Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij wel een heel theoretisch verhaal. De lader kan op gelijktijdig 50 kW leveren op Chademo, Css, en waarschijnlijk 3x32A via Type 2. En het systeem ondersteunt tot 150 kW, maar volgens mij ondersteunen noch het Chademo, Nog het CSS protocol een laadsnelheid van 150 kW. Dus we claimen de snelste te zijn, want Tesla kan maximaal 145 aan, maar we kunnen het nog niet waarmaken.

Klopt helemaal. Tesla is nog steeds de snelste, want alleen Tesla's kunnen deze snelheden aan. Maar deze heel kleine stap is wel een belangrijke eerste stap voor de industrie om Tesla's voorbeeld te volgen.
 
Zonder nu direct negatief te willen doen is het wel belangrijk om te zien wat er hier nu gebeurt. We zien enerzijds, wellicht, straks fabrikanten die auto's gaan aanbieden die snel kunnen laden en ze willen aan deze auto's natuurlijk verdienen, maar zich er niet om bekommeren waar hun klanten dan de stroom vandaan halen. Ze weten ook niet beter want zo was het met de ICE ook. We zien dan andere bedrijven die hier een verdienmodel in zien en gaan investeren en uiteraard de kosten van die investeringen willen terugverdienen en daarbovenop ook winst maken. Dat maakt duidelijk hoe mooi eigenlijk het concept van Tesla is. We betalen samen voor het netwerk, sluiten gunstige stroomdeals, en gebruiken dit wanneer we het nodig hebben. Wie straks een Model 3 koopt heeft de mogelijkheid om dit niet te gebruiken, wat natuurlijk best te begrijpen is want van Model S en X kun je gerust zeggen dat deze behoorlijk veel zullen rijden, terwijl Model 3 ook in situaties worden aangeschaft waar men echt lokaal blijft. Dan is de auto door het vervallen van de, naar ik schat 1.500 $ opslag, ook goedkoper. Het blijft jammer dat fabrikanten het niet mee oppakken in het belang van hun klanten die nu overgeleverd zijn aan wat aanbieders aan hen verkopen. Blijft natuurlijk wel een heel sterk sellingpoint van de Tesla's. Net als de destination chargers die vooruitlopend aan de winstersport in de Alpenlanden rondgestrooid gaan worden.
 
Het lijkt wel alsof je denkt dat een Model 3 een soort van opgevoerde Leaf is.
Integendeel, het wordt een kleinere Model S. Die S is een groot bakbeest met (heel) veel vermogen.
Daar kan best wel wat van af (qua omvang, gewicht en vermogen) en dan is het nog steeds een ruime, snelle limousine. Zelf zou ik 'm vergelijken met mijn vroegere Audi A4 Quattro V2.5 TDI. Nou ook niet bepaald een boodschappenauto'tje. Een 2.0 TFSI Quattro kost incl BPM en BTW nu ruim € 50K, wat ik verwacht dat een beetje leuk aangeklede Model 3 60D hier ook gaat kosten (zonder BPM).
 
terwijl Model 3 ook in situaties worden aangeschaft waar men echt lokaal blijft.
Dat geloof ik (behalve de uitzondering op de regel) echt niet. Auto's in het D-segment waar de 3 ook in valt worden meestal zakelijk ingezet. Het gemiddelde zakelijke kilometrage is 33500km (bron: VNA) Wat ook de veel lagere TCO mag zijn, al is die gelijk aan een Aygo, je moet de € 35K+ ook hebben liggen of kunnen en willen financieren als particulier. De meesten zullen zakelijk gekocht worden en ook zodanig worden gebruikt. En de meerprijs voor Supercharger enabling gewoon meegeleased.
 
Volgens mij is het conceptueel erg simpel
  • Wij hebben (al dan niet indirect) betaald voor SuC - waar en hoe men de stroom regelt zal een spreekwoordelijke biet zijn
  • Introductie van DeCs op commerciële punten is een pré, overigens vergelijkbaar met SuC maar dan zonder grote investeringen vanuit de autoleverancier en de biet in plaats blijft
  • Thuisladen - voor wie mogelijk - waarbij je hoopt dat de door jou gecontracteerde leverancier z'n afspraken over al dan niet groen nakomt
  • Straatladen - voor de niet thuislader - waarbij de biet weer om de hoek komt kijken
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik heb nooit begrepen waarom ik moet kiezen voor groene stroom. Als het even duur is dan staat het mijn leverancier vrij voor een andere inkoop te kiezen. Of ze daar nu kolen, water/wind/zon of kernenergie voor gebruiken staat ze wat mij betreft vrij. Die analogie gaat vrij goed op voor ICEs waarbij men ook niet voor een leverancier of smaak kiest op basis van hoe het gewonnen en gedistribueerd is maar kiest voor marketing (de schone motor) of de portemonnee.

Het zou prachtig zijn als er voor de rijtjeshuizen en waar mogelijk verticale bebouwingen de door mij al eerder genoemde busbars zouden komen voor het thuisladen. Dan ben je af van of een parkeerplaats ICE, PHEV of EV is en is het overstappen voor het grote publiek naar een Bolt/AmperaE danwel een Model 3 een stuk simpeler.

