Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Je snapt nog steeds niet dat het feitelijke percentage totaal irrelevant was i.r.t. het narratief.
Het narratief was zielige kopers, leasemij, verhuurmij door enorme prijsverlagingen. Met als doel om te vertellen dat Tesla een slechte partij is.

Dat Tesla dat vooraf glashelder had aangegeven en dat mensen verrast zijn door iets wat ze hadden moeten weten als ze niet onder een steen geleefd hadden wordt genegeerd. Zo wordt er heel vaak maar de halve waarheid verteld.

Ik schreef immers.

Ik schreef dus dat iets half waar was in dit geval de prijsdalingen. Echter dat dit geen verrassing zou mogen zijn wordt kennelijk bewust weggelaten.
Ja dat is de stap die je in je tweede reactie maakt. In je eerste reactie was dat volledig en totaal onduidelijk. Had je duidelijk willen zijn dan had je de eerste post gequote die over Hertz ging niet de post waarin nogal stellig de 30% onderuit gehaald werd. Die keus heb je niet gemaakt. Ik snap je narratief (waarom je in plaats van in relatie tot de IRT affaire erbij haalt weet ik nog steeds niet :p), je hebt alleen duidelijk gemist dat het me daar niet om ging, ik had daarom bewust onderstaande nog niet toegevoegd. Maar hierbij alsnog.

Het narratief van Tesla is namelijk ook dat we ondertussen zelfrijdende taxi Tesla's zouden hebben, dat we al een aantal jaar de Cybertruck zouden hebben. Dat de Leasemy/verhuur en anderen hebben moeten acteren op duidelijk onbekende gegevens waarbij het lastig was/is om te bepalen wat je van Tesla serieus moet nemen is niet verbazend. Dat ze daar nu van balen is ook niet verbazend. Stellen dat ze het hadden kunnen weten is dus op zn minst optimistisch.

Onze vriend Musk heeft nu eenmaal niet echt een goed track record met dat je al zijn uitspraken serieus moet nemen.

Overigens ik verwacht dat de tweedehands waarde van de 3 dit jaar flink onderuit zal gaan als alle 5 jaar oude 3's op de tweedehands markt komen, ik hoop er zelfs een beetje op zodat ik mn 3 misschien wel kan overnemen :). Maar ook hier misschien reken ik mezelf wel rijk.

Hou de discussie netjes, he!
Ik denk dat de mening wel eens zou kunnen zijn dat ik daar nu tegen zondig dus ik zal het hierbij laten
 
  • Like
Reactions: horta
Omdat je dik verlies gemaakt heb op de auto die er uit gaat. Je verwacht te verdienen aan een auto en als dat niet lukt, dan is dat een tegenvaller.

Dat verhuurmaatschappijen dit niet hebben zien aankomen is wel een beetje vreemd. De verwachting was natuurlijk dat de prijzen zouden dalen. Maar dit soort dalingen zijn natuurlijk wel vrij extreem. Uiteindelijk is het een goede zaak, maar ik kan me wel voorstellen dat je er ziek van bent. Ik begreep dat Tessla voorheen vaak ook restwaardegarantie afgaf bij leasemaatschappijen. Die hadden daarmee hun risico afgedekt, maar blijkbaar heeft Hertz dat niet gedaan of wou Tesla er niet aan bij zo'n groot aantal auto's.
Dat doen ze voor gefinancierde Tesla's. Hebben jij en ik ook voor onze S gehad.
Die rest waarde garantie was ook niet heel hoog voor een auto van 95K nieuw.
Dat de prijzen weer richting de introductie prijzen zouden gaan voor de M3 was natuurlijk zeker wel te verwachten.
De verwachting is zelfs dat ze uiteindelijk zelfs goedkoper worden dan de introductie prijzen...
 
Ja dat is de stap die je in je tweede reactie maakt. In je eerste reactie was dat volledig en totaal onduidelijk. Had je duidelijk willen zijn dan had je de eerste post gequote die over Hertz ging niet de post waarin nogal stellig de 30% onderuit gehaald werd. Die keus heb je niet gemaakt. Ik snap je narratief (waarom je in plaats van in relatie tot de IRT affaire erbij haalt weet ik nog steeds niet :p),
i.r.t. is een veel gebruikte afkorting voor "in relatie tot". Ik hoopt dat dat wel helder was maar het wordt helderder waarom de discussie mis gaat. ;)
je hebt alleen duidelijk gemist dat het me daar niet om ging, ik had daarom bewust onderstaande nog niet toegevoegd. Maar hierbij alsnog.

