Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
Deze constructie is hier al vaker besproken (iemand die hem deelde in ruil voor een fles whiskey geloof ik). Het voordeel is vrij beperkt. Het genoemde fictieve dividend kan je ook reëel uitkeren, dat levert hetzelfde op. De enige echte besparing is de af te dragen BTW. Bij een auto met een waarde van €20k ex BTW kan je 21% over €19k = €4k besparen. Waarbij het artikel opmerkt dat €1k a €2k toch wellicht te weinig is om te betalen voor een auto. Wil je aan de veilige kant gaan zitten is je besparing nog maar €2k ofzo. Veel gedoe voor een zakcentje (die wellicht alsnog de interesse van de belastingdienst trekt) IMHO.
 
Hier nog wat aanvullende juridisch informatie, inclusief een casus uit 2022:
Het mag dus zeker op deze manier, als je het maar niet snel en te vaak doet:
 
Ik ben benieuwd of een vergelijkbare constructie ook te realiseren is voor een ZZP-er. Ik stop volgende maand als ZZP-er, dus dan moet de auto ook over naar prive. Iemand hier daar enig idee van?
Even opletten met de MIA die je mogelijk ontvangen hebt na aanschaf. Die moet 5 kalenderjaren op naam van de zaak blijven, anders (deels) terug betalen. Verder simpel: Verkoopwaarde (taxatie, ANWB, Tesla, whatever) daar de BTW van op een suppletie aangifte vermelden. Bv 30K aan waarde levert 5207 aan BTW op in vraag 1a op de BTW aangifte.

Mijn M3 is van 2019-02 en gaat op 5 januari over naar prive, (MIA 6/2019 toegekend, dus 1/2024 is de eerste datum dat de 5 jaarstermijn voldaan is). Inhoudelijk ben ik 7/2023 gestopt met mijn ZZP zaak maar administratief laat ik die nog een half jaar doorlopen.
 
Ik heb vorig jaar mijn tesla naar prive gehaald en gratis superchargen werkt nog steeds. Kreeg vanochtend een aanbod om gratis superchargen over te zetten bij aankoop nieuwe tesla. Dat lijkt me wel wat. Maar gaat dat in mijn geval wel goed? Ik wil die nieuwe tesla namelijk wel weer zakelijk gaan rijden.

Moet ik dan mijn oude tesla weer eerst via de rdw naar zakelijk terugzetten?

Of valt er met Tesla wel over te praten Om het gratis superchargen van mijn nu prive auto over te zetten naar een nieuwe zakelijke auto?

Tips gevraagd
 
Dank Jordy! Ik wil zakelijk kilometers vergoeden aan mezelf prive en vroeg me af hoe de Belastingdienst dan zou kijken naar de onderbouwing van dat bedrag.

Die van mij is een simpel overzicht van: datum - van/via/naar - aantal km

Ja er zijn sommige die een sluitende km administratie maken, maar ikzelf, organisaties en vorige werkgevers waar ik km declareer verlangen niet veel meer als die paar gegevens hier boven.
 
  • Like
Reactions: Spenjo

Ik heb deze voor de km administratie, maar raad het af. GPS locaties zijn onnauwkeurig en als je even stilstaat (met motor gewoon aan) worden het al snel twee ritten...
 
  • Like
Reactions: Spenjo
Dat is inderdaad een nadeel. In mijn Model 3 had ik destijds ook zo'n GPS-box van FleetGo en het grootste nadeel vond ik het ontbreken van de koppeling met de odo-meter/CAN. Elke paar weken moest je handmatig een correctierit invoegen om het verschil te corrigeren. Hierdoor was de registratie eigenlijk per definitie onnauwkeurig.
 
  • Like
Reactions: Spenjo
Ik exporteer mijn rittenregistratie vanuit TeslaFi (al overweeg ik nu de overstap naar Tessie). Voordeel van TeslaFi is wel dat je bepaalde ritten (van - naar) automatisch kunt laten labelen. Goedkoop, simpel en levert een sluitende rittenregistratie op.
Ik kan TeslaMate ook aanraden. Gratis en werkt prima maar vereist een heel klein beetje IT kennis om op te zetten.

Overigens hier ook de auto naar prive gehaald. Declaratie op basis van datum, van/naar en aantal kilometer. Hoeft idd geen sluitende administratie en/of met reistijden te zijn.
 
Kan iemand mij valideren of het inderdaad klopt dat als de MIA van 2019 (bestellen, aanvragen, rijden, goedkeuring) juni, dus per vandaag 1-1-2024 naar prive kan worden overgeschreven zonder terugbetaling (desinvestering. 4,5 jaar officieel tenaamstelling) MIA?

BVD.
Ivm emigratie en gratis importeren in nieuwe land, moet de auto 6 maanden op prive naam staan. Dus als dat deze maand nog kan, scheelt me dat 6 maanden (juni)
 
Volgens mij niet. Er wordt gesproken over 5 jaar en niet 5 kalenderjaren (bron). Dus een auto van juni 2019 heeft denk ik nog een paar maanden MIA te gaan. Verkoop je hem nu, dan zal je dus MIA moeten terugbetalen. Denk dat je moet kijken wat goedkoper is. Gratis importeren en 10% MIA terugbetalen of betalen voor de import. Of als alternatief de auto verkopen en daar een andere kopen...

DISCLAIMER: Ben geen accountant, dus hecht er niet teveel waarde aan. :)