Terug naar on-topic en bovenstaand - hetzelfde zou dan kunnen voor wat we nu kennen als CCS of SuC. Naast de (thuis)-AC busbar heb je dan ook een DC-busbar. Ja het is simplistisch in gedachte maar gaat op termijn zorgen dat het ook echt niet meer uitmaakt wat voor vehikel je hebt. Als daar iemand investeringen voor moet doen en daarmee een gunstig tarief om zeep helpt is dat volgens mij niet anders dan wat we nu met Tesla ook al hebben.

Je krijgt? nu een verdisconteerde 1500-2000 aan SuC mogelijkheid maar iemand heeft in een draadje al ergens uitgerekend dat je dat aan AC-thuis verrekening er nooit uit gaat halen meen ik. SuC is natuurlijk ook duurder door alle extra omzetting, dat rekenen we gemakshalve in een dergelijke berekening niet mee. Maar SuC als primair reismiddel lijkt me uitermate geschikt en zou zo moeten blijven - als er betaalbare DeC en HeC alternatieven zijn zie ik het echt niet so somber in
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb met mijn Model S (twee keer) een auto gekocht die meer dan 100% boven mijn gangbare budget ligt. TOC was daarbij een welkom excuus maar niet meer dan dat. Feit was dat ik DIE auto wilde. Met Model 3 zullen we iets soortgelijks zien. Mensen die normaliter 20k voor een auto willen neertellen zullen nu ook creatief worden, met o.a. TOC, om DIE auto te kopen. De elastieken werken anders dan voorheen.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE and twall-e
Ik kom per jaar een keer of vijf in Oostenrijk en zou dus met 5 x 8,70 voor vignet behoorlijk goedkoper uit zijn dan met mijn huidige jaarvignet. Toch heb ik die laatste vanwege het gemak en het gevoel van vrijheid om te gaan zo vaak ik wil. Daarom zou ik, als het zou moeten, met plezier die 1500 neertellen voor SuC gebruik omdat alleen al de beleving meer waard is. Ook al kun je met calculeren aantonen dat ik te duur uit ben.
 
Toch heb ik die laatste vanwege het gemak en het gevoel van vrijheid om te gaan zo vaak ik wil. Daarom zou ik, als het zou moeten, met plezier die 1500 neertellen voor SuC gebruik omdat alleen al de beleving meer waard is. Ook al kun je met calculeren aantonen dat ik te duur uit ben.

Natuurlijk - we betalen toch ook gewoon zonder klagen meer bij Shell voor een flesje Cola dan voor het zelfde flesje bij AH uit het schap !
Maw - er zijn meer factoren die een rol spelen dan sec de prijs.
 
CCS ondersteunt wel degelijk 150kW, men heeft dat verleden jaar voor het eerst gedemonstreerd. Men werkt nu overigens aan 350kW.
Ik krijg echter nog niet gevonden wat er nu is gedaan om dit te bewijzen. In het artikel staat hooguit dat de apparatuur voorbereid is om te kunnen gaan laden met 150 kW.
Wat ik enkel kan vinden is dat ChaDeMo heeft aangegeven met 150 te gaan laden, en ook CSS heeft aangegeven die snelheid te zullen gaan ondersteunen.
150 kW CHAdeMO EV Charging In The Works. Yay!
 
Een KIA Soul kan overigens aan deze lader 100KW trekken via Chademo. Het gaat allemaal verbazend langzaam maar heel voorzichtig komen ook andere fabrikanten en laadleveranciers met snelheden die ergens gaan op lijken.
De Kia Soul kan volgens mij ook nog altijd maximaal 50 kW laden. Het enige is dat Kia duo laders heeft geinstalleerd met een vermogen van 50 kW. Kia Installs First 100 kW CHAdeMO DC Fast Chargers In Europe

Begrijp me goed, ik vind het mooi dat er heel veel partijen bezig zijn met elektrisch rijden en de oplaadfunctionaliteit. Maar het blijft bij het merendeel van de partijen bij "gebakken lucht", "we zullen", "we willen gaan" en bij powerpoints.
 
Als de Model 3 een groot succes wordt, en het superchargen zal daar een optie worden. Dan zal Tesla volgens mij niet anders kunnen dan het superchargen een optie te maken op de Model X en S. Dat zou anders koppelverkoop zijn waar je niet onderuit kan. Je kan niet zeggen dat het bij de Model 3 betalend is, en bij de Model S of X het zogezegd gratis is.

En de bedrijven die nu investeren in snelladers zullen daar ook wel wat lobby werk voor uitvoeren. Voor hen is zulk een auto merk laadnetwerk concurrentie waarbij de autokopers dan geen keuze hebben in het wel of niet superchargen bij Tesla of bij hen.
 