Het narratief van Tesla is namelijk ook dat we ondertussen zelfrijdende taxi Tesla's zouden hebben, dat we al een aantal jaar de Cybertruck zouden hebben. Dat de Leasemy/verhuur en anderen hebben moeten acteren op duidelijk onbekende gegevens waarbij het lastig was/is om te bepalen wat je van Tesla serieus moet nemen is niet verbazend. Dat ze daar nu van balen is ook niet verbazend. Stellen dat ze het hadden kunnen weten is dus op zn minst optimistisch.
Je gaat er nu echt van alles bijhalen om te kunnen verantwoorden dat het niet iemands eigenschuld is dan deze onder een steen leeft en heeft 0,0 relatie met de prijsdalingen.
Onze vriend Musk heeft nu eenmaal niet echt een goed track record met dat je al zijn uitspraken serieus moet nemen.
Behoudens de bekende Elon-time, dus de optimistische tijdlijnen, is dit gewoon echt onzin.
Je kunt van Elon zeggen wat je wil maar hij heeft behoudens de tijdlijn tot nu toe alles waargemaakt.

Overigens ik verwacht dat de tweedehands waarde van de 3 dit jaar flink onderuit zal gaan als alle 5 jaar oude 3's op de tweedehands markt komen,
Voor NL zou dat kunnen. Huidige tweede handsprijzen zijn m.i. niet realistisch i.c.m. de huidige nieuwprijzen en sterk verbeterde eigenschappen van de nieuwe M3.
ik hoop er zelfs een beetje op zodat ik mn 3 misschien wel kan overnemen :). Maar ook hier misschien reken ik mezelf wel rijk.
Waarschijnlijk. Prijzen zijn nu veel te hoog tweedehands maar zolang er toch mensen het kopen zal het zo blijven.
Prijzen voor alle gebruikte auto's zijn veel te hoog maar zolang er een grote vraag is zal men er relatief nog te veel voor betalen en uiteraard gaan huilen als de markt na aankoop veranderd.
Ik denk dat de mening wel eens zou kunnen zijn dat ik daar nu tegen zondig dus ik zal het hierbij laten
Laat ik mij hier niet over uitlaten.
 
Gaat over US dus ipv van te kijken naar de nederlandse prijzen en dan gelijk te roepen klopt niets van beter eerst hier kijken Tesla Car Price History

De hoogste prijs van de LR AWD is 34.7 procent hoger dan de laagste. De laagste prijs is 25.7% lager dan de hoogste. De prijs is dus met 25.7% gezakt. De round up naar 30% is verdedigbaar, niet correct maar om dit af te doen als roeptoeteren en dan een veer in de reet van Trump te steken gaat echt te ver volgens mij.
Ik riep niet dat er niets van klopte. En als je bij 1 model maximaal 25% aantikt, dan nog is 30% over de gehele linie ver van de waarheid verwijderd.

En Trump noemde ik een jankbal. Als jij dat een veer in de reet steken vindt, dan ligt de lat voor complimenten bij jou wel heel laag. ;)
 
Tja, wat hadden we verwacht.
Natuurlijk moesten de prijzen van EV's dalen, gewoon om er meer aan de man te krijgen.
En ja, Tesla is de eerste die er in slaagt om stevige prijsdalingen te realiseren en is er transparant over.

Ondertussen geven andere merken ook dikke kortingen.

En als verhuurder, je gooit een auto van 4 jaar buiten, en je kan een vervanger nieuw kopen voor minder dan wat je vroeger betaald hebt. Waarom ben je dan niet blij?

Ik vraag me af of ze dagprijs van een huurauto ook met zo veel % gezakt is....

Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat het nieuwe techniek was die goedkoper zou worden.

Maar het is wel grappig: eerst was het Tesla's zijn te duur. Tesla's worden goedkoper en dan is het: Tesla's worden te goedkoop.

Damned if you do, damned if you don't...
 
