Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Theo,

Bij aanmelding zijn gegevens van registratie bij een vereniging noodzakelijk. Ik zou wel graag het congresdeel zelf, met de sprekers, 15.00 tot 17.00 uur mee willen maken. Ik was, maar dat is denk ik bekend, bij de presentatie van de twee trucks (er moet ook wat meer bekend worden van de specs van de kleinere variant).

Is daar iets voor te bedenken?
Ik heb mij ingeschreven zonder een vereniging of nummer te vermelden.
Er is dus tenminste één bezoeker aanwezig met een Tesla Semi petje...
13BBB21C-5BBE-44E8-AF70-A61AE27B56A3.jpeg
 
Een gemiddelde dieseltruck kost rond 100.000 euro. Dat is een fors prijsverschil dat in een miljoen kilometer, zo lang gaan de beste trucks mee, moet worden terugverdiend.
Een kilometer kost rond 1,50 euro. Als Tesla daar 20% vanaf weet te krijgen dan is dat 30 cent per km. Bij een miljoen km dus 3 ton.
Al zou de Tesla Semi dus 2 ton kosten, een meerprijs van een ton dus, dan blijft er onder de streep gedurende de levensduur van de Semi 2 ton netto over.
Die berekening heeft Coenen in Boxmeer waarschijnlijk ook gemaakt en dat zou zo maar eens kunnen lukken.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik zou graag een bestelling plaatsen, maar tot nu toe is alleen de US website voor de Semi online. Dus we wachten nog maar even af. Hierbij wel al een first impression. :) View attachment 261933

Electrek.co (doorgaans goed ingevoerd over all things Tesla) meldt vandaag dat Tesla enkel plannen heeft om de Semi naar Amerikaanse normen te bouwen en dus niet op de Europese markt te brengen. Uiteraard een zeer jammere zaak. Misschien kan 1 van de andere constructeurs hier op wel positief op inspelen.
 
Electrek.co (doorgaans goed ingevoerd over all things Tesla) meldt vandaag dat Tesla enkel plannen heeft om de Semi naar Amerikaanse normen te bouwen en dus niet op de Europese markt te brengen. Uiteraard een zeer jammere zaak. Misschien kan 1 van de andere constructeurs hier op wel positief op inspelen.

Daar zie ik graag de bron van. Ik ben het bij Elektrek niet terugvinden. Laatste is de globale prijs maar daar zit geen regio restrictie in.
 
Een gemiddelde dieseltruck kost rond 100.000 euro. Dat is een fors prijsverschil dat in een miljoen kilometer, zo lang gaan de beste trucks mee, moet worden terugverdiend.
Een kilometer kost rond 1,50 euro. Als Tesla daar 20% vanaf weet te krijgen dan is dat 30 cent per km. Bij een miljoen km dus 3 ton.
Al zou de Tesla Semi dus 2 ton kosten, een meerprijs van een ton dus, dan blijft er onder de streep gedurende de levensduur van de Semi 2 ton netto over.
Die berekening heeft Coenen in Boxmeer waarschijnlijk ook gemaakt en dat zou zo maar eens kunnen lukken.

Ervan uitgaande dat de Amerikaanse markt als uitgangspunt is genomen moeten we voor de vergelijking hier ook het grote verschil in de prijs van de diesel meenemen. Is hier iets van 60 cent per liter duurder, dus bij verbruik van 1 op 2 is dat al 30 ct/km in het voordeel van Tesla.
 
Ik vraag me dat exclusief-voor-de-USA ook af, want wat komt Jérôme anders in Amsterdam doen?
Voor het fijne weer hoeft-ie het niet te doen en van een hernieuwde confrontatie met Tesla taxi's met een TomTom op het dashboard geplakt wordt-ie ook niet blij.
Minder prioriteit voor export kan ik me wel wat bij voorstellen.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: FVO
Ik vraag me dat exclusief-voor-de-USA ook af, want wat komt Jérôme anders in Amsterdam doen?
Voor het fijne weer hoeft-ie het niet te doen en van een hernieuwde confrontatie met Tesla taxi's met een TomTom op het dashboard geplakt wordt-ie ook niet blij.
Minder prioriteit voor export kan ik wel wat bij voorstellen.

Ik heb nog steeds de verwachting dat er aan deze kant van de oceaan ook een fabriek gaat komen.
 
Ik geef NL zelfs een kans. (Groningen voor de GF, dan wel te verstaan. Trucks uiteraard in Brabant/Limburg.)

Wat breder gezien: Wat moeten we van dit soort berichten denken?

A startup wraps a diesel truck in camouflage and claims ‘first all-electric semi truck’

Hongarije heeft BYD bussenfabriek(je nog), een uitstekende infrastructuur en centrale ligging in Europa, veel logistieke bedrijven en is op jacht naar bedrijven in de autosector. Zo zijn er meer en hoewel het mooi zou zijn ligt NL niet per definitie voor de hand tenzij bijv. VDL of DAF mee instapt.
 
Wordt in de commentaarsectie dan ook volledig afgebrand en geduid als een scam.

Ja, uiteraard. Maar meestal ligt er iets onder. Hongaren houden van raadsels en eerlijk gezegd denk ik dat het heel slim van Tesla zou zijn om daar een fabriek te bouwen. Eigenlijk alles mee op die plaats (aan de Hongaarse kant van de grensovergang op de weg Wenen - Boedapest). Er zit iets verder ook een grote Suzuki fabriek. Maar het hoeft niet, alleen wij moeten ermee rekening houden dat wij niet zo direct op de eerste plaats komen.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Hieruit blijkt dat men in 2019 een prijs per kWh verwacht te halen van ~ 75 USD! 30.000 Dollar voor ~ 400 kWh extra capaciteit (300 mijl vs 500 mijl en net onder de 2 kWh/mijl).
Echt alles wat ik de laatste dagen zie en hoor suggereert dat Tesla een nieuw type accu heeft uitgevonden.
De prijs is lager, 200kWh in zo'n klein autootje, een megawatt aan accu's in die vrachtwagen, een garantie voor 1.000.000 miles, met "maar" 500 miles range (met andere woorden, 1.000.000/500=2000 cycli, 2 keer zoveel als de 1000 die ik begreep dat de huidige accu's hadden en er zelfs dan nog garantie er op ook! en niet alleen dat, maar eigenlijk is het zelfs meer dan 2000 cycli, gezien vrachtwagens echt niet altijd naar 100% laden en naar 0% ontladen). Ik ben ook erg benieuwd naar het gewicht van de vrachtwagen, want met een megawatt aan accu's moet dit toch minimaal 6000kg zijn, althans, met de oudere accu's.
 
Ik sprak in 2014 Jan de Rijk,
Hij was erg geïnteresseerd in mijn S, vroeg wat ie kost, hoe ver je er mee komt en waar je een testrit kan maken ( de standaard vragen ).
Ben benieuwd of ie nog een Tesla heeft gekocht, maar kan me voorstellen dat hij ook wel 1 of 2 Tesla semi's gaat kopen om uit te proberen.
 
  • Like
Reactions: FVO