In België is de wetgeving m.b.t. koppelverkoop veel strenger dan in Nederland, dus ik kan mij wel voorstellen dat er zo kan worden geredeneerd dat het koppelverkoop is als het voor de Model S/X gratis is, maar bij de Model 3 er wel geld wordt gevraagd voor het superchargen. Ik zou het zelf wel een beetje krom vinden, maar ik maak de wetgeving niet en ben überhaupt geen jurist :)
 
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik heb nooit begrepen waarom ik moet kiezen voor groene stroom. Als het even duur is dan staat het mijn leverancier vrij voor een andere inkoop te kiezen. Of ze daar nu kolen, water/wind/zon of kernenergie voor gebruiken staat ze wat mij betreft vrij. Die analogie gaat vrij goed op voor ICEs waarbij men ook niet voor een leverancier of smaak kiest op basis van hoe het gewonnen en gedistribueerd is maar kiest voor marketing (de schone motor) of de portemonnee.

Sorry, misschien begrijp ik het verkeerd.. Met een EV moet je juist kiezen voor groene stroom, want dan is je auto in 1 klap oneindig keer milieuvriendelijker dan een ICE. Ik kan me ontzettend ergeren aan mensen die wel een Tesla rijden, maar verder niks geven om groene stroom/milieu of zich verdiepen in waarom Tesla überhaupt elektrische auto's maakt.
Lees aub dit even door: How Tesla Will Change The World - Wait But Why

Nu zeg ik niet dat jij zo iemand bent, maar het komt wel zo over.
 
  • Like
Reactions: Steven
Nee, ik doe graag mee aan een beter milieu, maar dat zal niet voor iedereen gelden inderdaad. Waar ik niet aan me doe is het rare concept dat men beloofd dat er groene stroom ingekocht moet worden. Doe dat gewoon :)
Maar er zullen voldoende mensen zijn die zich daar niet om bekommeren en het zal in een TCO ook niet snel verschijnen als belangrijk element. Overigens komt dat wel samen in dat HoC's of hoe moet je ze noemen en PuCs (dan?) niet altijd groen zullen zijn - Allego doet bijvoorbeeld bij ons haar best om groen (ingekochte) stroom te leveren maar ik heb dat niet geverifieerd en/of geen keus als ik bij huis wil laden.

Overigens niet oneindig veel milieuvriendelijker, er was ergens een infographic dat als je alles-alles-alles meerekent met een beetje negatieve pet (en voor .eu-tesla's dus ook de boot). Dat je dan maar 600 ton minder CO2 verstookt hebt :)

Home-Charger / Public-Charger?
 
  • Informative
Reactions: Vantage
In België is de wetgeving m.b.t. koppelverkoop veel strenger dan in Nederland, dus ik kan mij wel voorstellen dat er zo kan worden geredeneerd dat het koppelverkoop is als het voor de Model S/X gratis is, maar bij de Model 3 er wel geld wordt gevraagd voor het superchargen. Ik zou het zelf wel een beetje krom vinden, maar ik maak de wetgeving niet en ben überhaupt geen jurist :)
Bij de model s wordt er wel degelijk geld gevraagd voor superchargen. Bij de eerste s40 en s60 kon je die optie er bij kopen voor 2500 euro. Bij duurdere versies zat dit er altijd bij.

Ik verwacht dat Tesla er moeilijk mee weg komt om voor de model 3 een significant lagere prijs te vragen voor het superchargen. Ik verwacht dat er dan zeker in de vs er zaken tegen worden aangespannen. Enige alternatief zou volgens mij zijn een andere tariefstructuur te hanteren. Bijvoorbeeld een maandfee (jaarlijks opzegbaar) plus een gebruikersfee per keer.
 
Wat ik begrepen heb is dat CCS wel degelijk zulke hoge vermogens zou kunnen leveren ( en meer ), het probleem zit 'm echter in de auto's die nu op de markt zijn.
http://www.a3ps.at/site/sites/default/files/downloads/evs28/papers/F5-04.pdf
Dit is een korte uitleg over het systeem door BMW , Daimler & de VW group.
Wat ik begrepen heb is dat voor zulke grote vermogens de accu samenstelling veranderd moet worden om met een hoger voltage te kunnen laden, om hierdoor niet meer stroom door de kabel heen te hoeven laten lopen. ( P = U x I o.i.d. )
Dit met als resultaat dat de kabels ook niet dikker hoeven te worden.
Net als Porsche ontwikkeld voor de Mission-E, deze heeft een accu die op 800V werkt.
http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/technology
Tesla zelf doet ook mee aan dit "nieuwe" laadsysteem, thans zitten ze in het zelfde genootschap als de andere "grote" autobedrijven.
Mission: Charging Interface Initiative e. V. (CharIN e. V.)
Voorlopig zal Tesla nog wel voorop lopen met de laadvermogens.
 
Volgens mij wel een heel theoretisch verhaal. De lader kan op gelijktijdig 50 kW leveren op Chademo, Css, en waarschijnlijk 3x32A via Type 2. En het systeem ondersteunt tot 150 kW, maar volgens mij ondersteunen noch het Chademo, Nog het CSS protocol een laadsnelheid van 150 kW. Dus we claimen de snelste te zijn, want Tesla kan maximaal 145 aan, maar we kunnen het nog niet waarmaken.
De Zwitserse Fastned...