  • Like
Reactions: Adm and Blackbelt
Behoudens de bekende Elon-time, dus de optimistische tijdlijnen, is dit gewoon echt onzin.
Je kunt van Elon zeggen wat je wil maar hij heeft behoudens de tijdlijn tot nu toe alles waargemaakt.
Zowel de Tesla Roadster is er niet, de Semi is er ook nog niet en de Cybertruck haalt bij lange na niet de specificaties en dan ook nog tegen een veel hogere prijs. Ook het accu-wisselsysteem is een stille dood gestorven. Allemaal geen zaken die horen bij de echte missie van Tesla, maar het zijn allemaal wel beloftes geweest. Ik ben er overigens niet rouwig om. Zaken als een gigapress vind ik eigenlijk veel baanbrekender dan een peperdure roadster die in 2s naar de 100 knalt. Wel vind ik het belachelijk dat de referal rewards (bijv. een Roadster) nooit is uitgeleverd. Volgens mij wachten er nog steeds mensen op een setje velgen (niet helemaal zeker). Ik hecht niet teveel waarde aan de uitspraken van Elon Musk.

FSD en de robotaxi vind ik echt een ander verhaal. Dat pas in de missie van Tesla en wellicht dat het er ooit van komt, maar het duurt wel heel erg lang en de vraag is of het überhaupt wel haalbaar is. Een beetje alsof VVN zegt dat ze naar 0 doden in 2035 willen. Leuk doel, maar niet haalbaar.

Bij Hertz zijn ze echt niet gek en die wisten ook wel dat in die 4 jaar er geen FSD en robotaxi's zouden komen. De nieuwprijzen zijn gewoon harder gezakt dan ze hadden ingecalculeerd en that's it. Hogere herstelkosten hadden ze ook wel kunnen voorzien. Een kind snapt dat met zo'n dure accu (die best kwetsbaar is) dat reparaties duur zouden zijn. Dat herstel lang duurt is ook al jaren zo. Niet fijn, maar komt ook weer niet als verrassing.

Voor NL zou dat kunnen. Huidige tweede handsprijzen zijn m.i. niet realistisch i.c.m. de huidige nieuwprijzen en sterk verbeterde eigenschappen van de nieuwe M3. Waarschijnlijk. Prijzen zijn nu veel te hoog tweedehands maar zolang er toch mensen het kopen zal het zo blijven.
Als de prijs betaalt wordt, dan is de prijs marktconform en dus realistisch. Ik zou ook geen 30K betalen voor een oudere Model 3 als ik voor 12K extra een nieuwe auto kan ophalen met betere specs.

Prijzen voor alle gebruikte auto's zijn veel te hoog maar zolang er een grote vraag is zal men er relatief nog te veel voor betalen en uiteraard gaan huilen als de markt na aankoop veranderd.
Er komen dit jaar heel wat Model 3's op de markt en de prijs zal dus ook nog wel gaan dalen. Helemaal omdat het straks ook een "oud" model is. Dat gaat ook meer opvallen als er meer Highlands op de weg komen. Als ik in de markt was voor een tweedehands Model 3, dan zou ik nog even wachten...
 
Zowel de Tesla Roadster is er niet, de Semi is er ook nog niet en de Cybertruck haalt bij lange na niet de specificaties en dan ook nog tegen een veel hogere prijs

De Semi is afhankelijk van de 4680 ramp om de 2170’s beschikbaar te maken voor de Semi. De meer dan 100 Semi’s die nu uitgeleverd zijn doen het boven verwachting goed.

Het is waar dat de 4680 ramp tegen valt maar dat is gewoon hard werken en er zit nu wel degelijk schot in. Er zijn alleen in Austin al 8 produktielijnen gepland van 25GWh elk en dit jaar gaan we daar duidelijk vooruitgang zien, zeker met het in bedrijf komen van de eigen Cathode fabriek in Austin en de eigen Lithium raffinaderij in Corpus Christi.

De CyberTruck valt enkel op range tegen en voor de klant die persé 800 kilometer wil hebben is er de range-extender. Voordeel is dat de overgrote meerderheid die die range sowieso niet nodig heeft geen belachelijk groot pack hoeft mee te slepen.

Drive by Wire, 48V, Ethernet CAN zijn allemaal innovaties en features die nieuw zijn. Prijs komt vanzelf omlaag, dat is normaal.

