zal door overcapaciteit in China 'meer tijd nodig hebben om de gewenste schaaleffecten te bereiken'.
Overal wordt beweerd dat batterijen de bottleneck zijn,maar Umicore geraakt als wereldmarktleider zijn kathodematerialen niet verkocht vanwege overcapaciteit in China.
 
Dit bericht uit De Tijd roept toch vragen op:
De materialengroep (Umicore) countert met een sterk Hoboken dit jaar een erg zwakke batterijmaterialentak. Die laatste zal door overcapaciteit in China 'meer tijd nodig hebben om de gewenste schaaleffecten te bereiken'.
Overal wordt beweerd dat batterijen de bottleneck zijn,maar Umicore geraakt als wereldmarktleider zijn kathodematerialen niet verkocht vanwege overcapaciteit in China.

Interessante wending inderdaad!
Roept vragen op.
Anticiperen de Chinezen ergens op?
Wat doet dit met de prijs van batterijen?
Wat betekent dit voor de marges en de groei van GigaShanghai?
Tijdelijk of volgend jaar weer over?

Vind het wel goed nieuws voor verdere groei van EVs.

Overigens hier het originele persbericht van Umicore:
Update November 2020
 
Fun fact: Wouter van Waning is met zijn pogingen om de koop te ontbinden begonnen zes dagen nadat Tesla de forse prijsverlagingen doorvoerde op de S. Het zal toch niet zijn dat hij een P100D had willen hebben voor 50K minder? Toch?

Ik moet zeggen, als je zijn brief leest met de problemen en hoe dat opgelost is (zie website). Dan zou ik de koop ook willen ontbinden.

Wat me wel opviel is dat hij als klacht ook range aangaf, 240km in een P100D, dat is 380wh/km bij 100%. Dat noem ik niet sportief, maar waarschijnlijk zeer illegaal (qua snelheden).

Ik ben supertevreden met mijn m3p en ik denk dat het aantal mensen met echte problemen zoals hij wel mee valt. Tesla claim spreekt over een 'groot aantal aanmeldingen', maar 100 is op 45k op kenteken natuurlijk nog miniem.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Ik moet zeggen, als je zijn brief leest met de problemen en hoe dat opgelost is (zie website). Dan zou ik de koop ook willen ontbinden.

Wat me wel opviel is dat hij als klacht ook range aangaf, 240km in een P100D, dat is 380wh/km bij 100%. Dat noem ik niet sportief, maar waarschijnlijk zeer illegaal (qua snelheden).

Ik ben supertevreden met mijn m3p en ik denk dat het aantal mensen met echte problemen zoals hij wel mee valt. Tesla claim spreekt over een 'groot aantal aanmeldingen', maar 100 is op 45k op kenteken natuurlijk nog miniem.
380 Wh/km als gemiddelde is echt een enorm knappe prestatie. Ik heb een P85 (niet de D, dus veel minder zuinig). Als ik redelijk sportief rij kom ik uit rond de 200 a 210. Als ik zuinig rij en mijn best doe, net iets boven de max snelheden in Nederland, en normaal optrek (nog altijd sportiever dan wat ik met een andere diesel of benzine ooit heb kunnen doen), lukt het in de zomer om onder de 170 te komen. Maar wat moet je doen om 380 als gemiddelde te halen. Of er moet echt serieus iets mis zijn met de auto.