Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teslafi, TeslaSpy of...

This site may earn commission on affiliate links.
Als nieuwe Tesla rijder ben ik een beetje teleurgesteld in de beschikbare data. Je zou verwachten dat ritten en laadsessie registratie een standaard functionaliteit zou zijn in de Tesla app en op dat mooie grote scherm in de auto.

Na een beetje onderzoek zie ik vooral op dit forum veel over Teslafi. TeslaSpy lijkt een andere te zijn met een mooie app.
Maar uit de berg info kan ik zelf nog niet zo uithalen welke de beste voor mij zou zijn.

Powerdrain ben in net als iedereen geen fan van. Security staat hoog in het vaandel.

Kunnen jullie mij helpen een keuze te maken door een goede aanbeveling?
 
  • Like
Reactions: DR Danny
Ik wil niet afhankelijk zijn van derden of accountgegevens afgeven en dergelijk vandaar dat ik een eigen oplossing aan te bouwen ben.
Allemaal nog in pre-pre-pre fase maar ik ben bezig met een kleine (Beaglebone) mini-computer die een en ander van de Tesla zichtbaar maakt op het eigen scherm of evt via mobiele telefoon of tablet. Oa videobeelden, CANbus data etc.
 
Kwam dit project tegen op Facebook, ziet er interessant uit:

bassmaster187/TeslaLogger

Ja die/dat project ken ik ook inderdaad.

Wil die ook toevoegen aan mijn 'MagicBox' zodat als de auto een Internet wifi connectie heeft hij zelf deze gegevens kan gaan ophalen en displayen via de interne webserver.
Diezelfde webserver kan dan ook via het Tesla scherm/webbrowser bekeken worden of via smartphone of tablet oid.

Op dit moment is de MagicBox werkende in dat hij verbinding maakt met een ingesteld wifi accespoint (thuis of onderweg van KPN bijvoorbeeld). Daarnaast creeert hij zelf een wifi accespoint waarop de Model 3 webbrowser dan kan aanloggen via de wifi verbindingen.
Er wordt via de USB poort een opslag/storage aangeboden met de bekende TeslaCam map. Ook deze map kan dan onderweg bekeken worden via de interne webserver van de MagicBox.
Ik ben nu bezig om een koppeling te leggen met de CANbus zodat ik ook daar data vandaan gehaald kan worden en ook deze beschikbaar via de webserver maken.

Als platform gebruik ik de BeagleBoneBlack met Debian 9 Linux als OS. Hij heeft een li-ion batterijcel als backup. Zodra de voeding via de USB of 12V aansluiting wegvalt neemt de batterij het over en wordt de MagicBox keurig afgesloten om dataverlies of corrupt filesystem te voorkomen.

Voorlopig is alles nog in beta testing maar het werkt al wel :)
 
  • Like
Reactions: Kiki and nico180
Ik heb Teslafi nu een paar dagen lopen. Auto gaat niet slapen hoewel ik de instellingen correct heb ingesteld. Als ik polling helemaal stop gaat de auto wel slapen.
Zojuist heb ik bij Teslaspy een account aangemaakt om te zien of hij daarmee wel in slaap gaat. Uiteraard de polling van Teslafi nu even stopgezet.
Ik vind Teslaspy wel echt heel veel gelikter dan Teslafi, en qua functionaliteit ontlopen ze elkaar volgens mij niet echt.
De Teslaspy app op iOS werkt niet echt, maar Teslafi heeft geen app dus dat maakt ook niet echt uit :)
 
Net een ritje gemaakt met zowel Teslafi als Teslaspy ingeschakeld. Teslaspy geeft behoorlijk afwijkende waarden weer. Waar Teslafi een max snelheid van 105 aangeeft komt Teslaspy niet hoger dan 90, en ik heb meerdere keren de 100 overschreden. Misschien doet Teslaspy minder metingen ofzo, maar de gegevens lijken in ieder geval minder betrouwbaar. Jammer, want Teslaspy vind ik verder wel fijner qua vormgeving.
 
Net een ritje gemaakt met zowel Teslafi als Teslaspy ingeschakeld. Teslaspy geeft behoorlijk afwijkende waarden weer. Waar Teslafi een max snelheid van 105 aangeeft komt Teslaspy niet hoger dan 90, en ik heb meerdere keren de 100 overschreden. Misschien doet Teslaspy minder metingen ofzo, maar de gegevens lijken in ieder geval minder betrouwbaar. Jammer, want Teslaspy vind ik verder wel fijner qua vormgeving.

Rekent die misschien meer met gemiddeldes?
 
Ja dat is absoluut waar. Een begin en een eind is genoeg natuurlijk voor een gemiddelde.

De rit is in Teslafi een minuut korter gemeten dan in Teslafy. Dat zou het verschil in gemiddeldes kunnen verklaren. De max speed heeft Teslaspy alleen echt fout.

Dit is de bewuste rit in Teslafi:
TeslaFi.com Shared Drive

Screenshot van de rit in Teslaspy: (Teslaspy mist de handige deel functie)

1728C88D-7491-4A8A-B06F-F3289444F602.png
 
Speed is geen gemiddelde maar is volgens mij per poll uit te lezen. Teslafi heeft op 2 ritten een duidelijk hogere max speed gemeten dan Teslaspy. Het kan zijn dat dit toeval is en dat beiden net zo vaak meten maar dat Teslaspy de korte momenten dat ik harder reed net gemist heeft en Teslafi stom toevallig niet. Het kan ook zijn dat Teslafi vaker meet en daardoor die momenten niet heeft gemist. Wie het weer mag het zeggen. Beide ritten komt Teslaspy met een max speed van rond de 90 en Teslafi met 105, waarbij 105 aardig klopt.