Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
En de BTW correctie is maar 1,5% na het 4e jaar.
  • Hebt u de auto aangeschaft (of in eigendom) of is er sprake van lease? En vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
 
En de BTW correctie is maar 1,5% na het 4e jaar.
  • Hebt u de auto aangeschaft (of in eigendom) of is er sprake van lease? En vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
Maar 1,5%? Dat is voor de meesten een correcte die hoger is dan de in aftrek genomen omzetbelasting over dat jaar.

Voor elektrische auto’s is het echt belachelijk hoog en ook eigenlijk in strijd met het gelijkheidsbeginsel om hetzelfde percentage te nemen als bij een ICE.
 
  • Like
Reactions: one-ten and watt
Dat is ook mijn beeld:

Privégebruik van een auto van uw onderneming​

Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Voor dit privégebruik moet u een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming.
Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten.

En nog wat explicieter: Privégebruik auto
 
  • Like
Reactions: ERvee
Geen excuses! Voor mij is het een tweede optie om over na te denken. Eentje waar ik niets vanaf wist tot een paar berichtjes geleden.

Ik kijk wat de verkoopwaarde doet eind dit jaar (van zaak naar privé) check deze route nog even bij accountant en zet zaken naast elkaar.

Bij ongeveer gelijke kosten hou ik de auto liever in de zaak.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Hmm, misschien heb ik ongelijk, ik heb altijd geleerd dat het alleen voor IB ondernermers gold.. Mijn excuses voor de mogelijk foute info.
Dat klopt ook. Met "onderneming" op deze pagina wordt de zaak van een IB ondernemer bedoelt. Deze pagina geldt niet voor werknemers (of DGA) van een BV. Voor die situatie gelden andere regels:

 
  • Like
Reactions: Furb
Ik lees op de BD site ook dat het bijtellings percentage verhoogd word naar wat er nu geld.
Dat zou het, denk ik, er al snel er voor zorgen dat de auto langer dan 5 jaar op de zaak niet verstandig zou zijn.

Verlaagde bijtelling

Hoe lang geldt het verlaagde percentage?​

Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 7 maart, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
 
Dat klopt ook. Met "onderneming" op deze pagina wordt de zaak van een IB ondernemer bedoelt. Deze pagina geldt niet voor werknemers (of DGA) van een BV. Voor die situatie gelden andere regels:

Ben bang dat je gelijk hebt. Maar eens kijken wat ik dit najaar ga doen.
 
BV (Holding): ik heb de auto naar prive gehaald na 4,5 jaar, omdat het 5e jaar is aangevangen. BTW eind van dit kwartaal aftikken. Stond nog 5k op afschrijvingslijst. Verkocht voor 14k incl BTW aan prive. Via dividend uitkering overgezet 24,5%.

(2 taxaties opgehaald bij dealers + die van tesla zelf als ik een nieuwe tesla haal), zo op de prijs gekomen.

Kosten:
2,3k | btw over 14k
1,1k | extra 6k winst door verkoop, dus over 6k 19% vpb extra einde jaar (of extra salaris opnemen om de kosten te verhogen).
3,4k | over 14k 24,5% dividend belasting.

Alles betaald van de zakelijke rekening. Prive geen spaargeld hoeven benaderen.
Wel een tesla prive + netto veel meer loon.

Nu:
Loonstrook zonder bijtelling (300 euro bruto voordeel) = 150 euro netto extra
+ onder de streep 23 cent voor 5 dagen 88 kilometer... 450 euro +/- extra netto

Ik ben zeer tevreden. Lekker doorkachelen. auto van 5 jaar oud met 130k op de teller prive, nog wel garantie. Niet klagen, wel wat aftikken aan fiscus. Maar geen gedonder
 
Leuk om te lezen!
Je hebt 'm erg scherp aan jezelf verkocht. Ik krijg bij Tesla nu nog 25k terug bij inruil.
Misschien toch maar 'n rondje dealers bellen ;)
Hier ook. M3 van mei 2019 (Rood met FSD) was nieuw 66K. Tesla biedt nu 25.700 en de handel 23.000. Afgeschreven tot 8K op 1 jan 2024.
Voor 14 K zou ik hem ook overhalen, maar met 23.000 denk ik toch dat ik hem nog 1 of 2 jaar in de zaak laat.
 
Overweeg s om m tot eind dit jaar in de zaak te laten (je bijtelling gaat wel een aantal maanden fors omhoog).
Dat was mijn conclusie ook, zeker omdat ik een eenmanszaak heb en dus de werkelijke kosten als bijtelling mag nemen dit jaar. Moet nog eens overleggen met mn boekhouder of ik de afschrijving per afgelopen 1 jan kan stoppen, want anders heb ik dat nog weer als bijtelling (afschrijving is kosten is bijtelling). Maar verwacht dat dat niet mag, omdat tot nu toe afgeschreven is naar 10% restwaarde in vijf jaar, maar niet geschoten is altijd mis.

Blijft vreemd dat sweeeetje zoveel lagere biedingen kreeg voor een vergelijkbare wagen (behalve FSD).