Dat Tesla de Roadster nog niet heeft uitgebracht is jammer maar ergens wel begrijpelijk. Onzinnig om resources te alloceren naar een Halo-car te midden van een pandemie, supply chain disruptie en het opschalen van wat nu de best verkochte auto ter wereld is.

TL, DR: don’t let perfect be the enemy of good.
 
Hogere herstelkosten hadden ze ook wel kunnen voorzien. Een kind snapt dat met zo'n dure accu (die best kwetsbaar is) dat reparaties duur zouden zijn. Dat herstel lang duurt is ook al jaren zo. Niet fijn, maar komt ook weer niet als verrassing.
Ergens is het toch allemaal onvoorstelbaar. Men had toch ook gewoon enkele proefprojecten kunnen doen?
Het is niet zo dat men gigantische kortingen zou zijn misgelopen als men met een veel lager aantal was begonnen.

Ik verschoot wel van de goedkope huurpirjs, 275$ voor een week, daar huur ik op vakantie amper een Kia picanto mee.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ergens is het toch allemaal onvoorstelbaar. Men had toch ook gewoon enkele proefprojecten kunnen doen?
Het is niet zo dat men gigantische kortingen zou zijn misgelopen als men met een veel lager aantal was begonnen.

Ik verschoot wel van de goedkope huurpirjs, 275$ voor een week, daar huur ik op vakantie amper een Kia picanto mee.
Klinkt met die verhuurprijs meer of ze zelf behoorlijke fouten in de calculatie hebben gemaakt...
 
De Semi is afhankelijk van de 4680 ramp om de 2170’s beschikbaar te maken voor de Semi. De meer dan 100 Semi’s die nu uitgeleverd zijn doen het boven verwachting goed.
Feit is dat de Semi gewoon niet leverbaar is en er blijkbaar ook niet heel veel haast mee gemaakt wordt (of dat het toch allemaal weer een stuk lastiger is).

De CyberTruck valt enkel op range tegen en voor de klant die persé 800 kilometer wil hebben is er de range-extender. Voordeel is dat de overgrote meerderheid die die range sowieso niet nodig heeft geen belachelijk groot pack hoeft mee te slepen.
Behalve op range, valt ook de prijs flink tegen. Zelfs MKBHD (toch een faire tech YouTuber) haalde het al aan. Beloofd is 500+ miles range voor $70.000. Uiteindelijk werd het 340 mile range voor $100.000. Je beweerde dat Elon Musk altijd (wellicht te laat) zijn belofte nakomt en dat is bij de CyberTruck echt niet het geval.

Dat Tesla de Roadster nog niet heeft uitgebracht is jammer maar ergens wel begrijpelijk. Onzinnig om resources te alloceren naar een Halo-car te midden van een pandemie, supply chain disruptie en het opschalen van wat nu de best verkochte auto ter wereld is.
Allemaal waar, maar feit blijft dat Elon zijn belofte uit 2017 van een 200kWh sterke Roadster die 900+ km kan rijden gewoon niet waar maakt. Verschillende mensen is zo'n auto beloofd als referal en die wordt dus gewoon niet geleverd. Ik krijg onderhand de indruk dat die hele presentatie uit 2017 bedoeld was om vertrouwen te wekken (speculatie van mijn kant). Dat was een tijd dat Tesla het erg moeilijk had. De Model 3 productie liep niet lekker en daar wilden ze maar wat graag de aandacht vanaf halen. Dat is prima gelukt met deze presentatie want iedereen had het ineens over de truck en roadster.

Overigens heeft de Model 3 in de VS uiteindelijk toch de beloofde $35.000 grens gehaald (mede dankzij flink subsidie). Dat vind ik ook belangrijker dan een halo-car als de roadster 2020.

Elon Musk is een rasoptimist en dat is ook nodig, omdat je anders nooit was gekomen waar Tesla is gekomen. Wellicht weet die zelf ook wel eens dat het niet haalbaar is, maar is het beter voor het merk het toch te roepen of genereert het weer wat gratis media-aandacht. Maar jouw statement dat Elon Musk altijd zijn beloftes nakomt lijkt me aantoonbaar onjuist.
 
Ik verschoot wel van de goedkope huurpirjs, 275$ voor een week, daar huur ik op vakantie amper een Kia picanto mee.
Huren in de VS is een drama vind ik. Je moet altijd allerlei kortingscodes en fora induiken om niet de hoofdprijs te betalen. In april 2022 voor 4 weken een auto gehuurd. Standaardprijs was rond de 2.500 euro. Na wat uitzoekwerk kwam ik op 1.200 euro uit voor dezelfde auto bij de zelfde maatschappij. Daar word ik altijd een beetje narrig van.
 
Ik las ook iemand die als een oorzaak voor het tegenvallende succes van Tesla als huurauto noemde, dat de bediening van een Tesla te complex is voor veel mensen. Vooral als je voor een dagje een auto huurt, kan ik me daar veel bij voorstellen.
Niet voor niets bestaat dit forum voor een groot deel uit automatiseerders (of is dat intussen achterhaald?) Die er plezier in hebben om uit te vlooien hoe zo'n computer op wielen werkt. En die het niet erg vinden dat je om de zoveel tijd je weer opnieuw kan beginnen omdat er functies zijn toegevoegd die van alles overhoop gooien.
 
Ik las ook iemand die als een oorzaak voor het tegenvallende succes van Tesla als huurauto noemde, dat de bediening van een Tesla te complex is voor veel mensen. Vooral als je voor een dagje een auto huurt, kan ik me daar veel bij voorstellen.
Niet voor niets bestaat dit forum voor een groot deel uit automatiseerders (of is dat intussen achterhaald?) Die er plezier in hebben om uit te vlooien hoe zo'n computer op wielen werkt. En die het niet erg vinden dat je om de zoveel tijd je weer opnieuw kan beginnen omdat er functies zijn toegevoegd die van alles overhoop gooien.
De bediening van Tesla wijkt af van de meeste auto's. Je moet eerst door het menu heen. Deze is echter zeer vanzelf sprekend en als je ingedachte houdt dat bij het ophalen van de auto je eerst een half uur steekt in de bediening zie ik het issue niet. Nu snap ik dat de meeste gelijk willen wegrijden.
 
Je beweerde dat Elon Musk altijd (wellicht te laat) zijn belofte nakomt en dat is bij de CyberTruck echt niet het geval

Ik beweerde niets.

Maar jouw statement dat Elon Musk altijd zijn beloftes nakomt lijkt me aantoonbaar onjuist.


Dat was ik niet hoor.

Ik legde enkel uit dat een visie en werkelijkheid niet altijd synchroon lopen en er valide redenen zijn waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden en dat het een ‘work in process’ is.


En nogmaals: don’t let perfect be the enemy of good.
 
De bediening van Tesla wijkt af van de meeste auto's. Je moet eerst door het menu heen. Deze is echter zeer vanzelf sprekend en als je ingedachte houdt dat bij het ophalen van de auto je eerst een half uur steekt in de bediening zie ik het issue niet. Nu snap ik dat de meeste gelijk willen wegrijden.
Ik merk dat de ruitenwisser voor een "vreemde" echt gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ook al werkt de automatische ruitenwisser wel redelijk tot goed bij ons, als je even niet weet dat je met het knopje op de linker stengel een zwieper kan geven slaat de paniek al snel toe....... (zelf meegemaakt -> plotseling heftige regenbui einde tunnel -> ruitenwisser ging niet aan -> in een paar seconden geen zicht meer)

Bij een huurauto wil je zulke dingen niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Menabe
Huren in de VS is een drama vind ik. Je moet altijd allerlei kortingscodes en fora induiken om niet de hoofdprijs te betalen. In april 2022 voor 4 weken een auto gehuurd. Standaardprijs was rond de 2.500 euro. Na wat uitzoekwerk kwam ik op 1.200 euro uit voor dezelfde auto bij de zelfde maatschappij. Daar word ik altijd een beetje narrig van.
En dan ook nog alle info die je over 6 pagina's online intypen nogmaals moet invullen, en dan maar 5 minuten de tijd hebt om dit te doen (inclusief accepteren van de 20 pagina's aan additionele algemene voorwaarden) - daarna krijg je een time-out error. Ik heb wel eens op het punt gestaan om dan maar het openbaar vervoer te nemen, zo klantonvriendelijk.

Gelukkig is mijn volgende N-Amerika-reis naar Canada.